PAZARLAMA ARAŞTIRMALARI

Slides:



Advertisements
Similar presentations
REKLAMCILIK Hafta 5.
Advertisements

REKLAM KAMPANYALARI VE UYGULAMALARI
HALKLA İLİŞKİLER VE REKLAMCILIKTA ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Uluslararası Pazarlama Araştırmaları
Pazarlama Araştırması Verilerinin Sınıflandırılması-I
1 “Selas-KALITATIF” GRUP GÖRÜŞMELERİ MODELİ. Selas-KALITATIF Modeli “Paket Çözüm” “Selas-KALITATIF” Soyut kavramların, somut bilimsel temellere oturtulması.
Nitel Araştırma Teknikleri
PAZARLAMA ARAŞTIRMALARI Prof. Dr. İsmail Üstel.
PAZARLAMA BİLGİ SİSTEMİ PAZARLAMA ARAŞTIRMASI
BLOGLAR ARACILIĞIYLA Pazarlama SEDAT BAŞDAĞ. Kelimenin ilk oluşumu, "Web" ve "Log" kelimelerinin birleşmesinden oluşmuş, “Weblog” olarak isimlendirilmiştir.
Öğr. Grv. Semih AÇIKGÖZOĞLU
PAZARLAMA BİLGİ YÖNETİMİ
PAZARLAMA BİLGİ YÖNETİMİ
Düzenleyici Etki Analizinin Türk Hukuk Sistemine Tanıtılması DEA’ların Şeffaflık, Konsültasyon ve İletişim Unsurlarının Artırılması Mart 2009 Oturum.
Pazarlama Araştırması
Bölüm 5 Satış Süreci.
Pazarlama Araştırması Verilerinin Sınıflandırılması-II
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
SLIDE 1BBY208 – Bahar 2005 Betimleme Yöntemi Yaşar Tonta H.Ü. BBY yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2005/bby208/
Problemi Tanımlama Şener BÜYÜKÖZTÜRK, Ebru KILIÇ ÇAKMAK,
ULUSLAR ARASI PAZARLAMA ARAŞTIRMASI
Araştırma Yoluyla Öğretim Stratejisi
Anket Hazırlama.
Tüketicilerin Lüks Marka Algısı Ölçümü
NİTEL VERİ TOPLAMA ARAÇLARI
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri 6. Hafta- Örnekleme yöntemleri ve Anket Yrd. Doç. Dr. Bahadır Namdar Fen Bilgisi Eğitimi ABD.
Bilimsel Araştırma ve Proje Yönetimi
Üçüncü Bölüm:Pazarlama Araştırması ve Bilgi Sistemi
ARAŞTIRMA TÜRLERİ.
ÖĞRENME AMAÇLARI Veri analizi kavramı ve sağladığı işlevleri hakkında bilgi edinmek Pazarlama araştırmalarında kullanılan istatistiksel analizlerin.
ÖĞRENME AMAÇLARI Çeşitli veri toplama yöntemlerinin avantaj ve dezavantajlarını anlamak. Kişisel görüşme, telefonla anket ve çevrim içi anketleri.
Araştırma Yöntemleri 3- Bilimsel araştırmanın amacı
Müşterilere Karar Vermelerinde Yardımcı Olmada Pazarlama Araştırması Kullanma Bu bölüme araştırma sürecini ele alarak başlanmaktadır. Daha sonra.
Prof. Dr. Remzi ALTUNIŞIK
Pazarlama Bilgi Sistemi (PBS)
ÖĞRENME AMAÇLARI Nicel ve nitel araştırma teknikleri arasındaki temel farklılıkları anlamak Gözlem tekniği yoluyla veri toplamanın avantaj ve.
BİLİMSEL ARAŞTIRMALARDA VERİ
Müşteri Odaklı Mobil Pazarlama ve Mobil Reklam
4 Pazarlama Araştırmasının Yürütülmesi 1. Bölüm Soruları  İyi bir pazarlama araştırmasını oluşturan unsurlar nelerdir?  Pazarlama verimliliğini ölçmek.
PAZARLAMA ARAŞTIRMALARI Hafta 6- Pazarlama Araştırmalarında Ölçme ve Ölçekler Prof. Dr. Remzi ALTUNIŞIK.
MED 167. Frekanslı Serilerde Standart Sapma Örnek XfX.fX-Xbarf.(X-Xbar) ,1259, ,1171, ,1510, ,1453, ,184,05.
Pazarlama Araştırmalarına Giriş ve Araştırma Süreci
PAZARLAMA ARAŞTIRMALARI
VERİ TOPLAMA ARAÇLARI ANKET FORMU DÜZENLENMESİ.  Anket: Bilgi toplamak için biçimlendirilmiş veri formları…  Bilginin doğruluğu soruların niteliğine.
Temel Bilgiler İlgili Çalışmalar Araştırmanın Yöntemi Bulgu ve Sonuçlar Araştırmanın Kısıtları ve Gelecek Çalışmalar.
ARAŞTIRMANIN TEMELLERİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Örnekleme Yöntemleri
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Verilerin Toplanması ANKET
ARAŞTIRMA TÜRLERİ Temel Araştırmalar: Olaylar arasındaki ilişkileri keşfetmek ve teori geliştirmek amacıyla yapılan çalışmalardır. Bunlar daha çok bilim.
Altunışık, Özdemir, Torlak – Modern Pazarlama
BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİ
PAZARLAMA ARAŞTIRMALARI
ANLAM ÇIKARTICI (KESTİRİMSEL) İSTATİSTİK
PAZARLAMA ARAŞTIRMALARI
PAZARLAMA ARAŞTIRMALARI
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
Otizm Farkındalık Araştırması
Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve İstatistik
SOSYAL PSİKOLOJİNİN TEMEL YÖNTEMLERİ
MAN-535 Araştırma Yöntemleri
HALKLA İLİŞKİLERE GİRİŞ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
PAZARLAMA BİLGİ YÖNETİMİ
GAS 208 PAZARLAMANIN TEMEL İLKELERİ ve HİZMET PAZARLAMASI
Anket ve Likert Ölçekler
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Veri Toplama Araçları Anket, Gözlem vb.
Nicel ve Nitel Araştırmalar
Presentation transcript:

PAZARLAMA ARAŞTIRMALARI Hafta 45 Pazarlama Araştırmalarında Veri Türleri Prof. Dr. Remzi ALTUNIŞIK

ENFORMASYON (INFORMATION) karar vermeyi kolaylaştırmaktır! VERİ (DATA) Veri, yararlı bir bilgi haline dönüştürülebilmek amacıyla toplanan ham rakamlar veya olaylar topluluğu 45, 51, 63, 50, 90 VERİ ENFORMASYON (INFORMATION) verinin işlenmiş hali 5 öğrencinin not ortalaması = 60 ENFORMASYON Araştırmanın görevi veri kalabalığı yaratmak değil, karar vermeyi kolaylaştırmaktır!

Ne kadar veri toplanmalı?

Marjinal Veri Değer Maliyeti Yarar Veri Miktarı Optimal Veri Miktarı Donald Waters, Essential Quantitative Methods Addison – Wesley Publishing Company, 1998, s. 34.

Optimal veri miktarı marjinal maliyetin marjinal yarara eşit olduğu noktadır Bu noktada veri toplama maliyeti durdurulmalıdır Veri toplama faaliyetinin erken kesilmesi durumunda ise, verinin maliyetinden tasarruf sağlansa da veri toplamanın sağlayacağı potansiyel yarardan düşük kalır ve bu durumda firmanın yarar kaybı söz konusu olur

Pazarlama Araştırmasında Kullanılan Verilerin Sınıflandırılması Kalitatif veriler İkincil veriler Birincil Veriler Pazarlama Araştırması Verileri Kantitatif veriler Tanımlayıcı Sebepsel Deneysel veriler Anketler Gözlem

Birincil ve İkincil Verilerle İlgili Bazı Özellikler Birincil veriler belirli bir amaç için toplanmış olduklarından belirli bir araştırma dizaynına da uymaktadırlar. Birincil verilerin toplanması bir uzmanlık gerektirdiğinden, pahalı ve zaman alıcı bir süreçtir. İkincil verilerin incelenmesi birincil veri toplama yönteminin ön şartlarındandır Belirli bir konuda yoğunlaşmış olan ikinci verilerin analizi stratejik planlama açısından geleceğe ışık tutma yönüyle kritik öneme sahip olabilir

Birincil ve İkincil Verilerin Karşılaştırılması Birincil veriler İkincil veriler Toplama amacı Probleme has Başka amaçlarla Toplama işlemi İlgi ve hassasiyet ister Kolay ve çabuk Toplama maliyeti Yüksek Nispeten düşük Toplama süresi Uzun Kısa

İkincil Verilerin Fayda ve Kısıtları Faydaları Kısıtları Başka amaçla toplanmış olması Veri toplama üzerinde kontrol olmaması İsabetli ve doğru olmayabilir İstenen formatta olmayabilir Güncelliğini yitirmiş olabilir Belirli veri şartlarına uymayabilir Belirli varsayımlara uyması lazım Düşük maliyet. Daha az gayret Daha kısa zaman Bazen daha isabetli bilgi Bazı bilgiler sadece ikincil veriler yoluyla alınabilir

İkincil Verilerin Kullanımı Problem tespitine yardımcı olmak Problemin daha iyi tanımlanmasına yardımcı olmak Problemin çözümü için yaklaşım geliştirmeye katkı Araştırma dizaynın formüle edilmesine katkı Bazı araştırma sorularına cevap ve hipotez testi Birincil verilerin daha kolay yorumlanmasına yardım Örneklemin belirlenmesine yardımcı olmak Birincil verilerin doğruluk ve geçerliliğini belirlemede referans olarak görev yapar

İkincil Verilerin Dezavantajları İncelenen konuyla alakalı olmayabilir Alakalı olsa bile çok fazla yardımcı olmayabilir Doğruluğu şüpheli olabilir Toplama metodu uygun olmayabilir Güncelliğini yitirmiş olabilir

İkincil verilerin değerlendirilmesinde dikkate alınacak konular: Araştırmanın amacı neydi? Araştırma kim tarafından yapıldı? Ne tür bilgiler toplanıldı? Bilgiler ne zaman toplanıldı? Bilgi nasıl elde edildi? Söz konusu bilgi mevcut diğer bilgilerle uyumlu mu?

İKİNCİL VERİ KAYNAKLARI 1-Dahili/İç Veri Kaynakları (Satışlar, pazarlama faaliyetleri, maliyet bilgileri, toptancı raporları, müşteriden geri beslemeler) Kullanılmaya hazır veriler İlave işlem isteyen veriler 2-Harici/Dış Veri Kaynakları Basılı yayınlar Resmi Yayınlar: Sayımlar, diğer hükümet yayınları Genel Ekonomik ve İşletme Kaynakları: Rehberler, indeksler, istatistiki veriler Bilgisayar Kaynaklı veri bankaları On-line (Internet) Off-line (CD veri tabanları)

İKİNCİL VERİ KAYNAKLARI … (devam) Panel türü sendikalaşmış veri bankaları Anketler Günlükler ve panel verileri Scanner verileri Perakende ve toptancı denetimleri Endüstriyel firmaların takibi

BİRİNCİL VERİ KAYNAKLARININ SINIFLANDIRILMASI Nicel (Kantitatif) araştırmalar Nitel (Kalitatif) araştırmalar Karma (Pluralistic) araştırmalar

Kalitatif (Nitel) Veri Toplama Metotları 1-Direkt Metotlar (amaç açık) Odak (Fokus) grupları Derinlemesine mülakatlar 2- Dolaylı (amaç gizlenmiş) Projektif (izdüşel) teknikler Alakalandırma teknikleri Tamamlama teknikleri Hikaye/resim vb. oluşturma Rol oynama veya 3.kişi yorumuna dayalı teknikler

ODAK GRUP GÖRÜŞMELERİ Bir moderatör yönetiminde küçük bir katılımcı grubunun belirli bir konu üzerinde odaklaştığı ve serbestçe tartışıldığı bir kalitatif araştırma tekniğidir. Daha çok hipotez oluşturmaya zemin teşkil edecek bilgileri, anketlerin şekillendirilmesinde gerekli bilgilerin derlenmesi, yeni ürün veya konular hakkında ön bilgi ve tutumları incelemek, ortaya çıkarmak için kullanılır. Genellikle 6-12 kişilik gruplardan meydan gelir. Homojen bir katılımcı grubu ile yürütülen çalışma ortalama olarak 1-3 saat arası sürer ve çalışmanın yürütüldüğü ortamın sıcak olması gerekir. Odak grup görüşmelerinin başarılı olması moderatörün başarısına, deneyim ve bilgisine bağlıdır.

Odak Grupların Amaçları Fikir üretmek Tüketicilerin düşüncelerine yaklaşmak Tüketicilerin ihtiyaç, tutum ve güdülerini belirlemek Nicel araştırma bulgularını daha iyi anlamak

DERİNLEMESİNE MÜLAKATLAR Belirli bir konuda bir araştırmacı tarafından araştırma yapılan konuda derinlemesine mülakatlar yapılmasını içeren araştırmadır. Mülakat oturumları genellikle 0,5-2 saat arası olabilir.

PROJEKTİF TEKNİKLER Kelime çağrıştırma Resim yorumlama (Tematik algılama) Cümle tamamlama Üçüncü kişi tekniği Rol oynama Karikatür yöntemi Analoji/Sembolik analoji Gelecek senaryosu …

Tamamen açık uçlu sorular Cevaplayıcının cevabında tamamen serbest olduğu ve hiçbir kısıtın olmadığı türde sorulardır “Görüntülü cep telefonları hakkında ne düşünüyorsunuz?” ................................................................................................... ............................................................................................. Kelime ilişkilendirme Deneğe tek tek kelimeler söylenir ve her kelimeden sonra aklına ilk gelen kelimeyi söylemesi istenir “Aşağıdakini işittiğinizde aklınıza gelen ilk kelime nedir?” Havayolu? ....................................... Hostes ? ....................................... Uçak ? ....................................... Cümle tamamlama Deneğe her seferinde tamamlanmamış bir cümle verilir ve tamamlaması istenir “Nereye tatile gideceğim konusunda karar verirken benim için en zor olan şey ................ ................................................................ Hikaye tamamlama Tamamlanmamış bir hikaye verilir ve cevaplayıcıdan hikayeyi tamamlaması istenir Geçen hafta sahile yemeğe çıktığımızda bir şey dikkatimi çekti. Garsonlardan hepsi aynı kıyafeti giymişlerdi ve son derece benzer tavırlar sergiliyorlardı. Bir şey istediğinizde. (Hikayenin gerisini tamamlayınız). Resim tamamlama İki kişinin bulunduğu bir resim verilir. Resimdeki kişilerden birinin söylediği ifade ortaya konur ve diğerinin ne cevap vermiş olabileceği sorulur TAT (Thematic Appreciation Testi) Kişiye bir resim verilir ve resimde ne olduğunu anlatması veya bu resim hakkında bir hikaye uydurması istenir. Resimde görülenlerle ilgili olarak bir hikaye yazınız. .. ? Emin değilim, sizce neden? 21

Derinlemesine mülakat FOKUS GRUPLARI, DERİNLEMESİNE MÜLAKATLAR VE PROJEKTİF TEKNİKLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI Değerlendirme Kriteri Fokus grup Derinlemesine mülakat Projektif teknikler Yapısallık Cevap verenin incelenmesi Aracı önyargısı Yorumlama önyargısı Bilinçaltı bilgilere ulaşma Yaratıcı düşüncelerin keşfi Hassas bilgiye ulaşma Normal-dışı sorgulama gereksinimi Genel yararlılık Nispeten yüksek Düşük Vasat Yüksek Yok Çok faydalı Orta Yüksek Orta-yüksek Sınırlı Faydalı Düşük Orta Düşük-yüksek Yüksek Evet Kısmen faydalı

TANIMLAYICI (DESCRIPTIVE) ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ 1-Ankete (Mülakata) Dayalı Yöntemler 2-Gözleme Dayalı Yöntemler

TANIMLAYICI (DESCRIPTIVE) ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ 1-Ankete (Mülakata) Dayalı Yöntemler Telefonla Geleneksel telefon görüşmesi ile anket Bilgisayar destekli telefonla anket Kişisel Evde anket Mağaza çıkışlarında anket Bilgisayar destekli kişisel anket Mektupla Mektup/postayla anket Posta/mektupla panel

TANIMLAYICI (DESCRIPTIVE) ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ (devamı) 2-Gözleme Dayalı Yöntemler Kişisel gözlem Mekanik gözlem Psikogalvanometre, ses analizi,cevap verme davranışı, audimetre, kameralarla ölçüm, döner kapılar, barkodlar, pupilometer, vb. Denetim (Fiziksel sayım ve stok kontrol) Kiler kontrolleri İçerik analizi İz takibi (tracer) analizi

POSTA ile ANKETİN Kendi kendine uygulama kolaylığı Düşük cevap oranı AVANTAJLARI Kendi kendine uygulama kolaylığı Düşük maliyet Cevaplandırıcılar kendileri için uygun zamanda cevap verebilir. Kapalı uçlu soruların kolay tamamlanabilmesi Ölçekli soruların doldurulma kolaylığı Görsel unsurlar kullanılabilir DEZAVANTAJLARI Düşük cevap oranı Açık uçlu sorulara karşı duyarsızlık Soruların yanlış yorumlanması durumunu tespit etmek ve düzeltmek mümkün değil Çok memnun olanlardan veya hiç memnun olmayanlardan cevap gelme olasılığı yüksek

YÜZYÜZE ANKETİN Yakın ilişki kurma ve daha uzun süre tutma fırsatı AVANTAJLARI Yakın ilişki kurma ve daha uzun süre tutma fırsatı Merak edilen yeni sorulara cevap bulma fırsatı Görsel unsurların (kart vb.) kullanımı mümkündür Açık uçlu sorulara iyi cevaplar almak mümkündür Denekten sıkıcı soruları kendi kendine doldurması istenebilir DEZAVANTAJLARI Dağılmış bir hedef kitleye uygulanması pahalıdır Uygulanması daha uzun zaman alır

TELEFON ile ANKETİN Düşük maliyet AVANTAJLARI Düşük maliyet Deneklerin standartlarının kontrolü yüksek Örnek kontrolü yüksek Basit sıralama ölçekli soruların sorulması kolaydır Saha çalışmalarının hızlı yapılabilmesi DEZAVANTAJLARI Çok sayıda özelliğin sorulduğu sorularda sıkıcı olabilir Bazı deneklere telefonla ulaşma imkanı olmayabilir Görsel unsurların kullanımı mümkün değildir

Sorusu Olan ? ? altunr@sakarya.edu.tr

TEŞEKKÜRLER…