Efsane Nedir? Egitimkafe.com.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Eğitimde Hedefler ve Hedef Türleri
Advertisements

1 SÖZCÜKTE ANLAM ÖZELLİKLERİ TÜRKÇE / Sözcükte Anlam Özellikleri.
Yönetim biçimi Cumhuriyet olan Türkiye Cumhuriyeti, Mustafa Kemal önderliğinde 1923'te kurulmuştur. Resmî dili Türkçe‘dir. Demokratik, laik, sosyal bir.
İleri Bir Medeniyet: Sümerler Mezopotamya, Yunancada "nehirler arasında" anlamına gelir. Bu bölge, dünyadaki en verimli topraklardan biridir ve bu özelliğiyle.
COĞRAFYA PROJE ÖDEVİ ÖZGÜR SÖNMEZ 10/A Ulaşım Nedir ?
Siyaset Sosyolojisi.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
PLATON NAMI DİĞER: EFLATUN
AHİLİ K Güçlü bir sivil toplum örgütü. ESKİ BİR SİVİL TOPLUM ÖRGÜTÜMÜZ; AHİLİK Bilindiği gibi Türklerin tarih sahnesine çıkışı neredeyse insanlık tarihi.
SÖZCÜKTE ANLAM.
TÜRK KÜLTÜRÜNÜ OLUŞTURAN UNSURLAR VE TÜRK KÜLTÜRÜ
Girişimcilik Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL. Ders Akışı İşletmenin Amaçları İşletme Çevre İlişkisi.
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Öğretmeye bağlı, gerçekçi anlatım türlerinden biri olan günlükler, bir kişinin önemli ve kayda değer bulduğu olayları, gözlem, izlenim,duygu-düşünce.
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
ÖRGÜTLERDE İLETİŞİM TÜRLERİ
YAZI TÜRLERİ GURBET DUYMUŞ
KONUŞMA VE BİZ Emin ÖZDEMİR. Bizi biz kılan konuşma gücümüzdür.Bu gücü yitirdiğimizde, dilsizleştiğimizi düşünelim. Suskunun dayanılmaz köleliğine düşeriz.Dış.
Sözsüz İletişimin Özellikleri
Hazırlayan İSMAİL ŞAHİNER. SORU ÇÖZERKEN!!! Önce soru okunur. Daha sonra parça (metin) okunur. Önce soru okunur. Daha sonra parça (metin) okunur.
METINLERIN SINIFLANDIRILMASI. Metinlerin Sınıflandırılması Metinler; gerçeklikle ilişkileri, işlevleri ve yazılış amaçlarına göre gruplara ayrılır. Buna.
PSİKANALİTİK KURAM. KURAMIN TARİHÇESİ Psikanaliz Sigmund Freud ( )tarafından kurulmuştur. Freud un kuramı çok tartışmalı olmakla beraber danışma.
GELECEKTEKİ DÜNYAMIZ.
Metinlerin Sınıflandırması
COĞRAFİ KONUM.
ÇAĞDAŞ TÜRKİYE YOLUNDA ADIMLAR / Yeni Dil, Yeni Tarih
Doç. Dr. Melike KAPLAN Sağlık ve Kültür.
KOHLBERG ve AHLAK GELİŞİMİ Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN
T.C MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI TEMEL EĞİTİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
Tarih Felsefesi.
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
ANLATIM TÜRLERİ.
CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
Öğretimin Uyarlanması
Konu: Purāṇalar ve Genel Özellikleri II
AİLENİN TÜRLERİ VE İŞLEVLERİ
Sağlık ve kültür Doç. Dr. Melike KAPLAN.
Sosyal Politikanın Tarihsel Boyutu Doç.Dr.Filiz YILDIRIM
İSLAMİYET  ETKİSİNDEKİ TÜRK EDEBİYATI (GEÇİŞ DÖNEMİ EDEBİYATI ) ( yy)
TOPLUMSAL YAPI Gülen SARI.
KONU DEĞERLENDİRME TESTİ
Madde 2: Tanımlar Bu Sözleşmenin amaçları bağlamında,
BİLGİ TOPLUMU.
SERVETİFÜNUN EDEBİYATI
C) BÜROKRATİK YÖNETİM YAKLAŞIMI
HLK 222 SOMUT OLMAYAN KÜLTÜREL MİRAS (SOKÜM) ve KORUMA YAKLAŞIMLARI
Orta Asya, İslamiyet, Anadolu ve
EMPATİK İLETİŞİM 1.
ROMAN NEDİR? Yaşanmış ya da yaşanabilecek olayların, insanlar arasındaki ilişkilerin, insan psikolojisinin uzun bir şekilde yer ve zaman bağlamında anlatıldığı.
DÜŞÜNME.
ESKİ ZAMANLARDA TEKNOLOJİ Buse Beren Eğrilmez
Hıristiyanlığın Kutsal Kitapları
Türkiye HBÖ Eylem Planı ( )
ANLATMAYA BAĞLI EDEBİ METİNLERDE DİL VE ANLATIM
BÖLÜM 2 BİLİŞSEL GELİŞİM.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
<<<<<<>>>>>>
Yazı Sistemleri.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
10. HAFTA TOPLUMSAL CİNSİYET.
Eğitimde Ölçülen Bilişsel Özellikler
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
DESTAN 1. Deniz Hoca Youtube Kanalı ⇒
MASAL Bu slayt 10.sınıf Türk Dili ve Edebiyatı dersinin 1.dönem 2.yazılı sınavına hazırlık olması amacıyla oluşturulmuştur. Slaytta yer alan konulardaki.
TOPLUMSAL TABAKA ve SINIFLAR
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Sosyal Bilgilerde Değer Eğitiminde Biyografi Kullanımı
Sunum transkripti:

Efsane Nedir? Egitimkafe.com

Efsane Nedir? -Efsane terimi dilimize Farsçadan gelmiştir. Batı dillerinde Latince legendus kökünden çıkan legenda, legend, legonda vb kelimeler efsane kavramının karılığı olarak kullanılmaktadır. -Anadolu Türkleri arasında efsane; menkabe, esatir ve mitoloji terimleri yaygınlık kazanmıştır. -Eski çağlardan beri söylenegelen olağanüstü varlıkları, olayları konu edinen hayali hikaye, söylence,  asıl hikaye, masal, boş söz, saçma sapan lakırdı, dillere düşmüş ünlü olay olarak yer etmiştir.  -Efsane; gerçek veya hayali belirli kişi olay veya yer hakkında anlatılan bir hikayedir. İpucu: Konuşmacı notlarınızı buraya ekleyin.

Efsane Nedir? -Türk efsanelerinden hareketle efsanelerin kökenini açıklamada üç kaynak belirtilir;     a. Efsanelerin kaynağı dindir: Semavi dinlerin birer kitabı vardır. Bunların hepsinde bugünkü efsane motiflerin ilk örneklerini bulabilmekteyiz.     b. Efsanelerin kaynağı mitolojidir: Bugünkü Anadolu coğrafyasında olduğu gibi Türkiye dışındaki Türkler arasında da anlatılan şekil değiştirme konulu pek çok efsanenin kaynağı mitolojiye dayanır.     c. Efsanelerin kaynağı gerçek hayatın artıklarıdır: Bugün Türkiye'de ve Türk dünyasında anlatılan efsanelerin büyük çoğunluğu günlük hayatımızın efsaneleşmiş şeklinden başka bir şey değildir.

Efsanenin Genel Özellikleri -Kişi, yer ve olaylar hakkında anlatılırlar.  -Anlatılanların inandırıcılık özelliği vardır. -Genellikle kişi ve olaylarda olağanüstü olma özelliği görülür. -Belirli bir şekilleri yoktur. -Kısa ve konuşma diline yer veren anlatmalardır. - Söylence olarak da adlandırılır. - Yıllarca kuşaktan kuşağa aktarılan gerçekten olduğu düşünülen yazılardır. - Olaylar olağanüstü olsa da çoğunlukla gerçek olaylara ve gerçek kişilere dayanır.  

Efsanelerin Oluşumu -Tarih öncesi devirler ve bu devirlerde yaşayan insanların ruhsal durumlarında arama eğilimi, insanoğlu özellikle rasyonel düşünme olanağına sahip olmayan toplumlarda kendisini tabiata karşı daha güçlü hissedebilmek için kahramanlar yaratma yoluna gitmiş veya bir kişinin yaptığını çok fazla büyüterek ondan güç ve cesaret kazanma ihtiyacını sembolleştirmiştir.

-İlk devirlerde ve bu ilk devirlerde yaşayan insanların psikolojik ve sosyal yapıları, -Mitoslara bağlanma,  -Tarihten alınma, tarihsel olaylarla örülü olma, -İnanç sistemleri-Gök dini, budizm, Maniheizm gibi inanç sistemlerinin toplumda bıraktığı motif ve kavramlar -Efsane insanın kendi ruhunu, hayatını, eşyaya, tabiata yansıtarak üstün olduğunu göstermek ihtiyacından da doğmuştur.

Oluşumuyla İlgili Kuramlar a. Menşelerle İlgili Kuram -Aynı akli kapasiteye sahip olan bütün milletlerde hayal gücü aynu şekilde orataya çıkar. b. Birinin Yerine Diğerinin Geçmesi Kuramı -Bir kahraamanın hatırası zayıfladıkça onun yaratılmış olan efsane bu kahramanı terk eder ve daha ünnlü birine mal olur. c. Adapte Olabilme Kuramı -Çevre dğeiştiren her efsane yeni çevrenin sosyal ve etnografik koşullarına kendisini adapte eder.

Efsanelerin Sınıflandırılması Milletlerarası Halk Anlatısı Araştırma Kurumu, efsaneleri dört büyük bölümde sınıflandırılmaktadır. Bu sınıflandırma şu şekildedir, Dünyanın yaratılışı ve sonu ile ilgili efsaneler Tarihi efsaneler ve medeniyet tarihi ile ilgili efsaneler (Dip tarihi, Harpler ve Felaketler, Seçkin kişiler, Bir düzenin bozuluşu...) Tabiatüstü varlıklar ve kuvvetler/mistik efsaneler (Kader, ölüm ve ölüler, şeytan, hastalık yapan ruhlar, efsanevi hayvan ve bitkiler, hazineler...) Dini efsaneler

Pertev Naili Boratav Sınıflandırması Pertev Naili Boratav Sınıflandırması, Türk halk efsanelerinin sınıflandırılmasında öne çıkan sınıflandırmadır. Tür edebiyatında kabul gören sınıflandırma şu şekildedir; Yaratılış efsaneleri: evrenin sonunu(mahşer ve kıyamet günleri) anlatan efsaneler Tarihi efsaneler Olağanüstü kişiler, varlıklar ve güçler üzerine efsaneler (alın yazısı, ölüm ve ötesi, tekin olmayan yerler, tabiatın bir parçası olan yerler, cinler, periler, ejderhalar, şeytan...)

Efsanelerde Konu ve Amaç -Efsanelerin konuları ilkel devir insanından günümüze kadar toplulukların gelenek ve göreneklerine, inançlarına, hayal güçlerine, kültür yapılarına göre farklılık gösterir. İlkel efsaneler; tanrıların, evrenin, insanların yaratılış ve ortaya çıkışlarını anlatır. İlk işlenen günah, ölümün kökeni, tufanı, avcılık ve hayvancılığın başlangıcı, ateşin bulunuşu, cinselliğin başlangıcı, gelenek ve görenekleri, töreleri konu edinir. Türk efsaneleri ise çoğunlukla İslami bir içeriğe bürünmüştür.

Efsanelerde Yapı, Dil ve Anlatım Özellikleri İlkel toplumlarda efsaneler yalnız belirli zamanlarda anlatılır ve canlandırılırlar.  Diğer türlerde olduğu gibi efsanelerin de kendilerine özgü kuruluş kuralları, destek aldıkları bir hayat anlayışı vardır. Her topluluğun bünyesinde farklı şekilde yaşayan bu hayat anlayışı ve insanç sistemleri efsanelerin yapısını şekillerinden en önemli niteliklerinden birisidir. Efsanelerin yapısında var olan inandırıcılık özelliği, ondaki olağanüstülükleri kolayca örtebilir. Dış yapıları açısından incelendiğinde belirli bir yapıları yoktur. Anlatırken dile dikkat etmek gerekir. Geleneksel anlatım biçimine uymak, şiirli bir dil kullanmak, günlük konuşmaya girmiş sözcüklerden kaçınmak gerekir.

Efsane ve Mit İlişkisi Her iki tür de inançlara dayalıdır. Gerek olduklarına inanılır. Efsanenin zamanı mit'e nazaran daha yakın bir geçmiştir. Günümüzde yeni efsaneler oluşabilir. Mitledeki yer başka bir dünyadır, daha önceki bir dünyadır. efsane ise günümüz dünyasıdır. Mitler kutsallık ifade eder. Efsanelerde ise kutsallık kesin ve belirleyici değildir. Mitlerdeki tanrı ve yarı tanrıların yerini, efsanelerde tarihi ve yarı tarihi kahramanlar almıştır.

Efsane ve Destan İlişkisi -İkisi de olağanüstü olay ve kahramanlara yer verir. -Efsane ile destanda anlatılan olaylar gerçektir; ancak destanlarda anlatılan olayları tarih kitaplarında bulabilmemize karşılık, bunu efsane için her zaman söyleyemeyiz.  -Her iki türün mekanı yaşadığımız dünyadır; ancak efsanelerdeki olaylar yakın bir zamanda gerçekleşmiştir. -Destanların oluşabilmesi için çok uzun bir zaman gerekir; ancak efsaneler için böyle bir durum söz konusu değildir. -Dini konulu efsanelerde kutsallık görülür; fakat destanlarda böyle bir özellikle yoktur. -Efsanelerin varyantları başka milletlerde olabilir; ancak destanlar milli oldukları için benzerlikler yoktur.

Efsane ve Masal İlişkisi -Sözlü anlatmalar içerisinde olağanüstü olaylara yer verdikleri kısa ve nesirli anlatımlardır. -Efsaneler yakın geçmişi temsil ederken, masallarda belirli bir zaman yoktur. -Efsanelerde olayın geçtiği yer açık şekilde verilirken; masallarda bu açıklık yoktur. -Efsaneler kutsaldır; masallarda bu özellik görülmez. -Her iki anlatımda da kahramanlar olağanüstü özellikler gösterir.

-Her iki anlatım da insanın hayal gücünden çıkmıştır -Her iki anlatım da insanın hayal gücünden çıkmıştır. Efsanelerde kahramanlar özenle seçilir ve toplumca benimsenir. Masallarda ise sadece iyi ve kötü güçler vardır. -Bazı efsaneler acıklı bir sonla biter. Bu efsanelerde topluma verilen bir ders söz konusudur. Efsanelere inanıldığı için efsanelerdeki kötü son ders verme özelliği taşır. Masallarda ise son daima mutlu bir sonla biter.

Hazırlayan: egitimkafe.com