BBY242 BİLGİ ERİŞİM Prof. Dr. Oya GÜRDAL TAMDOĞAN ŞUBAT 2017

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
EBA BİLİŞİM AĞI TANITIMI VE KULLANIMI. EBA v2 EBAv2 : Eğitimde FATİH Projesinin içerik bileşeni olarak 2012 yılında yayın hayatına başlayan Eğitim Bilişim.
Advertisements

YAYIN TARAMA VE VERI TABANLARI Tacettin İnandı. Kapsam Veri tabanı Sınıflandırmalar İndeksler Atıflar.
Hafta 7: Öz Türleri ve Fonksiyonları BBY 306 Dizinleme ve Öz Hazırlama.
BAŞLIK Makale Künyesi: Yılı, Yazarları, Yayınlandığı Dergi, sayfa sayısı ( gibi)
KULLANILABİLİRLİK.  ‘Bir kapıyı açmasını öğrenemeyen insan bu dünyada ne diye yaşar bilmem ki…’ Aziz Nesin ‘ İSTANBUL’UN HALLERİ’
TÜRKİYE İSTATİSTİK KURUMU İSTATİSTİKLERİMİZ ULUSLARARASI STANDARTLARA UYGUN MU? Alper GÜCÜMENGİL Dış İlişkiler Daire Başkanlığı Projeler Grup Sorumlusu.
BİBLİYOGRAFYA (Bibliography) Tanım: Kitapları, özellikle fiziksel özellikleri ve içeriklerine göre niteleme sanatı; kitapların fiziksel nesneler ve.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
Program Geliştirme Modelleri
Politika Oluşturma, Planlama, Bütçe Hazırlama
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
BBY 467 Bilimsel ve Kültürel Mirasın Dijitalleştirilmesi Ders 3: Kültürel Miras ve Dijitalleştirme İlişkisi, Dijitalleştirmeye Giriş Arş. Gör. Tolga Çakmak.
BBY 467 Bilimsel ve Kültürel Mirasın Dijitalleştirilmesi Ders 3: Dijitalleştirmenin Planlanması ve Dijitalleştirmede Süreç Yönetimi Arş. Gör. Tolga Çakmak.
AKIL (ZİHİN) HARİTASI.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
Gereksinim Analizi ve Varlık Ba ğ ıntı Diyagramı Sibel SOMYÜREK.
ÖRGÜTLERDE İLETİŞİM TÜRLERİ
Literatür taramasının önemi  Daha önce neler yapıldığını çıkarmaya çalışmayan araştırmacılar alanlarında önemli katkı sağlama fırsatından yoksun kalırlar.
Araştırma ve Strateji BBY256 Bilgi Mimarisi.
Emine Hoşoğlu doğan İstanbul şehir üniversitesi Eylül 2014
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
Hedef-Kazanım Belli bir alanda eğitilecek bireylere kazandırılmak istenen özellikler ya da yeterliklerdir. Kazanımın eğitim yoluyla kazandırılabilecek.
Üretim teknolojisi ve bilişim teknolojisindeki değişim
BDÖde Kullanılan Yaygın Formatlar
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
T.C MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI TEMEL EĞİTİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMLARI
İç Kontrol Standartlarına Uyum Eylem Planı Toplantısı
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.).
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM İÇ DENETİM VE İÇ KONTROL SİSTEMİ
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ.
YÖNETİM- ÖRGÜT TEORİLERİ MODERN EKOL- SİSTEM TEORİSİ
Madde 2: Tanımlar Bu Sözleşmenin amaçları bağlamında,
KRİZ YÖNETİMİ Öğretim Görevlisi Meral GÜNEŞ.
EBA Nedir? Eğitim Bilişim Ağı (EBA) sınıf seviyelerine uygun, güvenilir ve incelemeden geçmiş doğru e-içerikleri bulabileceğiniz sosyal bir platformdur. 
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Nerede O Mis Gibi Taze Kitap Kokusu?
Tez Veri Girişi Ulusal Tez Merkezine, Tez Döneminde olan ve Danışmanı ile Tez konusunu belirleyip, Enstitümüzün onayından geçen tüm öğrenciler giriş yapmak.
YONT221 Küreselleşme ve Yerelleşme
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
Oxford Dergılerını Tarama ve Tarama Seçeneklerini
EBSCO Discovery Service (EDS) Akademik Arama Motoru/Keşif Aracı
ÖĞRETİM ARAÇ-GEREÇLERİNİN SEÇİMİ ve HAZIRLANMASI
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Örgütlerde STRATEJİK PLANLAMA
EĞİTSEL VE DAVRANIŞSAL DEĞERLENDİRME- ASSESSMENT Ders 2: Yasal Düzenlemeler Prof. Dr. Tevhide Kargın.
Dijital kütüphanelerin değerlendirilmesi nedir?
Test Geliştirme Süreci
PROGRAM DEĞERLENDİRME
ÜNİVERSİTEDE YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE İNTERNET KULLANIMINA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ Mehmet AKSÜT Nihat ÇAKIN 
ÖĞRENME STİLLERİ.
Uluslararası İşletme Yönetimi
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Öğretimde Görsel-İşitsel Araçlar Görsel Materyallerin Katkıları Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi,
Tezin Olası Bölümleri.
Oxford Dergılerını Tarama ve Tarama Seçeneklerini
Sağlık Bilimleri Fakültesi
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sosyal Sermaye Yaratma AracI Olarak Enformasyon OkuryazarlIğI
6.HAFTA: ARAŞTIRMALARDA ÖLÇME VE ÖLÇEKLERDE GÜVENİLİRLİK
Eğitim Önemlidir İKS kadrosunun ve çiftçilerin eğitimi İKS sürecinin önemli bir bölümüdür. Hedef çiftçilerin, ve proje çalışanlarının organik çiftçiliğin.
3. HAFTA Bilimsel Araştırmada Temel Kavramlar
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
İnsan Kaynakları Yönetiminin
2. HAFTA BİLİMSEL ARAŞTIRMA YAKLAŞIMLARI
GEÇİŞ GEÇİŞ SÜRECİ Özel Gereksinimli ve / veya Engeli
Sunum transkripti:

BBY242 BİLGİ ERİŞİM Prof. Dr. Oya GÜRDAL TAMDOĞAN ŞUBAT 2017 BİBLİYOGRAFİK DENETİM ARAÇLARININ KULLANILIRLIK AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ BBY242 BİLGİ ERİŞİM Prof. Dr. Oya GÜRDAL TAMDOĞAN ŞUBAT 2017

Bibliyografik Tanımlama BİBLİYOGRAFİK DENETİM ARAÇLARININ KULLANILIRLIK AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ Tür Amaç Kapsam Düzen Bibliyografik Tanımlama Özel işaretler

Amaç Tür Kullanıcı açısından Bilgi uzmanı açısından

Tür Bilgi erişim sisteminin türü ya da Bibliyografik kaynağın türü

Kapsam Konusu (genel, özel , hangi konular?) İçerdiği kaynak türleri (makale, kitap,…) İçerdiği kaynakların dili İçerdiği kaynakların zamanı İçerdiği kaynakların coğrafi alanı (bölgesel sınırlılık, …) İçerdiği kaynakların formatı (basılı, elektronik, mikro ortam, görsel-işitsel ortam, yazılı ortam)

Düzen Basılı ise (tek parça, çok parça; başında ve sonunda yer alan önemli bilgiler: kaynak sonu dizini, indekslediği dergilerin listesi vb.) Sistematik, alfabetik, kronolojik mi? Fiziksel görünümü (Punto büyüklüğü, sütunları vb.)

Bibliyografik Tanımlama Bibliyografik kimlik Diğer bilgiler

Bilgi erişim sisteminde bulunan özel işaretler ya da Bibliyografik kaynakta bulunan özel işaretler

SORGULAMA FORMÜLASYONU BİLGİ ERİŞİM SİSTEMİ KULLANICI GELEN DOKÜMAN İÇERİK TANIMLAMASI DENETİM ARAÇLARI SORGULAMA FORMÜLASYONU TARAMA ORTAMI SORGULAMA İNDEKS KAYDI Çıktı Geribildirim (Feedback)

BİLGİ ERİŞİM SİSTEMLERİNİN TÜRLERİ Bilgi merkezleri Veritabanları Tarama motorları Açık erişim sistemleri

BİLGİ ERİŞİM- KÜTÜPHANELER VE DİĞER BİLGİ MERKEZLERİ Kütüphaneler ve diğer bilgi merkezleri, kullanıcıları için diğer tüm bilgi erişim sistemi türlerini bünyesinde bulundurabilen bugün için, tek bilgi erişim sistemi türüdür.

BİLGİ ERİŞİM- KÜTÜPHANELER VE DİĞER BİLGİ MERKEZLERİ Aynı zamanda, hem insan-insan (kullanıcı - kütüphaneci ya da kütüphaneci - kütüphaneci) hem insan-makine (kullanıcı/kütüphaneci - bilgisayar/enformasyon teknolojisi ürünleri), hem de insan-nesne (kullanıcı/kütüphaneci - bilgi kaynağı) etkileşiminin yaşandığı, bugün için, tek bilgi erişim sistemi türü yine kütüphaneler ve diğer bilgi merkezleridir.

BİLGİ ERİŞİM- KÜTÜPHANELER VE DİĞER BİLGİ MERKEZLERİ Üstelik tüm bilgi erişim sistemlerini bünyesinde bulundurarak bilgi erişim sürecini insanlık adına, hiçbir karşılık beklemeden, yaşatmayı ilke edinmişlerdir. Ulusal ve uluslararası düzlemde bilgi mirası ve kültür mirasının taşıyıcısıdırlar. Dolayısıyla bilginin dolaşımı, aktarımı, yayımı ve üretimi sürecini tanımlayan enformasyon zincirinin önemli aktörüdür. Bu nitelikleri ile olmazsa olmazdırlar.

BİLGİ ERİŞİM: KAVRAMSAL İÇERİK ‘Bilgi erişim’ (süreç) , Bilgiye seçici biçimde yaklaşan ‘kullanıcı’ ile sistematik hale getirilen ve kullanılır kılınan (depolanmış) ‘bilgi’ arasındaki bilgi akış sürecini kesintisiz biçimde sağlamak üzere, belirli yöntem ve tekniklerin kullanılarak sistem içindeki bilgi kaynağı ve/veya bilgi kaynağı içindeki bilginin çağrılması, çekilip alınması ve değerlendirilmesi sürecidir. Etkin ve etkili bilgi erişim sürecinin yaşanmasını olanaklı kılan ‘Bilgi erişim sistemi’ ise, Bilgiye seçici biçimde yaklaşan ‘kullanıcı’ ile sistematik hale getirilen ve kullanılır kılınan (depolanmış) ‘bilgi’ arasındaki bilgi akış sürecini kesintisiz biçimde sağlamak üzere bir araya gelen, her biri kendi üzerine düşen iş- levi yerine getiren, birbirleriyle etkileşimli ve uyumlu parçaların bileşkesidir

ENFORMASYON ZİNCİRİ

SORGULAMA FORMÜLASYONUNUN AŞAMALARI Bilgi isteğinin/gereksinimin tanımlanması Sınırlılıklar (Sınırlılıkların belirlenmesi)

Bilgi isteğinin/gereksinimin tanımlanması Bilgi isteğine/gereksinimine uygun anahtar sözcüklerin/terimlerin/kelimelerin seçimi/belirlenmesi/tespiti. Tespit edilen anahtar sözcüklerin uygun operatörler ile uygun biçimde ilişkilendirilmesi.

Sınırlılıklar (Sınırlılıkların belirlenmesi) Tür Dil Zaman Yayın yılı açısından Konu açısından Coğrafi sınırlama Bilgi kaynaklarının yayınlandığı yer Format

Connectivity Content Community 5C Communication Commerce DENGE Bilgi Erişim Bilgi Depolama Connectivity Content Community 5C Communication Commerce DENGE Özümseme Nitelik Nicelik Kullanılırlık/ Yarar

Connectivity Genel anlamda bilgi ve/veya “bilgi erişim sistemleri”nin kullanımına talep nasıl yaratılabilir? Bilgilenme kültürü, gerekirse, popüler kültürün unsuru olabilir mi; olmalı mı; nasıl? Basılı ve/veya elektronik ortamdaki bilgi erişim sistemleri”ni oluşturan altyapı unsurları nelerdir? Elde tuttuğumuz ve sahip olamadığımız değerler nelerdir, nasıl elde edilebilir, ediniminde izlenecek “iş modeli” neleri içermelidir?

Connectivity……. “Bilgi /dijital uçurumu” (digital divide) aşmada BES nasıl kullanılabilir? Olgunun içerdiği tehditler fırsatlara nasıl dönüştürülebilir mi? Bilgi kullanımı/ bilgiye talep açısından ülkenin gerçekleri- bilgi bağlamında toplumsal gereksinimler; bilgiyi kullanma/kullanmama nedenleri; bilgiyi kullanma alışkanlığı; bilgiyi arama davranışı; tercih edilen BES türü ve nedenleri; BES’nin varlığından haberdar olma durumu- kim(ler) nasıl tespit edebilir? Uygun BES ile hedef kitle/kullanıcı grupları nasıl buluşturulabilir?

Content BES’nin kapsamı, içerdiği konu(lar) ya da hangi konuda hangi BES kullanılabilir? Seçenekler arasında öncelikler? Veritabanlarının içeriğini oluşturan bilgi kaynaklarının (büyük ölçüde dergilerin) niteliği; Bilimsel/aktüel (%?) Hakemli/hakemsiz (%?) Nerelerde indekslendiği Güncellik

Content……… Sorgulama sonucu sunulan bilginin içeriği; Bibliyografik kimlik (%?) Öz (?) Tam metin (?)/ niteliği Ne kadar geriye dönük/arşivleme olanağı Kavramlar dizini (thesaurus), konu başlığı listesi vb. denetim araçlarını içerip içermediği

Content……. Sorgulama sonucu elde edilen kayıtları edinme kolaylıkları/süzme olanakları Basılı çıktı (print-out) Download E-posta Uygun dokümanları sıralama seçenekleri Anlamlılık Yazar adı Kronolojik Dergi/yayın adı

Community Kullanıcının veritabanı ile ortak değerlerini keşfetmesinde izlenecek yöntem, kullanılabilecek araçlar (kullanıcı arayüzü) yeterli mi? Veritabanı söz konusu değeri yaratmak için gerekli bilgiyi yeterince içeriyor mu? İçerikteki konular Taranan yayınlar Kullanım bilgisi Çıktı bilgileri vb. hakkında ön bilgi

Communication Bilgi-kullanıcı etkileşimi Hız Kullanım kolaylığı /Kullanıcı dostu (user friendly) Dizinleme dili ve yöntemi açısından BES’nin hedefi Kesin isabet (precision) – Erişim isabeti (recall) Sorgu cümlesindeki terimin nere(ler)den arandığı Yöneltmeler

Communication…….. Sorgu dili ve sistemin dili Sorgulama formülasyonuna (soruyu tanımlama ve rafine etme) ilişkin seçenekler; Dil Coğrafi alan Doküman türü Zaman vb. Operatörler, “ “, * vb. Büyük harf-küçük harf duyarlılığı İlişkili kayıtlara yöneltme Diğer dokümanlar (related records) Tanıtaçlar (descriptor) aracılığyla Kullanım kolaylıkları yeterince ayrıntılı ve anlaşılır mı?

Commerce Kullanılırlık Veri tabanındaki bilginin dolaşımı ve üretimi süreci sonundaki ürünün yarattığı katma değeri ölçme Özümseme Anlamlılık Yeterlilik Yenilik Zamanlılık Anlaşılırlık Geribildirim alma teknikleri “Dokümanter ispat” Kİ ve Eİ değerleri ve oranları

Commerce……… VT üreticisi/dağıtıcısı tarafından kullanılırlık verilerini içeren istatistiki verilerin varlığı/geçerliliği BES’nin, bilgi merkezine, kullanılırlığı izlemek üzere Access gibi bir VTYS aracılığıyla VT oluşturma ve farklı amaçlarla rapor üretme şansını sunup sunmadığı Elektronik (Evet)- basılı (Hayır) gibi bir anlayış bilmenin mi yaksa bilgilenme bilinci ve/veya kültüründen yoksunluğun göstergesi mi? Bilgilenme bilinci ve kültürü için ne yapmalıyız?