Sağlık ve Kültür Doç. Dr. Melike KAPLAN.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
D – 3 KURAM VE ARAŞTIRMA Neumann, 2000 Chapter 3, 4.
Advertisements

İKİNCİ BASAMAK SAĞLIK KURULUŞLARINDA ACİL SERVİSLERİN GÜNCEL DURUMU
Yrd. Doç. Dr. Turan SET Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi AD
Yrd. Doç. Dr. Yasemin ÇAYIR Aile Hekimliği
Aile Hekimliğinin Tanımı ve Temel İkeleri
SAĞLIKLI YAŞLANMA: SOSYAL BİR OLGU
UYGUN OLMAYAN İLAÇ KULLANIMLARI
完美的人在世界上有兩種類型。一個已經死了,一直還 Dünyada kusursuz iki insan vardır. Biri ölmüştür diğeri ise doğmamıştır. Çin Atasözü 完美的人在世界上有兩種類型。一個已經死了,一直還 Dünyada kusursuz.
SOSYOLOJİ DERSİ 2.ÜNİTE TOPLUMSAL YAPI.
Antik Hindistan Medeniyetinde Tıp
KAPSAMLI SAĞLIK BAKIMI
MAHREMİYET VE TIBBİ GİZLİLİK
ENDODONTİ? Yrd. Doç. Dr. Sibel Koçak.
6. HASTANE ORGANİZASYONU.
FELSEFEYE GİRİŞ II An Introduction to Philosophy
AİLE HEKİMLİĞİNİN TANIMI VE ÖZELLİKLERİ
DİL VE KÜLTÜR.
BİRİNCİ BASAMAK HEKİMLİĞİ
Kültür ve Dil Hüdayi Can Çankırı, 2014.
AİLE HEKİMLİĞİ TANIMI VE İLKELERİ
HATAY İL MÜFTÜLÜĞÜ AİLE VE DİNİ REHBERLİK BÜROSU
ACİL SERVİS HİZMETLERİNDE ADLİ RAPOR UYGULAMALARI MODEL FORM ÖNERİSİ
Dünya ve Türkiye’de Psikiyatrik Hastalıklarda Tamamlayıcı ve Alternatif Tedavilerin Yaygınlığına Genel Bir Bakış Ümit Avşar1, Memet Işık1, Ümmü Zeynep.
Din Sosyolojisinin Doğuşu ve Gelişimi
Aile Hekimliğinin Temel Esasları
Öğretim Teknolojisinin Tarihsel Gelişimi
FATİH ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU TIBBİ LABORATUVAR BÖLÜMÜ Meslekİ Bilgilendirme ve Tanıtım Sunumu.
3-BULGULAR 1-GİRİŞ 2-YÖNTEM2-YÖNTEM Araştırma kesitsel olarak yapılmıştır. Çalışma Eylül ayı 2012’de Erzurum merkezde yapılmıştır. Çalışmanın evreni Erzurum’un.
Yrd Doç Dr Mehmet KARATAŞ Tıp Tarihi ve Etik AD
Marksizm.
Dil, İmaj & Göstergebilim
GEZİ YAZISI GEZİ YAZISI.
TRAVNİK ÜNİVERSİTESİ HUKUK FAKULTESİ PROF. DR. KUSTURA MENSUR Mr. Mezen Dervisevic TRAVNİK ÜNİVERSİTESİ.
TEMEL KAVRAMLAR VE SAĞLIK HUKUKU
Aile Hekimliğinde Sürekli Sağlık Bakımı
AD(İSİM) ÇEŞİTLERİ.
USKAF MAYIS 2016 KOCAELİ Nuh Zafer CANTÜRK Kocaeli Üniversitesi Hastanesi Başhekimi SAKİD Başkanı SENATURK Başkan Yardımcısı.
Geleneksel Türk Müziği Tarihi
[Hüseyin Nihâl Atsız 7 Aylık iken] [Atsız’ın Askeri Tıbbiye yıllarına ait bir fotoğraf.] [Atsız’ın Askeri Tıbbiye yıllarına ait bir başka fotoğraf.]
SAĞLIK HİZMETLERİNİN SUNUMUNA YEREL YÖNETİMLERİN KATILIMI
Sağlık ve Kültür Doç. Dr. Melike KAPLAN.
Sağlık ve Kültür Doç.Dr.Melike Kaplan.
Sağlık ve Kültür Doç. Dr. Melike KAPLAN
Temel Kavramlar Hastalık Nedir? Modern Tıp Geleneksel Tıp-Yerel Tıp
Doç. Dr. Melike KAPLAN Sağlık ve Kültür.
Doç. Dr. Melike KAPLAN Sağlık ve Kültür.
İmge Bağlantılı Semboller:PİKTOGRAMLAR
Olgularla Diyabette Hedef Değerlere Ulaşma Başarısızlığı Nedenleri
Sağlık ve KÜLTÜR Doç.Dr. Melike KAPLAN.
SAĞLIK ANTROPOLOJİSİ DOÇ.DR. GONCA POLAT.
Sağlık ve Kültür Doç.Dr. Melike KAPLAN.
SAĞLIK HİZMETLERİNİN ORGANİZASYONU
Doç. Dr. İhsan ÇAPCIOĞLU 6. Hafta: Sosyal yapı, kurumlar ve din
BİYOLOJİDE ÖZEL KONULAR
AİLE HEKİMLİĞİNİN TANIMI VE TEMEL ÖZELLİKLERİ. AMAÇ Bu oturum sonunda katılımcıların; Aile Hekimi ve Aile Hekimliğinin tanımını yaparak bugünkü durumunu.
BSÖ 101 (2 0) 2 Beden Eğitimi ve Sporun Temelleri
KÜLTÜR ÇEŞİTLERİ.
PSİKOLOJİNİN TARİHSEL GELİŞİMİ
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
KÜLTÜR Kitle Kültürü ve Dijital Çağda Kültür
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
TÜRKİYE'DE ERGEN PROFİLİ
3. HAFTA İLK KURAMCILAR.
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
İş ve Meslek Sosyolojisi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ TURİZM COĞRAFYASI
Sunum transkripti:

Sağlık ve Kültür Doç. Dr. Melike KAPLAN

Simgesel Bağlamda Sağlık ve İyileştirme Halk hekimliği kavramı Halkbilim ve Sosyal/Kültürel Antropolojide Halk hekimliği

İdeolojik bir kavram olarak sağlık Her toplum kendine özgü hastalık işaretlerine, belirtilere, hastalık tanımlamalarına ve sağaltma kalıplarına sahiptir. Tolga Ersoy (1998) sağaltma simgelerinin aynı zamanda güç/iktidar simgeleri olduğunu belirtir. Dolayısıyla, tıbbi uygulamalar bir anlamda ideolojik uygulamalar olarak da değerlendirilmektedir.

Foucault (2002), Kliniğin Doğuşu (The Birth of the Clinic) adlı eserinde, özellikle devletin kendi meşruiyetini pekiştirdiği kurumlardan biri olarak işaret ettiği sistem olarak tıp kurumunu ele almaktadır. 18. yüzyılda kurumlaşmaya başlayan akıl hastanesi ve hastanelerde kalan hastalar, modern kapitalist toplumun disipline edici, ıslah edici ve denetleyici tekniklerle kapitalizmin ihtiyacı olan üretken ve itaatkar insan tipine dönüştürülmeye çalışılmaktadır.

Tıbbi antropolojinin genel olarak büyü, din ve sağlık ilişkisiyle başladığı; hastalık ve sağlık kavramlarını tartışarak devam ettiği gözlenmektedir. Şaman’ın iyileştirici özelliği, halk sağaltıcıları ve daha sonra etno-botani adı verilen yerel bitkisel tedavi yöntemleri üzerine araştırmalar yapılmıştır.

Son yıllarda, alternatif/popüler sağlık uygulamaları, bununla bağlantılı olarak geleneksel Hint ve Çin tıbbı ile bunların felsefesi üzerine çalışmalar yoğunluktadır. Köy-kent karşılaştırmaları, halk sağlığı çalışmaları ve modern sağlık hizmetlerinin geleneksel toplumlarda kullanılması için eğitim çalışmaları, sağlık-kültür araştırmalarının başlıca konularıdır. Beslenme ve sağlıkla ilgili konular, yaşam tarzı hastalıkları adı verilen “obezite” gibi rahatsızlıklar da popüler çalışma alanları haline gelmiştir (Winthrop, 1991:68; Gürsoy, 2005:98).

Türkiye’de daha çok 1970’lerden sonra yapılan ilk çalışmaların teması, modern sağlık hizmetlerinin geleneksel kesim tarafından kullanılmamasının nedenleri üzerinde yoğunlaşmıştır…

Halk Hekimliği Sedat Veyis Örnek, Halkbilim çalışmalarını yirmi beş başlık altında sınıflandırmış ve Halk Hekimliği’ni “Halk Bilgisi” konusu içinde incelemiştir. “Sivas ve Çevresinde Hayatın Çeşitli Safhalarıyla İlgili Batıl İnançların ve Büyüsel İşlemlerin Etnolojik Tetkiki” adlı çalışması, insana doğumundan ölümüne kadar eşlik eden adet ve inanmaları konu edinmektedir.

Sivas’ı araştırma alanı olarak seçmiş; büyü, batıl inanma, halk hekimliği ve geçiş dönemleri ile ilgili alan araştırması verilerini titizlikle sınıflamış, ev ve hayvanlarla ilgili inanmalara da yer vermiştir. Kitapta ayrıca din ve büyü ilişkisini de örneklerle açıklamaktadır (Örnek,1966). Bunun yanı sıra “Geleneksel Kültürümüzde Çocuk” (1979) isimli araştırmasının bir bölümü de, çocuk hastalandığında başvurulan geleneksel tedavi pratiklerini kapsamaktadır.

1980’li yıllardan sonra, Türkiye’de Sağlık ve Sosyal Bilimlerin birbirine yaklaşmasında disiplinler arası çalışmaların katkısı da dikkati çekmektedir… Sağlık Sosyolojisi Sağlık Psikolojisi Tıbbi Antropoloji

Türkiye’de 1988 yılında önemli bir gelişme yaşanmış ve İstanbul’da “Sağlık İçin Sosyal Bilimler Derneği” (SASBİL) kurulmuştur… Halk Tıbbı ve Modern Tıp ikilemi/çatışması, sosyal bilimlerde temel araştırma konusudur.