GEMİLERDE DİP YAPISI TEK DİPLİ GEMİLER ÇİFT DİPLİ GEMİLER.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
GEMİLER SU ÜSTÜNDE NASIL KALIR???
Advertisements

LOAD LİNE YÜKLEME HATTI
BÜYÜK BİNALARIN APLİKASYONU
Kapak olacak.
POSTA KESİTLERİ (EN KESİTLERİ)
EĞME MOMENTİ-KESME KUVVETİ ATALET MOMENTLERİ VE
Yağmursuyu Ağızlıkları
BASINÇ.
KENTSEL MEKAN ANALİZLERİ
ÇELİK BİRLEŞİM ARAÇLARI 3.Çelik Birleşim Araçları
RÜZGAR TÜRBİNLERİNİN SINIFLANDIRILMASI
YANGIN EKİBİ ÇALIŞMA TALİMATI
LİMANLAR Prof.Dr.Sedat KABDAŞLI.
Hazırlayan : M. Hakan SÜER. Çene-Serpinti Tirizleri Kayıcı bir teknenin en önemli özelliği bir köşe (çene) nin bulunmasıdır. Bu çeneye ayrıca bir tiriz.
Bal Peteği (honeycomb) Kompozitler
EŞDEĞER SİSTEMLER İLE BASİTLEŞTİRME
NOT:.
GEMİ KONSTRÜKSİYONU Prof. Mustafa İNSEL Yard. Doç
Makina Elemanlarının Mukavemet Hesabı
GEMİ FORM PLANI (GEMİ ENDAZE PLANI) Gemi mühendisliğinde, bir gemi formunun kağıt üzerinde belirli bir ölçekle, teknik resim kuralları yardımıyla gösterilmesine.
AKIŞ ÖLÇÜMÜ.
FEN ve TEKNOLOJİ / BASINÇ
BÖLÜM 9 GERGİLİ KİRİŞLER.
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
SIVILARIN BASINCI İLETMESİ
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
ÖRNEK Bir kolun perno üzerinde yataklandırılması şekildeki montaj resminde gösterilmiştir. Kol ile yan parçalar arasındaki boşluk 0,2…0,6 mm dir. b=16-0,1.
MAKİNE ELEMANLAR DERSİ YILİÇİ PROJESİ
FRİBORD HESABI Derleyen: Ozan YURDUGÜL Istanbul Marine Project www
Bülent DURAN Ocak İçerik Kapama Donanımları Havalanadırma,Hava Firar, İskandil ve Taşıntı Sistemleri Tekne Boşaltım Ağızları-Açıklıklar Dümen ve.
İzdüşüm Bir cismin, herhangi bir düzlem üzerine düşürülen görüntüsüne izdüşüm denir.Görüntünün oluşması için uygulanan metoda da izdüşüm metodu denir.
Yapı Dinamiği Prof. Dr. Erkan ÇELEBİ 1. GİRİŞ
İNŞAAT MÜHENDİSLİĞİNE. GİRİŞ. BÖLÜM 3. köprüler prof. dr
BASİT EĞİLME TESİRİNDEKİ TRAPEZ KESİTLER Betonarme Çalışma Grubu
TAŞIYICI SİSTEMLER VE İÇ KUVVETLER
Basit Eğilme Tesirindeki Prof. Yük. Müh. Adil ALTUNDAL
TEKNİK RESİM Perspektifler.
ETRİYELER.
ÖN DİZAYNDA AĞIRLIK HESABI. Her türlü geminin dizaynında gemiyi oluşturan ağırlıkların ön dizayn aşamasında doğru olarak hesaplanması geminin tekno-ekonomik.
(section 3) Bölüm 3 Helisel dişli çarklar
ÖDEVİ HAZIRLAYANLAR: NAZİF GÜLEÇ : MURAT ONAY : ÖDEVİN KONUSU: TİCARET GEMİLERİNDE KULLANILAN TONAJLAR.
GEMİLERİN MUKAVEMETİ VE YAPISAL BÜTÜNLÜĞÜ. 8.1 GENEL MUKAVEMET KAVRAMI İç ve dış yükler altındaki bir yapının yapısal bütünlüğüne koruyabilme özeliği.
Yrd. Doç. Dr. Muharrem Aktaş 2009-Bahar
BÖLÜM 2 ARAÇ SINIFLANDIRMA
GEMİCLİK.
GEMİ KULLANMANIN TEMEL PRENSİPLERİ
LOAD LİNE YÜKLEME HATTI
BASINÇ ÇUBUKLARI 4.1. Burkulma
GEMİCİLİK DÜMEN DONANIMLARI.
“Omurga, Dip, Döşek Yapısı”
BİTKİLERDE TAŞIMA.
B E T O N A R M E KESME KUVVETİ TESİRİNDEKİ KESİTLER.
OMURGA Lama Omurga Levha Omurga Kutu Omurga Yalpa Omurga 2/21/2018.
UNDOCKING (HAVUZDAN AYRILMA)
İnşaat Bölümü / Yapı Denetimi Programı
BASİT EĞİLME TESİRİNDEKİ TRAPEZ KESİTLER
D.Ç.Ö.T.Devamı Denizde trafiği düzenlemek ve seyir güvenliğini sağlamak için.
ETRİYELER.
Doğrudan Kumanda Edilebilen Etmenler II – Pervane
3.TEMELLER 3.1.Tanımı Bir yapının gerek kendi ağırlığını, gerekse faydalı ve hareketli yüklerini, zemine güvenle aktaran bir yapı elemanıdır. Zemin yapısına.
ZTM321 MAKİNE ELEMANLARI 14.hafta
ZTM321 MAKİNE ELEMANLARI 1.hafta
ABDULBARİ HALİL POLAT ARVAS YÜZEYSEL TEMELLER.
ZTM321 MAKİNE ELEMANLARI 3.hafta
COŞKUNLAR SÜRÜCÜ KURSLARI Trafik ve Çevre Bilgisi
PLASTİK KÜTLE ŞEKİL VERME
YELKEN SEYİRLERİ & MANEVRALAR
ÖRNEK-1 F=180 kN ‘luk kuvvet etkisi altında kalacak olan b=140mm ve s=12mm boyutlarındaki St50 levhalar, St 44 malzemeden 22 mm çapındaki perçinler ile.
Güverte (Deck:) ) Üstyapı (Superstructure) Hatch Kreyn (Crane ) Baca (Funnel) Köprüüstü (Navigation Bridge)
TEMELLER VE TEMELLERİN
Sunum transkripti:

GEMİLERDE DİP YAPISI TEK DİPLİ GEMİLER ÇİFT DİPLİ GEMİLER

DİP YAPISI Geminin büyüklüğüne ve çalışma koşullarına göre farklılıklar gösteren dip yapısının etki altında kaldığı zorlamalar şunlardır: Dalga tepesindeyken su basıncı zorlaması Dalga çukurundayken su basıncı zorlaması Tank iç basıncı Havuzlamada(domuz damla)ve denize indirme sırasında oluşan zorlamalar Gemi baş kısmında dövünmeden(baş-kıç vurma) oluşan zorlamalar Kıç kısmında pervane titreşiminden dolayı zorlamalar

TEK DİPLİ GEMİLER Boyut olarak daha küçük gemilerde kullanılmaktadır. Tek dipli gemilerde iç omurgalar görevi,gemi dibine etki yapan kuvvetleri geniş bir alana yaymak,dip düzleminin mukavemetini arttırmak ve döşekleri eğilme veya katlanmaya karşı korumaktır. Orta iç omurga gemi boyu ekseni üzerinde olan,yan iç omurgalarda orta iç omurganın her iki yanında bulunan elemanlardır. Çok küçük gemilerde yalnız orta iç omurga bulunur. Özellikle genişliği fazla olan gemilerde yan iç omurgalar da istenir.

Tekne kirişinin alt kenarı olan döşekler gemi dibi mukavemeti yönünden çok önemli bir elemandır. Bunlar enine mukavemetin artmasına,önemli ölçüde etki yaparlar. Ayrıca omurga kadar olmasada döşeklerin havuzla- mada veya karaya oturmada gerilmeleri karşılamak yönünden önemli gö- revleri vardır. Çekilen suyun artması ile gemi dibinin karşılamak zorunluluğunda oldu- ğu su basıncı arttığından,dip daha mukavemetli yapılmalıdır ki,bu döşek lerin,buna bağlı olarak daha mukavemetli yapılması demektir. Su basıncı yanında geminin yalpa ve baş kıç vurmasından ve makine tit- reşiminden doğan gerilmeleri bir ölçüde gemi dibi karşılamaktadır.Buna dayanarak makine dairesindeki döşeklerin,titreşimleri karşılayabilmesi için,diğer döşeklerden daha sağlam inşa edilirler. Bu nedenle klas kuru- luşları,döşek levhalarının makine daireleri için daha da arttırılmasını is- terler.

Su geçmezlik düşünülmeyen yerlerde her postada,dipte toplanan suların kolaylıkla akabilmesi için,döşek üzerinde bir su deliği açılır. Büyük gemilerde ağırlığı azaltmak için,eğer döşek yüksekliği yeterli ise,döşeklerin üzerinde çoğu zaman 300-400mm çapında hafifletme delikleri açılır.

ÇİFT DİPLİ GEMİLER Gemiye yüklenmesi ve boşaltılması daha kolay olan değişik bir safra kullanma düşüncesinin ortaya çıkmasıyla ve sıvı safra görüşü belirerek,çift-dip konstrüksiyonun ilk şekli doğmuştur. Zamanla safra suyu,geminin dip tarafında çift-dip adını alan kısma konulmaya başlanmıştır. Bu konstrüksiyon şekli döşekler üzerine sancak ve iskele tarafta tulani boy takviyeleri koymak ve bunların üstlerini sac levhalarla kaplamak,iki tarafa da birer levha(marcin levhası)koymakla ve döşek sistemini yükseltmekle ortaya çıkmıştır.

Böyle bir çift-dip in kapasitesi,geminin taşıma kapasitesinin %15-20 sini bulmakta ve derin yan tankların eklenmesiyle %40’a erişmektedir ki bu durumdaçekilen su,yüklü su hattında çek,len suyun yaklaşık olarak %55-60’ı olmaktadır. Çift-dip in uygulanması ile,denizciliğin artması yanında,geminin boy ve en mukavemetinde önemli derecede artmıştır. Ayrıca yolcu gemilerinde denizde can güvenliği sorununu da çözümlemiştir.

Balast suyu tutarı yaklaşık olarak geminin taşıma kapasitesinin küçük gemilerde %20’si,büyük gemilerde ise %5’i kadardır. Baş ve kıç kuru- zu da doldurarak bu yüzde arttırılır ve ağırlık merkezinin yeri de yük- seltilir. Teknenin, baş-kıç vurma nedeni ile doğacak gerimeleri karşılayabilmek için geminin mukavemetini arttırmak amacıyla bu kısımlarda her posta- ya dolu döşek koyulur. Maden cevheri taşıyan gemilerin ambarları,çok değişik gerilmelerle kar- şılaşır. Bu gemilerde de her bir postaya bir dolu döşek koymak gerekir. Orta iç tulani veya düşey orta levha,çok önemli bir boyuna konstrük- siyon elemanı olup çift dip boyunca uzanır.

Şekil 8.7 Kombine bünyesel konstrüksiyon 1-Derin tulani; 2-Üst güverte kaplaması; 3-Güvertealtı tulanileri; 4-Derin kemere; 5-Güverte braketi; 6-Posta; 7-Gladora güverte kaplaması; 8-Kemere; 9-Borda kaplaması; 10-Sintine braketi; 11-Merkez omurga; 12-Yan tulani; 13-Dip ve iç dip tulanileri; 14-Dolu döşek; 15- İç dip kaplaması; 16-Dip kaplaması; 17-Enine perde; 18-Perde stifnerleri; 19-Puntel   Şekil 8.7 Kombine bünyesel konstrüksiyon 1-Derin tulani; 2-Üst güverte kaplaması; 3-Güvertealtı tulanileri; 4-Derin kemere; 5-Güverte braketi; 6-Posta; 7-Gladora güverte kaplaması; 8-Kemere; 9-Borda kaplaması; 10-Sintine braketi; 11-Merkez omurga; 12-Yan tulani; 13-Dip ve iç dip tulanileri; 14-Dolu döşek; 15- İç dip kaplaması; 16-Dip kaplaması; 17-Enine perde; 18-Perde stifnerleri; 19-Puntel

...teşekkürler