Gerçek Zamanlı İşletim Sistemi GİS – OTOMOTİV Eylül 2017
Gerçek Zamanlı İşletim Sistemi • Bir işletim sisteminin sorumluluğu genel olarak – Donanım kaynaklarını yönetmek – Bilgisayar üzerinde koşacak yazılımlara ortam sağlamak • RTOS gömülü sistemlerdeki bazı özel ihtiyaçlar için tasarlanmıştır: – Hassas zamanlama – Emniyet kritiklik • RTOS bileşenleri – Çekirdek (kernel) – Kütüphaneler (POSIX, Network, FAT32 Dosya Sistemi, C++) – ASP (işlemci uyarlama paketi) – BSP (kart uyarlama paketi) • Taşınabilirlik için gereken standartlar – POSIX – ARINC 653 – OSEK / VDX – AUTOSAR GİS emniyet kritik, katı gerçek zamanlı bir işletim sistemi olup TÜBİTAK tarafından geliştirilmiştir. Gis aviyonik ve diğer platfromlar için iki çekirdek sunmaktadır. ARINC ve POSIX uyumlu çekirdekler geliştirilmiştir. ARINC 653 aviyonik uygulamaları için standard bir arayüz (API) tanımlamaktadır. 1
Gerçek Zamanlı İşletim Sistemi - GİS EMNİYET KRİTİK KATI GERÇEK ZAMANLI MİLLİ GİS; DO-178 B süreci uygulanarak geliştirilmiş, Katı gerçek zaman kısıtları dikkate alınarak tasarlanmış ve kullanıcıya gerçek zaman kısıtlarını uygulamak üzere uygulama geliştirme arayüzleri sağlayan, Sıfırdan başlayarak, milli ihtiyaçlar doğrultusunda emniyet kritik sistem projelerinin yurt dışı bağımlılığını sona erdirmek üzere, Yerli ihtiyaç sahiplerinin ihtiyaçlarını hızla karşılayabilecek esnekliğe sahip, ölçeklendirilebilir ve idame ettirilebilir, Bir GERÇEK ZAMANLI İŞLETİM SİSTEMİ ’dir 2
GİS Özellikleri Emniyet Kritik, Katı Gerçek Zamanlı İşletim Sistemi ARINC 653 POSIX (PSE51,52,53) Eclipse tabanlı TGO (IDE) Sistem Yapılandırma Uygulama Geliştirme Hata Ayıklama Entegrasyon Analiz Simülatör GİS emniyet kritik, katı gerçek zamanlı bir işletim sistemi olup TÜBİTAK tarafından geliştirilmiştir. Gis aviyonik ve diğer platfromlar için iki çekirdek sunmaktadır. ARINC ve POSIX uyumlu çekirdekler geliştirilmiştir. ARINC 653 aviyonik uygulamaları için standard bir arayüz (API) tanımlamaktadır.
Teknik Özellikler 4
Yol Haritası Teknoloji Yol Haritası Projeler FACE P2041 MULTICORE 2013 PowerPC 7410 & 7447 SINGLE CORE ARINC 653 – POSIX OpenGL SC Embeded C++ PowerPC 750FX P2041 MULTICORE FACE MPC8572 MULTICORE i7 MULTICORE POSIX ARM SINGLE CORE ARM MULTI CORE SEPERATION KERNEL 2013 2015 2016 2020 2023 Fast Boot Projeler OTOMOBİL SARP EHPOD & EDPOD 2013 2015 2016 2017 2020 2023 TF-X GİS-TR SUKB HÜRKUŞ 5
Otomotivde Gerçek Zamanlı İşletim Sistemi Sensör, aktüatör bileşenleri için gerekli altyapıyı sağlayarak; Otonom Sürüş (autonomous drive) Çekiş (powertrain) Bağlanırlık (connectivity) İleri Sürüş Yardımı (ADAS) Fren (Braking) Elektrikli Araç Güç Dönüşüm ve Batarya Yönetimi (Inverter, OBC & Baterry Management) Bilgi ve Eğlence (Infotainment) alt sistemlerinin geliştirilmesinde kolaylık sunar 6
HAVACILIK ↔ OTOMOTİV ARINC 653 DO-178C DAL A AUTOSAR 4.x ISO 26262 ASIL D 7
GİS Otomotiv ARM Cortex-R4 ASP TI TMS570LS31 Base BSP POSIX PSE 52 FAT32 IPv4,DNS, TFTP Standart C++ ISO 26262 8
TEŞEKKÜRLER rtos@tubitak.gov.tr http://bilgem.tubitak.gov.tr/en/content/rtos 9