ÖĞRETİM TASARIMI DERSİ PROJE SUNUMU
Materyalimizin hazırlanmasında emeği geçenler: PROJE DANIŞMANLARI Yrd Materyalimizin hazırlanmasında emeği geçenler: PROJE DANIŞMANLARI Yrd.Doç.Dr. Yunis ŞAHİNKAYASI Araş.Gör. Mustafa TAT HAZIRLAYANLAR Ganime KAZ Dilek GÖKALP BÖTE 2/B BÖTE 2/B 101126041 101126030
AY GÜNEŞ Materyalin temel amacı Dünya, Güneş ve Ay ünitesini görsel öğeler kullanarak etkili ve eğlenceli bir biçimde öğretmektir. Konu, Dünya, Güneş ve Ay; hedef kitlemiz ise, ilköğretim 5. Sınıftaki 10-12 yaş grubundaki öğrencileridir. DÜNYA
Materyalimizin ilk aşaması analiz raporu hazırlama aşamasıydı Materyalimizin ilk aşaması analiz raporu hazırlama aşamasıydı. Bu raporda materyalimize neden ihtiyaç duyulduğu kimler için hazırlandığı, nerede kullanılabileceği hakkında bilgiler verildi. Ayrıca materyalimizi hazırlarken kullanacağımız içeriklerin hakkında daha detaylı bilgi sahibi olabilmek için araştırmalar, konunun uzmanları ile mülakatlar ve materyali kullanabilecek öğrencilerin bir kısmı ile anketler yapıldı. Bunların sonucunda materyalin içeriği ve düzeni belirlendi.
Grup üyelerimiz bu analiz aşamasını gerçekleştirir İken; ders kitaplarından, internet sitelerinden, anketlerden ve konusunda uzman kişilerden faydalanmışlardır. Veri toplama sürecine hem materyalimizin doğru bir amaca hizmet etmesi, hem de kullanabilecek herkes için anlaşılır olması için ihtiyacımız mutlaka vardır. İlköğretim 5. Sınıf Fen ve Teknoloji kitabından yaptığımız incelemeler, internet sayfalarından yararlanmalarımız, öğretmenler ve öğrencilerle yaptığımız görüşmeler ve anketler bize bu konunun öğrencilere verimli bir şekilde nasıl anlatmamız gerektiğini gösterdi.
Çalışmalar için seçtiğimiz ilköğretim okulunda 5 Çalışmalar için seçtiğimiz ilköğretim okulunda 5.sınıf öğrencilerine yapmış olduğumuz ankette öğrencilerin araştırılan kavramları yeterli düzeyde anlayamadıkları ve bu kavramlarla ilgili birçok kavram yanılgısına sahip oldukları tespit edildiğinden, ihtiyaç analizinde de, bu kavramların öğrencilere öğretiminde ve öğrencilerin öğrenmesinde başarı sağlanamadığı görüldüğünden, ek materyal olması amacıyla program geliştirmeye karar verdik.
Öğrencilerle yapmış olduğumuz başka bir ankette ise onların nasıl daha verimli öğrenebileceklerini öğrenmiş olduk. Öğrencilerimizin %95’ü görsel ve işitsel materyallerle daha kalıcı bir şekilde öğrenebildiklerini saptadık. Ve bizde materyalimizi bu doğrultuda hazırlamaya karar verdik.
İkinci adımımız tasarım raporumuzu hazırlamaktı İkinci adımımız tasarım raporumuzu hazırlamaktı. Bu raporumuzun içeriğinde materyalimizin içeriğinin nasıl olacağı ve senaryo kısmı hakkında bilgiler verildi. Ana taslağı raporda sunuldu.
Materyalimizin giriş kısmında öğrencilerin motivasyonunu arttırmak ve materyalimizi daha eğlenceli hale getirmek için şirine ve şirin baba adında iki karakter eklendi. Öğrenciler onları seçerek ve isimlerini girerek materyale giriş yapmaları sağlandı.
Materyale İlk giriş kısmı olan ana sayfa bölümümüzde öğrencilerin isimlerine göre hoş geldin yazısı eklenerek onların dikkatini çekmek hedef alındı. Ayrıca konuyu özetleyen bir animasyon hazırlanarak sayfaya eklendi. Bunun yanında ulaşılmak istenen bütün butonlar yerleştirilerek öğrencilerin kolayca istedikleri bölüme ulaşabilmeleri sağlandı.
Konu anlatımı kısmında; ünitemizin ayrıntılı bir şekilde anlatılmasına yer verildi. Konu anlatımı sırasında konu aynı zamanda seslendirildi. Konu anlatım çerçevesinin alt kısmında ise konuda istenilen yerlere ulaşmak için ileri geri butonları yer almaktadır.öğrenmenin etkili olması için konuyla ilgili resimler eklenmiştir.
Test kısmında konu tarama sorularına kullanıldı Test kısmında konu tarama sorularına kullanıldı. Test kısmı 5 çoktan seçmeli, 3 boşluk doldurma, 2 sürükle- bırak sorusu bulunmaktadır. Sorular, öğrencinin konuyu ne kadar öğrendiğini belirlemek amacıyla konu içeriğine uygun olarak hazırlanmıştır. Ayrıca anında dönüt verilerek öğrencinin eksikliklerini görmesi amaçlanmıştır. Bir sonraki soruya geçmek için doğru yanıtı bulma şartı vardır. Böylece öğrenci her sorunun doğru yanıtı öğrenme durumda kalacaktır ve öğrenme daha etkili olacaktır. Boşluk doldurma sorularında dönüt görsel olarak desteklenmiştir. Ayrıca ana sayfa, oyun, konu anlatımı ve yardım kısımlarına ulaşmak için gerekli butonlar kısmında test bulunmaktadır.
Yardım kısmında, materyalin genel kullanımını kolaylaştırmak amacıyla butonların hangi amaçla kullanılacağı ve materyalin temel kısımları hakkında kısa bilgi bulunmaktadır. Hakkımızda kısmında ise projede emeği geçen başta proje danışmanlarımız ve projenin aşamalarını hazırlayan arkadaşlar hakkında bilgiler bulunmaktadır.
Ayrıca materyalimizin tamamlanmasından sonra, materyalimizi uygulamak için Hikmet Çankaya İlköğretim Okulunu tekrar ziyaret ettik. Bu okulu seçmemizin aslında iki nedeni vardı. Birincisi materyalimizin analiz aşamasındayken bu okulla yaptığımız anket sonuçlarını dikkate aldığımızdan tekrar materyali gördüklerinden sonra uygulayacağımız anketlerden elde ettiğimiz sonuçlarla karşılaştırmak istememiz, ikinci amacımız ise öğrencilerin materyalimizi merak etmeleri ve görmek istemeleriydi.
Materyali uygulamamız sorunsuz ve çok güzel geçti Materyali uygulamamız sorunsuz ve çok güzel geçti. Öğrenciler ilk önce kullanamayacakları için bir tedirginliğe kapılmış olsalar da materyali görünce onlara yardımcı olacak ilgili bölümleri okuyarak materyali rahat bir şekilde kullanabildiler. Ayrıca hem sınıf öğretmenleri Sayın Ayşe Çalim ve materyali kullanan 5/A sınıfı öğrencileri materyali severek ve hiç sıkılmadan uyguladıklarını yaptığımız görüşmelerde bizimle paylaştılar.
Sınıf öğretmeni ile yaptığımız görüşmede böyle bir materyale ihtiyaç duyduğunu ve beklentilerinin üstünde bir materyalle karşılaştığını bizimle paylaşarak memnuniyetini dile getirdi. Ayrıca öğrencilerden bir kaçı fen dersi için hazırlanan bu materyalden her ders için hazırlamamızı bizden rica etti ve bu şekilde öğrenmenin daha eğlenceli olduğunu belirti.
Materyalimizin başlamasından bitimine kadar öncelikle desteklerini ve yardımlarını bizden esirgemeyen sayın Yrd.Doç.Dr. Yunis ŞAHİNKAYASI hocamıza ve Arş.Gör. Mustafa TAT hocamıza sonsuz teşekkürlerimizi bir borç biliriz. Materyalimizin bu kadar özenle hazırlanması için çaba sarf eden tüm grup üyelerine de teşekkür ederiz