Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KISA CEVAPLI TESTLER ve DOĞRU-YANLIŞ TESTLERİ
Advertisements

Duran Uygur
KAVRAM ÖĞRETİMİ.
İPUÇLARI VE KULLANIMI Hülya KAYGISIZ
Zihinsel Engellilerde Disiplin Alanlarının Öğretimi
KAVRAM ÖĞRETİMİ.
Gülsel KARABAŞ Zihin Engelliler Sınıf Öğretmeni
özel eğitim semineri-istanbul2008
A.K.Ü. Fen-Edebiyat Fakültesi Matematik Bölümü
Sinan KESKİN Murat ERGEN 1 Gazi ÜNİVERSİTESİ 2008.
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
ZİHİNSEL ENGELLİ ÖĞRENCİLERE KAVRAM ÖĞRETİMİ
YANLIŞSIZ ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
MERHABA.
NEDEN BEP?.
Öğretim Öğrenci gelişimini amaçlayan, öğrenmenin başlatılması, sürdürülmesi ve gerçekleştirilmesi için düzenlenen planlı etkinliklerden oluşan bir süreçtir.
BECERİ VE KAVRAM ÖĞRETİMİ
Patnos Rehberlik ve Araştırma Merkezi Özel Eğitim Hizmetleri Bölüm Başkanlığı KAYNAŞTIRMA BEP.
KAVRAM HARİTALARI NEDİR?
BECERİ ÖĞRETİMİ.
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI (BEP)
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI (BEP)
ZİHİN ENGELLİ BİREYLERLERİN EĞİTİMİNDE KULLANILAN MODEL VE YÖNTEMLER
Kaynaştırma Ortamında Kavram Öğretimi ve Öğretimsel Uyarlamalar
BEP GELİŞTİRME BİRİMİNİN GÖREVLERİ
Materyal Tasarımım Ders:Dil ve Edebiyat Konu:Zarflar MUSTAFA UYSAL
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI (BEP)
SINIF YÖNETİMİ.
Programlı Öğretim Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
SOSYAL YETERLİLİK VE SOSYAL BECERİLER
KAYNAŞTIRMA/BÜTÜNLEŞTİRME UYGULAMALARI VE BEP SEMİNERİ
YANLIŞSIZ ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ Öğr. Gör. Fidan Özbey
ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
Özel eğitim hizmetleri kurulu, özel eğitim değerlendirme kurul raporu doğrultusunda özel eğitime ihtiyacı olan bireyi uygun resmî okul veya kuruma yerleştirir.
Renk Kavramı.
Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Bireylerin Öğretimi Görsel Destekler
Gündem  Eşzamanlı İpucuyla Öğretim (EİÖ)  EİÖ’de karşılaşılan olası öğrenci tepkileri  EİÖ ile öğretilebilen davranışlar  EİÖ’nün basamakları 6/2/2016.
Basamaklandırılmış Yöntem
BÖLÜM 11 DEĞERLENDİRME. BÖLÜM 11 DEĞERLENDİRME.
BEP BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMLARI.
Öğretim Öğretim  Öğrenci gelişimini amaçlayan, öğrenmenin başlatılması, sürdürülmesi ve gerçekleştirilmesi için düzenlenen planlı etkinliklerden oluşan.
YAKUTİYE REHBERLİK ve ARAŞTIRMA MERKEZİ ÖZEL EĞİTİM ÖĞRETMENİ
Bir İŞLEM Öğretilecekse, Öğretmenin Sunuda Kullanacağı içerik Öğeleri Öğrencinin Alıştırma + Değerlendirme Etkinliklerinde Kullanacağı İçerik Öğeleri Genelleme.
Ders 3 Kavramların sunulması
Ders 13 Okuma-yazmaya hazırlık becerileri
DERS 8: Ölçüt Bağımlı Değerlendirmeler
Programlı Öğretim.
Ders 2 Kavram Öğrenmeyi Etkileyen Etmenler
12. Ders Bilişsel becerilere hazırlık öğretimi
Ders 6 Doğrudan öğretim yöntemi
Ders 10 Kavram Öğretiminin Planlanması ve Uygulanması
Ders 4 Kavram öğretiminde öğretim yöntemleri
KAVRAM ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
BEP-BÖP HAZIRLAMA BİTLİS/ REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ ÖZEL EĞİTİM BİRİMİ.
Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret
Ders 5 Kavram öğretiminde öğretim yöntemleri
ZEE ZİHİN ENGELLİLERE BECERİ VE KAVRAM ÖĞRETİMİ
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ VE YAZILIM DERSİ GÜNLÜK PLAN
OLGU ÖĞRETİMİ - Bir olgu her zaman belirli özel bir durumu yansıttığı için,olguların genellemesi yoktur.Bu nedenle öğretmenin olguyla ilgili bir genelleme.
Öğretimin Planlanması
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI (BEP)
GÖSTERİ (DEMONSTRASYON) YÖNTEMİ
Ders 8 Değerlendirme ve kavram öğretimi
Otistik Çocuklar İçin Davranışsal Eğitim Programı (OÇİDEP)
Kaynaştırma Ortamında Kavram Öğretimi ve Öğretimsel Uyarlamalar
OSB’Lİ ÇOCUKLARIN EĞİTİMİNDE KULLANILAN YÖNTEMLER
Eşleme becerilerinin özellikleri ve önemi
ÖĞRETİM İLKE ve YÖNTEMLERİ
Otistik Çocuklar İçin Davranışsal Eğitim Programı (OÇİDEP)
Sunum transkripti:

Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret Ders 11 Doğrudan Öğretimle Kavram Öğretimi ve Öğretim Sonrası Değerlendirme Döngüsü Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Kavram Öğretimi Performans düzeyi alımından sonra öğretime geçilir. Performans düzeyi belirlendikten sonra, -performans düzeyine ilişkin amaçların belirlenmesi, -amaçlara uygun araçların hazırlanması -sunu yapılması -sunu sırasında doğru- yanlış tepkilerin yönetilmesi – pekiştirilmesi -sunu sonunda değerlendirme aşamalarına geçilir. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Beceri öğretiminde ise tüm beceri basamakları pratik ettirilebilir. Performans düzeyi alımında kullanılan araç-gereçler ile öğretim yapılmamalıdır. Eğer yapılırsa genellemeden söz edemeyiz. Ölçü aracında yer almayan araçlar kullanılmalıdır. Kavram öğretiminde 1. bildirimi yapamayan çocuklarla 2. bildirim çalışılamaz. Ayrıca aynı anda 9 bildirim çalışılmaz. Beceri öğretiminde ise tüm beceri basamakları pratik ettirilebilir. İlk öğretimsel amacı gerçekleştirecek şekilde öğretim süreci planlanır ve uygulanır. Ele alınan öğretim amacına dayalı olarak öncelikle amacı gerçekleştirecek ve ölçütü karşılayacak şekilde öğretimde kullanılacak araç setleri hazırlanır. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Öğrencinin Performans Düzeyi Uzun Dönemli Amaç Kısa Dönemli Hedef BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ ÖĞRETİM PROGRAMI (BÖP) FORMU Öğrencinin Adı-Soyadı: Sınıfı: Görevli kişi: Ünite/Konu Öğrencinin Performans Düzeyi Uzun Dönemli Amaç Kısa Dönemli Hedef Öğretimsel Hedef/hedefler Öğretim Süreci A) Öğretimin yapıldığı yer B) Araç-gereçler C) Öğretimde kullanılan yöntemler/teknikler D) Süre E) Dersin işlenişi F) Değerlendirme Problemler ve çözüm önerileri: Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Kavram Öğretimi Öğretimin gruba mı, birebir mi yapılacağına karar verilir. Eğer grup öğretimi yapılacaksa yarım ay şeklinde ve çocukların arasında rahatlıkla dolaşabilmeye imkan veren bir sınıf düzeni oluşturulur. Çocukların oturduğu yerin ortasına ve yakınına düşen bir yere küçük bir masa konur. Eğer birebir öğretim yapılacaksa öğrenci ve bir öğretmenin biraz genişçe bir masada oturmaları yeterlidir. Öğretime başlarken önce ne üzerine çalışılacağı söylenir (aynı renkte olanları eşleme, kırmızı olanları gösterme vb). Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Kavram Öğretimi Öğretim sırasında uyulması gereken kurallar açıklanır. Daha sonra çalışmada kullanılacak tüm araçlar genel olarak gösterilir. Çalışma sonunda eğer bir takım somut ya da dönüştürülebilir pekiştireçler kullanılacaksa da bunlar hakkında açıklama yapılır. Sonra birinci araç seti ile sunuya başlanır. Öncelikle bu araç setinde bulunan araçlar ele alınan kavramın ilişkili niteliğine dikkat çekilerek tek tek her çocuğa inceletilir. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Kavram Öğretimi (Eşleme) Daha sonra 2 li 2 li araçlar gösterilerek “bu bununla aynı renkte, uzunlukta vb” denilerek ve “bu bununla aynı renkte, uzunlukta değil vb” denilerek olumlu ve olumsuz örnekler, olumlu örnek birden fazla kullanılacak şekilde sunulur. Araç setindeki tüm araçlarla sunu yapıldıktan sonra, amacı gerçekleştiremeyen her çocuğun önüne sıra ile bu araçlar dizilir, daha sonra araçlar tek tek ilişkili niteliklerine dikkat çekilerek inceletilir ve sonra öğrenciden aynı …. olanları göstermesi istenir. Öğrencinin önünde birden fazla aynı ……olan var ise bir uygun örneği verdikten sonra “başka bununla aynı renkte/şekilde vb olan var mı?” diye sorularak diğer olumlu örnekleri de göstermesi sağlanır. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Kavram Öğretimi (Eşleme) Öğrencinin verdiği her doğru tepki anında sosyal pekiştireç ile ve yaptığı davranış betimlenerek pekiştirilmelidir. Eğer öğrenci doğru tepki vermezse (ya yanlış tepki verir ya da hiç tepki vermez) öğretim sürecinin başından başlayarak sunu tekrarlanır. En sonunda tekrar öğrencinin aynı….olanları göstermesi istenir. Her araç seti ile bu işlem ayrı ayrı gerçekleştirilir. Her araç seti ile yapılan sunu ve sunu sonunda öğrencilerin tümünün doğru tepkileri alındıktan sonra çalışılan kavram ile ilgili olarak aynı …. olanlar öğrencilere yakın olarak yerleştirilen masanın üstüne betimlenerek konur. Bunun yapılma nedeni daha sonraki araç setleri ile yapılacak sunularda ve sorulacak sorularda öğrencilerin doğru tepki vermelerini kolaylaştırmaktır. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Kavram Öğretimi (Eşleme) Öğretim Sonu Değerlendirme Her öğretim amacı ile ilgili sunu bir değerlendirme ile son bulmalıdır. Bu nedenle öğretim araçlarının tümü ile sunu yapılıp öğrencilerin tümünden doğru yanıtlar alındıktan sonra öğretim araçları ortadan kaldırılarak değerlendirme araç seti çıkarılır. Önce 1. araç seti amacı gerçekleştiremeyen bir öğrencinin önüne konur. Araçlar ilişkili niteliğine dikkat çekilerek inceletilir ve çocuğa soru yönergesi verilir. Eğer doğru yanıt verirse anında betimleyerek pekiştirilir ve bir diğer çocuğun değerlendirmesine geçilir. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Öğretim Sonu Değerlendirme Eğer yanlış yanıt verirse hiçbir şey söylemeden değerlendirmede kullanılan bu araç seti ile, tüm araç setleri ile değerlendirme bittikten sonra, o çocuğa sunu yapılır ve sunu sonrasında doğru yanıt vermesi sağlanır. Değerlendirme sırasında kullandığımız araç setleri ile sunuya gerek kalmadan ölçütümüz kadar doğru yanıt verdiğinde o çocuk bu öğretim amacını yapmış kabul edilir. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Kavram Öğretimi (Kavrama) Erdinç 4 farklı renkte aynı tipte 4 nesne arasından “kırmızı olanı göster” denildiğinde kırmızı olanı 4 denemenin 3’ünde gösterir. (Materyaller öğretim) Kırmızı küp-sarı küp Yeşil mandal-kırmızı mandal Kırmızı balon-mavi balon Sarı boncuk-kırmızı boncuk (Materyaller değerlendirme) Kırmızı silindir-yeşil silindir Sarı düğme-kırmızı düğme Mavi yumak-kırmızı yumak Kırmızı pastel boya-sarı pastel boya Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Kavram Öğretimi (Kavrama) Olumlu ve olumsuz örnek gösterilir. Olumlu örnek öne çıkarılarak etiketlenir (kırmızı) Olumsuz örnek öne çıkarılarak etiketlenir (kırmızı değil) Olumlu ve olumsuz örnek çocuğun önüne konulur Kırmızı olanı göster Çocuk gösterdi Çocuk gösteremedi Pekiştirilir Görmezden gelinerek sunu tekrarlanır Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Kavram Öğretimi (Kavrama) Hangisi kırmızı değil göster Çocuk gösterdi Çocuk gösteremedi Pekiştirilir Görmezden gelinerek sunu tekrarlanır Olumlu ve olumsuz örnekler ortamdan kaldırılmayıp bir sonraki araç seti ile sunu yapılırken çocuk için ipucu olması sağlanabilir. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Kavram Öğretimi (Kavrama) Öğretim Sonu Değerlendirme Çocuğun önüne ilk olumlu ve olumsuz örnek konulur. Bu araçlara bakması sağlanır. Kırmızı olanı göster çocuk gösterirse gösteremezse Pekiştirilir nötr kalınır değerlendirmeden sonra gösteremediği setle sunu tekrarlanır. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Kavram Öğretimi (Kavrama) Öğretim Sonu Değerlendirme Hangisi kırmızı değil göster çocuk gösterirse gösteremezse Pekiştirilir nötr kalınır değerlendirmeden sonra gösteremediği setle sunu tekrarlanır. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Kavram Öğretimi (Kavrama) Öğretim Sonu Değerlendirme Araçlar masanın bir kenarına sıralanır ya da çocuğa sıralattırılır. Araçlar ortadan kaldırılmaz. Çocuk üst üste 3 kez tekrar sunu yapmaya gerek kalmadan doğru tepkiler verdiyse amaç gerçekleşmiştir. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Kavram örneklerini sunarken öğrencinin tahmin edemeyeceği bir sıra ile olumlu ve olumsuz örneğin yerlerini değiştiriniz. Öğretiminde doğrudan öğretimi kullanmayı seçtiğiniz bir kavramın olumsuz örneğini öğrenciniz daha önce öğrenmişse, olumsuz örnekte “…..değil” yerine kavramın adını kullanınız. Örneğin öğrencinize uzun kavramını öğrettiniz, kısa kavramını öğretirken “kısa-kısa değil” yerine “kısa-uzun” demelisiniz. Olumsuz örneğin hiç sunulmaması da/ öğretilmemesi/vurgulanmaması da mümkündür Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret