DİN EĞİTİMİ BİLİMİNİN ARAŞTIRMA METODLARI ve DİLİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Çocuğunun Koçu olarak Aile
Advertisements

Eleştirel Düşünme Tahir BENEK S
BİLİMSEL BİLGİNİN ÖZELLİKLERİ VE FEN - TEKNOLOJİ OKURYAZARLIĞI
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRETİM YAKLAŞIMI. İşbirliğine dayalı öğrenme; öğrencilerin sınıf ortamında küçük karma guruplar oluşturarak (cinsiyet, başarı durumu,
İlköğretim Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı
NİTEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Bilimsel Metinler Nasıl Okunur ve Anlaşılır?
 Ülgen & Mirze 2004.
BİRİNCİ BÖLÜM: TEZE BAŞLARKEN
Problem Çözme Süreci.
SORGULAMAYA DAYALI ÖĞRENME
UZMANLIK TEZLERİ Dr. Süheyla Ocak Cerrahpaşa Tıp Fakültesi
Yorumlayıcı Paradigma ve Nitel Araştırmanın Bilimsel Araştırma Geleneğindeki Yeri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Düşünme Becerileri ve Eleştirel Düşünme
MANTIK DERSİ AKIL YÜRÜTME YÖNTEMLERİ
Siyaset Bilimine Giriş
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
TEMEL FOTOĞRAFÇILIK KOMPOZİSYON.
BİLİMSELLİK GÜNCELLİK FAYDALILIK Öğretimde Planlama ve Değerlendirme Dersi Danışman: Prof.Dr.Mustafa ERGÜN Hazırlayan: Özlem K.GENELİOĞLU.
ÖĞRETİMDE STRATEJİ Ali ÇELiK (Biyoloji).
AHLAK NEDİR?.
Öğrenme Düzeyi Araştırması 3:
ÖĞR. GÖR. MEHMET AKİF BARIŞ
Bilimsel Araştırma ve Proje Yönetimi
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
KISIM 4 Sınıfta Biliş. KISIM 4 Sınıfta Biliş BÖLÜM 12 Öğrenmek İçin Okuma.
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
ÖĞRETİM STRATEJİSİ, YÖNTEM ve TEKNİKLER
KISIM 4 Sınıfta Biliş. KISIM 4 Sınıfta Biliş BÖLÜM 11 Okumayı Öğrenme.
BÖLÜM 1 DÜNYAYI KAVRAMAKBİLGİ KAYNAKLARIBİLİMSEL AÇIKLAMANIN DOĞASIPSİKOLOJİ BİLİMİ Birinci Bölüm Konuları.
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
1- Gündelik Bilgi 2- Dini Bilgi 3 - Teknik Bilgi 4- Sanat Bilgisi
YENİLENEN SOSYAL BİLGİLER PROGRAMINDA TARİH ÖĞRETİMİ
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 11. SINIF
Öğretim Stratejileri Sunuş Yoluyla Öğrenme Buluş Yoluyla Öğrenme Araştırma İnceleme Yoluyla Öğrenme Dr. Kerim Karabacak.
Tarih Sosyolojisi-4- Yöntem-1- Tarihsel Materyalizm.
2 .BÖLÜM ÖĞRENME KURAMLARI VE YENİ MEB PROGRAMI Hazırlayanlar: Ahmet Ataç Gülenaz Selçuk Cihan Çakmak İhsan Yılmaz.
SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
FAKÜLTEMİZ HAKKINDA Fakültemiz tarihinde kabul edilen ve tarihinde Sayılı Resmi Gazetede yayınlanan Bakanlar Kurulu Kararı.
ARAŞTIRMA TÜRLERİ Temel Araştırmalar: Olaylar arasındaki ilişkileri keşfetmek ve teori geliştirmek amacıyla yapılan çalışmalardır. Bunlar daha çok bilim.
BİLME-BİLGİ EDİNME, BİLGİ EDİNMENİN YOLLARI VE ÖNEMİ
MAN-557 Araştırma Yöntemleri
Erken çocukluk döneminde fen eğitimi
Sosyal Hizmet Etiği Dersine Giriş Etik Nedir Ne Değildir?
Bilimsel Araştırmalarda Temel Kavramlar
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRETİM YAKLAŞIMI HAZIRLAYANLAR HAVVA KESKİN
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
DERS : FELSEFE KONU: FELSEFENİN ALANI.
Deney Bilimsel bir gerçeği kanıtlamak için yapılan deneyler, bilimsel olayların çocuklar tarafından somut bir şekilde yapılmasını sağlamakta ve çocukların.
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
NESNELLİK KONUSU.
Yrd. Doç. Dr. Ebrucan İSLAMOĞLU
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
Edebiyatın Diğer Bilim Dallarıyla İlişkisi
FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
Sosyal Politika Araştırmalarında Nitel Yaklaşım
“Bilgi” Kavramıyla Anlaşılan şey Nedir?.  Bilgi edinme insanın en temel güdülerinden birisidir.  İnsan bu özelliği sayesinde diğer canlılardan ayrılır.
YETİŞKİN EĞİTİMİ.
1. FELSEFE, DİN VE DİN FELSEFESİ
Problem Çözme ve Algoritmalar
Programdan Sorular.
GRUP İLETİŞİMİ.
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Uluslararası İlişkiler Disiplininin Kuramsal Gelişimi
PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ Problem çözme yöntemiyle öğrenme yaklaşımı, bilimsel araştırma yöntemini temel almaktadır. Bu yaklaşımın özü John dewey’ in genel.
ARGÜMANTASYON.
MÜHENDİSLİK ETİĞİ.
Sunum transkripti:

DİN EĞİTİMİ BİLİMİNİN ARAŞTIRMA METODLARI ve DİLİ

ANAHTAR SORULAR Metot ne demektir? Her bilimin kendine ait metotları var mıdır? Olmalı mıdır? Din eğitimi bilimi, tarihi süreçte araştırmalarında hangi metotları kullanmıştır? Manevi bilimsel hermenötik yöntem nedir? Din eğitimi biliminde kullanım imkan ve sınırları nelerdir? Normatif dedüktif yöntem nedir? Din eğitimi biliminde kullanım imkan ve sınırları nelerdir? Diyalektik-ideoloji eleştirel yöntem nedir? Din eğitimi biliminde kullanım imkan ve sınırları nelerdir? Empirik analitik yöntem nedir? Din eğitimi biliminde kullanım imkan ve sınırları nelerdir? Bilim dilinde terminoloji birliği gerekli midir? Her bilimin kendine özgü terminolojisi olmalı mıdır?

SORU: Metot ne demektir? Her bilimin kendine ait metotları var mıdır? Olmalı mıdır?

Eğitim bilimi çerçevesinde araştırma; eğitsel gerçekliğin açıklanması için yapılan metodolojik bilimsel süreç demektir. Metot ise bu gerçekliğin açıklamasına ulaşmak için tutulan yoldur.

Bir bilimsel disiplin olarak din eğitimi kendi metodolojisine sahip olmak durumundadır. Teori ile pratiği birleştirmeye çalışan her bilimsel çalışmanın merkezinde araştırma vardır. Bu araştırma ise açık ve dengeli bir araç gerektirir. Bu araç metodolojidir.

EĞİTİM BİLİMLERİNDE METOTLAR Manevi Bilimsel Metotlar Tarihsel metot Diyalektik metot Fenomenolojik metot Empirik Metotlar Deneysel metotlar Anket Mülakat Grup tartışması İstatistik

Eğitimde ve Din Eğitiminde Metodoloji Problemini Zorlaştıran Unsurlar Eğitim bilimi diğer bilimlere nazaran yeni bir bilimdir. Din eğitimi de bir bilim olma iddiasına ve gayretine son yıllarda girmiştir. Eğitimin ve din eğitiminin mahiyetinden kaynaklanan zorluklar vardır. Eğitim herkesin her gün yaşadığı bir alana işaret ettiği için, eğitim biliminden çoğunlukla güncel problemlere çözüm getirici pratik bilgiler beklenmektedir. Eğitimin ve din eğitiminin tarihselliği, günümüz eğitimine etki eden görüş, uygulama ve metotların oluşturduğu problemler.

SORU: Din eğitimi bilimi, tarihi süreçte araştırmalarında hangi metotları kullanmıştır?

Nipkov’a Göre Din Eğitimi Biliminde Yöntem Kronolojisi Uzun süre Normatif-Dedüktif yöntem kullanılmıştır. Sonra Manevi bilimsel-hermenötik yaklaşım hakim olmuş. 1970’lerin başlarından itibaren empirik-analitik ve diyalektik-eleştirel yaklaşım hakim olmuş.

SORU: Normatif dedüktif yöntem nedir? Din eğitimi biliminde kullanım imkan ve sınırları nelerdir?

Normatif-Dedüktif Yöntem Belirli normlar esas alınır ve bu normlardan tümdengelim yoluyla sonuç çıkarılır. Dinin kutsal metinleri ve geleneğinde yer alan normlar üst değer olarak kabul edilir. Din eğitiminin konusu, amacı, ilgili bilimleri ve Din dersinin hedefleri, muhtevası ve metotları üst değerden çıkartılır.

Önemi: Bu yöntem din eğitimi bilimi açısından gerekli ve önemli bir yaklaşımdır. Çünkü kutsal metinler, gelenek ve bunların normları olmaksızın din eğitiminden söz edilemez. Uygulamadaki sıkıntısı: Bu yöntem tek taraflıdır. Bir din eğitimi bilimi teorisi kapalı ve kesin çizgilerle örülmüş tek taraflı bir öğretim sisteminden çıkarılamaz. Böyle bir tarz teolojik ve pedagojik yönden de uygun değildir.

SORU: Manevi bilimsel hermenötik yöntem nedir? Din eğitimi biliminde kullanım imkan ve sınırları nelerdir?

Manevi Bilimsel-Hermenötik Yöntem Yöntemin merkezinde “anlama” vardır. Metne bağlılık yine söz konusudur. Metin, günün insanı tarafından günün şartları doğrultusunda anlaşılır. Problem uygulama ile bağlantılı olarak çözülür.

Önemi: Normatif dedüktif yöntemde bulunan sıkıntılar hermenötik yöntemle büyük oranda aşılmıştır. Sıkıntısı: Norm problemi tam olarak aşılamamıştır. Çünkü yine merkezde kutsal metin ve normlar bulunmaktadır.

SORU: Empirik analitik yöntem nedir? Din eğitimi biliminde kullanım imkan ve sınırları nelerdir?

Empirik Analitik Yöntem Öğrenci merkezlidir. Hedef; eğitim olgusunun, öğrencinin toplumun, çevrenin, zamanın ihtiyaçlarına göre şekillendirilmesidir. Alan araştırması ve bununla ilgili yöntem, teknikler kullanılır.

Tehlike ! Tek başına empirik yöntem kullanıldığında muhtevayı belirleyecek olan metinler göz ardı edilmiş olacaktır. Bu alandaki kaygılarda haklılık payı vardır. Çünkü bu yöntemin kullanılması sırasındaki dikkatsizlik, elde edilecek verilerin bilimsel olmaması sonucunu doğurabilir.

Diyalektik İdeoloji Eleştirel Yöntemi Diğer üç yönteme alternatif değil onları tamamlayıcı bir yaklaşımdır. Zıtlıkların kaldırılması için akıl yürütme ilkesine dayanır. Ulaşılan her sonuç yeni bir başlangıçtır. Sürekli tez-antitez vardır. “Düşünme”, tecrübe ile gerçeklik arasındaki zıtlığı akıl yürüterek çözme denemesidir.

Sonuç: Din eğitimi araştırmalarında, normatif, hermenötik ve empirik yaklaşımlar tek başına yeterli değildir. Bunlar, gerektiğinde birlikte ve iç içe kullanılmalıdır.

Eğitim ve Din Eğitimi Bilimlerinde Deskriptiflik-Normatiflik/Objektiflik- Subjektiflik Hehberger din eğitimi bilimini, eğitim gerçekliğinin dini boyutunu bütünlüğü içerisinde betimleyen ve analiz eden bir bilim dalı ama aynı zamanda öğretim boyutuyla, neyin mümkün olduğunu ve olması gerekeni araştıran normatif yönünün de bulunduğunu belirtmektedir.

Hehberger DİN EĞİTİMİ BİLİMİ DESKRİPTİF YÖNÜ NORMATİF YÖNÜ

Din Eğitimi Muhtevası Değerler Bilimsel Düşünce Etkileşim Din Eğitimi Bilimcisi Çevre Etkileşim Etkileşim Kutsal Metinler Bilimsel Düşünce Bilimsel Düşünce Din Eğitimi Muhtevası

Anlamaya çalışmaksızın dinî metni almak ile, pozitivistin tabiatta gördüğünü arka planını yorumlamaksızın alması arasında bir benzerlik vardır

DİN EĞİTİMİ BİLİMİNİN DİLİ Bir bilim dalının dili objektif - informatif olmalıdır. Bu ise, betimleyici, değer ve yargılardan mümkün olduğunca arınmış, yeniden düşünülmeye imkan tanıyan bir dili gerektirmektedir. Bunun yanında, bir bilim dalının kullandığı dilin ve bu arada terminolojisinin anlaşılır olması gerekmektedir

Din eğitimi bilimcilerinin, araştırmalarında aynı kavramları aynı anlam, maksat ve muhtevada kullanmaları, yani terminolojide birlik sağlamaları ihtiyaçtır. Din Eğitimi Dini Eğitim Din Öğretimi Dini Terbiye Te’dib Hangisi, hangi anlamda, nerede kullanılacak?

Din eğitimi bilimi hangi bilimin dilini kullanmalı? Bilimleri Terminolojisi İlahiyat Bilimleri Terminolojisi Din Eğitimi Bilimi Terminolojisi

Nasıl Bir Dil Oluşturulacak? Bilimsel çalışma, mevcut dil kullanımından hareketle yapılacak kademeli bir eleştirel dil çalışmasıyla bir terminoloji oluşturmayı gerektirir. Terminoloji, ifadelerin üzerinde açık bir anlaşmanın sağlandığı bilimsel dil ifadeleridir. Din eğitimi biliminin bilimsel terminolojisini oluşturmada hâlen kullanılmakta olan kavramlar üzerinde çalışmakla işe başlanabilir.