İlkel (olgunlaşmamış) Savunma Düzenekleri

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Savunma Mekanizmaları
Advertisements

ÇOCUK GELİŞİMİNE GİRİŞ
Okul Kademelerine Göre Gelişim Özellikleri YRD.DOÇ.DR. MUSTAFA TOPRAK.
Beslenmede Anne Sütünün Önemi Yrd. Doç. Dr. Zeliha Cansever Mevlana Üniversitesi Tıp Fakültesi Aile hekimliği Anabilim Dalı Konya.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
ÖRGÜTSEL ADALET Adaletsizlik Nedir? Örgütlerdeki Adaletsizlikler?
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
ERGENLİK DÖNEMİNDE GÖRÜLEN PSİKOLOJİK PROBLEMLER.
0-1 YAŞ BÜYÜME VE GELİŞME ÖZELLİKLERİ Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN
EĞİTİMDE DRAMA.
Dr. Gönül ERDAL Psikiyatrist. Dr. Gönül ERDAL Psikiyatrist.
HAZIRLAYAN Ayşe ŞEBBOY Psikolojik Danışman Şahin İlköğretim Okulu.
OKUL- ÇEVRE İLİŞKİLERİ
Çocuklarda Davranış Ve Uyum Sorunları
OBSESİF KOMPULSİF BOZUKLUK
AİLELERİN YAŞADIKLARI SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
Grup Aşamaları Prof Dr Süheyla Ünal.
Kişisel-Sosyal Rehberlik
GRUPLAR ARASI DAVRANIŞLAR
ERGEN AİLE İLİŞKİLERİ.
ÖFKE KONTROLÜ ZORBALIK
Nevrotik ve Olgun Savunma Düzenekleri
DAVRANIŞIN PSİKODİNAMİK TEMELLERİ VE EGO SAVUNMA MEKANİZMALARI
MADDE BAĞIMLILIĞI VE AİLE
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
KİŞİLİK GELİŞİMİ KİŞİLİK KURAMLARI SAVUNMA MEKANİZMALARI
ENGELLİ PSİKOLOJİSİ Prof Dr Süheyla Ünal.
İŞ TATMİNİ.
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
SINAV KAYGISI.
KRİZ YÖNETİMİ Öğretim Görevlisi Meral GÜNEŞ.
Neden sevilmez.
PAZARLAMA YÖNETİMİ PAZARLAMA YÖNETİMİ • PAZARLAMAYA GİRİŞ
Evlilik ve Aile Danışması
TUTUM VE ALGILAR.
SUC FAKTORLERi: EKONOMi
İLETİŞİM ENGELLERİ Prof. Dr. Aynur BÜTÜN AYHAN
Kırınım, Girişim ve Müzik
ŞİDDET DÖNGÜSÜ ve Kadına Yönelik Şiddet
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
EMPATİK İLETİŞİM 1.
BENLİK VE KİMLİK.
İLETİŞİMDE BEN DİLİ SEN DİLİ
SİSMİK PROSPEKSİYON DERS-3
Mine KAVAKTAN / Psikolojik Danışman
Yrd. Doç. Dr. Latife Utaş Akhan
ÜNİVERSİTEDE YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE İNTERNET KULLANIMINA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ Mehmet AKSÜT Nihat ÇAKIN 
KENDİNİ TANIMA.
Çocuk Ruh Sağlığı Risk / Koruyucu Etkenler
Bedensel Büyüme ve Psiko-Motor (devimsel) Gelişme
Gelişim ve Temel Kavramlar
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Kişilik Gelişimiyle İlgili Kavramlar
TEKİRDAĞ REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
Ergenlikte Psikososyal Sorunlar
Gelişme ve Büyümenin Temelleri
2. HAFTA BİLİMSEL ARAŞTIRMA YAKLAŞIMLARI
Sunum transkripti:

İlkel (olgunlaşmamış) Savunma Düzenekleri Ç.Ü.T.F.Psikiyatri Anabilim Dalı

Çatışma Bir engellenme durumudur ve gerginliğe yol açar Ruhsal hastalıklardaki çatışmaların çoğu bilinç dışıdır Sıklıkla ruhsal aygıtın üç bölümü arasındaki çatışmalardır Altbenlik benlik üstbenlik Bunaltı (Anksiyete)

İç Çatışma Alt benlik dürtüleri ve üst benliğin yargılayıcı tutumu benliği sıkıştırır Benlik bunu bir tehlike olarak algılar Dışarıdan gelen tehlikeler karşısında duyduğumuz duygusal tepki: KORKU Çatışmadan doğan ve içten gelen tehlikeler karşısında duyduğumuz tepkiler : BUNALTI Organizmanın dengesini bozacak her etken tehlike olarak algılanır ve organizma savunmaya geçer Benliğin bu bilinçdışı çatışmaya karşı kullandığı düzenekler: SAVUNMA DÜZENEKLERİ

Savunma düzenekleri İlkel (olgunlaşmamış) savunma düzenekleri Batırma Yansıtma Yadsıma İçe atım Bölünme Nörotik savunma düzenekleri Çözülme Döndürme Yerdeğiştirme Yap boz Karşıt tepkiler kurma Özdeşim Ussallaştırma Düşünselleştirme Olgun savunma düzenekleri Bastırma Yüceleştirme Bekletebilme Mizah Başkalarını düşünebilme

BASTIRMA (repression) İlkel (olgunlaşmamış) En temel savunma düzeneği Dürtü, anı ve isteklerin bilinçdışına itilmesi Bilinç düzeyine çıkması benliği rahatsız edenler Her insanın belli oranlarda kullandığı bir düzenek Tüm yaşananlar bastırıldığında doyum ve uyum yolları bulunmasında zorluk Sağlıklı insan: kendini tanıyan, bastırmayı yoğun olarak kullanmayan insan Günlük yaşamda dil sürçmeleri, kasıtsız unutkanlıklar, ertelemeler, dalgınlıklar

YADSIMA (denial) İlkel (olgunlaşmamış) Benlik için tehlikeli olarak algılanan, bunaltı doğurabilecek bir gerçeği yok saymak, inkar etmek Benliği sıkıştıran dürtüler sadece bastırılmaz, hiç yokmuş gibi davranılır, yadsınır Örn. Yakın ölümü sonrası onun öldüğünü kabul etmemek Yadsımanın şiddeti arttıkça ruhsal sorunlar çıkar

YANSITMA (projection) İlkel (olgunlaşmamış) Dürtü ve gereksinimlerin bastırılması ve yadsınmasının yetmediği durumlarda, dışarıya aktarılıp sanki dışarıdan geliyormuş gibi algılanması Kendinde kızgınlık, öfke bulunan bir kişi bunu yok sayıp başkalarının kendine kızdıklarını, öfkelendiklerini düşünebilir Kendinde aldatma isteği olan biri ‘’beni aldatıyorlar’’ şeklinde düşünebilir Kendinde saldırganlık dürtüleri yoğun olan biri “beni öldürecekler, bana kötülük yapıyorlar” şeklinde düşünebilir

İÇE ATIM (introjection) İlkel (olgunlaşmamış) Bir başkasının bir parçası ya da tüm varlığı benliğin içine atılır Benlik içinde yabancı bir nesne şeklindedir Çocuk kendi dışındakileri içe atar Örn. İçe atılmış bir sevgi nesnesine karşı duyulan kin ve nefret gibi duygular Bazı durumlarda bu harekete geçebilir ve intiharlarda rol oynayabilir

BÖLÜNME (splitting) İlkel (olgunlaşmamış) Dürtülerin ya da içe atılmış nesnelerin olumlu-olumsuz ya da iyi-kötü diye parçalara bölünmesi, iyinin yaşatılmaya kötünün yok edilmeye çalışılması Ağır ruhsal hastalıklarda görülür İçe atılan ilk nesne annedir, bölünerek yaşatıldıkça benliğin kendisi de bölünür İyi ben- kötü ben