Yönetimin Fonksiyonları Yöneltme (Motivasyon) Denetim Yrd. Doç. Dr. Şule AYDIN TURAN
Yöneltme- Motivasyon Kişilerin belirli amaçları gerçekleştirmek için kendi arzu ve istekleri ile davranmaları İşin ekonomik değeri ve anlamı İşin sosyal statü ve prestij değeri ve anlamı İşin psikolojik değeri ve anlamı Davranış güdüsü- davranış- sonuç
Örnek bir yaklaşım İhtiyaçlar hiyerarşisi yaklaşımı Fizyolojik ihtiyaçlar: yeme, içme, uyku, cinsellik Güvenlik ihtiyaçları: can ve iş güvenliği, tehlikelerden korunma. Sosyal ihtiyaçlar: gruba mensup olma, kabul edilme, dostluk Kendini gösterme: tanınma ve prestij kazanma, kendine güven duyma Kendini tamamlama: potansiyeli geliştirme, yaratıcılık
Denetim Örgüt amaçlarının gerçekleştirilme düzeyinin belirlenmesi Hangi süreçler, hangi işler, hangi işlemler örgütün amaçlarına ulaşılmasını engelliyor? Yararları Gerçekleşen performansın kabul edilebilir sınırlar içinde tutulması Arzulanan-gerçekleşen performans arasındaki açıklığın belirlenmesi Örgütün kendini düzeltmesi ve yenilemesi gereken alanların tespiti, amaçlardan uzaklaşılmasının engellenmesi
Denetim Sistemi Ekonomik olmalı Örgütün hedefleriyle uyumlu olmalı Bilgi zamanında sağlamalı İşletmenin gidişatı hakkında bazı sayısal veriler içermeli (kıyaslamalı olarak) Basit olmalı
Denetim türleri Fiziksel kaynakların denetimi Stok yönetimi, kalite kontrol, demirbaş denetimi İnsan kaynaklarının denetimi Seçme ve yerleştirme, eğitim geliştirme, performans değerleme, ödemeler Bilgi kaynakları denetimi Satışlar ve pazara ilişkin tahminler, çevre analizleri, halkla ilişkiler Finansal kaynakların denetimi Fon yönetimi ve nakit akışı, tahsilatlar, ödemeler Nitel denetim Kararların kalitesi, yönetimin vizyonlerliği