ÖFKE ve SALDIRGANLIK Prof Dr Süheyla ÜNAL.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
STRES SINAV KAYGISI KARACASU LİSESİ Rehberlik Servisi.
Advertisements

ASDEP Kapsamında Aileyle Görüşme Yöntem ve Teknikleri Doç. Dr. Yusuf GENÇ T.C. AİLE VE SOSYAL POLİTİKALAR BAKANLIĞI ASDEP EĞİTİCİ EĞİTİMİ.
İŞ SAĞLIĞI ve İŞ GÜVENLİĞİ KURSU
Okul Kademelerine Göre Gelişim Özellikleri YRD.DOÇ.DR. MUSTAFA TOPRAK.
1 HASTA UYUMU UYUMU Yrd. Doç. Dr. Zeliha Cansever Mevlana Üniversitesi Tıp Fakültesi Aile Hekimliği Anabilim Dalı, Konya.
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
ÖRGÜTSEL ADALET Adaletsizlik Nedir? Örgütlerdeki Adaletsizlikler?
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
STRES YÖNETİMİ.
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
ERGENLİK DÖNEMİNDE GÖRÜLEN PSİKOLOJİK PROBLEMLER.
Sözsüz İletişimin Özellikleri
İLETİŞİM VE ETİK SUNUMU İREM KAYAHAN G İLETİŞİM SÜRECİNİN AŞAMALARI VE ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİ.
EĞİTİMDE DRAMA.
BDÖde Kullanılan Yaygın Formatlar
Dr. Gönül ERDAL Psikiyatrist. Dr. Gönül ERDAL Psikiyatrist.
Metinlerin Sınıflandırması
Teröre maruziyet sonrası krize müdahale
AFETE YARDIMDA KARŞILAŞILAN İKİNCİL TRAVMALAR ve BAŞA ÇIKMA
HAZIRLAYAN Ayşe ŞEBBOY Psikolojik Danışman Şahin İlköğretim Okulu.
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
İlkel (olgunlaşmamış) Savunma Düzenekleri
Grup Aşamaları Prof Dr Süheyla Ünal.
SINAV KAYGISI VE BAŞETME YOLLARI
ÖĞR.GÖR.TAYLAN VURGUN.
ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK
ÖRGÜTSEL DEĞERLER VE VARSAYIMLARDAKİ DEĞİŞİM
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK SERVİSİ
İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ
ÖFKE KONTROLÜ ZORBALIK
İLETİŞİM VE BEDEN DİLİ MERVE AYDIN
Eğitsel Rehberlik Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
NOT VERME VE MEZUNİYET.
İLETİŞİM.
İyi günde.
KİŞİLİK GELİŞİMİ KİŞİLİK KURAMLARI SAVUNMA MEKANİZMALARI
Ne denli az şeyiniz kalırsa, kaygılanacak o kadar az şeyiniz olur
ENGELLİ PSİKOLOJİSİ Prof Dr Süheyla Ünal.
PPT 6 Kapsayıcı bir eğitim için nasıl bir sınıf yönetimi yaklaşımı benimsemeliyim? Sınıfında Yabancı Uyruklu Öğrenci Bulunan Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmenlerinin.
Prof. Dr. Yasemin ışıktaç
YAŞLILIKTA DEMANS (BUNAMA)
SINAV KAYGISI.
CEYLANPINAR ANADOLU LİSESİ
KRİZ YÖNETİMİ Öğretim Görevlisi Meral GÜNEŞ.
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
2. Sağlık hizmetleri.
DİŞ HEKİMLİĞİNDE ANKSİYETE BOZUKLUKLARI
TÜKENMİŞLİK SENDROMU İklim ÖZ.
PENDİK REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
ŞİDDET DÖNGÜSÜ ve Kadına Yönelik Şiddet
ŞİZOFRENİDE AİLE EĞİTİMİ
ŞİZOFRENİDE AİLE EĞİTİMİ
PSİKOLOJİK DANIŞMA İLE İLGİLİ ÖNYARGILAR
Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi
KİŞİLİK GELİŞİMİ.
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Kişinin bedensel ruhsal sınırlarının tehdit edilmesi ile ortaya çıkar.
Sağlık Ortamında Şiddet
İLETİŞİMİ KOLAYLAŞTIRAN YAKLAŞIMLAR
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
TEKİRDAĞ REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
BİREYİ TANIMA TEKNİKLERİ
SINAV KAYGISI VE ÇOCUK RUH SAĞLIĞI
Sunum transkripti:

ÖFKE ve SALDIRGANLIK Prof Dr Süheyla ÜNAL

Öfke Bireyin bir tehlikeyle ya da engellenmeyle karşılaştığında yaşadığı çaresizliğin, güçsüzlüğün, yetersizliğin yarattığı kaygıdan kurtulmak amacıyla hoşnutsuzluktan, kızgınlık ve şiddete kadar değişebilen bir duygudur

Öfke özenle dikkate alınması gereken bir "işaretçi" görevlilerce anlaşılma ve uygun tedavi edilme isteğini belirten bir sinyal korkularını ve diğer duygularını ifade edecek sözcükleri bulamamaları

Öfke Bireyin kendisinden ve karşısındaki birey(ler)in onda oluşturduğu duygulardan ya da dış etkilerden kaynaklanabilir

Yapısal özellikler Biyolojik yapı Kişilik Değer ve inançlar Yaşadıklarımız Rol modelleri Provokasyon Engellenme Düşünceler Duygular Davranışlar

Kendisinden kaynaklanan nedenler Duyguları bastırma ve biriktirme Duygularla başa çıkamama Yanlış algılama ve yorumlama Öfkeyi kontrol edememe Dikkat ve bellek bozuklukları

Duyguları bastırmanın etkileri korku yas kaygı öfke umutsuzluk endişe panik irritasyon

Öfke yaratan durumlar Engellenme Hayal kırıklığı Kıskançlık Korku Çaresizlik

Öfke yaratan durumlar Mental hastalıklar Şizofreni Mani İmpuls kontrol bozukluğu Madde bağımlılığı Kafa travması Epilepsi Kişilik bozuklukları

Saldırgan Davranış IMPULSIVITE Duygusal dalgalanma Aşırı uyaranla yüklü çevreyle baş edememe Daha önce varolan ve uyum sağlamada yetersiz davranışsal tepkiler IMPULSIVITE Sosyal ipuçlarını algılama, Yorumlamada sorun yaşama Düşük engellenme eşiği Hastalığın farkında olmama

Öfke yaratan durumlar Dış etkiler Aşırı yorgunluk Uykusuzluk Açlık Madde kullanımı Aşırı gürültü Aşırı sıcak

Öfke yaratan durumlar Diğer insanların davranışları Aşağılanma, suçlanma ve hakaret Engellenme Tehdit Terkedilme

Duygusal ve davranışsal tepki Öfke Algı Düşünce Uyarılma Duygusal ve davranışsal tepki

Öfkenin işlevi Sorun çözme Güç, statü ve ün kazanma Kendini ve diğerlerini koruma Harekete geçirme

Öfkenin kullanımı Toplumsal kabul gören etkinlikler Fantezi Saldırgan davranış

Saldırganlık düzeyleri Erken işaretler Dağınık, amaçsız davranış Kaygı ve endişe artışı, huzursuzluk, yerinde duramama Her zamanki davranışlarda değişme Kişilik özelliklerinin abartılması Sık nefes alma, terleme, gözbebeklerinde genişleme, kalp hızında artış Dişleri sıkma, yumruk yapma, boşluğa bakma Uygunsuz bir yerde ve uygunsuz şekilde şarkı söyleme Hızlı hareket

Saldırganlık düzeyleri Orta düzey Sorgulama, kafa tutma Canlılık Reddetme Sözel saldırganlık Korkutmak, üstüne yürümek Agitasyon

Saldırganlık düzeyleri Yüksek düzey Tekrarlayıcı fiziksel saldırılar Tekrarlayıcı intihar girişimleri Eşyaya zarar verme Silahla zarar verme Öldürmeye teşebbüs

Hastanedeki tetikleyiciler Yatma zamanı Karanlık Oda kontrolü İri yarı erkekler İnsanların çok yaklaşması, dokunulma Bağırma Mahremiyetin olmaması

Hastanedeki tetikleyiciler Dinlenilmeme Yalnızlık duygusu Baskı altında hissetme İzole edilme Tartışma Servis disiplininin olmaması

Öfkeyi azaltma önlemleri Hastanın bekleme zamanını azaltma Hastayı görmezden gelmeme Önlük/ üniforma giyme İzole etmeden mahremiyet sağlama Kapıları açık tutma Güvenliğin yakında olması İki çıkış kapısı

Öfkeyi azaltma önlemleri Uyaranı azaltma Tehlikeli nesneleri uzaklaştırma Günlük aktiviteleri düzenleme Bilgilendirme Personelin birbiri ile tutarlı davranması Kişiselleştirmeme

Saldırganlığa müdahale Olabildiğince mesafe koymak Soğukkanlı, güven verici, sakin bir ses tonu ile konuşmak Olabildiğince kısa ve net bir şekilde hastaya rica etmek Kısa yönergeler vermek Hastaya olabildiğince az seçenek sunmak Hastayla tek kişinin konuşması

Saldırganlığa müdahale Çevredeki aktiviteyi ve konuşmaları azaltmak Hastanın dikkatini başka bir şeye yönlendirmek Zaman zaman hastaya güven verici sözler söylemek “Seni öfkeli görüyorum” “”Kızmış olmalısın” gibi ifadelerle hastayı anladığınızı hissettirmek Kendi duygularınızın farkında olmak Hastanın duygu ve düşüncelerini anlamaya çalışmak

Saldırganlığa müdahale Göz ilişkisi kurmak, ancak tehdit edici tarzda, uzun süre bakmamak Kapıyı açık bırakmak Köşeye sıkıştırmamak/sıkışmamak Servis kurallarını kısaca hatırlatmak Hastanın eleştirilerini olumlu karşılamak Odada silah olarak kullanılabilecek eşyayı hastadan uzaklaştırmak

Saldırganlığa müdahale Kolları çaprazlamamak Sabırlı davranmak Hastayla tartışmamak Durumu kontrol altında tutmak “Sana yardım etmek istiyorum” “Ancak başkalarına zarar vermene ve buradan çıkmana izin veremem”

Saldırganlığa müdahale Yeterli insan gücü sağlama (4 kişi) Birlikte odaya girme, profesyonelce davranma Hastanın tam karşısında durmama Lider yönetimi Plan yapma, herkesin ne yapacağını belirleme Hastayla iletişime geçme Niye tespitin gerektiğini hastaya anlatma

Saldırganlığa müdahale Gerektiğinde güç kullanma Zamanı geldiğinde sürpriz bir hareketle, hızlı bir şekilde hastayı tespit etme Her bir ekstremiteyi bir kişinin tutması (bilek, diz, dirsek)

Tespit noktaları

Saldırganlığa müdahale Yüzüstü pozisyonda uzun süre tutmamak Hastanın nefes almasını sağlamak Bir bileğini başının üstünden, diğerini yandan bağlamak Hasta sakinleşmiş görünse bile tespiti çözmemek Hemşirenin müdahalesi için yardımcı olmak

Hastanın yüzünden uzak durmak, tükürüyorsa maske takmak Hasta silahlı ise sandwiç metodu kullanma