NÖROBİYOLOJİ VE GELİŞİM

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
NÖROBİYOLOJİ VE GELİŞİM
Advertisements

FAD İ ME AKAGÜNDÜZ SEVG İ SUBA Ş I Aralık OTİSTİK BİREYLERİN ÖZELLİKLERİ SINIFLANDIRMA TANI DEĞERLENDİRME ARAÇLARI OTİZMİN NEDENLERİ EĞİTİM.
ÇOCUK GELİŞİMİNE GİRİŞ
BİYOÇEŞİTLİLİK NEDİR Biyoçeşitlilik, bir bölgedeki genlerin, türlerin, ekosistemlerin ve ekolojik olayların oluşturduğu bir bütündür. Başka bir deyişle.
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM © TemplatesWise.com 1.
Öznur DUMAN ELGÜL ZEKA. ERGENLİK DÖNEMİNDEKİ DEĞİŞİMLER Duygu değişimlerinin hızı ve üst düzeyde yaşandığını önceden bilmek bu duygular yaşandığında.
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
EĞİTSEL OYUNLAR DOÇ. DR. GÜLTEN HERGÜNER BÖLÜM: 2
BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM JEROME BRUNER.
UYGULAMALI DAVRANIŞ ANALİZİNİN KÖKLERİ. AÇIKLAMALARIN KULLANIŞLILIĞI Kullanışlı bir kuram; ● Kapsayıcılık ● Doğrulanabilirlik ● Gözleme dayalılık ve ●
Öğretim  Öğrenci gelişimini amaçlayan, öğrenmenin başlatılması, sürdürülmesi ve gerçekleştirilmesi için düzenlenen planlı etkinliklerden oluşan bir süreçtir.
ŞEKER(DİABETES MELLİTUS DM) HASTALARININ YAŞAM KALİTESİNİ ARTIRMAK İÇİN YAPILMASI GEREKENLER Şeker ya da diyabet denilen hastalık genellikle kalıtsal ve.
KENDİMİZİ TANIMAK MESLEKLERİ TANIMAK MESLEK SEÇİMİNİN ÖNEMİ SEÇMEK İSTEDİĞİM MESLEKLER HAKKINDA NERELERDEN BİLGİ ALABİLİRİM.
Program Tasarım Modelleri
Prof Dr Süheyla ÜNAL. Beyin yapıları  Temporal Lob (“Ne”) ◦ Nesne tanımı  Paryetal Lob (“Nerede”) ◦ Mekan bilgisi  Limbik, Dorsolateral Prefrontal.
İLETİŞİM VE ETİK SUNUMU İREM KAYAHAN G İLETİŞİM SÜRECİNİN AŞAMALARI VE ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİ.
EĞİTİMDE DRAMA.
NÖROBİLİME GİRİŞ Prof Dr Süheyla ÜNAL.
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
Bireysel Farklılıklar ve Öğretim Tasarımı
Kişisel-Sosyal Rehberlik
Prof.Dr.Çiğdem ALTINSAAT
Prof Dr Süheyla ÜNAL İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Psikiyatri AD
ÖRGÜTSEL DEĞERLER VE VARSAYIMLARDAKİ DEĞİŞİM
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
Drama ile İlgili Terimler / Eğitim Öğretim Sürecinde Drama
Bütünleştirme uygulamaları
Ruh Sağlığının Ölçütleri
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Madde 2: Tanımlar Bu Sözleşmenin amaçları bağlamında,
SarIyer beledİyesİ gençlİk eğİtİm merkezİ Aİle-eğİtmen buluŞmasI
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Eğitim; bireyin davranışlarında, kendi yaşantısı yoluyla,
ÖĞRETİM İLKE ve YÖNTEMLERİ
Pedagojİk formasyon sertİfİka programI ÖğreTİM İLKE ve YÖNTEMLERİ Hafta I – 2. Bölüm Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
KAVRAM HARİTALARI.
Öğretimle İlgili Temel Kavramlar
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
TEST DIŞI TEKNİKLER.
BÖLÜM 2 BİLİŞSEL GELİŞİM.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
ÖĞRENME STİLLERİ.
GELİŞİMLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
9 ŞUBAT Dünya Sigarayı Bırakma Günü
İŞİTME VE DENGE FİZYOLOJİSİ
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - I
KALITIM VE ÇEVRE I. Kalıtım II. Çevre
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Gelişim ve Temel Kavramlar
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
ÖĞRENME YAKLAŞIMLARI 3. HAFTA FATMA MIZIKACI.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
ÖĞRENME YAKLAŞIMLARI 3. HAFTA FATMA MIZIKACI.
BELLEK.
SAĞLIK PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
Hücrelerde sinyal iletimi
TOPLUMSAL TABAKA ve SINIFLAR
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
ÖĞRENME.
Gelişme ve Büyümenin Temelleri
Öğrenme Psikolojisi Kuramları: Davranışçı Yaklaşım IV
Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve ÖZEL EĞİTİM
BİREYİ TANIMA TEKNİKLERİ
Sunum transkripti:

NÖROBİYOLOJİ VE GELİŞİM Prof Dr Süheyla ÜNAL

Kandel’ın nörobiyoloji ilkeleri Tüm zihinsel süreçler beynin işleyişinden kaynaklanırlar Psikiyatrik hastalıklar beynin işlev bozukluklarıdır İlke 2 Genler ve onların protein ürünleri beynin işleyişini gerçekleştiren nöronlar arasındaki bağlantı kalıplarının en önemli belirleyicileridir

Kandel’ın nörobiyoloji ilkeleri Davranış ve sosyal etkenler geri bildirim mekanizmaları ile beyni etkileyerek gen ekspresyononu, dolayısıyla nöronların işlevlerini değiştirirler İşlevsel olmayan davranışı öğrenme gen ekspresyonunda değişiklik oluşturur

Genetik Çevre Gen/Çevre Etkileşimi Böylece “çevreye=nurture“ ait etkiler “yapıda=nature” ifadesini bulur

Kandel’ın nörobiyoloji ilkeleri Öğrenme nöronal bağlantıların yapısını değiştirerek gen ekspresyonundaki değişiklikleri ortaya çıkarır Bu değişiklikler kişiliğin biyolojik temeline katkıda bulunmakla kalmaz, sosyal tesadüfler tarafından başlatılan ve sürdürülen davranış anormalliklerinden de sorumlu olur

Kandel’ın nörobiyoloji ilkeleri Psikoterapide gerçekleşen öğrenme beynin yapısını ve işlevini değiştirebilir Psikoterapinin davranışta uzun süreli bir değişiklik oluşturması, sinaptik bağlantılarıın gücünü arttıran ve beynin sinir hücreleri arasındaki bağlantıların anatomik yapısını değiştiren bir gen ekspresyonu değişikliği aracılığı ile gerçekleşir

Gelişim-Değişim-Plastisite

Deneyim-Plastisite Deneyim beklentili plastik değişimler SSS kritik peryodlarda deneyimlere bağlı olarak bazı özel sinaptik bağlantılar oluşturur Birincil duyusal korteksin gelişimi için normal düzeyde uyarı alması gereklidir Deneyime bağlı plastik değişimler Kritik dönemdeki özel yaşantılar beynin gelişimini etkiler (örn: müzik eğitimi ile sensorimotor korteks ve birincil işitme korteksinin gelişmesi) Korteksin özelleşmesi talamustan gelen girdiyle gerçekleşir

Deneyim- nöral gelişim Deneyim nöral gelişimi en az üç yoldan etkiler Adezyon moleküllerinin yapımı için gen ekspresyonunu değiştirerek Nörotropinlerin salınmasını etkileyerek Bazı beyin bölgelerinin spontan aktivitelerini değiştirerek

Değişim-Plastisite Sinir hücreleri membran eksitabilitesini değiştirerek girdinin etkisine karşı uyum gösterme kapasitesine sahiptir Yaşantılar çeşitli mekanizmalarla sinir sisteminin yapı ve işlevini etkilerler Anatomik değişiklikler (yeni sinapslar, LTP, LTD ile dentrit sayısında değişim vs) Nörokimyasal değişiklikler (örn dopamin üretimi) Metabolik değişiklikler (örn glikoz tüketimi) Nelson CA 1999

Uzun süreli duyarlılaşma Anatomik değişiklikler Gen ekspresyonunun aktivasyonu

Yaşantı + Duygu=Genetik yapıda değişiklik 1 Uyaran CREB aktivasyonu 2 CREB Gene Nucleus CREB’in geni aktive etmesi Sinaps güçlendirici proteinler 3 4 Scientific American, Feb. 2005

Beynin inşası Doğumdan itibaren ontogenetik bir program doğrultusunda beynin mikroyapısı ve işlevleri genetik alt yapı, prenatal etkiler ve yaşam deneyimleri arasındaki etkileşim aracılığı ile sürekli olarak yeniden yapılandırılır Uzun süreli bellek beyinde gen ifadesinde değişikliklere yol açar ve bunu izleyen anatomik değişikliklere yol açar Beyindeki anatomik değişiklikler de bireyin hayatını etkileyen kişilik değişimlerini belirler Siegel 2006

Beynin inşası Beyin gelişimi aşağıdan yukarıya doğru hiyerarşik bir süreç izler Temel bilgiler üzerine yeni bilgiler eklenerek beyin her an yeniden yapılandırılır Giderek daha karmaşık yapılar ve işlevler geliştirilir

SSS organizasyonu Thalamocortical system Limbic System Brain stem Categorization Sophisticated response Thalamocortical system « value-category » Memory (salience) Effective Connectivity Limbic System Brain stem Appetite Sex Defense Gerald Edelman

Bağlanma-Bellek-Gelişim Bebek ve bakıcısı arasındaki ilişkinin, çocuğun ortamının, bağlanma sisteminin bellek süreçleri ile ilişkisi vardır Anne ile bağlanmanın oluştuğu erken yaşantılar, içe alınarak prosedürel bellekte kodlanırlar ve daha sonraki yaşantılar için bir şablon oluştururlar Güvenli bağlanma özellikle orbitofrontal korteksteki bağlantı yollarının güçlenmesini sağlar

Bağlanmanın nörobiyolojisi Sosyal bağlanma oksitosin, vasopressin gibi biyokimyasallar aracılığı ile beynin ödül mekanizmalarını harekete geçirir Dopamin, prolaktin, endojen opyatlar, östrojen, testesteron, projesteron gibi steroid hormonlar, bağlanma hormonlarının daha fazla salgılanmasını tetikleyerek ebeveynlik işlevlerine katkıda bulunurlar

Kişilerarası Yorumlama İşlevi Bağlanmanın işlevi Dikkat mekanizmaları Zihinselleştirme kapasitesi Duygu temsili 2. Düzey duygu temsili Çabalı kontrol Reflektif İşlev Kişilerarası Yorumlama İşlevi

Fonagy, Gergely, Jurist & Target (2002) Duyguların sembolleştirilmesi Psikolojik kendilik 2. Sıra temsilciler Kendilik durumunun temsili- nesne imajlarının içe alınması contingent display İşlenmiş duygunun ifadesi Ekspresyon İçsel durumlara sembolik bağlanma Fiziksel kendilik Birincil temsilciler Refleksiyon uyaran Sözel olmayan anlatım Rezonans Uyarılma durumunda yapılandırılan kendilik BEBEK BAKIMVEREN Fonagy, Gergely, Jurist & Target (2002) With apologies to Gergely & Watson (1996)

Kaynaklar Blinder BJ, Sanathara V. The Neurobiology of Psychostructural and Psychotherapeutic Change: Conflict, Defense, and Transformation www.ltspeed.com/bjblinder/publications/99SLIDESaacap