ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE GELİŞİM

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
FAD İ ME AKAGÜNDÜZ SEVG İ SUBA Ş I Aralık OTİSTİK BİREYLERİN ÖZELLİKLERİ SINIFLANDIRMA TANI DEĞERLENDİRME ARAÇLARI OTİZMİN NEDENLERİ EĞİTİM.
Advertisements

ÇOCUK GELİŞİMİNE GİRİŞ
Okul Kademelerine Göre Gelişim Özellikleri YRD.DOÇ.DR. MUSTAFA TOPRAK.
Bebeklik ve İlk Çocukluk Dönemi Çocuklarında Gelişim ve Kitap Seçimi
E R G E N L İ K ERGENLİK DÖNEMİ FİZİKSEL GELİŞİM
BEBEKLER VE TELEVİZYON anket
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
FURKAN ÖZKARAN B KÜBRA AKBULUT B MAHSUN ULUSAL B ERÇİN ŞİRİN B
Program Tasarım Modelleri
KİŞİSEL HİJYEN.
Yaşlara Göre Oyunda Görülen Değişim
0-1 YAŞ BÜYÜME VE GELİŞME ÖZELLİKLERİ Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN
EĞİTİMDE DRAMA.
SAYILAR ve RAKAMLAR.
GELİŞİMSEL DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
KOHLBERG ve AHLAK GELİŞİMİ Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
Kişisel-Sosyal Rehberlik
ÖRGÜTSEL DEĞERLER VE VARSAYIMLARDAKİ DEĞİŞİM
ERGEN AİLE İLİŞKİLERİ.
7-14 YAŞ DÖNEMİNDE DİKKAT EDİLMESİ GEREKENLER
Ankara Halk Sağlığı Müdürlüğü
Bütünleştirme uygulamaları
Hazırlayanlar Psk.Dan.Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
DRAMA UYGULAMALARI DRAMANIN ÇOCUĞUN GELİŞİM ALANLARI İLE İLİŞKİSİ
KİŞİLİK GELİŞİMİ KİŞİLİK KURAMLARI SAVUNMA MEKANİZMALARI
PPT 6 Kapsayıcı bir eğitim için nasıl bir sınıf yönetimi yaklaşımı benimsemeliyim? Sınıfında Yabancı Uyruklu Öğrenci Bulunan Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmenlerinin.
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
BEBEKLİK DÖNEMİNDE GELİŞİM DERSİ
SarIyer beledİyesİ gençlİk eğİtİm merkezİ Aİle-eğİtmen buluŞmasI
Program Tasarım Modelleri
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE BESLENME KASTAMONU HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
OKUL ÇAĞI ÇOCUĞUNUN GELİŞİM DÖNEMLERİ VE AİLEYE ÖNERİLER
EMPATİK İLETİŞİM 1.
2-6 YAŞ ÇOCUK ELBİSE KALIBI
Sağlık Bilimleri Fakültesi
YAŞLARA GÖRE, PSİKO-SOSYAL GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
Erken Öğrenme Devinsel Beceriler ve Algısal Yetenekler
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
ÖĞRETİM İLKELERİ.
ÖĞRENME STİLLERİ.
Bedensel Büyüme ve Psiko-Motor (devimsel) Gelişme
GELİŞİMLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
ERGENLİK DÖNEMİ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
Oyun İçine Gömülü Öğretim
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - I
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Gelişim ve Temel Kavramlar
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
BAĞIMLILIK NEDİR? NE DEĞİLDİR?
ÖZEL DURUMLARDA( HASTALIK-KAZA) PSİKOLOJİK DESTEK
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
ÖĞRENME.
CANLILARDA ÜREME, BÜYÜME VE GELİŞME
Gelişme ve Büyümenin Temelleri
ÜNİTE 15 ÜSTÜN ZEKALI ÖĞRENCİLER
SESBİLGİSEL GELİŞİM Dil EdİNimi-4. Hafta.
Sunum transkripti:

ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE GELİŞİM

Yrd.Doç.Dr. Özcan PALAVAN BÜYÜME VE GELİŞİM GELİŞİM DÖNEMLERİ Doğum Öncesi Dönem Bebeklik Dönemi (0-3 Yaş) Okul Öncesi Dönem (3-6 Yaş) Eril Dönem (6-12 Yaş) Ergenlik Dönemi (12-14 Yaş) Adölesanlık Dönemi (14-18 Yaş) GELİŞİM ALANLARI BİLİŞSEL GELİŞİM BİLİŞEL GELİŞİM KURAMLARI DİL GELİŞİMİ DİL GELİŞİM KURAMLARI Yrd.Doç.Dr. Özcan PALAVAN

Yrd.Doç.Dr. Özcan PALAVAN

Yrd.Doç.Dr. Özcan PALAVAN GELİŞİM Döllenmeden ölüme kadar insan bünyesinde meydana gelen değişikliklerdir. Yapısal ve sayısal olan bu değişiklikler bedensel ve motor, bilişsel ve dil, sosyal ve duygusal süreçleri kapsamaktadır Yrd.Doç.Dr. Özcan PALAVAN

Yrd.Doç.Dr. Özcan PALAVAN BÜYÜME Organizmanın fizyolojik boyuttaki sayısal değişikliklerini kapsamaktadır. Kilo, boy artışı gibi bedende gerçekleşen sayısal değişiklikleri içermektedir Yrd.Doç.Dr. Özcan PALAVAN

Yrd.Doç.Dr. Özcan PALAVAN

Yrd.Doç.Dr. Özcan PALAVAN OLGUNLAŞMA Kişinin doğuştan getirdiği potansiyelin büyüme ve öğrenme ile birlikte ortaya çıkmasıdır. Çocuğun kalem tutabilmesi için kaslarının belli bir olgunluğa ulaşması gibi. Problem çözme becerisi için belli bazı düşünme süreçlerine erişebilmesi gibi. Yrd.Doç.Dr. Özcan PALAVAN

Yrd.Doç.Dr. Özcan PALAVAN GELİŞİM DÖNEMLERİ Gelişim hayat boyu devam eder. 1. Doğum Öncesi Dönem 2. Bebeklik Dönemi (0-3 Yaş) 3. Okul Öncesi Dönem (3-6 Yaş) 4. Eril Dönem (6-12 Yaş) 5. Ergenlik Dönemi (12-14 Yaş) 6. Adölesanlık Dönemi (14-18 Yaş) Yrd.Doç.Dr. Özcan PALAVAN

Yrd.Doç.Dr. Özcan PALAVAN DOĞUM ÖNCESİ DÖNEM Doğum öncesi dönem döllenmeyle başlar. Döllenen yumurta zigot halini alır. Bebeğin önce baş bölgesi gelişir. Beyin gelişimi açısından en önemli zaman ilk 2 aydır. Beyin gelişiminin %70’ini bu zaman diliminde tamamlar. Daha sonra vücuttaki organlar sonra uzuvlar gelişir. Yrd.Doç.Dr. Özcan PALAVAN

Yrd.Doç.Dr. Özcan PALAVAN AİLEYE ÖNERİLER Annenin bu dönemde yalnızca kendi besin yeterliliğini koruması değil bebek içinde besin yedeği oluşturması gerekir. Beynin ana maddesi olan çinkonun mevcut yağlı tohum bitkilerinden ilk 2 ay, günde bir avuç, fındık, soya fasulyesi, fıstık vb. besinler yenmelidir. Tüm vitaminler ve diğer besinler gerekli miktarda alınmalıdır özellikle iyot ve demirin gerekli miktarda alınmasına özen gösterilmelidir. Annenin stresten olabildiğince uzak olması bebeğin gelişimini de olumlu etkileyecektir. Yrd.Doç.Dr. Özcan PALAVAN

Yrd.Doç.Dr. Özcan PALAVAN

Yrd.Doç.Dr. Özcan PALAVAN (0-3 YAŞ) BEBEKLİK DÖNEMİ Yrd.Doç.Dr. Özcan PALAVAN

Bu dönemde beyin gelişimi hala devam etmektedir. BİLİŞSEL GELİŞİM Bu dönemde beyin gelişimi hala devam etmektedir. İlk kazanılan refleks emme refleksidir. Bunu başı tutma, nesneleri takip etme, tutma, yakalama, emekleme, sallanma gibi refleksler takip eder. Bu dönemde çocuk ben-merkezcidir. Bu dönemde taklit yeteneği gelişmeye başlar, Yrd.Doç.Dr. Özcan PALAVAN

Yrd.Doç.Dr. Özcan PALAVAN Ayrıca birinci devresel tepkiler (0-4 aylar) gelişir ; parmak emme, ikinci devresel tepkiler (4-10 aylar) gelişir; bebeğin bedeni dışındaki nesnelerle olan hareketleri tekrarlaması, üçüncü devresel tepkiler (10-18 aylar) gelişir ; vücudu dışındaki araçlarla davranışların tekrarı, bir sopayla istediği oyuncağı almayı denemesi gibi. Yrd.Doç.Dr. Özcan PALAVAN

Yrd.Doç.Dr. Özcan PALAVAN AİLEYE ÖNERİLER Zeka açısından çocuğun oyun materyallerinde önemli olan, materyallerin 5 duyuyu aktif uyarmasıdır. Çocuğun çevreyi tanıması engellenmemelidir. Sesli oyuncaklar, değişik dokulu nesneler, değişik renk ve boyutta nesneler uyaran çokluğunu sağlar. Çocuğa müzik dinletilmelidir. Çocuklar özellikle 0-18 ay arası nesneleri ağzıyla tanıma eğilimindedir. Yrd.Doç.Dr. Özcan PALAVAN

Yrd.Doç.Dr. Özcan PALAVAN PSİKO-MOTOR GELİŞİM Bu dönemde çocuklar reflekslerin gelişiminden sonra bacak, kol, gövde koordinasyonunu kazanır ve yavaş yavaş küçük kas (parmak kasları vb) gelişiminin temellerini atmaya başlarlar. Örneğin; 2 yaşında kaşık tutarlar ama çok koordineli (yetişkin gibi) olarak kullanamazlar. Bu dönem özellikle büyük kas (kol, bacak, gövde) ve küçük kas (parmak kasları) gelişiminin temellerinin atılması açısından önemlidir. Yrd.Doç.Dr. Özcan PALAVAN

Yrd.Doç.Dr. Özcan PALAVAN AİLEYE ÖNERİLER Aileler bu dönemde çocuğun reflekslerine, uyarıcılara olan tepkilerine, göz koordinasyonuna, sesi duyup duymadığına, parmaklarını kullanması konusuna dikkat etmelidir. örneğin; çocuğun ilk aylarında işitme problemi olup olmadığını anlamak için aile, çocuğa göstermeden onun arkasında çıngırağı sallar onun sesi arayıp aramadığına bakarak işitme ile ilgili bir sorunu olup olmadığını anlar, eğer çocuk sese tepki vermezse mutlaka bir uzmanla görüşülmelidir. Bağımsız davranışlar kazanması ( elbise giyme, diş fırçalama gibi) sağlanmalı ve teşvik edilmeli Yrd.Doç.Dr. Özcan PALAVAN

Yrd.Doç.Dr. Özcan PALAVAN DİL GELİŞİMİ Dil gelişimi ağlama ile başlar. Sonra agulama, iki sesli heceler hecelerin tekrarı, üç sesli kelimeler dört sesli kelimeler, 2-3 kelimeli cümleler oluşturur. Yrd.Doç.Dr. Özcan PALAVAN

Yrd.Doç.Dr. Özcan PALAVAN AİLEYE ÖNERİLER Bu dönemde çocuğa nesneleri tanıtırken resmini de göstermek, ona basit hikayeler anlatmak, onun da anlatmasına fırsat vermek gerekir. Yrd.Doç.Dr. Özcan PALAVAN

Yrd.Doç.Dr. Özcan PALAVAN

Tuvalet eğitimine 2 yaşından önce başlanmamalıdır. PSİKO-SEKSÜEL GELİŞİM (0-3)Bu yaşlar oral dönemi içerir. Çocuklar bu gelişimde ilk olarak emme refleksini kazanırlar. Annenin bu dönemde çocukla sürekli konuşması onun gelişimine olumlu katkı sağlar. Tuvalet eğitimine 2 yaşından önce başlanmamalıdır. Çocuğun anüs kas gelişiminin uygun hale gelmesi için en az 2 yaşını doldurması gerekir. Yrd.Doç.Dr. Özcan PALAVAN

Yrd.Doç.Dr. Özcan PALAVAN

Yrd.Doç.Dr. Özcan PALAVAN AİLEYE ÖNERİLER Anne çocuğun beslenmesini geciktirmeden karşılamalıdır, bu esnada onunla göz teması kurmalı, konuşmalıdır. Annenin beslenme konusunda çocuğu zorlamaması gerekir. Tuvalet eğitimine başlamadan önce çocuk bilişsel yönden buna hazırlanmalı, neden tuvalete gitmesi gerektiği ona anlatılmalı. Tuvalet eğitiminde baskı, utandırma, ceza yöntemleri uygulanmamalıdır. Yrd.Doç.Dr. Özcan PALAVAN

SOSYAL-DUYGUSAL GELİŞİM Güven duygusu bu dönemde kazanılır. Karşıt duygu olarak da utanç duyma/güvensizlik duygularının oluşması ihtimali vardır. AİLEYE ÖNERİLER Bebeğin odası 1 yaşta anne-babanın odasından ayrılmalıdır. Yalnız uyuyamıyorsa eşik yöntemi kullanılmalıdır. Çocuğun girişimciliği merak duygusu köreltilmemelidir. Örneğin; çocuğun bir oyuncağı açıp içine bakması, kendi kendine giyinmesi engellenmemeli, yürümesine müdahale edilmemelidir, ana-babalar kendisine zarar vereceği durumlar hariç çocuğu özgür bırakmalıdır. Yrd.Doç.Dr. Özcan PALAVAN

Yrd.Doç.Dr. Özcan PALAVAN

Yrd.Doç.Dr. Özcan PALAVAN ÖZBAKIM GELİŞİMİ Çocuk bu dönemin sonuna kadar tuvalet alışkanlığını kazanmış, kaşık ve çatal kullanmayı yemeğini kendi başına yemeyi öğrenmiş olur. Giysilerini, ayakkabılarını giyme becerisini kazanmaya başlar. Yetişkini model alarak saçını düzeltir, dişlerini fırçalar. Yrd.Doç.Dr. Özcan PALAVAN

Yrd.Doç.Dr. Özcan PALAVAN AİLEYE ÖNERİLER Aile çocuğun tuvalet eğitimine özen göstermelidir. Onun kaşık-çatal tutması için ona fırsat tanımalıdır. Ona model olarak yani bir davranışı önce kendisi yaparak çocuğun onun davranışını takip etmesine izin vermelidir. Bu sayede öz-bakım gelişimine daha çok katkı sağlamış olur. Yrd.Doç.Dr. Özcan PALAVAN

Yrd.Doç.Dr. Özcan PALAVAN AHLAK GELİŞİMİ Çocuk ceza, ödül ayrımına bu dönemde sahip olmaya başlar. Empati (kendisini başkasının yerine koyabilme) bu dönemde çocuklarda azdır. Otoriteye uyum azdır. Amaç dikkate alınmaz. Yrd.Doç.Dr. Özcan PALAVAN

Yrd.Doç.Dr. Özcan PALAVAN AİLEYE ÖNERİLER Kurallar açık net, tutarlı ve sürekli olmalıdır. Anne-babanın ruhsal durumuna göre kurallar şekil değiştirmemelidir. Ceza; kesinlikle fiziksel şiddet, baskı, benlik algısını zedeleyici, bağırma şeklinde olmamalıdır. Çocuğa ceza verilmesi gereken durum onun kasti olumsuz davranış göstermesi sonucu uygulanabilir. Karşısındaki kişinin duygularını anlayamazlar, çünkü bu dönemde somut algıları daha yoğundur. Bu yüzden bu dönemde çocuğa; “yaptığın hatayı bir düşün” şeklindeki konuşmalar uygun olmaz. Yrd.Doç.Dr. Özcan PALAVAN