ERGENLİK ve ERGENLİKTE İLETİŞİM

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ERGENLİK ve ERGENLİKTE İLETİŞİM
Advertisements

ERGENLİK ve PROBLEMLERİ
ERGENLİK ve ERGENLİKTE İLETİŞİM
Bireyde biyolojik, psikolojik, zihinsel ve sosyal açıdan gelişme ve olgunlaşmanın (değişmenin) olduğu; çocukluktan yetişkinliğe (erişkinliğe) geçiş dönemidir.
ÖZGÜVEN HÜLYA BEDİ ALP PSİKOLOJİK DANIŞMAN NECİP FAZIL KISAKÜREK İLKOKULU.
STRES SINAV KAYGISI KARACASU LİSESİ Rehberlik Servisi.
Ergenlik Dönemi Anne Baba Tutumları Hazırlayan M. Emin HARPUT Mazıdağı Lisesi Rehberlik Servisi.
DEZAVANTAJLı ÇOCUKLARDA EĞITIM HAKKı YENI ORHANLı ORTAOKULU – ÖZGÜR KAYA.
ÇOCUK GELİŞİMİNE GİRİŞ
OKULA UYUM OKUL FOBİSİ. Okul Fobisi Değil, Anneden Ayrılma Korkusudur.
Okul Kademelerine Göre Gelişim Özellikleri YRD.DOÇ.DR. MUSTAFA TOPRAK.
ERGENLİK DÖNEMİ. İnsanlar hayatları boyunca sürekli bir değişme ve gelişme yaşarlar. Bu değişim ve gelişimleri bebeklikten itibaren fotoğraflara bakarak.
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
E R G E N L İ K ERGENLİK DÖNEMİ FİZİKSEL GELİŞİM
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
ERGENLIK, STRES VE AILE Büşra ATICI Rehber Öğretmen.
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
ÇOCUK VE AİLE EĞİTİM SEMİNERLERİ Psikolog Arzu Seven.
ERGENLİK DÖNEMİNDE GÖRÜLEN PSİKOLOJİK PROBLEMLER.
 İnsanın içinde fırtınaların koptuğu,  Sosyal,  Psikolojik,  Fiziksel değişimlerin bir arada yaşandığı,  Çocuklukla erişkinlik arasında yer alan,
Süreç... Rehberlik Nedir? Rehberlik Ne Değildir? Reberlik İlkeleri Nelerdir? Rehberlik Servisinden Hangi Konulara Dair Yardım Alınabilir? - Bireysel Alan.
ERGENLİK DÖNEMİ Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN.
It’s My Life It’s My Choice
HAZIRLAYAN Ayşe ŞEBBOY Psikolojik Danışman Şahin İlköğretim Okulu.
Çocuklarda Davranış Ve Uyum Sorunları
ANNE-BABA TUTUMLARI VE ÇOCUĞUN KiŞiLiK GELiŞiMiNE ETKiLERi
AİLELERİN YAŞADIKLARI SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ
Aile İçi İletişim İle Çocuğunuzun Sorunlarını Çözebilirsiniz!!!
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK
ERGEN AİLE İLİŞKİLERİ.
REHBERLİK SERVİSİ.
Ödev yapma alIşkanlIğI
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
YETİŞKİNLİK DÖNEMİ İlk Yetişkinlik Orta Yetişkinlik Yaş
Yetişkinliğe Geçiş Dönemi; Ergenliğe kIsa bİr bakIş
ADANA İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
AİLE İÇİ İLETİŞİM VE OKUL BAŞARISI F.Birsen OLGUN Rehber Öğretmen.
SHB-419 DAYANIŞMA MODELLERİ KUŞAK KAVRAMI VE KUŞAK SINIFLAMALARI DOÇ
Özgüvenli Çocuk Yetiştirme Seminerini
AİLENİN OKUL BAŞARISINA KATKISI
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
OKULA UYUM ve VELİLERE ÖNERİLER
“AİLE EĞİTİMİ” HOŞGELDİNİZ.
PENDİK REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Nazlı ÖZTÜRK.
ÇAN İBRAHİM BODUR ANADOLU LİSESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
YAŞLARA GÖRE, PSİKO-SOSYAL GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
KİŞİLİK GELİŞİMİ.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ.
ÇOCUKLARIMIZIN MUTLU VE BAŞARILI OLMASI İÇİN…
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
ERGENLİK DÖNEMİ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ

AİLE TUTUMLARI.
Gelişim ve Temel Kavramlar
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
Ergenlikte Psikososyal Sorunlar
BİREYİ TANIMA TEKNİKLERİ
Sunum transkripti:

ERGENLİK ve ERGENLİKTE İLETİŞİM

ERGENLİK; Bireyde biyolojik, psikolojik, zihinsel ve sosyal açıdan gelişme ve olgunlaşmanın (değişmenin) olduğu; çocukluktan yetişkinliğe (erişkinliğe) geçiş dönemidir.

Ergenliğe giriş; Kızlarda 11-11.5 yaş Erkeklerde 11.5-12 yaş

ERGENLİĞİN EVRELERİ erkeklerde 17-19 yaş erkeklerde 19-21 yaş -Başlangıç Dönemi kızlarda 13-15 yaş erkeklerde 15-17 yaş -Orta Dönem kızlarda 15-18 yaş erkeklerde 17-19 yaş -Son Dönem kızlarda 18-20 yaş erkeklerde 19-21 yaş

BAŞLANGIÇ DÖNEMİ Gürültücülük Sakarlık Çabuk sinirlenme Erkeklere Ait Özellikler Gürültücülük Sakarlık Çabuk sinirlenme Dağınıktır, temizliğe yeterince önem vermeme Kızlara göre boy ve ağırlık olarak daha hızlı gelişir. Cinsellik ve kızlar hakkında daha fazla konuşur. Ev dışında arkadaşları ile vakit geçirme istekleri artar.

BAŞLANGIÇ DÖNEMİ Kızlara Ait Özellikler Erkeklere göre daha belirsiz ve silik özelliklere sahiptirler. Yaşça büyük erkeklere ilgi duyarlar. Romantik aşkla ilgilenirler Olur olmaz şeylere gülme eğilimindedirler.

Neden sonuç kavramlarına sahip değillerdir. ORTA DÖNEM İçki ve sigara gibi bağımlılık yapan madde kullanımının en fazla denendiği yaşlardır. Neden sonuç kavramlarına sahip değillerdir. Güçlü olduklarına ve zarar görmeyeceklerine ilişkin inançları yüksektir.

ORTA DÖNEM Bağımsız olma yönündeki çabaları artar. Aile içi çatışmalar fazladır. Cinsellik bu dönemin en temel özelliğidir. Gizliliğe önem verirler. Derslere olan ilgi azalmıştır.

Dış görünümlerine çok önem verirler. (Ayna önünden ayrılmazlar) SON DÖNEM İsyankardırlar. Dış görünümlerine çok önem verirler. (Ayna önünden ayrılmazlar) Karamsardırlar. Karşı cinse ilgi devam etmektedir.

SON DÖNEM Fiziksel gelişim hemen hemen tamamlanmıştır. Fiziksel büyüme yavaşlar. Arkadaşları ile beraber olma ihtiyacı devam etmektedir. Toplum yaşadığı çevre ve okulca kabul görmek ister. Düşüncelerine ve duygularına aileleri tarafından saygı duyulması ihtiyacındadırlar.

BEDENSEL GELİŞİM Çocukta yeni bir tip meydana gelir. Boy uzar, kas ve kemikler gelişir, sivilceler görülebilir. Bedensel gelişime bağlı olarak bel ve bacak ağrıları görülebilir. El ve ayaklardaki büyümeler sakarlıklara neden olabilir.

BEDENSEL GELİŞİM Çocuk bu dönemde kendi vücudu ile ilgili bir imaj geliştirir. (Çok uzunum, çok şişmanım gibi) Hem kendi vücudundaki hem de başkalarının vücudundaki değişikliklere dikkat eder.

ZİHİNSEL GELİŞİM Çocuk 11 yaşından sonra yetişkinler gibi mantıksal düşünme düzeyine erişir. Bir sorunun çözümünde birçok faktörü görebilir ve ele alabilir. Mizah ve espri anlayışı gelişmiştir.

ZİHİNSEL GELİŞİM Kendi kendisini çok eleştirir bu yüzdende herkes tarafından sürekli eleştirildiğini düşünür. En doğrunun kendi düşüncesi olduğunu sanır. Kontrolün kendi elinde olmasını ister, kontrolü elde ettiğinde ise nasıl kullanacağı konusunda güçlük çeker.

SOSYAL GELİŞİM Ergen toplumda saygınlık kazanmak ve statü sahibi olmak ister. Aileye olan bağımlılığı azalır, arkadaşlıklar önem kazanır. Çevresinde onlar gibi olmak istediği kişileri arar. Bir kimlik arayışı içindedir.

DUYGUSAL GELİŞİM Çok sayıda duygusal değişiklik görülür. Yoğun çelişkiler ve ikilemler yaşar. Duygusal gelgitler yaşar. Çok kırılgandır. En ufak eleştiriyi benliklerine yapılan bir saldırı olarak algılar ve abartılı tepkiler gösterir. Başkalarına acımasız eleştiriler yaparlar.

ERGENLERİN EN SIK YAŞADIKLARI DUYGULAR KORKU ENDİŞE ÖFKE SEVGİ

ERGENLERDE EN SIK RASTLANAN TUTUM VE DAVRANIŞLAR YALNIZLIK İSTEĞİ ÇALIŞMA İSTEKSİZLİĞİ DİSİPLİNE KARŞI DİRENİŞ ÇEKİNGENLİK FAZLA HAYAL KURMA DUYGUSALLIĞIN ARTMASI

Ergen ve Ailesi Arasında Sık Görülen Tartışma Nedenleri

Saç sakal uzatmak Eve geç gelme Farklı giyim tarzı Arkadaşları ile fazla vakit geçirme Karşı cinsle arkadaşlık kurma Yeteri kadar ders çalışmama Fazla para harcama Meslek seçimi

ERGENLİKTE ANNE-BABA TUTUMLARI

Gevşek Disiplinli- Aşırı Seven/Kollayan Aileler Tüm yaşamları çocuk üzerine kuruludur. Aileyi çocuk yönetir. Çocuklarının bağımlı,bencil, tutturucu, nazlı, güçsüz ve güvensiz, şımarık ,sorumsuz kişilik geliştirmesine neden olurlar.

Sıkı Disiplinli- Aşırı Seven Aileler Çocuklarına karşı sevecen, ilgili ve düşkündür ancak hata yapmasını kabullenemezler. Çocuklarının arkadaşlık ilişkisi zayıf, çekingen, sürekli ana-babadan onay bekleyen, mükemmeliyetçi, kendi başına karar veremeyen,karşıyı suçlayan kişilik geliştirmesine neden olurlar.

Sıkı Disiplinli- Sevgisiz Aileler Ortamın sürekli gergin olduğu, eleştiri, azar ve dayağın yoğun yaşandığı ailedir. Çocuklarının benlik saygısı düşük, güvensiz, tedirgin, düşmanca duyguları yoğun, saldırgan davranışlara yatkın kişilik geliştirmesine neden olurlar.

Gevşek Disiplinli-Sevgisi Yetersiz Aileler Sevgi ve sevecenliğin yetersiz olduğu, denetimi gevşek ailedir. Çocuklarının başına buyruk, tutarsız, dikkat çekmek isteyen, davranış bozukluğu ve suça eğilimli kişilik geliştirmesine neden olurlar.

Seven-Benimseyen-Demokratik Aileler Çocuklarını seven, benimseyen, saygı ve sevginin yoğun olduğu sorunların konuşularak çözüldüğü ailedir. Çocuklarının olumlu, ılımlı, kendine güvenen, yanlış yapmaktan korkmayan, sosyal ilişkileri güçlü kişilik geliştirmeleri sağlarlar.

ANNE BABALARA ÖNERİLER

Çatışmaların doğal olduğunu kabul edin, soğuk kanlı ve sakin olun Çatışmaların doğal olduğunu kabul edin, soğuk kanlı ve sakin olun. Fevri davranışlardan kaçının. Akranları veya kardeşleri ile kıyaslamayın.

Ergen, ana-baba kontrolüne karşı çıksa da, otorite desteğine ihtiyacı vardır. Ona istediği her zaman yanında olduğunuzu hissettirin, söyleyin. Sıkıcı ve öğüt veren konuşmalardan kaçının. Disiplin konusunda eşinizle görüş birliğinde olun, gencin yanında tartışmamaya özen gösterin.

Çocuklarınızın sizinle paylaşmak istemedikleri bazı sırları, mektupları, hatıra defterleri olabilir. Buna saygı gösterin. Onların sorumluluklarını kendi üzerinize almayın. İletişim kurarken iyi bir dinleyici olun. Onu dinlemeye her an hazır olduğunuzu hissettirin.

Problemlerinizi “Kapı aralığında” çözmeye çalışmayın. Çocuklarınızı severken boğmayın. Özgürlük kişiliklerinin gelişmesini olumlu yönde etkileyecektir. Onları sürekli denetim altında tutmaya çalışmayın. Ona güvendiğinizi hissettirin.

Onların görüş ve düşüncelerine önem verdiğinizi onlara söyleyin. Onlardan mükemmel olmalarını beklemeyin. Ufak tefek hatalarını görmezden gelin. Gerektiğinde özür dilemesini bilin. Ergenlikte yaşayacağı fiziksel ve psikolojik değişimler konusunda daha önceden bilgi vererek hazırlıklı olmalarını sağlayın.

“SENİ SEVİYORUM” ve” İYİKİ VARSIN” sözlerini korkmadan ve cömertçe kullanın.