OTO PİLOT 2 Decca 750
Oto pilot decca 750
GEMİ MANEVRA KAREKTERİSTİĞİ İLGİLİ KONTROLLER VE FONKSİYONLARI DECCA 750 OTO-PİLOT GEMİ MANEVRA KAREKTERİSTİĞİ İLGİLİ KONTROLLER VE FONKSİYONLARI WEATHER COUNTER RUDDER RUDDER RUDDER LİMİT PERM HELM
WEATHER ; Bu düğme ile oto pilotun hava koşullarına karşı duyarlılığı ayar edilir .Hava bozuldukça düğmeyi saat yönünde çevirmek gerekir.dümen açısı göstergesinin içinde bulunan bir yeşil diğeri kırmızı iki ışık dümenin sancak iskele hareketlerinin tekrarlanmasını gösterir. COUNTER RUDDER; Rota değiştirmelerinde geminin başı atalet nedeniyle gereken rota derecesinden ötesine kaçar(overswing) bunu azaltmak için dümen hareketinin kısa süreli aralıklarla çoğaltarak ve duraksamalar yaptırılarak gereken dereceye getirilmesidir.
RUDDER; Bu düğme ile gemi rotadan 1 derece kaçtığında bunun giderilmesi için dümenin kaç dereceye alınacağı saptar .Düğmeler 0.5 den 3 e kadardır örneğin: bu ayar 0.5 de ise gemi rotadan 3 derece kaçtığında dümen otomatik olarak 1.5 dereceye alınarak kaçma önlenecektir RUDDER LİMİT; dümen hareketleri 35dereceye kadardır, herhangi bir derecede sınırlanmak isteniyorsa bu düğme o dereceye getirilir
PERM HELM ; Dümen tam ortada iken rüzgar akıntı vs PERM HELM ; Dümen tam ortada iken rüzgar akıntı vs. gibi dış etki yok ise gemi oto-pilota verilen doğru rotasını korur .Fakat bazı hava ve deniz koşullarında ve yedek çekme gibi durumlarda meydana gelen etkiler gemiyi belirli yönde rotadan ayırır. Bunu karşılamak için gemi dümenini az miktar sancak ve iskelede devamlı tutulması gerekir bunu permanent helm ayarı sağlar.
DECCA 750 OTO-PİLOT OTO PİLOT ÇALIŞTIRILMASI İLE İLGİLİ KONTROLLER VE FONKSİYONLARI POWER TEST DÜMEN KOMUT GÖSTERGESİ PRE SELECTOR FUNCTION
POWER(Güç Anahtarı): Bu anahtarın dört durumu vardır POWER(Güç Anahtarı): Bu anahtarın dört durumu vardır. OFF, sancak donanım(Starboard System),iskele donanım (Port System), her iki donanım( Both system). Anahtar OFF(kapalı) durumda dümen el ile idare edilir. Gemilerde sancak ve iskele olmak üzere iki dümen bulunur. Bunlardan hangisi kullanılacak veya ikisi beraber kullanılacak ise anahtar buna göre uygun duruma çevrilir. Yapılacak seferin uzunluğuna ve sefer alanının özelliğine göre sancak ve iskele donanımlarının kullanılma süreleri gemiden gemiye değişebilir. Örneğin bazı kaptanlar her ayın veya haftanın tek günlerinde sancak sonraki hafta iskele donanımı kullanırlar. Dar kanal geçişlerinde ve yoğun trafiğin bulunduğu alanlarda yapılan seyirde bu anahtarın BOTH duruma alınması önerilir.
TEST(Deneme): Bu düğmenin üç durumu vardır TEST(Deneme): Bu düğmenin üç durumu vardır. Check(kontrol) durumunda dümen hareket ettirmeksizin oto-pilotun bütün çalışma şekilleri kontrol edilebilir. Bu sırada dümen göstergesi gölge dümen sinyallerine göre değer gösterir. Normal durumunda alarm çalışmaz. Rotadan ayrılmalarda alarm verilmesi istenirse bu düğme ‘’Alarm’’ durumuna alınır.
Dümen Komut Göstergesi(Rudder Command Indicator) Bu gösterge oto-pilot çalışırken dümene oto-pilotun kumanda ettiği dümenden istenen dümen açısı miktarını gösterir. Dümenin gerçekte kaç derece olduğu bilgisi, dümen dolabının yakınında bulunan bir dümen göstergesi (Helm Indicator) tarafından gösterilir. Bazı oto-pilotlarda kumanda edilen ve gerçek dümen açısı tek göstergede gösterilir.
PRE-SELECTOR(Ön Seçici Anahtar):FUNCTİON(Çalışma Tipi)anahtarı şekildeki gibi sola doğru PRE-SELECTOR anahtarını göstermek üzere çevrildiğinde PRE-SELECTOR düğmesi dışarı çekilir ve çevresindeki dört çalışma durumundan biri seçilebilir.PRE-SELECTOR anahtarı GYRO(Cayro)ya dönük ise oto-pilot cayro pusulaya bağlı olarak çalışabilir. Bu anahtar MAGN(Mıknatıs) duruma alınırsa oto-pilot mıknatıs pusulaya bağlı olarak çalışır. PRE-SELECTOR düğmesi REMOTE durumuna alındığında oto-pilota Decca,Loran-C,GPS gibi aygıtlardan programlanmış giriş yapılabilir. PRE-SELECTOR düğmesinin AUX.F.U’YU göstermesi halinde sabit veya taşınabilir yeke (Tiller) kullanılarak izlemeli dümen kontrolü el ile uzaktan yapılabilir.
FUNCTION(Çalışma Tipi) anahtarı: Bu anahtarın dört durumu vardır FUNCTION(Çalışma Tipi) anahtarı: Bu anahtarın dört durumu vardır. Bunlardan biri yukarıda açıklanmıştır. Diğer üçü F.U(Follow Up=İzlemeli), N.F.U(İzlemesiz) ve AUX.N.F.U(Yardımcı izlemesiz) durumlarıdır. AUX.N.F.U durumlarında sabit veya taşınabilir yeke (tiller) kullanılarak izlemesiz dümen kontrolu el ile uzaktan yapılabilir.