TEK KAÇIŞ NOKTALI PERSPEKTİF
“ En kolay çizilebilen konik perspektif çeşididir “ En kolay çizilebilen konik perspektif çeşididir. Daha çok iç mekanların perspektif anlatımlarında kullanılır. Cismin ön yüzü resim düzlemine paralel yerleştirilirdiğinde meydana gelen çizim tek kaçış noktalı perspektiftir. ”
Cismin iki kenarı resim düzlemine yatayda diğer iki kenarı resim düzlemine dikeyde paraleldir. Diğer kenarlar ufukta bir noktada birleşerek tek kaçış noktasını (esas noktayı) oluşturur.”
TEK KAÇIŞ NOKTALI PERSPEKTİF RESİM ÇİZİM KURALLARI 1) Resim çizimine başlarken kağıt üzerine ufuk çizgisi çizilir. 2) Ufuk çizgisinin üzerinde esas nokta (kaçış noktası) tespit edilir. 3) Çizimlerin ufuk düzleminin altında üstünde veya hizasında olup olmadıkları tespit edilir. 4) Resimde önce büyük yüzeylerin, sonra küçük yüzeylerin çizimi yapılır. İlk çalışmalarda kaçış noktaları daima resmin içinde yer almalıdır. Eğer kaçış noktalarından kağıt üzerinde bulunmayan varsa yanına tamamlayıcı küçük kağıt eklenir.
Masaccio bilimsel perpektifi resimlerinde kullanan ilk sanatçı olmuştur.“ Masaccio. Kutsal Üçlü 1426-28, Fresko Santa Maria Novella Kilisesi, Floransa, İtalya Çizgisel perspektifin tüm kurallarının uygulandığı bu resimde çarmıha gerilmiş İsa, arkasında Tanrı, çarmıhın iki yanında Meryem ve İncilci Aziz Yahya yer alırken, daha alt kısımda resmin yapılmasını sağlayan hayırsever karı-koca bulunmaktadır.
Arles’daki Yatak Odası, 1888. Van Gogh Müzesi, Amsterdam