ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DOÇ. DR.MEHMET ERDOĞAN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
Advertisements

ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ
Geleneksel ve Yeni Ölçme Değerlendirme Teknikleri (Proje, Performans Değerlendirme, Portfolyo) MELTEM ACAR.
Küçük Grup Eğitimi Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015 / 281.
ETKİLİ ÖĞRETİM İÇİN YÖNTEM VE TEKNİKLER
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRENME (COOPERATIVE LEARNING)
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
T.C. ORDU VALİLİĞİ İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı TAM ÖĞRENME MODELİ TAM ÖĞRENME MODELİ.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
AKIL (ZİHİN) HARİTASI.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM JEROME BRUNER.
Fen tutum. Fen eğitimi ve fene karşı tutum ile ilgili araştırmalar incelendiğinde öğrencilerin, öğretmen adaylarının ve öğretmenlerin fene karşı tutumları,
SOLUNUM VE GEVŞEME EGZERSİZLERİ İLE ETKİLİ MÜZİK EĞİTİMİ AYŞEN ÜMİT İSTANBUL BİLİM VE SANAT MERKEZİ Müzik Mentoru.
ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE SINAV HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
KONYA BİLİM VE SANAT MERKEZİ EĞİTİM ÖĞRETİM YILI.
Program Tasarım Modelleri
2014 ORTA ÖĞRETİME YERLEŞTİRME SİSTEMİ – 2015 E ğ itim- ö ğ retim yılında altı temel ders için 8. sınıfta ö ğ retmen tarafından dönemsel olarak.
04/02/2011İhsan DEMİREL1. GELİŞTİRİLEN OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMININ ÖZELLİKLERİ aylık çocuklara yöneliktir. Çocuk merkezlidir. 04/02/2011İhsan.
Hangi Konular Performans Görevi Hangi Konular Proje Olarak Seçilmelidir? MEB 2008.
GÖRÜŞ GELİŞTİRME TEKNİĞİ
Etkin Öğretim Sistemi Etkin Öğretim Sistemi Ders Anlatım Föyleri
Emine Hoşoğlu doğan İstanbul şehir üniversitesi Eylül 2014
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
Hedef-Kazanım Belli bir alanda eğitilecek bireylere kazandırılmak istenen özellikler ya da yeterliklerdir. Kazanımın eğitim yoluyla kazandırılabilecek.
BDÖde Kullanılan Yaygın Formatlar
KAVRAM HARİTALAMA Doç.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
PROGRAMLI ÖĞRETİM Tanımı:
Kişisel-Sosyal Rehberlik
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.).
Öğretimin Uyarlanması
NOT VERME VE MEZUNİYET.
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMLARININ (BEP) HAZIRLANMASI
YAŞAM BECERİLERİ -Öfke kontrolü -“Hayır” diyebilme -Israrlara karşı koyabilme -Kendini ortaya koyma -İletişim becerileri -Sorun çözme -Stresle başa.
Eğitim Bilimleri Fakültesi
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Teknolojİ ve tasarIm dersİ
Alternatif Değerlendirme Yöntemleri AHMET DALKIRAN
Program Tasarım Modelleri
Abant İzzet Baysal Üniversitesi
Kanuni Sultan Süleyman İmam Hatip Ortaokulu Rehberlik Servisi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.).
İŞBİRLİKLİ ÖĞRENME YAKLAŞIMI
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
PIRLS (The Project of International Reading Language Skills-Uluslararası Okuma Becerileri Projesi) Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Yrd.doç.Dr. H. Deniz GüllerOĞlu
Etkili Öğretmen Kimdir?
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Hazırlık Sınıfı Hazırlık Sınıfı 1. Kurs Olarak Uygulama
Üst Düzey Zihinsel Özelliklerin Ölçülmesi
DÜŞÜNME.
SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
İSTASYON YÖNTEMİ.
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 7.D.1. Özgün Ürünümü Tasarlıyorum.
EĞİTSEL VE DAVRANIŞSAL DEĞERLENDİRME- ASSESSMENT Ders 2: Yasal Düzenlemeler Prof. Dr. Tevhide Kargın.
ÖBBS (Öğrenci Başarılarının Belirlenmesi Sınavı)
ÜNİVERSİTEDE YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE İNTERNET KULLANIMINA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ Mehmet AKSÜT Nihat ÇAKIN 
ÖĞRENME STİLLERİ.
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Hangi Konular Performans Görevi Hangi Konular Proje Olarak Seçilmelidir? MEB 2008.
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
GEÇİŞ GEÇİŞ SÜRECİ Özel Gereksinimli ve / veya Engeli
Sunum transkripti:

ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME Dr. Ümit ÇELEN

ÖĞRENCİYİ ÇOK YÖNLÜ TANIMAYA DÖNÜK ARAÇLAR Performans görevleri Diğer Ölçme Araçları Sınavlar ?

PERFORMANS GÖREVİ Öğrencilere, gerçek yaşamda karşılaşabilecekleri problem durumlarını sunan ve öğrencilerin üst düzey zihinsel becerilerinin geliştirilmesini ve ölçülmesini amaçlayan etkinliklerdir.

Öğrencilere okul dışı saatlerde yapmaları için verilen görevler. ÖDEVLER ve PROJELER ÖDEVLER Öğrencilere okul dışı saatlerde yapmaları için verilen görevler. Türleri: 1. Alıştırmalar: Yeni kazanılmış öğrenmeleri pekiştirmek amacıyla verilir. 2. Hazırlık ödevleri: İşlenecek konuyla ilgili olarak öğrencinin ön hazırlık yapması (konuyu okuyun gelin gibi). 3. Geliştirici ödevler: Derste öğrenilen bilgileri yeni projeler üzerinde kullanmak.

Neden ÖDEV? Ödev verilmesi toplumca kabul edilen bir durumdur. Pratik yapmak için kısıtlı olan ders saati kullanılmış olmaz. Öğrencilere dersten başka özellikler de kazandırır (öz disiplin, bağımsız düşünme-çalışma, zamanı düzgün kullanma, sorumluluk duygusu vb.). Velileri çocuğuna ve okula karşı ilgili olmaya ve eğitim sürecine katılmaya teşvik eder. Öğrenmenin okul dışında da olabileceğini gösterir.

Ödevin Olumsuz Yanları Dozu iyi ayarlanmazsa öğrenciler için çok sıkıcı hale gelebilir. Öğrenciye kalacak olan boş zamandan çalınmış olur. Velilerin eğitim sürecine katılmaları bazen olumsuz olabilir. Kopya çekmek ve aldatmak gibi özelliklerin kazanılmasına yol açabilir. Okul dışı koşullar her öğrenci için eşit değildir. Öğrenci tarafından yanlış anlaşılan ödev, yanlış hazırlanır. Bir ceza yöntemi olarak kullanılabilinmektedir.

PROJELER Dersler için önemli olan ve öğrencilerin ilginç bulacağı, 2 ile 8 hafta arasında zaman alabilen etkinliklerdir. Bireysel veya grup çalışması şeklinde olabilir. Öğrenci çalışacağı projeye karar verme sürecine katılır. Proje Türleri: Koleksiyonlar, portfolyolar (öğrenci ürün dosyaları), tasarımlar, araştırma projeleri, planlar veya öneriler, simülasyonlar (benzetim), kazılar, inşa, hizmet vb. Bağımsız, sınıf içinde bir grup, bütün sınıf, aynı okulda birkaç sınıf, başka okuldan sınıflar olarak yürütülebilir.

Verilirken: Konular öğrencinin düzeyine uygun olmalıdır. Mümkün olduğu kadar çok konu belirlenmeli, öğrencilerin istediği konuyu seçmesine izin verilmelidir. Kapsam açık seçik belirlenmeli, sınırları çizilmelidir. Gerekli kaynaklar ve olası ulaşma yolları hakkında bilgi verilmelidir. Ödev ve projeler puanlanırken puanlama anahtarı (rubrik, kontrol listesi, dereceleme ölçekleri) hazırlanmalıdır.

Kontrol Listeleri (Check List): Dereceleme Ölçekleri (Rating Scales): Özellikle performans içeren görevlerin puanlanmasında kullanılan ve gözlenecek davranışın varlığının veya yokluğunun “x”, “√” veya “evet”, “hayır” ile gösterilmesine yarayan araçlardır. Dereceleme Ölçekleri (Rating Scales): Performansın farklı derecelerde puanlanabildiği listelerdir.

Kontrol Listesi Örneği Açıklama: Bu liste öğrencilerin bir metni doğru anlamlandıracak biçimde sesli okuma becerisinin ölçülmesinde, öğrencilerde aranılacak davranışları içermektedir. Bu davranışlardan öğrencide gözlenenin önüne “X” işareti koyunuz ___ 1. Dik, düzgün ve rahat oturma veya durma. ___ 2. Okunacak yazıyı gözden uygun uzaklıkta tutma (yaklaşık 33 cm.) ___ 3. Kitabı sol elle tutup sağ elle sayfaları çevirme. ___ 4. Başı ve gövdeyi oynatmadan okuma. ___ 5. Konuşma hızıyla okuma. ___ 6. Konuşma sesiyle okuma. ___ 7. Nefesini uygun kullanma. ___ 8. Noktalama işaretlerine göre duraklamalar yapma. ___ 9. Sözcükleri doğru telaffuz etme. ___ 10. Cümlenin türüne göre gerektiğinde ses değişikliği yapma. ___ 11. Ses tonunu metnin temasına ve maksadına uydurma. ___ 12. Sesini herkesin duyabileceği yüksekliğe ayarlama. ___ 13. Okurken gereksiz sesler çıkarmama.

Dereceleme Ölçeği Örneği Açıklama: Bu ölçek, kişinin güzel konuşma yeteneğini ölçmek amacıyla hazırlanmıştır. Aşağıda listelenen davranışların, konuşmacı tarafından başarılı bir şekilde yerine getirilmesi durumunda 5’i, davranışın neredeyse hiç gözlenememesi durumunda ise 1’i daire içine alınız. Bu iki durum arasındaki performanslar için de 2, 3, 4 rakamlarını daire içine alınız. Madde Dereceleme 1. Konuşmanın konusunu ve amacını belirtme……………………………………… 1 2 3 4 5 2. Konuşma planını açıklama …………………………………………………………………… 1 2 3 4 5 3. Konuşmanın öz ve biçimini dinleyici düzeyine uydurma………………… 1 2 3 4 5 4. Dinleyicilerle göz teması kurma. ……………………………….……………………… 1 2 3 4 5 5. Açık ve anlaşılır konuşma. …………………………………………………………………… 1 2 3 4 5 6. Konuşmayı uygun jest ve mimiklerle zenginleştirme. …………………… 1 2 3 4 5 7. Sözcükleri doğru telaffuz etme. ……………………………………………….…… 1 2 3 4 5 8. Vurgulama ve ses tonuyla söylediklerini anlamlandırma. …………… 1 2 3 4 5 9. Görsel materyal kullanarak anlattıklarını destekleme. ……………… 1 2 3 4 5 9. Kendine güven ve uygun sahne duruşu. ……………………………………..…… 1 2 3 4 5 10. Anlattığı konuya hakimiyeti. …………………………………………………………… 1 2 3 4 5 11. Anlattıklarını uygun bir kapanışla sonlandırma. …………………………… 1 2 3 4 5

(Puanlama Yönergesi, dereceli puanlama anahtarı) RUBRİC (Puanlama Yönergesi, dereceli puanlama anahtarı) Genel anlamda rubrik, kabul edilebilir ve edilemez performans sınırlarının açıkça belirlendiği kriterler bütünüdür. Öğrencilerin çalışmalarını veya ürünlerini analiz etmek için geliştirilmiş bir puanlama tasarımıdır. Bütünsel (sonuca yönelik, holistik) ve Analitik (Sürece yönelik) olmak üzere iki türdür.

Örnek: Kompozisyon Çalışması Bütünsel Puanlama Anahtarı Örneği Konuya ilişkin düşünceler amaç doğrultusunda bir araya getirilmiş, Akıcı bir anlatım kullanılmış, Bölümler arasında bağlantılar kurulmuş, Cümleler kurallarına uygun ve anlaşılır yazılmış, Yazım ve noktalama yanlışları hiç yapılmamış ya da yok denecek kadar az yapılmış, Okuyucunun ilgisini ve dikkatini çekecek bir anlatım kullanılmış. 3 Puan Konuya ilişkin düşünceler amaç doğrultusunda büyük ölçüde bir araya getirilmiş, Genel olarak akıcı bir anlatım kullanılmış, Bölümler arasında önemli ölçüde bağlantılar kurulmuş, Cümleler çoğunlukla kurallarına uygun ve anlaşılır yazılmış, Genellikle yazım ve noktalama kurallarına uyulmuş, Genel olarak okuyucunun ilgisini ve dikkatini çekecek bir anlatım kullanılmış. 2 Puan Konuya ilişkin düşünceler amaç doğrultusunda kısmen bir araya getirilmiş, Kısmen akıcı bir anlatım kullanılmış, Bölümler arasında kısmen bağlantılar kurulmuş, Cümleler kısmen kurallarına uygun ve anlaşılır yazılmış, Kısmen yazım ve noktalama kurallarına uyulmuş, Kısmen okuyucunun ilgisini ve dikkatini çekecek bir anlatım kullanılmış. 1 Puan Çok az düşünce amaç doğrultusunda araya getirilmiş, Akıcı olmayan bir anlatım kullanılmış, Bölümler arasında yetersiz bağlantılar kurulmuş veya kurulmamış. Az sayıda kurallarına uygun ve anlaşılır cümle yazılmış, Yazım ve noktalama kurallarına çok az uyulmuş veya uyulmamış Okuyucunun ilgisini ve dikkatini çok az çekecek bir anlatım kullanılmış.

Kullanmanın Yararları: Öğretmen, öğrenci ve veli için ölçütlerin açık olmasını sağlar. Öğrencilerden neler beklendiği açıkça gösterilmiş olur. Durum belirlemede nesnellik sağlar. Öğrenciye verilen notların doğru biçimde açıklanmasını sağlar. Öğrencinin güçlü ve zayıf yanları konusunda bilgilendirici geribildirim verir. Öğretim sürecinin gelişmesine katkı sağlar.

Öğrenci Ürün Dosyası (Portfolyo Değerlendirme, Tümel Değerlendirme) Öğretim sürecinde, öğrencilerin ürettikleri çalışmaları bir amaç doğrultusunda toplamasıdır. Portfolyoda öğrenci değerlendirmeye katılır ve ölçütlerden haberdardır. Geleneksel değerlendirme yöntemleri öğrencinin başarısını tek bir zamanda ölçerken portfolyoda ölçme bütün süreç boyunca devam eder.

Neden Portfolyo? Öğrencinin gelişimini nesnel biçimde izlemek, Öğrencideki öz disiplin ve sorumluluk bilincini geliştirmek, Öğrencinin ne öğrendiğinin açık resmini çizebilmek, Yazılı ve sözlü sınavların dışına çıkıp yeni bir değerlendirme yöntemi geliştirmek, Gelecekteki öğretmenlere bilgi sunabilmek, Sonuç ve süreç değerlendirmeyi bir arada yapmak, Öğrencilerin yeteneklerini sergilemesine imkân vermek vb.

Özdeğerlendirme Öğrencilerin, öğrenme sürecinde gerçekleştirdikleri çalışmaları, öğretmen veya öğrenciler tarafından belirlenmiş ölçütler doğrultusunda değerlendirmeleri ve öğrenmeleri hakkında kendi kararlarını vermelerini içerir.

Katkıları: Öğrenciler; Kendilerine nesnel bir gözle bakmayı öğrenirler, Olaylara farklı açılardan bakıp eleştirebilirler, Güçlü ve zayıf yönlerinin farkına varırlar, Öğrenme sürecine daha çok katılırlar, Karar verme, eleştirel düşünme, sorun çözme gibi çeşitli üst düzey düşünme güçlerini geliştirirler, Öğrenmeye karşı ilgi ve güdüsünü artırarak akademik başarılarını yükseltirler.

Sınırlılıkları: Öğrencilerin kendilerini nesnel olarak değerlendirememesi, Geçerlilik ve güvenilirlik sorunları. Kontrol listelerinden, açık uçlu sorulardan ve dereceli puanlama anahtarlarından yararlanılabilir.

Akran Değerlendirme Öğrencilerin, sınıf arkadaşlarının çalışmalarını belirli ölçütler doğrultusunda değerlendirmesi. Faydaları Öğrencilere çalışmaları hakkında ayrıntılı geribildirim verir. Öğrencilerin çalışmalara eleştirel gözle bakmalarını sağlar. Benzer çalışmaları ayrıntılı görme fırsatı verir. Öğrenciyi öğrenme sürecinin değerlendirilmesine yönlendirir. Sınırlılıkları Öğrencilerin arkadaşlarını nesnel olarak değerlendirememesi, Geçerlilik ve güvenilirlik sorunları. Kontrol listelerinden, açık uçlu sorulardan ve dereceli puanlama anahtarlarından yararlanılabilir.

ÜNİTE KAVRAM HARİTASI

Tanılayıcı Dallanmış Ağaç D ifadesi d 1 => 2 puan (Doğru) d y 2 => 1 puan B ifadesi (Yanlış) y d 3 => 3 puan d E ifadesi (Doğru) y A ifadesi 4 => 2 puan (Doğru) F ifadesi d 5 => 1 puan y d (Yanlış) y 6 => 2 puan C ifadesi (Doğru) y d G ifadesi 7 => 0 puan (Yanlış) y 8 => 1 puan

Yapılandırılmış Grid Yapılandırılmış grid tekniğinin temel yapısı 1 2 3 4 5 6 7 8 9

Yapılandırılmış Grid 1- Örümcek 2- Balina 3- Kelebek 4- Yengeç 5- Sazan 6- Yılan 7- Kartal 8- Solucan 9- Kurbağa Soru 1: Yukarıdaki kutucuklardan hangisi omurgalı hayvanlar grubuna dahil olan canlıları içerir? a) Uygun kutucukları seçiniz. (Cevap: 2, 5, 6, 7, 9) b) Seçtiğiniz hayvanları balık – sürüngen – kurbağa – kuş – memeli doğrultusunda sıralayınız. (Cevap: 5, 6, 9, 7, 2) Soru 2: .......... Soru 3: ..........

SORU ÖRNEKLERİ

Bu öğretmen aşağıdakilerden hangisine daha çok önem vermektedir? 2009 - KPSS / EB-CÖ 47. Fen ve teknoloji öğretmeni, öğrencilerin sınıf içi başarılarını yazılı ve sözlü yoklamalarla değerlendirmekte, öğrencilerin, hazırladıkları ürün dosyalarıyla değerlendirilmesine ise daha az yer vermektedir. Bu öğretmen aşağıdakilerden hangisine daha çok önem vermektedir? A) Öğrencinin kendi öğrenmeleriyle ilgili güçlü ve zayıf yönlerini analiz etmesini sağlamaya B) Öğrencilerin bireysel gelişim aşamalarını izlemeye C) Öğrencileri başarılarına göre sıralamaya D) Öğrencide sorumluluk bilincini geliştirmeye E) Öğrencilere günlük hayata dair beceriler kazandırmaya

B) Yapılandırılmış grid C) Kavram haritası D) Performans değerlendirme 2009 - KPSS / EB-CÖ 52. Fen ve teknoloji dersine ait bir kazanım şöyledir:“Farklı yoğunluğa sahip sıvıların cisimlere uyguladığı kaldırma kuvvetini karşılaştırır ve sonuçları yorumlar.” Bu kazanımın ne ölçüde edinildiğini belirlemek isteyen bir öğretmen aşağıdaki uygulamalardan hangisini gerçekleştirmelidir? A) Çoktan seçmeli test B) Yapılandırılmış grid C) Kavram haritası D) Performans değerlendirme E) Sözlü sınav