Kavram öğretimi Seden KIRTE

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Derslere Etkin Teknoloji Entegrasyonu
Advertisements

PROJE VE KULÜP ÇALIŞMALARI
Resimlerin Kullanımı.
Temel Kavramlar: Öğrenme İlkeleri
DRAMA 1.HAFTA EĞİTİMDE DRAMA Hazırlayan: Dr. Uğur Altay MEMİŞ.
Duran Uygur
Öğretim Etkinlikleri Modeli
EĞİTSEL YAZILIMLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ VE SEÇİMİ
ANOLOJİ BENZETİŞİM.
Öğretim Araç Gereç ve Materyalleri
ÖĞRETİMİ TASARLAMA: STRATEJİLER
Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi
PROJE TABANLI ÖĞRENME.
Problem Çözme Süreci.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı 2
TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE KULLANILAN STRATEJİ, YÖNTEM VE TEKNİKLER
Düşünme Becerileri ve Eleştirel Düşünme
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
Öğretim Durumlarını Planlama
PROGRAM GELİŞTİRME MODELLERİ
Öğretimde Teknoloji Kullanımı Bilgisayar ve İnternet
KLASİK DÖNEM BESTECİLERİ
Fen ve Teknoloji Derslerinde Öğretimin Planlanması
PROGRAM TASARISININ TEMEL ELEMANLARI: İÇERİK
Fuat AYDEMİR Psk. Dnş. KAZIM ÖZDEMİR İLKÖĞRETİM OKULU
Melek YILMAZ.   Bilgi ve teknoloji çağını yaşadığımız günümüzde öğrencilerin bilgiye ulaşma ve problem çözme becerilerini kazanmaları önemlidir.  Bunun.
Örnek Olay Yöntemi (Örnek Olay İncelemesi)
Balık Kılçığı Tekniği Nedir?
MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİNDE AKTİF EĞİTİMDE MESLEKSEL BECERİLERİN KAZANILMASI T. Çiçek, A. Seyrankaya, İ. Cöcen, H. Yenice, U. Malayoğlu, A. H. Onur, B. Kahraman,
KAVRAM ÖĞRETİMİNDE ÇALIŞMA YAPRAKLARININ KULLANILMASI
Etkili Öğretim Modeli.
Çoklu Ortamda Öğrenme Modeli
Öğrenme Düzeyi Araştırması 3:
İkili Kodlama Kuramı Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyı.
Probleme Dayalı Öğrenme
SINIF YÖNETİMİ.
Probleme Dayalı Öğrenme
Bu bölümün sonunda şu amaçlara ulaşmanız beklenmektedir: Hayat bilgisi dersinde öğrencilerin özelliklerini tanıyabilme,
Eğitim Psikolojisi -Eğitim Psikolojisinin Kapsamı-
KISIM I Matematik Öğretme: Temeller ve Perspektifler
YAKIN DOĞU ÜNİVERSİTESİ ATATÜRK EĞİTİM FAKÜLTESİ
Kolb’un Yaşantısal Öğretim Modeli
Probleme Dayalı Öğrenme
MÜZE BİLİNCİ VE MÜZELERLE EĞİTİM
KISIM I Matematik Öğretme: Temeller ve Perspektifler
4 .BÖLÜM Öğretim Teknolojileri Ve Materyal Geliştirmede Öğretmen Nitelikleri Ve Öğretmen Yetiştirme Ahmet ATAÇ- Cihan ÇAKMAK – Gülenaz SELÇUK – İhsan.
2 .BÖLÜM ÖĞRENME KURAMLARI VE YENİ MEB PROGRAMI Hazırlayanlar: Ahmet Ataç Gülenaz Selçuk Cihan Çakmak İhsan Yılmaz.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
FEN BİLGİSİ ÖĞRETİMİNDE LABORATUAR KULLANIMI
ARAÇ - GEREÇLERİNİN SEÇİMİ ve HAZIRLANMASI
Pedagojİk formasyon sertİfİka programI ÖğreTİM İLKE VE YÖNTEMLERİ Hafta I Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
SOSYAL BİLGİLER DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Erken çocukluk dönemi fen ve matematik eğitimi için ortam hazırlama
7th International Congress of Research in Education
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM
Deney Bilimsel bir gerçeği kanıtlamak için yapılan deneyler, bilimsel olayların çocuklar tarafından somut bir şekilde yapılmasını sağlamakta ve çocukların.
Doç. Dr. Berna Aslan ÖĞRETİM İLKELERİ Doç. Dr. Berna Aslan
Öğretimin Planlanması
FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Sağlık Bilimleri Fakültesi
PROBLEM ÇÖZME.
Okulöncesinde Fen Kavramlarının Öğretim Yöntemleri ve Teknikleri
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
JEROME BRUNER’in Bilişsel Gelişim Teorisi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
GENEL ÖĞRETİM İLKELERİ
KAVRAM HARİTALARI.
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
Sunum transkripti:

Kavram öğretimi Seden KIRTE Analoji Kavram öğretimi Seden KIRTE

Analoji nedir? Analoji; Türk Dil Kurumu sözlüğünde “Genel görünüşünde birbirine benzemeyen ve aynı kavram altına konamayan şeyler arasında az ya da çok uzaktan benzerlik; birçok belirtilerde uygunluk” şeklinde tanımlanmaktadır.

Analoji nedir? Analojiler; Bilinenlerle bilinmeyenler arasında bağ oluşturmaktır. Bu bağ direkt bir kelimenin karşılığı olabilir ya da bir olay başka bir olaya benzetilebilir. Yeni bilgilerin anlaşılmasında kullanılan betimlemelerdir. Bir başka deyişle analojiler, uzun bellekte yer alan ve çok iyi bilinen bilgilerin yeni öğrenilecek bilgilerin yakalanmasında kullanılmaktadır.

Analoji seçiminde dikkat edilmesi gereken ilkeler İçerik ve hedef iyi belirlenmelidir. Bilinmeyen yeni kavram için, iyi bilinen bir analog kullanılmalıdır. Yeni öğrenilecek soyut kavram için, somut analog kullanılmalıdır. Yeni kavramın yapısı ile ilişkilendirilebilen bağlantılar seçilmelidir. Öğrencilerin gelişimsel özellikleri ve ön bilgileri dikkate alınmalıdır.

Analojiler Nerede ve Nasıl Kullanılmalıdır? Analojilerin yeni konu tanıtılacağı zaman verilmesi gerekmektedir. Anolojilerin bu şekilde kullanılmasına “Analojik Ön Düzenleyiciler” (Analogical Advance Organizer) denmektedir (Curtis & Rigeluth 1984). Mayer (1987) de ön düzenleyici olarak analojilerin, öğrenciler yeni kavrama yabancı olduklarında ve analojiler somut olduğunda öğretimde yer alması gerektiğini belirtmiştir. Analojilerin kavramlar karmaşık olduğunda öğretim sırasında verilebilir.; konuyu sonuçlandırma ve birleştirme aşamasında da öğretimin sonunda kullanılabilmektedir.

Analoji türleri Şahine göre analojiler dört çeşittir (Şahin 2000). Basit Analojiler: Doğrudan bir şeyin diğer bir şeye benzetilmesidir. Bire bir benzetmeler ya şeklen ya da fonksiyon açısından benzetilebilir. Resimli Analojiler: Açıklanması gereken olaylar resimlerle ifade edilmektedir. Bu tür analojilerde görsel hafızada işin içine girmektedir. Oyun tarzında Analojiler: Olaylar oyunlaştırılır. Örneğin bitkilerin fotosentez olayı insanların yemek yapma olayına benzetilerek oyunlaştırılır. Hikaye Tarzında Analojiler: Bir olay açıklanırken başka bir olayla ilişki kurularak anlatılmasıdır. Örneğin; vücudumuzun mikroplardan kendini nasıl koruduğu analoji kullanılarak açıklanabilir.

Analoji modelleri 1. Genel Analoji Öğretim Modeli 2. Analojilerle Öğretim Modeli 3. Köprü Analojileri 4. Çoklu Analojiler Modeli 5. Öğrencilerin Oluşturduğu (Kişisel) Analojiler Modeli 6. Öyküsel Analojiler Modeli 7. Durum Temelli Muhakeme Modeli

Analojilerle Öğretim Modeli (TWA) Analoji ile öğretme modeli; öğretmenlere ve yazarlara, konuların öğretimi sürecinde analojileri daha sistemli bir şekilde kullanmalarında onlara rehberlik etmek amacıyla geliştirilmiştir. Analoji ile öğretme modelinde analojiler 6 aşamadan geçerek meydana gelmektedir.

Analojilerle Öğretim Modeli (TWA) 1- Hedef kavram belirtilir. 2- Kaynak kavram hedef kavrama göre düzenlenir. 3- Kaynak kavram ile hedef kavram arasındaki benzer özellikler belirlenir 4- Benzer özellikler karşılaştırılır. 5- Analojinin bozulduğu yer veya yerler varsa belirlenir 6- Sonuç çizilir (Glynn vd. 2005)

Analojilerle öğretimin yararları Öğrencinin kendi analojisini kendisinin oluşturması, değişik alanlarda problem üretmesine yardımcı olmaktadır. Benzetme, mevcut bilgilerle yapıldığı için, öğrencinin ilginç sorular sormasını ve konu üzerinde derinlemesine düşünmesi sağlanmaktadır. Öğrencinin sormuş olduğu sorular onların bireysel bilgi düzeyleri hakkında bilgi vermektedir. Eğitim grupça yapıldığı için çocukların farklı düşünme sistemlerini görmelerine, beyin fırtınası yapılmasına imkân sağlanmaktadır.

Analojilerle öğretimin yararları Öğrencilerin geçmişte kazandıkları bilgileri hatırlamalarını kolaylaştırmaktadır. Öğrenciyi öğrenmeye motive etmektedir. Problem çözme becerisini geliştirmektedir. Çocukların hayal güçlerini geliştirmektedir. Kavramlar, olaylar ve nesneler arasında mantıksal köprüler kurulmasını sağlamakta ve kıyaslama becerilerinin gelişmesine yardımcı olmaktadır.

Fen öğretiminde analoji örnekleri

Fen öğretiminde analoji örnekleri Güneş sistemi ve atomun yapısı

Fen öğretiminde analoji örnekleri Yoğunluk

Fen öğretiminde analoji örnekleri Hücre yapısı

Alt küme Üslü sayılar

Kaynakça 1. Kesercioğlu, T., Aydoğdu, M.(2005) İlköğretimde Fen ve Teknoloji Öğretimi.Anı Yayıncılık. Ankara 2.Kesercioğlu, T., Yılmaz, Huyugüzel Çavaş, P., Çavaş, B.(2004) İlköğretim Fen Bilgisi Öğretiminde Analojlerin Kullanımı: ‘ Örnek Uygulamalar’.Ege Eğitim Dergisi. (5), ss.35-44 3.Şahin,H.(2016) Okul Öncesi Fen Eğitiminde Analoji Yöntemi ve Analojinin Okul Öncesi Eğitim Programlarında Yer Alma Düzeyi. Uluslar Arası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 4(6). www.uteb.gop.edu.tr 4. Aykutlu, I., Şen, A.İ.(2011).Lise Öğrencilerinin Elektrik Akımı Konusundaki Kavram Yanılgılarının Belirlenmesinde ve Giderilmesinde Analojilerin Kullanılması.Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED). 5(2), ss.221-250

Kaynakça 5. Şaşmaz Ören, F. Ümmühan, O., Babacan, T., Koparan, S., Çiçek, T. (2011).Analoji ve Araştırmaya Dayalı Öğrenme Yaklaşımı Temelli Rehber Materyal Geliştirme Çalışması: ‘Madde ve Değişim’ Öğrenme Alanı. Kuramsal Egitimbilim, 4 (2), ss. 30-64. www.keg.aku.edu.tr 6.Azizoğlu, N., Aslan, S., Pekcan, S. (2015) Periyodik Sistem Konusu ve Analojilerle Öğretim Modeli:Yöntem, Cinsiyet ve Motivasyon Faktörlerinin Öğrenci Başarısına Etkisi.İlköğretim Online, 14(2),ss.472-488. http://ilkogretim-online.org.tr 7.Özyılmaz Akamca, G.(2008) İlköğretimde Analojiler, Kavram Karikatürleri ve Tahmin-gözlem-açıklama Teknikleriyle Desteklenmiş Fen Ve Teknoloji Eğitiminin Öğrenme Ürünlerine Etkisi. Doktora Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü 8.Kobal, S.(2011) İlköğretim İkinci Kademe Fen Ve Teknoloji Dersinde Analojilere Dayalı Öğretimin Başarı, Tutum Ve Hatırda Tutma Düzeyi Üzerindeki Etkisinin Araştırılması. Yüksek Lisans Tezi. Pamukkale Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü