Grup Aşamaları Prof Dr Süheyla Ünal.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
STRES SINAV KAYGISI KARACASU LİSESİ Rehberlik Servisi.
Advertisements

Küçük Grup Eğitimi Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015 / 281.
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
ASDEP Kapsamında Aileyle Görüşme Yöntem ve Teknikleri Doç. Dr. Yusuf GENÇ T.C. AİLE VE SOSYAL POLİTİKALAR BAKANLIĞI ASDEP EĞİTİCİ EĞİTİMİ.
T.C. ORDU VALİLİĞİ İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı TAM ÖĞRENME MODELİ TAM ÖĞRENME MODELİ.
İSTANBUL ESENYURT ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ İŞLETME ANABİLİMDALI YÖNETİM ve ORGANİZASYON CENK SOYER SÜREÇ YENİLEME DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ REENGINEERINGG.
Rensis Likert ( ) – Sosyal psikolog, Michigan Üniversitesi – Verimsiz, etkinliğin düşük olduğu işletmelerde çalışanlar «işe eğilimli yönetici»
ÖZÜRLÜLÜĞE YAKLAŞIM. Yanlış: Özürlü kişiler hastadır, tedavi edilip iyileştirilmelidirler. Doğru: Özürlülük hastalık değildir. Özürlü kişiler özürlü olmayan.
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
Öğretim  Öğrenci gelişimini amaçlayan, öğrenmenin başlatılması, sürdürülmesi ve gerçekleştirilmesi için düzenlenen planlı etkinliklerden oluşan bir süreçtir.
Program Tasarım Modelleri
Dünya engelliler günü. Engelli Olmak Bir Engel Mi?
GÖRÜŞ GELİŞTİRME TEKNİĞİ
EĞİTİMDE DRAMA.
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
PROJE TABANLI ÖĞRENME ATÖLYESİ
Teröre maruziyet sonrası krize müdahale
It’s My Life It’s My Choice
Sosyal Hizmet Meslek Etiği
Aile İçi İletişim İle Çocuğunuzun Sorunlarını Çözebilirsiniz!!!
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
İlkel (olgunlaşmamış) Savunma Düzenekleri
Kişisel-Sosyal Rehberlik
ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK
ÖRGÜTSEL DEĞERLER VE VARSAYIMLARDAKİ DEĞİŞİM
Öğretimin Uyarlanması
Bütünleştirme uygulamaları
CESARETLENDİRME ve ÖVGÜ
ADANA İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Eğitim Bilimleri Fakültesi
PPT 6 Kapsayıcı bir eğitim için nasıl bir sınıf yönetimi yaklaşımı benimsemeliyim? Sınıfında Yabancı Uyruklu Öğrenci Bulunan Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmenlerinin.
Aile Danışmanlığının İşlevleri
Prof. Dr. Yasemin ışıktaç
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ.
SINAV KAYGISI.
Teknolojİ ve tasarIm dersİ
KRİZ YÖNETİMİ Öğretim Görevlisi Meral GÜNEŞ.
Adalet.
Evlilik ve Aile Danışması
Kanuni Sultan Süleyman İmam Hatip Ortaokulu Rehberlik Servisi
TUTUM VE ALGILAR.
Nazlı ÖZTÜRK.
ÖZELLİK FAKTÖR KURAMI.
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
Prof Dr Süheyla Ünal İnönü Üniversitesi
Etkili Öğretmen Kimdir?
Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi
KENDİNİ TANIMA.
ÇOCUKLARIMIZIN MUTLU VE BAŞARILI OLMASI İÇİN…
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
ÖĞRENME STİLLERİ.
MODÜL 5.3 arabuluculuk sürecinin planlanması ve ilkelerin gözetilmesi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Uygulama Ortamına İlişkin Etik Sorumluluklar
Yaratıcı Strateji: Planlama ve Geliştirme
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Gelişim ve Temel Kavramlar
İLETİŞİMİ KOLAYLAŞTIRAN YAKLAŞIMLAR
MODÜL 5.1 arabuluculuk AŞAMALARININ GÖZDEN GEÇİRİLMESİ
Ders İçeriği Nicel araştırma adımları
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
Ergenlikte Psikososyal Sorunlar
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Sunum transkripti:

Grup Aşamaları Prof Dr Süheyla Ünal

Kurulum Kargaşa Standart oluşturma Uygulama Sonlandırma

Grup Aşamaları © 2005 Prentice Hall Inc. All rights reserved.

Kurulum Kimlerden oluşacak Kaç kişi olacak Açık mı kapalı mı olacak Ne kadar sürecek Hangi sıklıkta, hangi sürede olacak Nerede yapılacak

Katılımcılardan beklentiler Düzenli katılım Yararlı geribildirim Destek olma Meydan okuma, yüzleştirme Gruba hazırlıklı gelme

Kurulum Grup üyelerinin grup terapisi konusunda bilgilendirilmeleri, ne yapacaklarını öğrenmeleri Terapist ve yardımcı terapistler tarafından etkileşimin kolaylaştırılması

Birincil gerginlik Üyelerin birbirlerini tanımamalarından kaynaklanan bir gerilim söz konusudur Grup üyeleri, diğerleri tarafından kabul edilip edilmeyeceklerini test ederler Herkes dikkatlidir, çatışmadan, riskten kaçınır Güven oluşmamıştır Sessizlik ve beceriksizlik vardır Aptal görünmekten korkulur

Birincil gerginlik Üyeler kendilerinden ne beklendiğini bilemez Başkaları tarafından yargılanma korkusu taşınır Dinleme yoğun, paylaşım azdır Kendini fazlaca açmaktan, fazla duygusal davranmaktan korkulur, kibar davranılır Grubun zamanını alıyor olma endişesi yaşanır Süreç aktif üyelerce yönlendirilir

Birincil gerginlik Bu gerilimi gidermek için terapist enerjik, sabırlı, açık fikirli, grup süreçlerine hazırlıklı olmalı Üyelerin her birini kabul etmeli Soruları yanıtlamalı Benzerlikleri ortaya koymalı Grup bütünleşmesini engelleyecek durumların farkında olmalı (örn. sürekli geç gelme, gelmeme, alt grup oluşturma, grup dışında görüşme, günah keçisi tayin etme)

Terapist “Şimdi ve burada”ya odaklanmalı Sorumluluğu üyelere paylaştırmalı Her üyenin gruptan en üst düzeyde yararlanmasını sağlamalı Grubu başlatmalı ve bir konuya yönlendirmeli Grubu uygun bir şekilde sonlandırmalı Gerektiğinde ev ödevi vermeli

Kurulum Kargaşa

Kargaşa Gruptaki çatışmalar belirginleşir, hem üyeler arasında, hem de üyelerle terapist arasında gerilim yaşanır Grupta bütünleşme ve çatışma arasında gelgitler yaşanır Üyeler hemfikir olmadıkları konuları açıkça dile getirirler Üyeler grupta baskınlık, kontrol ve güç kazanma çabasına girerler Grupta ikincil bir gerginlik ortaya çıkar

Kargaşa Meydan okuma Sınırları test etme Alt gruplar oluşturma, gruplar arası anlaşmazlıklar Yanlış anlaşılmalar Gözde çocuk olma çabası

Kargaşa Her üye tercih ettiği düzeyde inisiyatif ve güç kurma çabasına girer Giderek bir sosyal hiyerarşi gelişir Üyeler arası eleştiriler, olumsuz ifadeler sıklaşır Gruba ve terapiste ilişkin hayal kırıklıkları yaşanır Güven duygusu test edilir Terapiste kızgınlık yaşanır

Terapist Üyelerin davranış kalıplarının ortaya çıkmasını, çatışmaların oluşmasını katalizler Üyelere duygusal tepkilerini göstermeleri konusunda cesaret verir “Şimdi ve burada”ya odaklanmayı sağlar Grup için tehlikeli durumlara dikkat çeker

Grup için tehlikeler Sessizlik Hikaye anlatma Öğüt verme Sorgulama Bağımlılık Entellektüalize etme …

Kurulum Kargaşa Standart oluşturma

Standart oluşturma Terapist süreci izler, gerektiğinde normları hatırlatır Bazı konulara odaklanmayı sağlar Duyguların ifadesini sağlar Doğrudan yüzleştirmeler yapar

Standart oluşturma Çatışmalı durumları tanımanın, başa çıkmanın değerini gösterir Üyelerin tepki ve savunmalarını görmelerine yardımcı olur Sorunları doğrudan ve yapıcı bir şekilde ele alma konusunda örnek olur

Kurulum Kargaşa Standart oluşturma Uygulama

Uygulama Grup üyeleri risk almaya başlar Birbirleriyle daha doğrudan ilişkiye girer Grubun iyileştirme kapasitesi gelişir Güven duygusu, yakınlaşma artar “Biz” duygusu gelişir Karşılıklı yardımlaşma, paylaşma gelişir

Uygulama Grup ahengi oluşmaya başlar Ortak amaçlar kabullenilir Grup ruhu oluşur Grup içi çatışmalar farkedilir Farklı görüşlere saygı gelişir Dirençler yıkılır Yardımcı terapistler gelişir

Grup işlerliği için Kendini açma Dürüstlük Doğallık, kendiliğindenlik Kabul Bütünlük

Kurulum Kargaşa Standart oluşturma Uygulama Sonlandırma

Sonlandırma Ayrılık duygusu ile başa çıkma Bitirilmemiş işlerle başa çıkma Grup deneyimini gözden geçirme Öğrendiklerini ileriye taşıma Davranış değişikliklerini hayata geçirme Geribildirim

Terapist Üyelerin sonlandırma ile ilgili duygularıyla başa çıkmasını kolaylaştırmak Grup sırasında gerçekleştirdikleri değişimleri pekiştirmek Grup bitse de güvenilir bir süreç olmasını sağlamak, mahremiyetini korumak Grubun zayıf ve güçlü yanlarını değerlendirmek İzleme seansları ya da görüşmeleri yapmak

Tuckman’s Five-Stage Theory of Group Development Figure 10-3 Tuckman’s Five-Stage Theory of Group Development Performing Norming Adjourning Storming Return to Independence Forming Dependence/ interdependence Independence