ENFLASYON.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Ünite 9 ENFLASYON PROF. DR. TÜMAY ERTEK
Advertisements

TÜRKİYE İSTATİSTİK KURUMU 1 ULUSAL HESAPLAR SİSTEMİ Meltem AKYILDIZ Ulusal Hesaplar Dairesi.
Hâsılat kavramları Firmaların kârı maksimize ettikleri varsayılır. Kâr toplam hâsılat ile toplam maliyet arasındaki farktır. Kârı analiz etmek için hâsılat.
 6. Hafta: Faiz Oranları ve Sıcak Para  İktisatta iki farklı «Faiz» tanımı vardır. 1.Sermaye faktörünün üretimden aldığı pay ve 2.Paranın fiyatı.  Bu.
ENFLASYON.
ENFLASYON 1. tüketici fiyat endeksi (TÜFE) İşgücü istatistik bürosu tarafından her ay tipik kentli tüketicinin satın aldığı piyasa sepetini temsil eden.
Toplam Talep (AD) Eğrisi
MAKRO EKONOMİ 3. HAFTA.
I. TOPLAM GSYİH’DAKİ GELİŞMELER
©McGraw-Hill Education, 2014
©McGraw-Hill Education, 2014
Pazarlama Çevresi.
Dopingli büyümenin öteki yüzü:
IS-LM SORU ÖRNEKLERİ KPSS
Temel Ekonomi - Prof. Dr. Tümay ERTEK
PARA VE BANKACILIK.
TALEP (İstem).
Dopingli büyümenin öteki yüzü:
MAKRO İKTİSAT I BÖLÜM 4 İKTİSADİ BÜYÜME VE DALGALANMALAR
Makro İktisat.
Kamu Borç Stokun Yapısı ve Sorunları
PARA POLİTİKASI ARAÇLARI
YRD. DOÇ. DR. OKTAY KIZILKAYA
ECON 321 ULUSLARARASI İKTİSAT
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
MİLLİ GELİR.
MİLLİ GELİR Bir ülkede belirli bir dönemde (genellikle bir yıl) üretilen nihai mal ve hizmetlerin parasal değerine eşittir. Gayri Safi Yurt İçi Hasıla.
MAKRO İKTİSAT EKONOMİNİN ÖLÇÜLMESİ 2: Faiz Haddi ve Ödemeler Dengesi
MAKRO İKTİSAT II BÖLÜM 13-1 TOPLAM ARZ VE TOPLAM TALEP: MAKRO DENGE
ENFLASYON.
ÜNİTE 1: FİNANS YÖNETİMİ.
KPSS.
YÖNT 102 – İŞLETMEYE GİRİŞ II
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
Rasyonel Beklentiler: Para Politikası
ECON 321 ULUSLARARASI İKTİSAT
IS-LM-BP MODELİ KPSS SORULARI.
6. TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI TEORİSİ
Prof Dr. Hakan Kahyaoğlu
Prof. Dr. Arif YAVUZ İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM KAR DAĞITIM KARARLARI.
Temel Kavramlar Belgin Akçay.
Talep, Arz ve Piyasa Dengesi
Toplam Arz- Toplam Talep
YATIRIM HARCAMALARI.
ULUSLARARASI FİNANS Dış Ödemeler Dengesi.
2008 KPSS İKTİSAT SORULARI Ve AÇIKLAMALI ÇÖZÜMLERİ.
S.1. Aşağıdakilerden hangisi klasik makro okul için söylenemez
ENFLASYON Prof. Dr. Metin BERBER.
Kamu Borç Stokun Yapısı ve Sorunları
MAKRO İKTİSAT I BÖLÜM 4 İKTİSADİ BÜYÜME VE DALGALANMALAR
Uluslararası Sermaye Hareketleri
KPSS SORULARI KLASİK MAKRO İKTİSAT TEORİSİ
Üçüncü Bölüm Talebin Arka Planı: Tüketici Teorisi.
Planlanan Harcama Düzeyi: basit Keynesyen Model
İçerik GELİRİN BÖLÜNMESİ DEVAM ( FAİZ, KAR).
6. TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI TEORİSİ
MAKRO İKTİSAT GİRİŞ Prof. Dr. Metin BERBER.
BÖLÜM 3: ARZ VE ÜRETİM TEORİSİ
BÖLÜM X FİYATLANDIRMA.
7. ÜRETİM VE MALİYETLER.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Kamu Borç Stokun Yapısı ve Sorunları
Sermaye Maliyeti Sermaye maliyeti; kullanılan veya kullanılması planlanan her çeşit kaynağın, maliyetlerinin ağırlıkları dikkate alınarak ortalamasının.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Yrd. Doç. Dr. Akın Usupbeyli
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
YRD. DOÇ. DR. OKTAY KIZILKAYA
2018 OCAK AYI TÜRKİYE VE MALATYA EKONOMİSİNDEKİ GELİŞMELER
Sunum transkripti:

ENFLASYON

ENFLASYON NEDİR? Fiyatlar genel düzeyinde yaşanan sürekli artış anlamına gelmektedir. Sürekli artan fiyatlar, satın alma gücünü olumsuz yönde etkilemektedir. Sürekli artan fiyatlar piyasalarda belirsizliğe neden olmaktadır.

Enflasyon FİYATLAR GENEL DÜZEYİ NASIL ÖLÇÜLÜR Tüketici Fiyat Endeksi (TÜFE) İstatistik birimleri tarafından temsili kentli bir hanehalkının satın aldığı mal ve hizmetlerden oluşan bir sepetin oluşturulması sonucunda her ay bu sepette yer alan mal ve hizmetlerin fiyatları ile oluşan ortalama değere fiyat endeksi denmektedir.

Tüketici Fiyat Endeksi (Türkiye) Enflasyon Tüketici Fiyat Endeksi (Türkiye) Bir önceki yılın aralık ayına göre değişim (%) Rate of change on december of the previous year (%)   Ocak Şubat Mart Nisan Mayıs Haziran Temmuz Ağustos Eylül Ekim Kasım Aralık January February March April May June July August September October November December 2003 2004 0.66 1.18 2.15 2.65 3.10 2.96 3.45 4.25 5.23 7.59 9.00 9.35 2005 0.55 0.57 0.83 1.55 2.49 2.59 2.00 2.87 3.93 5.79 7.27 7.72 2006 0.75 0.97 1.25 2.60 4.53 4.88 5.76 5.30 6.65 8.01 9.40 9.65 2007 1.00 1.44 2.36 3.60 4.12 3.87 3.11 3.13 4.19 6.08 8.15 8.39 2008 0.80 2.11 3.09 4.82 6.38 6.00 6.61 6.35 6.83 9.60 10.52 10.06 2009 0.29 -0.06 1.05 1.07 1.71 1.83 2.08 1.78 2.18 4.64 5.96 6.53 2010 1.85 3.32 4.55 4.17 3.59 3.50 4.77 6.69 6.72 6.40 2011 0.41 1.14 1.57 2.45 4.93 3.43 3.00 3.75 7.95 9.82 10.45 2012 0.56 1.13 1.95 2.28 3.34 5.36 6.16 2013 1.65 2.63 3.06 3.21 4.00 4.32 4.21 5.01 6.90 6.91 7.40 2014 1.98 2.41 3.57 4.96 5.38 5.70 6.18 6.28 6.43 8.45 8.65 8.17 2015 1.10 1.82 3.03 4.71 4.76 4.85 5.27 6.21 7.86 8.58 8.81 2016 1.80 1.75 2.55 3.15 3.63 4.84 4.72 6.23 6.78 8.53 2017 2.46 3.29 4.34 Kaynak: Turkiye İstatistik Kurumu

Tüketici Fiyat Endeksi Ana Ürün Grup Ağırlıkları Enflasyon Tüketici Fiyat Endeksi Ana Ürün Grup Ağırlıkları   Ana harcama grubu 2010 2015 2017 01 Gıda ve alkolsüz içecekler 27.60 24.25 21.77 02 Alkollü içecekler ve tütün 5.31 4.82 5.87 03 Giyim ve ayakkabı 7.30 7.38 7.33 04 Konut 16.83 15.79 14.85 05 Ev eşyası 6.78 7.78 7.72 06 Sağlık 2.55 2.57 2.63 07 Ulaştırma 13.90 15.38 16.31 08 Haberleşme 4.94 4.38 4.12 09 Eğlence ve kültür 2.83 3.54 3.62 10 Eğitim 2.48 2.53 2.69 11 Lokanta ve oteller 5.51 6.98 8.05 12 Çeşitli mal ve hizmetler 3.97 4.60 5.04 TÜFE Piyasa sepeti tipik bir tüketicinin parasını çeşitli mal ve hizmetler arasında nasıl bölüştürdüğünü göstermektedir. Tüketici harcamaları çoğunlukla gıda, konut, ulaşım ve içeceğe gitmektedir.

Enflasyon Üretici Fiyat Endeksi (ÜFE) Üreticinin üretim sürecinin her aşamasında karşı karşıya olduğu fiyatların ölçümüdür. Bunlar üreticilerin ürünler için üretim sürecinin son değil her aşamasında karşı karşıya oldukları fiyatın endeksleridir. Endeksler üretim sürecindeki çeşitli aşamalar için ayrı ayrı hesaplanır. Tamamlanmış mallar, ara materyaller ve ham materyaller kendi içinde de alt kategorileri içeren üç ana kategoridir.

Enflasyon Enflasyonun Maliyetleri Enflasyonla birlikte kişilerin maaş, ücret, kâr, faiz ve kira gelirleri artış gösterir. Ücret işgücünün, kira arazinin fiyatıdır. Enflasyon durumunda girdi fiyatları da dâhil olmak üzere pek çok fiyat artış gösterir. Böylece enflasyon kendi kendine bir kişinin satınalma gücünü düşürmez.

Enflasyon Enflasyonun Maliyetleri Enflasyon Gelirin Dağılımını Değiştirebilir Enflasyonun gelir dağılımı üzerine etkisini düşünürken beklenen ve beklenmeyen enflasyon ayrımı üzerinde de durulmalıdır. Eğer enflasyon bekleniyorsa, kontrat ve anlaşmalar enflasyonun beklenen değeri göz önüne alınarak yazılmışsa enflasyonun gelir dağılımı üzerine etkisi söz konusu olmaya bilir. reel faiz oranı - Faiz oranı ile enflasyon oranının farkıdır. Enflasyon düştükçe veya faiz arttıkça artar.

Enflasyonun Maliyetleri Yönetsel Maliyetler ve Etkinsizlik Beklenen enflasyonla bile ilişkilendirilebilecek maliyetler olabilir. Bunlardan biri ayak uydurma amaçlı yönetsel maliyetlerdir. Bir Numaralı Halk Düşmanı mı? İktisatçılar enflasyonun maliyetinin derecesini yıllarca tartıştılar. Gerçek iktisadi maliyeti ne olursa olsun insanlar enflasyondan hoşlanmazlar.

NEDENLERİNE GÖRE ENFLASYON ÇEŞİTLERİ Nedenlerine göre enflasyon iki türdendir: 1. Talep enflasyonu 2. Maliyet enflasyonu Bu iki türden başka, bir de ek olarak enflasyon beklentisinden kaynaklanan enflasyon vardır. Genelde, tam istihdam düzeyinde, para arzının üretime göre çok daha fazla artması fiyatların artmasına neden olur.

NEDENLERİNE GÖRE ENFLASYON ÇEŞİTLERİ Talep Enflasyonu: Fiyat düzeyindeki artış, toplam talepteki artışlardan kaynaklanıyorsa, buna talep enflasyonu denmektedir. Toplam talepteki artış, tüketim (C) yatırım (I) devlet harcamaları (G) veya net ihracattaki (NX) artıştan kaynaklanabilir. Ekonominin başlangıçta, tam istihdam düzeyinde bulunduğunu varsayalım. Toplam talepteki bir artış, hem fiyat düzeyini hem de reel GSYİH’yı artırır.

NEDENLERİNE GÖRE ENFLASYON ÇEŞİTLERİ Firmalar, tam istihdam gelir düzeyinde istihdam yapabilmek için kaynaklarını aşırı yoğunlukta kullanmak zorundadırlar, yani, üretim faktörlerine aşırı talep vardır → ücretler ve diğer girdi fiyatları (maliyetler) artacaktır → SRAS (arz eğrisi) sola kayacak ve fiyat düzeyi daha da artacaktır. Fiyat düzeyinin artması devlet harcamalarını (G) artıracak ve toplam talep eğrisi (AD) sağa kayacak, fiyatlar tekrar artacaktır. Bu prosedür tekrarlanarak fiyat düzeyi sürekli artar. (En çok görüleni G artması ile bütçe açıklarının yaratılması ve bu açıkların para basarak karşılanmasıdır.) Bu duruma, talep artışından kaynaklanan enflasyon spirali denir.

Talep Artışından Kaynaklanan Enflasyon Spirali

NEDENLERİNE GÖRE ENFLASYON ÇEŞİTLERİ 2. Maliyet Enflasyonu: Maliyetlerdeki bir artış, kısa dönem toplam arz (SRAS) eğrisini sola kaydırır. Bu durumda, fiyat düzeyi artar (P↑) ve reel GSYİH azalır (Y↓) ve stagflasyon olur. Başlangıçta, ekonomi tam istihdam düzeyinde ise deflasyonist açık ortaya çıkar. Deflasyonist açığın kapatılması için, genelde toplam talebi (AD) artırıcı politikalar uygulanır → genişleyici para politikası veya maliye politikası uygulanır. Bunun sonucunda, (Y ↑) ve aynı zamanda (P↑). 14

NEDENLERİNE GÖRE ENFLASYON ÇEŞİTLERİ Fiyat düzeyinin artmaya devam etmesi, işçilerin reel ücretlerini düşürecek, bir müddet sonra nominal ücretlerin artırılması (ve sair girdi fiyatlarının) maliyetleri artıracak ve SRAS eğrisi tekrar sola kayacak → P↑ (fiyatlar artmaya devam edecek.) Toplam talebin tekrar artırılması ile prosedür tekrarlanacak. Bu duruma maliyet artışından kaynaklanan enflasyon spirali denir. 15

Maliyet Artışından Kaynaklanan Enflasyon Spirali

NEDENLERİNE GÖRE ENFLASYON ÇEŞİTLERİ 3. Enflasyon Beklentisi: Enflasyon beklentisi de enflasyona neden olur. Talep enflasyon veya maliyet enflasyon spiralini kontrol edip enflasyonu durdurmak kolay değildir. Dolayısı ile, insanlar enflasyonun devam edeceği beklentisi içinde karar alırlar. Bu nedenle, enflasyon devam eder: - memurlar ve işçiler enflasyon beklentisi ile maaşlarına zam isterler, - bankalar enflasyon beklentisi ile mevduat ve kredilere yüksek faiz uygularlar. 17

NEDENLERİNE GÖRE ENFLASYON ÇEŞİTLERİ Ücretler ve faiz oranının artması firmaların maliyetlerini artırır, kısa dönem arz eğrisi, SRAS sola kayar. Diğer taraftan toplam talep eğrisi AD sağa kayar. Bu sürecin devam etmesiyle, beklenildiği gibi fiyat düzeyi artmaya devam ederken gelir düzeyinde değişiklik olmaz. Bir sonraki şekil üzerinde enflasyon beklentisi ile gerçekleşen fiyat artışları gösterilmektedir. 18

ENFLASYON BEKLENTİSİ İLE GERÇEKLEŞEN ENFLASYON

ENFLASYONUN EKONOMİ ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ Enflasyonun ekonomi üzerindeki olumsuz etkilerini kısaca aşağıdaki gibi özetleyebiliriz; Ekonomi, bazı ekonomik birimler kazanırken bazılarının kaybettiği bir kumarhaneye dönüşür. Sınırlı kaynakların yanlış yönlendirilmesine neden olur. Etkinlik, adil gelir dağılımı, ekonomik büyüme hedeflerinin elde edilmesini zorlaştırır. 20

ENFLASYONUN EKONOMİ ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ 1. Enflasyonun gelir dağılımı üzerindeki etkisi: Enflasyon faiz oranlarının artmasına neden olur. Reel faiz oranı pozitif ise, parası olan işadamları parasını bankalaya yatırarak, bono ve tahvil alarak kazançlar sağlarlar. Dar ve orta gelirli olan genelde sabit gelirli kişiler tasarruf edip bankaya koyacak paraları çok azdır veya hiç yoktur ve yüksek reel faizden yararlanamazlar. Ayrıca, enflasyon ve dolayısı ile yüksek faiz oranı yatırımcıları yeni yatırım yapmaktan alıkoyar → yatırımlar azalır, işsizlik artar ve ülkede gelir dağılımı iyice bozulur. 21

ENFLASYONUN EKONOMİ ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ 2. Enflasyonun büyüme üzerindeki etkisi: Enflasyon sonucu artan yüksek faiz ortamında yatırımların azalması, ekonomik büyümede yavaşlamaya ve işsizliğin ve yoksulluğun artmasına neden olur. Enflasyon ortamında yatırım yapmak iş adamları için riskli olur çünkü gelecekte fiyatların ne olacağını tahmin edemediklerinden gelecek belirsizdir. İşadamları, ancak çok yüksek kar beklentisi olan sınırlı sahalara yatırım yaparlar. Dolayısı ile yatırımın azalmasıyla ekonomik büyüme de yavaşlar. 22

ENFLASYONUN EKONOMİ ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ Faiz oranlarındaki artışın enflasyon artışının altında kalması (reel faiz oranın negatif olması) durumunda ise, insanlar paralarını bankalara yatırmak yerine tüketim harcamalarını artırırlar ve altın, emlak ve döviz gibi üretken olmayan yatırım araçklarına yönelirler. Bu durumda, bankalardaki mevduatlar azalır → yatırımlar için kredi olanakları azalır → yatırımlar azalır ve ekonomik büyüme yavaşlar. 23

ENFLASYONUN EKONOMİ ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ 3. Enflasyonun Dış Ticaret Üzerindeki Etkisi: Ülkemizde fiyatlar genel seviyesi artarken, diğer ülkelerde artmıyorsa, yabancı mal ve hizmetler göreli olarak daha ucuz olacak ve bu durumda ülkemiz ithalatı artacak, ihracatı azalacaktır → ödemeler dengesi negatif etkilenecek → üretim ve istihdam azalacak, ödemeler dengesinde açık varsa daha da artacaktır. Enflasyonun dış ticaret üzerindeki olumsuz etkisini dengelemek için döviz fiyatını artırmak (yerel paranın değer kaybetmesi) gerekmektedir. Dalgalı kur politikasında bu ayarlamayı piyasaların yapacağına inanılır. 24

ENFLASYONUN EKONOMİ ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ 4. Enflasyonun Kaynak Tesisi Üzerindeki Etkisi: Enflasyon kaynakların verimsiz kullanılmasına neden olur. Gelir dağılımı, yatırım, istihdam, büyüme ve ödemeler dengesi gibi çeşitli konularında olumsuzluklara neden olur. 5. Enflasyonun Toplumsal Etkileri: Enflasyonun gelir dağılımı, istihdam, büyüme üzerindeki olumsuz etkileri topluma olumsuz yansımaktadır. Uzun dönemde, işsizlik, yoksulluk, dolandırıcılık hırsızlık, şiddet, intihar olayları gibi toplumda çeşitli olumsuzluklara neden olabilir. 25

ENFLASYON İLE İŞSİZLİK ARASINDAKİ İLİŞKİ : PHILLIPS EĞRİSİ Toplam talep artınca, bir taraftan fiyat düzeyini artırırken diğer taraftan üretimi artırdığından, istidamı da artırmakta, yani işsizliği azaltmaktadır. Enflasyon oranı ile işsizlik arasında bir negatif ilişki vardır. Ekonomide bu negatif ilişki, Phillips eğrisi olarak bilinir. Phillips eğrisi kısa ve uzun dönem olmak üzere iki zaman çerçevesinde incelenir. 26

Phillips Eğrisi

ENFLASYONLA MÜCADELE POLİTİKALARI Enflasyonla mücadelede maliye, para ve kur politikaları uygulanır: Ekonomide talep enflasyonu ve enflasyonist açık varsa, daraltıcı maliye politikası ve/veya daraltıcı para politikası uygulanır. Ekonomide maliyet enflasyonu sonucu stagflasyon varsa maliye ve para politikası firmaların maliyetlerini azaltıcı ve üretimi artırıcı şekilde olmalı. Bu durumda, firmalara düşük faizli krediler sağlanmalıdır.Aynı zamanda verimliliği artırıcı AR-GE programları desteklenmelidir. 28