Sınıf yönetimi kavramının sınıfta disiplini sağlamadan farklı yanları ve özellikleri
Sınıf yönetimi kavramının sınıfta disiplini sağlamadan farklı yanları ve özellikleri Sınıf yönetimi denilince sadece sınıfta disiplini sağlamaktan söz edilmemektedir. Öğretmenin temel görevi etkili sınıf yönetimi becerileriyle sınıfta öğrenmeyi sağlamak olmalıdır. Sınıf yönetimi öğrencilere istenen özellikleri kazandırmak amacıylafiziksel donanımın, öğrenme-öğretme süreçlerinin, disiplinin, zamanın, ilişkilerin ve sınıftaki öğrenci davranışlarının yönetimidir.
Sınıf yönetimi kavramının sınıfta disiplini sağlamadan farklı yanları ve özellikleri Sınıf yönetimi, öğretmenin sınıfta öğrenme için gerekli düzeni sağlamak üzere, etkili bir ortam oluşturmak amacı ile yaptığı uygulamalar ve izlediği stratejilerin tümünü içerir. Eğitim için birincil kaynaklar: Öğrenci Öğretmen sınıf içinde yer alır Program Öğretim materyalleri
Sınıf yönetimi kavramının sınıfta disiplini sağlamadan farklı yanları ve özellikleri Etkili bir eğitimin değişkenleri arasında en çok yer alanlar sınıf yönetimine ilişkin özelliklerdir: Sınıf iklimi Etkileşim düzeni İyi ilişkiler Öğrenci katılımı Örgütleme Davranış düzeni Motivasyon
Sınıf yönetimi kavramının sınıfta disiplini sağlamadan farklı yanları ve özellikleri Sınıf yönetimi öğretmenleri en çok uğraştıran ve onların zamanının önemli bir bölümünü alan konuların başında gelmektedir. Öğretmenin mesleğini sevmesi, yaptığı işten doyum elde etmesi sınıf yönetmedeki başarısına bağlıdır.
Sınıf yönetimi kavramının sınıfta disiplini sağlamadan farklı yanları ve özellikleri Öğretmenlerin sınıf yönetiminde istenilen başarıyı gösterememesinin nedenleri Sınıfların kalabalık olması Fiziksel donanımın uygun olmaması Öğretmenlere verilen öğretim dışı görevlerin fazlalığı yüzünden zaman ve enerjilerinin azalması Ekonomik kaygılar Mesleğe ya da geleceğe ilişkin kaygılar Sınıf yönetimine ilişkin bilgi yoksunluğu
Sınıf yönetimi etkileyen etmenler Öğrencilerin özellikleri ve gereksinimleri Öğrencilerin gereksinimleri ve yapısı, sınıf içi davranışlarına yön veren önemli etkenlerdendir. Ekonomik yetersizlik Yaşanılan yerin uygunsuzluğu Anne-baba geçimsizliği Suç işlemiş aileden gelme gibi özelliklere sahip çocukların yoğun olark bulunduğu sınıflarda düzen sağlamak zor olabilir.
Sınıf yönetimi etkileyen etmenler Okul yönetiminin yapısı Okulun yönetim yapısı öğrenme ortamını yaratmada önemli bir role sahiptir. Okul yönetiminin yalnızca kurallara uymayı ön plana çıkartması okulun asıl amacı olan öğretim etkinliğinin ikinci plana atılmasına neden olabilir.
Sınıf yönetimi etkileyen etmenler Öğretmenlerin sahip oldukları kişisel geçmişleri Öğretmenlerin önyargıları karar vermelerinde önemli rol oynamaktadır. Öğretmenlerin değer yargıları ile sınıf yönetme biçimleri arasında doğrudan anlamlı bir ilişki vardır.
Sınıf yönetimi etkileyen etmenler Okulun amaçları ile öğretmenlerin öğrencilerine kazandırmaları gereken davranışlara ilişkin inançları Okulun öncelikli amacına göre öğretmenin sınıf yönetiminde ve öğretim sürecinde göstereceği etkinliğin niteliği değişebilmektedir.
Sınıf yönetimi etkileyen etmenler Öğretmenlerin sınıf yönetimi konusundaki eğitimi Öğretmenlerin hizmet öncesinde sınıf yönetimi konusunda zayıf yetiştirildikleri duygusuna kapılmaları ve uygulamadan uzak, yeterli beceriye sahip olmadan mezun olmaları sınıf yönetimi becerilerini etkilemektedir.
Sınıf yönetimi etkileyen etmenler Okulun başarısızlığında öğrenci riski Öğrencilerin Kişisel sorumluluk Düşük benlik olgusu Toplumsal bilinç duygusu ve Problem çözme becerisindeki yetersizlikleri sınıf yönetimi etkilemektedir.
Sınıf yönetimi etkileyen etmenler Güç- kontrol sorunu Kontrol okulların temel sorunlarındandır. Kısıtlanan öğrenci davranışlarının kontrol edilmesinde yaşanan sıkıntılar da sınıf yönetimini etkileyen etmenlerdendir.
Sınıf yönetiminin temel amaçları Zamanın etkili biçimde kullanılmasını sağlanması Derse devamsızlığının en aza indirgenmesi Sınıf kurallarının belirlenip öğrencilere benimsetilmesi Sınıf yaşamının kolaylaştırılmasına yönelik öğrenci-öğrenci, öğrenci-öğretmen ilişkilerinin düzenlenmesi İstenen davranış düzenlemelerinin oluşturulması Sınıf kurallarına uyulmasının sağlanması Öğrenci motivasyonunun sağlanması Etkili bir iletişim ortamının oluşturulması
Sınıf yönetiminin ilkeleri Disiplin sorunu yaratan öğrencilere karşı bile olumlu tavır geliştirme Sınıf yönetimi konusunda mantıklı ve iyimser bir yaklaşım geliştirme Kontrol yerine önlemeye dayalı sınıf yönetimi uygulamalarını kullanma Uygun davranışa ilgi gösterme ve sınıfta iyi niyet oluşturma
Sınıf yönetiminin ilkeleri Belli öğrencilere özel ilgi göstermekten kaçınma Öğretimi en az kesinti ve en az gecikme olacak şekilde düzenleme Kesintiye yol açan uygulamaları değiştirme Objektif, mantıklı ve uyumlu olma Dönem başında yönetim ilkelerini oluşturma
Sınıf yönetiminin ilkeleri Sınıfta kuralları oluştururken öğrenci katılımını sağlama Sınıf kurallarının nedenlerini açıklama Mümkün olduğunda az ve herkesin anlayabileceği kurallar koyma Öğrenciye değil, kabul edilmeyen davranışlara odaklanma Uygunsuz davranışın olumsuz boyutlarını açıklama
Sınıf yönetiminin ilkeleri İlgi çekmeye yönelik küçük yanlışları göz ardı etme Öğrencileri ceza ile tehdit etmekten kaçınma Öğrencilerle alay etmeme Olumsuz eleştirilerden kaçınma Büyük boyuttaki uygunsuz davranışı özel toplantı ya da danışma yoluyla çözmeye çalışma
Sınıf yönetiminin ilkeleri Sınıftaki hareket yöntemleri, standartları ve iletişim döngüsünü öğrencilerle birlikte oluşturma Öğretimi önceden planlama Öğrenci gelişimini takip etme Öğrenme uygulamalarına ayrılan zaman ve görevleri analiz etme Öğretimle ilgili kural ve standartlara uyumu gözlemleme
Sınıf yönetimi becerisi Öğretmenin kişisel özellikleri, derste kullandığı yöntem ve teknikler, çevreyle olan ilişkisi ve iletişimi, okul-aile işbirliği, sınıfın fiziki durumu sınıf yönetimini etkileyen faktörlerdir. Öğretmenin sınıf yönetimi becerisini 4 ana başlıkta toplamak mümkündür: Öğretimin yönetilmesi Sınıf prosedürü ve rutin işler Sınıfta fiziksel düzenin organizasyonu Öğrenci davranışlarının yönetilmesi
Sınıf yönetimi açısından etkili öğretmen davranışları Öğretmen ihtiyaçlara göre her kavramı öğrencileri ile etkileşime girerek iyi planlayabilmeli ve yönetebilmelidir. Öğrenme çevresini oluştururken bilişsel, duyuşsal ve psikomotor öğrenmelerin hepsine aynı derecede önem vermelidir. Sınıf içi uygulamalar ile ilgili plan yapmalıdır. İstenmeyen davranışları ortaya çıkaran olayları da hesaba katarak davranışını oluşturmalıdır.
Sınıf yönetimi açısından etkili öğretmen davranışları Uygun öğretim yöntemini belirlemeli ve esnek bir öğretim yapısı oluşturmalıdır. Zaman yönetimine dikkat etmelidir. Ders bitimini dikkatli bir şekilde planlamalıdır. Öğrencilerin derse etkili katılımlarını sağlayarak istenmeyen davranışları azaltabilmelidir. Dikkat toplayıcı değişik öğretim yöntemlerini kullanmalıdır.
Sınıf yönetimi açısından etkili öğretmen davranışları Öğrencilerle açık iletişime girmelidir. Konuyu gerçek hayatla ilişkilendirerek öğrencilere aktarabilmelidir. Pozitif bir ruh haline bürünebilmelidir.
Sınıfta disiplini sağlama Disiplin, bir amaçla bir araya gelmiş insan grubunun düzen içinde yaşamasını sağlamak için seçilip konulmuş kuralları, hükümleri ve bunlara uyulması için alınan önlemleri ifade eder. Disiplin ceza vermekten ibaret değildir.
Sınıfta disiplini sağlama Sınıf disiplini ve düzeni, öğretmenin sınıfta öğrenme için gerekli düzeni sağlamak üzere, etkili bir ortam oluşturmak amacıyla yaptığı uygulamalar ve izlediği stratejilerin tümüdür. Sınıfta düzenin sürekliliğini sağlamak için Gerekli yapı ve kurallar dikkatlice tanımlanmalı ve öğrencilere öğretilmelidir. İstenilen davranışların oluşturulması ve devamlılığının sağlanması için pekiştireçlerden yararlanılmalıdır.
Sınıfta disiplini sağlama Öğrencilerin öğretim çalışmalarında sorumluluk almaları sağlanmalıdır. Öğretim yılı başlamadan önce sınıf düzeni ile ilgili hazırlıklar yapılmalı ve yıl boyunca düzenin devamı sağlanmalıdır. Uygunsuz davranışların uygun yöntemlerle ortadan kaldırılması yönünde çalışılmalıdırç
Türk Eğitim Sisteminde disiplin sağlama Önleyici Disiplin En kapsamlı disiplin yönetmeliği: 1978 yılında yayınlanan «Milli Eğitim Bakanlığı’na Bağlı Temel Eğitim II. Kademe (Ortaokul) ve Ortaöğretim Kurumları Disiplin Yönetmeliği»dir. Son yönetmelik ise 1995 yılında yayınlanan «MEB Ortaöğretim Kurumları Ödül ve Disiplin Yönetmeliği»dir.
Sınıf yönetiminde disiplinin etkisi Öğretmenler cezasız disiplin uygulamalarında şunlara dikkat etmelidir: Öğrenci zorlanmamalı, sorumluluk bilinci geliştirilmelidir. Öğrenci istenen davranışa inandırılmalıdır. Öğrenci yargılanmadan kabul edilmelidir. Öğrenci çocuk değil, bir yetişkin olarak görülmelidir. İstenilen davranışı sergileyen öğrenci mutlaka görülmelidir. Uygunsuz davranış gösteren öğrenciye davranışın farkında olduğunuz hissettirilmelidir. Öğrencinin sorunu anlaşılmalıdır. Beden dili kullanılmalıdır. Öğrenci olumlu yönde konuşmaya isteklendirilmelidir. Olumsuz davranışın devam etmesi durumunda davranışı kesmesi yönünde öğrenci uyarılmalıdır. Gerektiğinde öğrencinin yeri değiştirilmelidir.