PSC’nin Tanımı: Liman devleti denetimi, bir ülkenin limanlarına gelen yabancı bayraklı gemilerin durumunun ve ekipmanının uluslararası sözleşmelerde belirtilen ölçütlere (kriterlere), gemi personelinin ve işletiminin ise uluslararası hukuka uygunluğunun denetlenmesidir.
PSC Gereği: Bu ölçü ve kriterlere uyum konusunda asıl sorumlusu bayrak devletidir. Bayrak devletleri görevlerini tam olarak yerine getiriyor olsaydı, liman devleti denetimine gerek kalmayacaktı. Liman Devleti Kontrolü, Uluslararası Denizcilik Örgütü (IMO)’ nun karar ve tavsiyeleri doğrultusunda, uygun, yaygın ve etkin bir şekilde uygulandığında deniz güvenliğini tehdit eden ve navlun piyasalarında haksız rekabet yaratan standart dışı gemilerin tasfiye edilmesine doğru çok önemli bir adım olarak kabul edilmektedir.
PSC’nin Amacı PSC, Uluslararası sefer yapan gemilerin can güvenliğinin korunması ve çevre kirliliğinin önlenmesi için ilgili konvansiyonlara uymalarını temin için yapılır. PSC hem gemide taşınanların selametini sağlamak, hem liman ve liman ilgililerini gereksiz tehlikelerden korumak, hem standart altı gemilerin çalışmasını engellemek hem de haksız rekabeti önlemek amacı güder.
PSC Tarihçesi: 1978’de “Hague Mütabakatname’si” Batı Avrupa’da bulunan bir kaç denizcilik otoritesi tarafından geliştirildi. Bu kuruluş genel olarak gemideki yaşam ve çalışma durumları ILO Konvansiyonu No.147’e göre uygulamasıyla uğraştı. Ancak, Mütabakatname Mart 1978’de yürürlüğe girmek üzereyken süper tanker “Amoca Cadiz” in karaya oturması sonucu Brittany (Fransa) kıyısında büyük bir yağ döküntüsü olayı oluştu.
PSC Tarihçesi: Bu olay gemi güvenliğine ilişkin çok daha fazla katı kurallar için Avrupa’da güçlü bir politik ve halk protestosuna yol açtı. Bu baskı şunları da içeren daha etraflı bir Mütabakatname ile sonuçlandı; Sonradan Liman Devlet Kontrolünde Paris MOU olarak bilinen yeni etkili bir konvansiyon Şubat 1982’de kuruldu ve ilk olarak on dört Avrupa ülkesi tarafından imzalandı. Bu antlaşma 1 Temmuz 1982’de yürürlüğe girdi.
PSC Yasal Dayanak: Uluslararası Konvansiyonların kontrol maddeleri (Kontrol yetkisi) Bölgesel anlaşmalar (MoU) MeDMoU (Akdeniz Memorandumu) BSMoU (Karadeniz Memorandumu)
PSC Yasal Dayanak: SOLAS CIX R6.2 SOLAS CXII R4 ICLL66 ARTICLE 21 SOLAS CI R19 SOLAS CIX R6.2 SOLAS CXII R4 ICLL66 ARTICLE 21 MARPOL ARTICLES 5&6 MARPOL AN I R8A MARPOL AN II R15 MARPOL AN III R8 MARPOL AN V R8 STCW 78 ARTICLE T 69 ARTICLE 12
T 69 Article 12 (Inspection) S 74 CI R 19 (Control) “Every ship when in a port of another Contracting Government is subject to control by officers duly authorized by such Government ... .... The officer carrying out the control shall take steps to ensure that the ship shall not sail until it can proceed ...... without danger to the ship or persons on board. T 69 Article 12 (Inspection) (2) In no case shall the exercise of such inspection cause any delay to the ship.
PSC Yasal Dayanak: Memorandumlarda ve konvansiyonlarda belirtilmemiş konularda denetleme yapılamaz. Yaptırım uygulanamaz. (Örn : Irgatlar, yük donanımı ) Türkiye, kendi imzalamadığı anlaşma hükümlerini, PSC için de uygulayamaz. (Örn. ILO 134 ) Bir anlaşmayı imzalamayan bir ülke gemisine “eşit uygulama” yapılır. Ancak anlaşmanın gerekleri aranmaz.
Taraf Olmayan Ülkelerin Gemileri: Liman devleti denetimi, bayrak devleti tarafından ya da bayrak devleti adına düzenlenmiş olan uluslararası belgeleri tanıması prensibine dayanır. Bu tanıma, Sözleşmelere taraf ülkelere tanınan bir ayrıcalıktır. Taraf olmayan ülkeler bu belgeleri düzenleyemezler. Ancak, bu ülkelerin İdareleri, sözleşmelerin ilgili hükümleriyle uyumlu olarak (eşit uygulama) belge düzenleyebilir ya da düzenlenmesi konusunda yetki verebilir.
Taraf Olmayan Ülkelerin Gemileri: “Eşit Uygulama:” SOLAS Protokol 78, Madde II(3); MARPOL 73/78, Madde 5(4) ve STWC 78, Madde X(5), artık ilgili Sözleşmeye taraf olmayan ülkelere lehte uygulama yapılmamasını öngörmektedir. Eğer bir geminin veya personelinin sözleşmelerde istenen belgelerden farklı belgeleri mevcutsa, söz konusu geminin değerlendirilmesinde bu belgelerin biçimini ve içeriğini göz önüne alabilir. Böyle bir geminin ve ekipmanının durumu, personelin belgeleri ve bayrak devletinin asgari gemi adamı standardı, sözleşmelerin ilgili hükümlerinin amaçlarıyla uyumlu olmalıdır.
“Türkiye’nin taraf olduğu IMO Sözleşmeleri, protokol ve ekleri”
1. Uluslararası Denizcilik Örgütü Kurucu Sözleşmesi-IMO Konvansiyonu 1948 (16.07.1956) 2. IMO Konvansiyonu 1993 Değişiklikleri (01.02.2001) 3. Denizde Can Güvenliği Uluslar arası Sözleşmesi-SOLAS'1974 (25.05.1980) 4. Yükleme Hatları Uluslararası Sözleşmesi -LL'1966 (28.06.1968) 5. Gemilerin Ölçümü Uluslararası Sözleşmesi -Tonnage'1969 (15.11.1979) 6. Denizde Çatışmayı Önleme Tüzüğü-COLREG'1972 (18.11.1984) 7. Gemi Adamları Eğitimi, Sertifikalandırılması ve Vardiya Tutma Esasları Uluslararası Sözleşmesi (STCW’78) (20.04.1989 ,onay) ( 29.09.2003) 8. Denizde Arama ve Kurtarma Uluslararası Sözleşmesi (SAR'1979) (24.03.1986)
9. Uydular Aracılığı ile Deniz Haberleşmesi Örgütü Uluslararası Sözleşmesi-INMARSAT’1976 (04.11.1999) 10. INMARSAT Operasyonel Değişiklikler -OA’1976 (04.11.1999) 11. INMARSAT Değişiklikler 1994 (IMO’da yürürlüğe girmedi) 12. INMARSAT Değişiklikler 1998 (IMO’da yürürlüğe girmedi) 13. Denizlerin Gemiler Tarafından Kirletilmesinin Önlenmesi Hakkında Uluslararası Sözleşmesi (MARPOL'73/78) ve EKLERİ : (EKI, EK II) EK I-Petrol ile Deniz Kirlenmesinin Önlenmesi Kuralları, EK II- Dökme Zehirli Sıvı Maddelerle Deniz Kirlenmesinin Kontrolü 24.06.1990) 14. Gemilerden Atılan Çöplerle Denizlerin Kirlenmesinin Önlenmesi Kuralları-MARPOL 73/78 Ek V (24.06.1990) 15. Petrol Kirliliği Zararlarından Doğan Sivil Sorumluluklar Hakkında Uluslararası Sözleşme-CLC 92 (24.07.2001)
16. Petrol Nedeniyle Kirlenmeden Doğan Zararlar için Uluslararası Tazminat Fonu Kurulmasına Dair Sözleşme-FUND'1992 (18.07.2001) 17. Deniz Alacaklarına Karşı Sorumluluğun Sınırlandırılmasına Dair Uluslararası Sözleşme-LLMC'1976 (04.06.1980) 18. Kanunsuz Hareketlere Karşı Deniz Seyrüseferinin Güvenliği Sözleşmesi -SUA'1988 (09.10.1990) 19. Kıta Sahanlığında Bulunan Sabit Platformların Güvenliğine Karşı Yasa Dışı Eylemlerin Önlenmesine Dair Protokol -SUA Protokol 1988 (09.10.1990) 20. Petrol Kirliliğine Karşı Hazırlıklı Olma, Müdahale ve İşbirliğine Dair Uluslararası Sözleşmesi-OPRC'1990 (18.09.2003)-01.10.2004 IMO da yürürlüğe giriş
MOU’s Around the world Europe & the N. Atlantic (Paris MOU ) - 1982 Latin America (Vina Del Mar MOU) - 1992 Asia & the Pasific (Tokyo MOU) - 1993 Caribbean MOU - 1996 Indian Ocean (Indian Ocean MOU) - 1998 West & Central Africa (Abuja MOU) - 1996 Black Sea Region (Black Sea MOU) - 2000 Mediterranean (MED MOU) - 1997 Arab States of the Gulf (GCC MoU (Riyadh MoU))-2005
General Information About MOU’s No of Members Date of Establish Inspection Target (Annual) Secretaria / Information Center ParisMoU 27 1982 25 % Netherland/ France Vina del Mar MoU 12 1992 15 % Argentina / Argentina Tokyo MoU 18 1993 50 % Japan / Russsian Fed. Carrebbean MoU 20 1996 10 % Barbados / I. of Hawai Indian Ocean MoU 8 1998 India / South Africa W.& C. Africa MoU 16 1999 Nigeria/Ivory Coasts Black Sea MoU 6 2000 Turkey/Russian Fed. Riyadh MoU 2005 Oman / Oman Mediterranean MoU 11 1997 Egypt/Morrocco
MedMoU (Akdeniz Memorandumu: Ülkemizde denizcilikten sorumlu makam olan Denizcilik Müsteşarlığı, 1998 yılında Güney Akdeniz ülkeleri ile birlikte Akdeniz Memorandumu’nu (MedMOU) imzaladı. Bu anlaşma ile ülkemiz, limanlarımızı ziyaret eden yabancı bayraklı gemilerin en az % 15 ini denetleme yükümlüğü altına girdi. MedMOU ülkeleri ülkemize ek olarak Mısır, Tunus, Fas, Cezayir, Malta, Ürdün, Filistin, Lübnan, İsrail ve Güney Kıbrıs’tır. 1999 yılından itibaren Ülkemiz limanlarında liman devleti denetimine başlandı. MedMOU sekreteryası Mısır’ın Alexandria kentinde, Bilgi merkezi ise Fas’ın Casablanca şehrinde konuşlandırıldı.
BSMoU (Karadeniz Memorandumu: Bu anlaşmadan sonra, 2000 yılında da ülkemizle birlikte Karadeniz’e kıyısı olan Bulgaristan, Romanya, Ukrayna, Rusya Federasyonu ve Gürcistan’ın katılımı ile Karadeniz liman devleti kontrolü anlaşması (BSMOU) imzalandı. BSMOU sekreteryası İstanbul’a bilgi merkezi ise Rusya’nın Novorossisky limanına verildi. Karışıklık olmaması için Ülkemizin Kdz. kıyısındaki limanları BSMOU kapsamında PSC yapmaktadır.
MedMoU (Akdeniz Memorandumu: İstanbul dahil olmak üzere tüm Marmara, Ege ve Akdeniz limanlarımızda MeDMoU gereğince PSC kontrolleri yapılmaktadır. BSMoU (Karadeniz Memorandumu: Krd. Ereğli Samsun Trabzon Rize Hopa
MedMoU & BSMou: Her iki MoU da metin olarak birbirlerine çok yakın madde ve prosedürlerden oluşmaktadır. İlginç bir nokta olarak Değişik MoU lar arasında birbirlerinin kontrollerini kabul etme anlaşması olmadığından BSMoU ve MeDMoU limanlarımızın da birbirlerinde yapılmış kontrolleri kabul etmemeleri gerekmektedir.
PSCO genel bilgiler: PSCO, işini yaparken devamlı profesyonel yargısını kullanır.Gerekli gördüğünde konu hakkında bilgili tüm kişilere danışabilir. PSCO yapacağı denetimi, veya detaylı kontrol için açık gerekçelerini kaptana (veya ilgili zabite) açıklamalıdır. PSCO denetimi bir ihbar üzerine yapıyor ise, ihbar kaynağını gizli tutar. PSCO, denetim için kaptan veya ilgili (sorumlu) bir zabit ile muhatap olmalıdır.
Paris MoU Üye Ülkeler: Belgium: Bulgaria: Canada: Croatia: Cyprus: Denmark: Estonia Finland: France Germany Greece Iceland Ireland Italy Latvia Lithuania Malta Netherlands Norway Poland Portugal Romania Russian Federation Slovenia Spain Sweden U. K.
PSCO genel bilgiler: Kontrol sırasında bir gemiyi gereksiz veya geçersiz yere geciktirmemek veya alıkoymamak için gayret gösterilmelidir. PSC un ana amacı sadece denize elverişli olmayan gemileri alıkoymaktır. Bu kararı verirken PSCO geminin ve yapmak üzere olduğu yolculuğun şartlarını göz önüne alır. PSCO, tüm cihazların bozulmaya tabi olduğunu ve bazen yedeklerin hazır olmadığını bilerek güvenli alternatifler bulunması halinde gereksiz gecikmelere sebep olmamalıdır.
PSCO genel bilgiler: Gemi, seyirde karşılaştığı bir kaza sonucu hasar almış ve tamir için limana sığınmış ise aşağıdaki şartlarda bu hasarlar için gemi alıkonmamalıdır: Bayrak devleti / klas / ilgili sörveyora haber verilmiş ise, Limana girişten önce kaptan hasarı ve kaza detaylarını bildirmiş ise, Gerekli onarım ve düzeltici işlemler yapılıyor ise, Tamiratın sonunda PSCO geminin tekrar denize elverişli olduğuna kanaat getirmiş ise.
PSCO genel bilgiler: PSCO, kontrolden sonra geminin alıkonmasına karar vermiş ise, gerekli işlemler için bayrak otoritesi, klas ve diğer ilgililer ile işbirliği yapmalı, çözüm için önerilerini dinlemeli ve kurallara uyum için gerekenler konusunda yardımcı olmalıdır. Denetim limanında giderilemeyecek eksiklikler varsa, PSCO geminin başka bir limana gidişine müsaade edebilir. Bunun için geminin sonraki limana gidişinin güvenli olduğundan emin olmalı ve sonraki limanın PSC otoritesine de bilgi vermelidir.
PSCO genel bilgiler: Verilmiş bir alıkonma kararı için gemi ilgililerinin itiraz ve mahkeme hakları vardır. Ancak bu, alıkonma kararını kaldırmaz. PSCO, gemi kaptanını bu hakkı konusunda bilgilendirmelidir. Bu konuda taraf olduğumuz MoU larda ve iç hukukta henüz düzenleme yapılmamıştır.
Kontrol yapılmış gemiler Açık bir gerekçe olmadıkça, ülkeler, aynı MoU bölgesinde geçen 6 ay içerisinde kontrol edilmiş gemileri tekrar (yeniden) kontrol etmeyeceklerdir.
PSC Precedures: (IMO Res.A.787(19) & A.882(21)) 1981'deki on ikinci oturumundan beri IMO Meclisi, liman devleti denetimi ile ilgili çeşitli kararlar ve genelgeler hazırlamıştır. 19. Meclis tarafından Kasım 1995 tarihinde hazırlanan A.787(19), Liman Devleti Denetimi için işlem Kuralları, karar ve genelgeleri bir araya toplamış ve uyumlaştırmıştır. Kasım 1999'da toplanan 21. Meclis, A.882(21) "Liman Devleti Denetimi işlem Kuralları (A.787 (19))'nde Değişiklikler" Kararını hazırlayarak 1995 kararını güncelleştirmiştir. Bu değişiklikler, 1 Temmuz 1998'de yürürlüğe giren ISM Koduyla ilgili Liman Devleti Denetimi hakkında yeni bir bölüm içermektedir.
Tanımlar: Port State Control Officer-PSCO: İlgili anlaşmalar gereği Liman devleti kontrolünü uygulamaya yetkilendirilmiş kişidir. Deficiency: Gemi Kondisyonun ilgili antlaşmalara göre yetersiz olma durumudur. Inspection: İlgili sertifika, döküman, baştan aşağı gemi kondüsyonu, ekipmanları ve personelin kontrolü için geminin PSCO tarafından ziyaretidir More Detailed Inspection: Denetim sırasında “Clear Grounds” durumu görülürse, bununla ilgili yapılan ayrıntılı denetimdir.
Tanımlar: Detention: Gemi veya personelinin kondisyonunda ilgili anlaşmalara göre yetersizlik varsa ve bunun seyir sırasında gemi ve personeline tehlike veya deniz kirliliği oluşturması söz konusu ise bu eksikliğin giderildiğine emin olunana kadar liman devleti otoritesinin geminin seyrine izin vermemesi durumudur. Stoppage of Operation: Belirlenen bazı eksikliklerin giderilmemesi, bazı gemi operasyonlarının sürdürülmesi durumunda tehlike oluşturacaksa, ilgili operasyonun durdurulması halidir.
Tanımlar: Clear Grounds: Gemi cihazları, ekipmanları veya personelinin ilgili anlaşma maddelerine uymadığına dair kanıt veya deniz kirliliğini önleme prosedürlerine uymadığına dair kanıt olmasıdır.
Clear Grounds: PSCO’nun izlenim ve incelemelerine göre tekne İlgili anlaşma hükümlerine göre ekipman ve cihazlardaki eksiklikler, Gemi sertifika veya sertifikalarının açık bir biçimde geçersiz olmasına dair kanıt, Gemi jurnallerinin, manuallerinin veya diğer gerekli dökümanların gemide olmaması, bakımını yapmamak veya yanlış yapıldığına dair kanıt, PSCO’nun izlenim ve incelemelerine göre tekne üzerinde ciddi yapısal bozulma veya eksikliğin olmasına dair kanıt,
Clear Grounds: Kaptanın veya personelinin gemi operasyonlarında PSCO’in izlenim ve incelemelerine göre ciddi güvenlik, kirliliği önleme veya seyir cihazlarında eksiklik kanıtı Kaptanın veya personelinin gemi operasyonlarında gemi güvenliği veya deniz kirliliğini önleme konusunda kayıtsızlığı konusunda bilgi veya kanıt, Gemi üzerinde personelin kendi arasında veya diğer kişilerle anlaşamamasına dair kanıt Muster list, fire control plan ve yolcu gemileri için damage control planlarının yenilenmemesi,
Clear Grounds Yanlış gönderilen tehlike sinyalinin prosedürlere uygun iptal edilmemesi, Geminin standartların altında olduğunun alınan rapora veya şikayete göre ortaya çıkması.
PSCO Uygulamaları: PSCO gemi denetlerken kaptan veya sorumlu zabite kendini tanıtır.Yapacağı kontrolün ana hatlarını bildirir. Geminin durumu aksini gerektirmedikçe denetim, gemi sertifikalarının geçerliklerinin kontrolü ve geminin genel olarak dolaşılmasından ibarettir. Sertifika kontrolü ve genel kontrol sırasında geminin kurallara uyumsuz olabileceği izlenimi alınırsa, belirli alanlarda daha detaylı kontrol yapılır. Denetimin genişletilmesini gerektiren “açık gerekçeler” tespit edilirse gemi, sadece bulunulan aksaklıklarla ilgili konularda daha geniş denetime tabi tutulur.
PSC Uygulamalarında Dikkat Edilecekler: Her gemiye sadece kendi yapıldığı yılda geçerli olan SOLAS kuralları uygulanabilir. (örnek : CIII can kurtarma araçları) İstisna olarak “all ships” kuralları her gemiye uygulanır. (örnek Ch. IV, CIIIR19) Doğru uygulama için her bölüm başında ve madde başındaki “application” (uygulama) kriterlerine bakılmalıdır.
PSC Items Items related to the conditions of assignment of Solas (Safety of Life at Sea): life saving appliances; fire fighting appliances; general structural conditions (deck, hatch covers, etc.); main machinery and electrical installations; navigational equipment including radio installations.
PSC Items Items related to the conditions of assignment of Marpol (Marine pollution): means for the control of discharge of oil and oily mixtures; means for the disposal of oil, oily mixtures or oil residues; presence of oil in the engine room bilges; means for the collection, storage and disposal of garbage.
Items related to the conditions of assignment of Load Lines: PSC Items Items related to the conditions of assignment of Load Lines: weathertight integrity of exposed decks; hatches and closing appliances; weathertight closures to openings in superstructures; freeing arrangements; side outlets; ventilators and air pipes; stability information.