DEVLETLER HUKUKU PROF.DR.ABDULLAH DEMİR.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
HZ.PEYGAMBERİMİZ (S.A.S)’İN SÜNNETİNE GÖRE TİCARET
Advertisements

Beyin Fırtınası Bir Öğretim Materyali Olarak Film Tartışma Yöntemi
Nilüfer Değerler Eğitimi Projesi (Nildep)
KURBAN DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ ÖĞRETİMİ HÜLYA SARIÇİÇEK.
PAYLAŞMA VE YARDIMLAŞMA İBADETİ OLARAK ZEKAT
ÇAYIROVA İNSANA HİZMET DERNEĞİ
ZEKAT Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Bölümü Sezgin KÖSE
TÜRK-İSLAM DÜŞÜNCE TARİHİ
HACİZ Doç. Dr. Mustafa ÇEKER Çukurova Üniversitesi
MEDİNE’DE İLK İCRAATLAR
İSLAM ESASLARI (İSLAMIN ŞARTLARI)
İSLAMİ TERİMLERİN AÇIKLAMALARI
OSMANLI HUKUKUNDA REAYA (VATANDAŞ)
Zekat, Hac ve Kurban ibadeti
ADİ ŞİRKETLER Doç. Dr. Mustafa ÇEKER Çukurova Üniversitesi
L Veda hutbesinin önemi.
İÇTİMAİ(TOPLUMSAL) GÖREVLER
İLAHİ GÖREVLER.
ZEKAT.
MALIN VE CANIN BEREKETİ ZEKAT
İLK TÜRK DEVLETLERİNDE HUKUK
SLAYTI MUTLAKA SESLİ İZLEYİNİZ…
HZ. MUHAMMED (s.a.v.) HAKKI GÖZETİRDİ
DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ
TOPLUMSAL DAYANIŞMA İBADETİ OLARAK SADAKA
Sadakanın Miktarı-Zamanı ve Şartları Fıtır Sadakası (Fitre)
Malların Zekât Miktarları Kimlere Zekât Verilmez?
MEZHEPLER.
Sorumluluk Bilinci.
İslam dininin ilk dönemlerinde Müslümanlar sade bir hayat yaşıyorlardı
İNSANIN PAYLAŞMA VE YARDIMLAŞMA İHTİYACI
HAC VE UMRE.
İTİKADÎ MEZHEPLER İslam dininin ilk dönemlerinde Müslümanlar arasında itikadi konularda herhangi bir şüphe ve farklı düşünce bulunmuyordu.
Hz. Muhammed (s.a.v.) Bilgiye Önem Verirdi
Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi Hazırlayan: İsmail TÜRKMENOĞLU
Hz. Muhammed (s.a.v.) Hakkı Gözetirdi
Son Dönem -devam 10. Ders.
İş Sözleşmesinden Doğan Borçlar
Hazırlayan:Ömer Faruk Şahin
Paylaşma ve Yardımlaşma
Islahat Fermanı (1856) Islahat Fermanı,
Eşitlik İlkesini Uygula
KİMLER KURBAN KESMEKLE YÜKÜMLÜDÜR?
BİLGİ YARIŞMASI A Grubu B Grubu C Grubu D Grubu.
Haydar Akın Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi
ULUSLARARASI CEZA HUKUKU
ZEKAT FITIR SADAKASI SADAKA HÜKMÜ FARZ ŞARTI VACİP SÜNNET NİSAP MİKTARI MALA SAHİP OLMAK VE ÜZERİNDEN BİR YIL GEÇMİŞ OLMASILAZIM NİSAP MİKTARI MALA.
KİŞİLER HUKUKU.
OSMANLI HUKUKUNDA REAYA (VATANDAŞ) PROF.DR.ABDULLAH DEMİR.
DİN KÜLTÜRÜ ve AHLAK BİLGİSİ : HAC NEDİR? VE NİÇİN YAPILIR? HAC NEDİR? Hac, yılın belirli günlerinde dinimizce önemli sayılan Kâbe, Arafat ve çevresindeki.
Hz. Muhammed.
NİŞANLILIK NİŞANLILIK KAVRAMI VE NİŞANLANMA NİŞANLILIĞIN HÜKÜMLERİ
Değerlendirme Soruları Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmeni
TÜRK TARİHİNDE YOLCULUK / OSMANLI’DA TOPLUM VE EKONOMİ
ADALET NEDİR? Adalet, zulmetmemek, hak sahibine hakkını vermek, haklılık ve hakka uygunluk gibi manalara gelmektedir.
3. ÜNİTE: VAHYE DAYALI DİNLER
ÜNİTE KONULARI 1. Hz. Muhammed’in Doğduğu Ortam
ARAZİ HUKUKU PROF.DR.ABDULLAH DEMİR.
İSLAM HUKUKU- 1 İSLAM HUKUKUNUN NİTELİĞİ
Sosyal ve kültürel hayat. Peygamberlikten önce Hz. Peygamber’in Mekke şehir devletinde herhangi bir görevi yoktu. O, peygamberlikten önce olduğu gibi,
BEYZANUR YILMAZ D SEÇMELİ TEMEL DİNİ BİLGİLER.
İSLAM ESASLARI (İSLAMIN ŞARTLARI) SEYMEN OKUR 10/A 307.
ZEKÂT; Kelime anlamı: ‘Artma, çoğalma, arınma ve bereket’
İslam dininde, fıkıh yani İslam hukuku konusunda anlayış, metod ve uygulama açısından farklı düşüncelere sahip mezhepler bulunur.Bu mezheplerin başlıcaları.
MEZHEPLER (5 MEZHEP) Hamza Solak. HANEFI MEZHEBI  Hanefi mezhebi, (Arapça: الحنفية veya المذهب الحنفي) İslam dininin sünni fıkıh mezheplerinden biri.
Osmanlı Devleti’nde Dini Hayat ve Gayr-i Müslimler
8. SINIF 2. ÜNİTE ZEKÂT VE SADAKA.
2. ÜNİTE ZEKAT ve SADAKA Zekat ve Sadaka ibadetini ayet ve hadislerle açıklar.
VII. Yasama yetkisi Yasama yetkisi Türk Milleti adına Türkiye Büyük Millet Meclisinindir. Bu yetki devredilemez.
OSMANLI HUKUKUNDA REAYA (VATANDAŞ)
Sunum transkripti:

DEVLETLER HUKUKU PROF.DR.ABDULLAH DEMİR

ÜLKE KAVRAMI İslam hukukunda din temelli ülke anlayışı hâkimdir Darü’l-İslam-Darü’l-Harp İki İslam ülkesinin arasında olmayan açık denizler ve çöller de darülharp sayılır Darü’l-harp kavramı Ortaçağda devletlerarası ilişkilerde savaş halinin esas olması ile ilgilidir “Barış hayırlıdır”

İslam ülkesi ile barış anlaşması yapmış olan ülkelere ise darüssulh denilmektedir Gayrimüslimlerin yaşadığı beldede cuma, bayram, ezan gibi İslami hükümler uygulanmaya başladığında orası darülislam olur Darülislamın darülharbe çevrilmesi için orada İslami hükümlerin uygulamasına son verilmesi şarttır Bir İslam ülkesi gayrimüslimler tarafından işgal edilse ancak İslami hükümlerin uygulanmasına son verilmese, orası darülislam olmaya devam eder

Darülharpte İslam Hukukunun Uygulanması Hanefilere göre Müslümanların darülharpte işledikleri suçlara İslam ülkesinde ceza verilmez. Diğer üç mezhebe göre ise ceza hükümlerinin uygulanmasında darülislam ile darülharp farklılığı yoktur Hanefi mezhebine göre darülharpte Müslümanların gayrimüslimlerden faiz alması ve onlara dinen satılması yasak maddeler satması caizdir Hanefilerden Ebu Yusuf'a ve diğer üç mezhebe göre ise söz konusu muameleler darülislamda olduğu gibi darülharpte de haramdır Darülharpte İslamiyeti kabul eden harbilerin namaz, oruç, zekat gibi dini hükümleri bilmemeleri mazur görülmekte Müslümanların darülharpte yaşayan harbilere silah, demir, zimmi köle, yük hayvanı gibi savaş aletleri satmaları caiz değildir

SAVAŞ HUKUKU Barış kural, savaş istisnadır İslamda esas itibari ile insan masumdur ve insan kanının akıtılması haramdır Savaşın Sebebi: düşmanın saldırılarını püskürtmek, zulme engel olmak ve din özgürlüğünü sağlamak Savaşın sebebi zorla İslam dinini kabul ettirmek değildir Azınlıkta kalan Şafii ve Zahiri mezhepleriyle, bazı Maliki ve Hanbeli hukukçularına göre ise savaşın sebebi küfür, yani İslamiyeti kabul etmemektir

Savaş yapılabilecek kesimler 1.Gayrimüslimler 2.Mürtedler 3.İsyancılar 4.Yol Kesenler

Savaşın Hükmü Kural olarak savaşın hükmü farz-ı kifayedir. Savaşın farz-ı kifaye olduğu durumlarda bu görevi yapacak kişinin Müslüman, ergen, hür ve erkek olması, vadesi gelmiş borcu bulunmaması, beden ve ekonomik gücünün yerinde olması, anne ve babasının iznini alması şarttır. Borçlular, anne babasının iznini almamış olanlar, hizmetçiler, kadınlar, küçükler, deliler, hastalar, özürlüler seferberlik hali dışında savaşmakla yükümlü değillerdir. Düşman bir İslam ülkesine saldırırsa o ülkeyi savunmak için seferberlik ilan edilir ve savaşmak herkes için farz-ı ayn olur

Savaşın Kuralları 1.Savaş halinin gerektirdiği bazı istisnalar dışında barış halinde helal ve haram olan şeyler savaş halinde de helal ve haramdır. 2.Askeri amaçlarla ve düşmanı yanıltmak için hilelere başvurulabilir. 3.Savaşa katılmayan kadın, çocuk, akıl hastası, özürlü, hasta, yaşlı, din adamı, çiftçi, işçi ve iş adamlarının öldürülmesi yasaktır.

6.Karşı taraf Müslüman rehineleri öldürse bile düşman rehineleri öldürmek yasaktır. 4.Düşman askerlerini yakmak veya cesetlerini tahrip etmek yasaktır. 5.Kadınlara tecavüz etmek ve onlarla gayrımeşru ilişki kurmak yasaktır

7.Yağmada bulunmak yasaktır. 8.Beslenme ihtiyacını gidermek ve düşmanın savaş gücünü kırmak amacı dışında bitkileri ve hayvanları yok etmek yasaktır. 9.Her gayrimüslim savaş sırasında veya zimmet anlaşması imzalamamışsa savaş sonunda esir alınabilir

Savaşın Sona Ermesi 1.Düşmanın İslam dinini kabul etmesi 2.Düşmanın yenilmesi ve ülkelerinin feth edilmesi 3.Düşmanın kendi dinlerinde kalarak cizye ve haraç vermeyi kabul etmesi 4.Barış anlaşması yapmak suretiyle savaş sona erer.

Ganimetler Müslümanlar savaşı kazandıklarında düşmanın malları ile esirleri ganimet kabul edilir. Ganimetin beşte biri Hz. Peygamber aleyhisselatü vesselama, akrabalarına, fakirlere, yetimlere ve parasız yolculara aittir. Hz. Peygamber aleyhisselatü vesselamın akrabalarının hissesi ise Hanefi mezhebine göre sadece fakir olanlarına verilmeye devam edilir. Ganimetin beşte dördü ise savaşa katılan mücahidlere dağıtılır. Atlı askere iki hisse verilir.

Ayrıca asker öldürdüğü düşman askerinin silah ve diğer eşyasının da maliki olur. Savaş sırasında kumandan askeri teşvik etmek için yağma izni verebilir. Ganimet dağıtılırken şehidin payı mirasçılarına verilir Gayrimenkul olan ganimetler ise beşte biri devlet hissesi olarak ayrıldıktan sonra kalanları ya savaşa katılan mücahidlere paylaştırılır ya da mülkiyeti devletin elinde tutulup kullanım hakkı vatandaşlara bırakılır

Esirler 1.Fetihten önce elde edilen esirleri öldürebilir. Fetihten sonra ele geçirilenleri öldüremez. 2.Esirleri köle yapıp beşte biri Beytülmala, beşte dördü de mücahidlere dağıtabilir 3.Ebu Yusuf ve İmam Muhammed'e göre esirler Müslüman esirlerle mübadele edilebilir. 4.İhtiyaç varsa fidye karşılığı serbest bırakılabilir. 5.Hanefilere göre esirlerin fidyesiz salıverilmeleri, cizye ve haraç vererek hür zimmiler olmaları mümkündür

ANLAŞMALAR Düşman çok güçlü ise ve onlardan Müslümanlara zarar geleceği anlaşılıyorsa barış anlaşması yapılabilir Barış anlaşması süreli olabileceği gibi süresiz de olabilir. Barış anlaşması ile düşmandan savaş tazminatı alınabilir ve verilebilir Barış anlaşması süreli veya süresiz yapılabilir Süresiz barış anlaşması geçerli sebeplerin varlığı halinde sona erdirilebilir