YÖNETİM SÜREÇLERİ.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Y Ö N E T İ M S Ü R E Ç L E R İ YÖNETİM BİLİMİ.
Advertisements

E Ğ İ T İ M DENETİMİ Dr. Mustafa Aydın BAŞAR Eğitim Denetimi-I.
Hafta 9 – BİÇİMSEL İLETİŞİM Bölüm 2 : Biçimsel İletişim Türleri
TEKNOLOJİ YÖNETİMİNE GİRİŞ HAFTA I-II
YÖNETİM VE ORGANİZASYON
Öğrenme Faaliyeti 1 Yönetim Çiğdem YILDIRIM 626 Doruk YOĞURTÇU 628
Yönetim Süreçleri A HAZIRLAYAN: NURİ TÜCCAR DİLEK TÜCCAR.
Yönetim Kavramı Yönetim İşlevleri.
Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi
REHBERLİK HİZMETLERİNİN ÖRGÜTLENMESİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
Aşağıdaki hangisi klasik kuramcılar arasında yazarlardan yer almaz
SİVİL TOPLUM KURULUŞLARINDA ETKİLİ YÖNETİM
SİVİL TOPLUM KURULUŞLARINDA ETKİLİ YÖNETİM
İŞLETMELERDE YÖNETİM VE ÖRGÜTLEME.
REHBERLİK HİZMETLERİNİN ÖRGÜTLENMESİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
Öğretim Araç Gereç ve Materyalleri
İşletmelerin çalışmalarının incelenmesi sonucunda, durağan çevreden çok çalkantılı çevreye kadar beş farklı çevre tür ortaya konmuştur. Aynı zamanda, “mekanik”
ÖRGÜTLEME.
Yazışma Teknikleri Doç. Dr. Hüseyin Odabaş. Yönetimde Bilgi Üretim ögeleri, 3M [insan (men), para (money), hammadde-malzeme (materials)] olarak sınıflandırılırken,
Doç.Dr. İnayet Pehlivan AYDIN
T.C. MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI Büro Yönetimi Öğretmeni Fatma GEZ BALIKESİR / BANDIRMA – İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ Büro Yönetimi ve Resmi Yazışma Kuralları.
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları Eser ÇEKER (M.Sc.)
YÖNT 101 – İŞLETMEYE GİRİŞ I
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları Eser ÇEKER (M.Sc.)
Proje Yönetimi Proje Yönetimine Giriş
EŞGÜDÜMLEME FONKSİYONU
Yedinci Bölüm İşletme YÖNETİMİNİN FONKSİYONLARI.
1 Yönetimin temelleri
KARİYER GELİŞTİRME Kariyer: (koşu yolu, arena, meslek hayatı, meslek)Meslekte, işte ilerleme, yükselme, başarılı olma olarak kullanılır. Kariyer, kişinin.
1. İnsan kaynakları yönetimine giriş
KURUM İÇİ İLETİŞİM HAZIRLAYAN HAVA GÜLER.
İnsan Kaynakları Yönetiminin
REHBERLİK HAZIRLAYAN Uzm. Psk. Dan. Elif ÇORUHLU
PERFORMANS YÖNETİMİ SİSTEMİ
YÖNETİMİN ALT İŞLEVLERİ
YETKI DEVRI Yetki Devrinin Tanımı ve Türleri
Türk Eğitim Sisteminin Yapısı ve Yönetimi
II Hafta Plan Nedir? Eğitim-öğretimde Plan Yapmanın faydaları
YÖNETİM SÜRECİ VE ÖZELLİKLERİ
ÇATIŞMA VE İLETİŞİM.
Yrd. Doç Dr. M. İsmail Bağdatlı UYGULAMALI GİRİŞİMCİLİK 7 UYGULAMALI GİRİŞİMCİLİK 7.

/ 501 İLETİŞİM Duygu, düşünce yada bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılmasıdır.
Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü
Klasik Yönetim ve Organizasyon Teorisi
KARİYER GELİŞTİRME.
ETKİLİ İLETİŞİM DERSİNE HOŞ GELDİNİZ Haftalar Yrd. Doç. Dr. Selim EMİROĞLU.
Fayol (1916) yönetim süreçleri ile ilgili ilk çalışmayı yapan kişidir
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları
ÖRGÜT VE YÖNETİM KURAMLARI
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları
YÖNETİM FONKSİYONLARI
5.3. İLETİŞİM.
1. İnsan kaynakları yönetimine giriş
İş Etüdü konularını tartışacağız. iş etüdünün yararları,
İLETİŞİM Duygu, düşünce yada bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılmasıdır / 50.
YÖNETİM VE ORGANİZASYON
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
İnsan Kaynakları Yönetiminin
Okul Yöneticilerinin Denetim ve Değerlendirme Rolü
Performans ve Ücret Yönetimi Yrd. Doç. Dr. Özlem BALABAN
İnsan Kaynakları Yönetiminin
BEDEN EĞİTİMİNDE YÖNETİM VE ORGANİZASYON
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
YÖNETİM VE YÖNETİCİLİK. NELERDEN BAHSEDECEĞİZ.  YÖNETİMİN TANIMI.  YÖNETİMİN KAVRAMI.  YÖNETİCİNİN TANIMI.  YÖNETİCİNİN KAVRAMI.  İYİ BİR YÖNETİCİ.
Eşgüdümleme ve Kontrol
Sunum transkripti:

YÖNETİM SÜREÇLERİ

YÖNETİM SÜREÇLERİ Yönetim Süreçleri (Henri Fayol, 1916 tarafından) 1)Planlama 2)Örgütleme 3)Emir verme 4)Eşgüdümleme 5)Kontrol etme

YÖNETİM SÜREÇLERİ Yönetim süreçleri (POSDCoRB) (Luther Gulick, 1937 tarafından) 1)Planning -Planlama 2)Organizing –Örgütleme 3)Staffing –Kadrolama 4)Directing -Yöneltme 5)Coordinating -Eşgüdümleme 6)Reporting -Raporlama 7)Budgeting -Bütçeleme

YÖNETİM SÜREÇLERİ Yönetim süreçleri (Gregg, 1957 tarafından) 1)Karar 2)Planlama 3)Örgütleme 4)İletişim 5)Koordinasyon 6)Etki 7)Değerlendirme

YÖNETİM SÜREÇLERİ KARAR Karar süreci, örgütte değişiklik yapmak, bir çatışmayı önlemek ya da çözme ve örgüt üyelerini etkilemek amacıyla işletilir.

YÖNETİM SÜREÇLERİ KARAR Karar verme sürecinin aşamaları: 1)Problemin anlaşılması 2)Probleme ilişkin bilginin toplanması 3)Toplanan bilgilerin çözümlenmesi ve yorumlanması 4)Seçeneklerin değerlendirilmesi 5)En iyi seçeneğin bulunması 6)Uygulama 7)Değerlendirme

YÖNETİM SÜREÇLERİ PLANLAMA Uygulamadan önce düşünmeyi öngören bir zihinsel süreçtir. Önceden belirlenmiş amaçlara rasyonel bir yaklaşım ve bunların gerçekleştirilmesine hazırlık aşamasıdır. Geleceğe ilişkin kararsızlığı azaltır ya da tümünü ortadan kaldırır; dikkatin amaçlar üzerinde odaklanmasını sağlar; ekonomik işletmeye yol açar ve kontrolü kolaylaştırır.

YÖNETİM SÜREÇLERİ PLANLAMA Planlamanın İlkeleri: 1) Amaca yönelik olma 2) Bütünlük 3) Ölçülebilirlik 4) Geliştirilebilirlik 5) Güvenirlik 6) Tutumluluk 7) Yalınlık

YÖNETİM SÜREÇLERİ PLANLAMA Eğitim planlaması, okulun amaçlarının gerçekleştirilmesi için gerekli olan her türlü insan ve madde kaynağının sağlanması ve kullanım yollarının kararlaştırılmasıdır.

YÖNETİM SÜREÇLERİ PLANLAMA Eğitim planlaması şu özelliklere sahip olmalıdır: Toplumsal ve ekonomik kalkınma planları ile bütünleştirilmelidir. Eğitim sistemini bir bütün olarak ele almalı ve kapsamalıdır. Eğitim alanındaki gelişmelerin nicel ve nitel boyutlarını bütüncül bir yaklaşımla ele alınmalıdır. Eğitim yönetiminin ayrılmaz bir parçası olmalıdır.

YÖNETİM SÜREÇLERİ ÖRGÜTLEME Örgüt: İş ve işlev bölümü yaparak bir yetke sıradizini içinde ortak amaçları gerçekleştirebilmek için bir araya gelmiş insanların etkinliklerinin eşgüdümlenmesidir. Örgütleme: Örgütün amaçlarını gerçekleştirmek için örgütsel yapı değişmelerini uygulamak, örgütsel yapıyı kurmak, iç güçleri birleştirmek ve bütünleştirmektir. Yeniden yapılandırma: Örgütün yapısını yeni koşullara uyarlamayı amaçlayan stratejik yenileştirme girişimidir.

YÖNETİM SÜREÇLERİ ÖRGÜTLEME Örgütleme süreci 3 grupta incelenebilir: 1) Yapıyı kurma: Örgütün amaçlarını gerçekleştirmesi için yapılacak işlerin belirlenmesi, önem sırasına göre dizilmesi ve basamaklandırılması, her basamaktaki yetki ve sorumlulukların saptanmasıdır. 2) Kadrolama: Örgütün amaçlarını gerçekleştirebilmesi için gereken işleri yapacak olan çalışanların seçimi, işe alınması, yetiştirilmesidir. 3) Donatım: İşgörenlerin örgütün amaçlarını gerçekleştirebilmeleri için çalışma ortamının sağlanmasıdır.

YÖNETİM SÜREÇLERİ ÖRGÜTLEME Örgütleme modelleri 2 başlık altında ele alınmaktadır: 1) Dikey örgüt modeli: Örgütün merkez yöneticilerinden örgütün diğer birimlerine giden tek emir zinciri vardır. Bu model merkezi yönetim anlayışını temsil eder. 2) Yatay örgüt modeli: Yerel yönetim anlayışını temsil eder. Taşra düzeyindeki örgütlerin karar verme ve emir konusunda daha çok özgürlüğe sahiptir.

YÖNETİM SÜREÇLERİ İLETİŞİM Belirli duyguların, düşüncelerin, bilgilerin iki ya da daha çok kişi arasında paylaşılması, anlamların ortaklaştırılması sürecidir. Yönetsel işlevleri yerine getirmek için tüm bilgiler iletişim yoluyla toplanır ve iletişim yoluyla diğer insanlara yayılır.

YÖNETİM SÜREÇLERİ İLETİŞİM İletişimin temel unsurları verici (kaynak), mesaj (ileti, kapsam), kanal (taşıyıcı), alıcı (hedef), geri bildirimdir. İletişim türleri sözsüz iletişim (beden dili, simgesel iletişim), yazılı iletişim, sözel iletişimdir.

YÖNETİM SÜREÇLERİ İLETİŞİM İletişim engellerini aşağıdaki gibi sınıflandırmak mümkündür: 1)Bireysel unsurlar (psikolojik durum, duygular, önyargılar) 2)Fiziksel unsurlar (uzaklık, gürültü, kullanılan iletişim araçlarının durumu) 3)Hiyerarşik unsurlar (ast-üst ilişkileri, roller, yöneticinin denetim alanının genişiği/darlığı) 4)Anlam (semantik) (kavramlar, semboller) 5)Korunma (taahhüt, önceden verilmiş söz) 6)Sınırlama (bilgi gizleme)

YÖNETİM SÜREÇLERİ KOORDİNASYON (EŞGÜDÜMLEME) Örgütte bulunan çeşitli birimler arasında ilişki ve işbirliğinin sağlanmasıdır. Örgüt çalışanlarının yapmış olduğu eylemlerden birbirlerinin haberdar olması sürecidir. Örgütleme sürecinde yapılan işbölümü sonucu ortaya çıkan işlerin birleştirilmesi sürecidir.

YÖNETİM SÜREÇLERİ KOORDİNASYON (EŞGÜDÜMLEME) Eşgüdümleme yöntemleri: 1)Gözdağı 2)Ödül ve ceza 3)Borçlandırma 4)Yarışma 5)İşe sarma 6)İşi çekici kılma 7)Takım kurma

YÖNETİM SÜREÇLERİ KOORDİNASYON (EŞGÜDÜMLEME) 3 çeşit eşgüdümleme vardır: 1)Dikey Eşgüdümleme: Alttan üste, üstten alta doğru işleyen bir süreçtir. 2)Yatay Eşgüdümleme: Birimler, bölümler arası eşgüdümleme. 3)Çapraz Eşgüdümleme: Proje tipi ve matrix örgüt yapılarında eşgüdümleme.

YÖNETİM SÜREÇLERİ ETKİ Etki: Etki bir kişinin, başka bir kişinin ya da kümenin davranışını, değerlerini, duygularını, tutumlarını, inançlarını kısaca kişiyi ya da kümeyi değiştirme derecesini gösterir. Etkileme: Örgütün amaçlarının gerçekleştirilmesi için çalışanların davranışlarının örgütün amaçlarına yöneltilmesidir.

YÖNETİM SÜREÇLERİ ETKİ Etkileme dendiğinde akla gelen kavramlar güç, otorite ve iktidardır. Etkinin Dış Yolları: Yetki, enformasyon ve hizmet içi eğitimdir. Etkinin İç Yolları: Bireysel gereksinmelerin karşılanması, karar sürecine katılma olanağı ve örgütün üyelere benimsetilmesidir. Çalışanları etkileme becerisi, yöneticinin iletişim yeteneğiyle yakından ilgilidir.

YÖNETİM SÜREÇLERİ DEĞERLENDİRME Yönetim süreci olarak değerlendirme denildiği zaman akla denetim etkinlikleri gelmektedir. Denetim etkinlikleri genel olarak, örgütte yapılan etkinliklerin durumunun belirlenmesi olarak tanımlanabilir. Denetim, planlanan örgütsel hedeflerden sapmaları önlemek, örgütün işleyişini izlemek ve düzeltmek amacıyla yerine getirilen bir etkinliktir.

YÖNETİM SÜREÇLERİ DEĞERLENDİRME Denetleme süreci 4 aşamadan oluşur: 1)Ölçüt koyma: Bir işin başarı derecesini belirleyecek standartların önceden belirlenmesidir. 2)Ölçme: Ölçülecek nesnenin sayısal değerlerini ortaya koymaktır. 3)Karşılaştırma: Ölçüt koyma ile belirlenen standartların ve ölçme sonucu arasındaki farkın karşılaştırılmasıdır. 4)Düzeltme: Ölçüt koyma ve ölçme sonucundaki farkın önceden belirlenen amaca uygun biçimde ortadan kaldırılmasıdır.

YÖNETİM SÜREÇLERİ DEĞERLENDİRME Türk eğitim sisteminde denetim etkinlikleri Maarif Müfettişleri aracılığıyla gerçekleştirilmektedir. Okul müdürlerinden, öğretmenlerin çalışmalarını yakından izlemeleri, ders yılı boyunca en az 2 kere derslere girmeleri , öğretmenlere gerekli gördüğü konularda yardımcı olmaları ve öğretmenlerin meslekî gelişimlerine katkıda bulunmaları beklenmektedir.

Yararlanılan Kaynaklar Balcı, A. Ve Aydın, İ. (2001). Eğitim yönetimi. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları. Başaran, İ. E. (2000). Yönetim. Ankara: Feryal Matbaası. Bursalıoğlu, Z. (2008). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış. (14. Basım). Ankara: Pegem Akademi.