AFET YÖNETİMİNDE YENİ YAKLAŞIM (AFET EĞİTİMİ,

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Ulusal Afet Müdahale Yapılanması ve SAR Operasyon Yönetimi
Advertisements

RİSK DEĞERLENDİRME PROSEDÜRÜ-1
Faaliyetin Süresi: 24 ay ( )
RİSK KAVRAMI RİSKLERİN BELİRLENMESİ
Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013
AFET YÖNETİMİNDE YENİ YAKLAŞIM (AFET EĞİTİMİ,
Yeniden Yerleşim Planlaması
Eylem Planı Sonraki Adımlar
ACİL DURUM VE EYLEM PLANI
Prof.Dr.Hilmi SABUNCU YEDİTEPE ÜNİVERSİTESİ TEMEL TIP BİLİMLERİ BÖLÜMÜ
Proje Teknik Toplantısı 9 Ocak 2013 KASTAMONU
Mimarlar Odası Denizli
Çölleşme ve Erozyonla Mücadele Genel Müdürlüğü - ÇEM UNCCD 10 YILLIK STRATEJİSİ VE UEP UYUMLAŞTIRILMASI Erdoğan Özevren Çölleşme ile Mücadele Daire Başkanı.
Deprem Araştırma ve Uygulama Merkezi
TÜRKİYE AFET MÜDAHALE PLANI
ORTA ANADOLU KALKINMA AJANSI (ORAN) ABUDYK TOPLANTISI SUNUMU
6331 Sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu
Afetler ve Afet Yönetimi Doğan K. Bıyıklı (TA2SX) 3 Şubat 2007 Echolink – Turkiye Konferans Odası.
AB GENÇLİK( YOUTH ) PROGRAMI
Bingöl Kamu Hastaneleri Birliği
TR 07- FI- 02 İÇ KONTROL – temel düzey eğitim COSO RİSKLER HEDEFLER KONTROLLER Ocak 2010 AB Eşleştirme Projesi TR 07-FI-02.
AFETLERDE YÖNETİM Prof.Dr. Recep AKDUR.
COĞRAFYA İÇERİSİNDEKİ YERİ
ACİL EYLEM PLANI HAZIRLIĞI
1 İnnova Bilişim Çözümleri Enerji ve Atık Yönetimi Yazılımları.
OHSAS YÖNETİM SİSTEMİ TANIMLAR
Risk Yönetimi Bingöl KHB Güvenliği Politikaları Eğitimi Sedat ADEMOĞLU
İstanbul-25 Nisan 2008 “Hayata Artı” GENÇLİK PROGRAMI.
Olay Komutanı. Olay Komutanı Planlama Bölümü Şefi Operasyon Bölümü Şefi Lojistik Bölümü Şefi Finans/ Yönetim Bölümü Şefi.
Doç. Dr. Hikmet Yavaş Arş. Gör. Ömer Yavuz
Yerel Yöneticiler ve Saha Uygulayıcıları İçin Afet Zarar Azaltma Stratejileri Mart 2008 / Yalova.
T.C. OKAN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ SAĞLIK YÖNETİMİ YÜKSEKLİSANS 1.PROGRAM SAĞLIK HUKUKU ÖDEVİ-II HAZIRLAYAN Dr Beytullah ŞAHİN AKADEMİK DANIŞMAN.
Türkiye’nin Küresel Çevre Fonu(GEF)’na Yaklaşımları ve Beklentileri
15 Ekim 2012 Afyonkarahisar ENGELLİLERİN HAKLARINA İLİŞKİN SÖZLEŞMENİN UYGULANMASININ TEŞVİK EDİLMESİ VE İZLENMESİNE İLİŞKİN ULUSLARARASI VE ULUSAL MEKANİZMALAR.
HAVZA ÖLÇEĞİNDE STRATEJİK PLANLAMA VE KALKINMA ‘Kelkit Havzası Örneği’
AFET/KAZA NEDİR? İnsan ya da doğal kaynaklı, yaşam, doğal kaynak ya da mülk kaybına yol açan; Yol açtığı zararın azaltılabilmesi için yardım personeli.
T. C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇED VE PLANLAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Y
Hedef A.1. : Deprem Bilgi Altyapısının Geliştirilmesi; Deprem bilgi altyapısının geliştirilmesi, güçlendirilmesi, sürdürülebilirliğinin sağlanması bu altyapıyı.
RİSK ANALİZİ VE YER SEÇİMİ
İŞLETME İLKELERİ Küresel Ortamda İşletmecilik ve Rekabet
TÜRKİYE AFET MÜDAHALE PLANI VE KBRN HİZMET GRUBU PLANI
İŞ GÜVENLİĞİ UYGULAMALARINDA YÖNETİM SİSTEMLERİNİN ENTEGRASYONU
ISO ÇEVRE YÖNETİM SİSTEMİ TEMEL EĞİTİMİ
AFETLER ve AFET YÖNETİMİ (SAU-026)
ÇEVRE YÖNETİMİ GENEL GENEL MÜDÜRLÜĞÜ EKİM TAMAMLANAN PROJELER NoProjenin AdıBütçesiSüresiAçıklama 1 Türkiye’de Hayvansal Atıkların Biyogaz Yolu.
İstanbul İl Sağlık Müdürlüğü
AFETLER ve AFET YÖNETİMİ (SAU-026) Ulusal Deprem Stratejisi Eylem Planı (UDSEP ) Prof. Dr. Levent Gülen Ofis: M-1 No:1303.
AFETLER ve AFET YÖNETİMİ (SAU-026)
Kriz ve Afet Yönetimi Doç. Dr. Örgen Uğurlu.
Katılım Öncesi Mali Yardım Aracı (IPA). AB ve Türkiye Sivil Toplum Diyaloğu IV.
SEYHAN HAVZASI SEKTÖREL SU TAHSİS PLANI HAZIRLANMASI PROJESİ T.C. ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI SU YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Güney CAN Uzman Havza Yönetimi.
1. 2 RİSK YÖNETİMİ (Olay öncesi /Proaktif davranış)  Risk değerlendirme / Olası riskler  Kabul edilemez risk/ Risk yok etme/ Risk azaltma çalışmaları.
1.  2  Afet durumları için uluslar arası bir tıbbi ağı organize etme ihtiyacı bulunmaktadır.  Bu ağda yer alacak sağlık servislerinin çeşitli tıbbi.
SAĞLIK HİZMETLERİNDE KRİZ VE AFET YÖNETİMİ
Murat KULOĞLU Öğretim Görevlisi Sivil Savunma ve İtfaiyecilik Programı 1.
İstanbul Büyükşehir Belediyesi Çevre Koruma Müdürü
TÜRKİYE’DE KIRSAL KALKINMA POLİTİKALARI VE UYGULAMALAR
Sosyal Hizmet Uzmanının Önemi
Türkiye’de Afet Yönetim Sistemi
Afetlerde Sağlık Hizmetleri ve Yönetimi Açısından Sendai Çerçeve Eylem Planının ( ) Getirdikleri Arş. Gör. Hüseyin KOÇAK ÇOMÜ Sağlık Yüksekokulu.
AFET YÖNETİMİ YRD.DOÇ.DR. NEHİR VAROL KAYNAK: ANONİM.
AFETLERLE İLGİLİ OLAYLARIN SAFHALARI
TEHLİKE, ZARAR GÖREBİLİRLİK, RİSK VE AFET İLİŞKİSİ
AFET YÖNETİMİ YRD.DOÇ.DR. NEHİR VAROL
Ondokuz mayıs üniversitesi Havza meslek yüksek okulu
İŞLETME BİLİMİ VE İŞLETMEYİ TANIYALIM
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
KALABALIK RİSK YÖNETİMİ VE ACİL DURUM PLANLAMASI
TEHLİKE ve RİSK LABORATUVAR ÇALIŞANLARI İÇİN BİYOLOJİK TEHLİKELERE KARŞI TEMEL BİYOGÜVENLİK KURALLARI Keep Lab Safety Keep You Healthy ( TR01-KA )
ORTAÖĞRETİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ ORTAÖĞRETİM ALMANCA DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI TANITIM SEMİNERİ
Sunum transkripti:

AFET YÖNETİMİNDE YENİ YAKLAŞIM (AFET EĞİTİMİ, ZARAR AZALTMA ÇALIŞMALARI VE İLGİLİ KAVRAMLAR) Yrd.DoçDr. Nehir VAROL

AFET (DİSASTER): İnsanlar için fiziksel, ekonomik, sosyal ve çevresel kayıplar doğuran, normal yaşamı ve insan faaliyetlerini durdurarak veya kesintiye uğratarak toplulukları etkileyen, etkilenen topluluğun yerel imkân ve kaynaklarını kullanarak baş edemeyeceği doğal, teknolojik veya insan kökenli olayların sonuçlarına afet denilmektedir. AFET YÖNETİMİ (DİSASTER MANAGEMENT), afetlerin önlenmesi ve zararlarının azaltılabilmesi için afet öncesi, afet sırası ve afet sonrasında yapılması gereken idari yasal ve teknik çalışmaları belirleyen ve uygulamaya aktaran, bir olayla karşılaşıldığında ise bir uygulama yapabilmeyi sağlayan ve her olaydan elde edilen derslerin ışığında mevcut sistemi geliştiren bir yönetim biçimi veya uzmanlık alanı olarak tanımlanabilir (Özey,2006).

ACİL DURUM Olumsuz etkilerini en aza indirmek için acil önlemler alınmasını gerektiren beklenmedik ve ani gelişen olay. Acil müdahale gerektiren ve yerel kapasitenin olayları belirleme ve yönetmede yetersiz kaldığı durumlarda afetler sonrası oluşan acil durum. Acil durumlar; ölümler, yaralanmalar, insanların yerlerini terketmeleri, hastalık, sakatlık, gıda güvensizliği, altyapının hasar görmesi ya da kaybedilmesi, zayıflamış ya da zarar görmüş kamu yönetimi ve azalmış kamu emniyeti ve güvenliği durumlarını içerebilir. Afetten etkilenen ülkelerde, bu durumlar çoğu kez aynı anda ortaya çıkar, yerel kapasiteyi zorlar ve ekonomik ve sosyal faaliyetleri aksatır. (UNOCHA)

AFET YÖNETİMİNDE TARİHSEL DEĞİŞİM Sivil Savunma Sivil Koruma Acil Durum Yönetimi Afet Yönetimi Afet ve Risk Yönetimi Afet Risk Yönetimi Afet Zararlarını Azaltma

TEHLİKE Can kaybına veya yaralanmalara, maddi zararlara, sosyal ve ekonomik hayatın kesintiye uğramasına veya çevresel bozulmalara neden olabilecek, zarar verme ihtimali olan, fiziki olay, veya insan aktiviteleridir. RİSK Belirli bir tehlikeden dolayı hasarın meydana gelmesi olasılığı ve boyutu (Loat/Meier 2003) Belirli bir tehlikeli olayın meydana gelmesi durumunda cana, mala veya çevreye gelebilecek hasarların tahmini olasılığı (TESEC-EUR-OPA 2001)

RİSK YÖNETİMİ Doğal tehlikelerin ve ilgili çevresel ve teknolojik afetlerin etkilerini azaltmak amacıyla, idari kararların, kuruluşların işlevsel yeteneklerinin ve uygulama politika, strateji ve toplumun başa çıkabilme kapasitelerinin kullanıldığı sistematik bir süreçtir. Bu süreç, tehlikelerin olumsuz etkilerinden kaçınmak (önleme) ya da bu etkileri sınırlamak (zarar azaltma ve hazırlıklı olma) için yapısal ve yapısal olmayan önlemler dahil her türlü faaliyetleri kapsar. (UNOCHA) Tehlike ve riskin belirlenmesi ve analizi ile imkan, kaynak ve önceliklerin dikkate alınarak idare edilen süreci ifade eder. Afet senaryolarının hazırlanması, uygulama önceliklerinin belirlenmesi ve riskin azaltılabilmesi için genel politika ve stratejik planlarla, uygulama planlarının hazırlanması ve hayata geçirilmesi bu süreç kapsamındadır. (AZATİ)

AFET ZARARLARININ AZALTILMASI-DRR Afet ve acil durumlardan kaçınmak ya da riskleri ve zarar görebilirlikleri en aza indirmek için yapılan eylemlerin bir bütünüdür. Mevcut bir riski azaltmak için alınan önlemler Eğitim ve bilinçlendirme Erken uyarı sistemleri Önlem yapıları Risk ve tehlike haritaları Afete duyarlı arazi planları Vs.

RİSK

ARTIK RİSK Risk azaltma önlemleri alındıktan sonra kalan risk (ASR MULTH) Risklerden tamamen kaçınılamaz ve bu nedenle artık (önlenemez) bir risk mevcuttur. Tahmin edilebilir tehlikeleri azaltmak için sarf edilen bütün çabalardan sonra geriye kalan, insanlara, mala veya çevreye zarar verme potansiyeli (EIONET)

Tahmin Gelecekteki bir olayın ortaya çıkışının kesin olarak bildirilmesi ya da istatistikî olarak kestirilmesi (ISDR) Uyarı Belirli, olması yakın bir tehlikeye karşı uyarı yapılması için tasarlanmış bir cihazlar bütünü (EUD)

ÖNLEM Tehlikelerin olumsuz etkilerinden bütün olarak kaçınılmasını sağlamaya yönelik faaliyetler ve bu tehlikelerle ilgili çevresel, teknolojik veya biyolojik riskleri en aza indirgemeye yönelik araçlardır. Sosyal ve teknik uygulanabilirliğe ve maliyet / fayda değerlendirmelerine bağlı olarak gerçekleştirilmelidir. Afet zararlarının azaltılması ile ilgili toplumsal farkındalık ve eğitim bağlamında, değişen tutumlar ve davranışlar bir “önlem kültürü” geliştirmeye katkıda bulunmaktadır. (ISDR) + EĞİTİM

Afet Zararlarını Azaltma AFET YÖNETİMİ Afet Zararlarını Azaltma AFET VE OLAY ODAKLIDIR TEK OLAY BAZLI SENARYOLAR ANA AMAÇ OLAYA MÜDALAHE SABİT BELİRLENMİŞ LOKAL YAKLAŞIM SORUMLU TEK OTORİTE MERKEZİ KONTROL MERKEZİ YÖNLENDİRME BELİRLENMİŞ HİYERARŞİK İLİŞKİLER ZARAR GÖREBİLİRLİLİK VE RİSK ODAKLIDIR DİNAMİK, ÇOKLU RİSK YAKLAŞIMI VE GELİŞMİŞ SENARYOLAR DEĞERLENDİRME, İZLEME VE GELİŞTİRME GENİŞ, DEĞİŞEBİLİR, PAYLAŞIMCI, BÖLGESEL YAKLAŞIM SORUMLU YEREL YÖNETİMLER VE PAYDAŞLAR OLAYA ÖZEL YAKLAŞIM, ESNEK YAKLAŞIM FARKLI BİRİMLERLE ORTAKLAŞA HAREKET

ZARAR GÖREBİLİRLİLİK VE KAPASİTE Zarar Görebilirlilik -Vulnerability Dışarıdan gelen zararlı etkilere karşı bir sistemin (yapı, veya tesis, fabrika, ülke veya devlet, şirket gibi) duyarlılığı. Zarar görebilirlik, sosyal, ekonomik, fiziksel ve çevresel faktörlerden kaynaklanan bir dizi etkileşimli durum ve süreçlerden oluşmaktadır. Başa Çıkabilme Kapasitesi -Capacity Sıradışı, anormal ve olumsuz koşullar yaratan bir afet olayı veya sürecinde, kişilerin ve kurum ve kuruluşların, çeşitli yararlı sonuçlar alabilmek amacıyla mevcut kaynakları kullanım şekilleridir. (RDR)

Tehlike+ Zarar Görebilirlilik Risk = Kapasite Tehlike+ Zarar Görebilirlilik

Zarar Görebilirliği Etkileyen Faktörler Ekonomik Faktörler Sosyo ekonomik statü Yoksulluk ve açlık Kredi ve hibelere erişim Ekonomik yapı Kaynak ve hizmetlere ulaşım Rezervler ve finansal fırsatlar Önlem için yaptırımlar Araştırma ve Geliştirme Fiziksel Faktörler Binaların alt yapıların teknik özellikleri ve kalitesi Nüfus artışı ve yoğunluğu Çevresel Faktörler Kullanılabilir toprak ve su Ziraat, biyo çeşitlilik, orman Ekosistemin duraylılığı Doğal kaynak tüketimi Zehirli ve zararlı atıklar Sosyolojik Faktörler Geleneksel bilgiler Risk algısı Eğitim seviyesi İnsan hakları Sosyal organizasyonlar Hukuki yapı ve kanunlar Cinsiyet ve azınlık yaklaşımları Bilgiye erişim

Can ve Mal Kaybı Azaltılabilir… Doğal olaylar her zaman afete dönüşmezler. Bizlerin yaptıkları yada yapmadıkları eylemler afet veya acil durumu meydana getirir. Basit önlemlerle afetlere karşı güvende olabiliriz. Potansiyel senaryolara göre önlemlerimizi gözden geçirir ve yenilersek her türlü riske karşı hazırlıklı oluruz.

Can ve Mal Kaybı Azaltılabilir… Konsept Afet Risk Yönetimi olmalıdır. Afet Risk Analizine dayanmalıdır. Erken Uyarı Sistemleri kurulmalı ve geliştirilmelidir. Afet içerikli örgün eğitim ve halk eğitimi, yaygınlaştırılmalıdır. Kurumsal, yasal ve ekonomik kapasite geliştirilmelidir.

Can ve Mal Kaybı Azaltılabilir… Tüm seviyelerde koordinasyon sağlanmalıdır. Kapasite analizleri yapılmalıdır. Bilgi sistemleri ve haberleşme güçlendirilmeli ve yaygınlaştırılmalıdır. Sakınım planları yapılmalıdır. Acil durum servisleri geliştirilmeli ve etkinleştirilmelidir. Erken iyileştirmenin sağlanması amacı ile hazırlık planları yapılmalıdır.

afet zararlarını azaltma çalışmalarının Afetlere karşı bilinçli toplumların oluşturulması sürdürülebilir kalkınma için de anahtar rol üstlenmektedir. Eğitim olmaksızın afet zararlarını azaltma çalışmalarının başarılı olması mümkün değildir.

ÜLKEMİZDE AFETLERE KARŞI BİLİNÇLENDİRME ÇALIŞMALARI özellikle 1999 depremlerinden sonra ilgili alanda çalışmalar yapan tüm kurum ve kuruluşlar, afet eğitimi konusuna büyük önem vererek, bu yönde çalışmalar gerçekleştirmeye başlamışlardır. Avrupa Doğal Afetler Eğitim Merkezi (AFEM), Sivil Savunma Genel Müdürlüğü, Türk Kızılayı, İstanbul Büyükşehir Belediyesi, İstanbul Valiliği, diğer belediye ve valilikler gibi pek çok kurum yanında üniversiteler ve sivil toplum kuruluşları da, toplumun bilinçlendirilmesi kapsamında oldukça önemli eğitim programları ortaya koymuşlardır.