RENK.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TOPRAĞIN HİKAYESİ HORİZON: Toprağı meydana getiren katmanlara horizon adı verilir. TOPRAK: Toprak taşların parçalanması ve ayrışmasıyla meydana gelen,
Advertisements

Donanım Birimleri.
FOTOĞRAF VE RENK Renk Nedir? Renk, ışığın değişik dalga boylarının gözün retinasına ulaşması ile ortaya çıkan bir algılamadır. Bu algılama, ışığın maddeler.
SUNU HAZIRLAMA PROGRAMI: powerpoint
YEDEKLEME NEDIR? Gülşen Güler. YEDEKLEME NEDIR? Yedekleme, en genel anlamıyla, bir bilgisayar sistemini işlevsel kılan temel birimlerin, üzerinde çalışan.
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Hazırlayan: Dr. Emine CABI
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
DONANIM VE YAZILIM.
YAKUP KAYA SABİT BAĞLANTILAR SABİT BAĞLANTILAR 1.MEKANİKSEL EKLER 1.MEKANİKSEL EKLER 2.FÜZYON EKLER 2.FÜZYON EKLER.
GÜNEŞ SİSTEMİ VE ÖTESİ: UZAY BİLMECESİ. GÖK CİSİMLERİNİ TANIYALIM Bulutsuz bir gecede gökyüzünü gözlemlediğimizde irili ufaklı pek çok cisim görürüz.
Sevgili 8.sınıf öğrencisi; Kendi yeteneklerin, ilgilerin, değerlerin hakkında bilgi sahibi olmak ve daha doğru lise tercihi yapabilmek için lütfen öncesinde.
IŞIĞIN SOĞURULMASI TANER BULUT. S OĞURULMA Işığın cisimler tarafında tutulmasına soğurulma denir.
ÇOK BOYUTLU SİNYAL İŞLEME
NETWORK YÖNETIMI Ş. Bü ş ra Güngör NETWORK YÖNETIMI NEDIR? Network, sunucu, yazıcı, bilgisayar ve modem gibi veri ileti ş im araçlarının güncel.
Leyla İÇERLİ Araş. Gör. Dr. Aksaray Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
Açlığını Gider Detaylı Kullanım Kılavuzu
APP INVENTOR Emre ANLAR.
Örtü Altı Yapıları Malç Örtüler
Mekanda Strüktür Çalışmaları
İnternet'e Bağlanmak İçin Neler Gereklidir?
FOTOSENTEZ HIZINA ETKİ EDEN FAKTÖRLER
BARALAR.
1.DİJİTAL BASKI MAKİNESİNİ BASKIYA
Problem Çözme ve Algoritmalar
Yapay Sinir Ağı Modeli (öğretmenli öğrenme) Çok Katmanlı Algılayıcı
1)RESİM DÜZENLEMEK TEMEL KAVRAMLAR: Piksel, Nokta ve Nokta Aralığı, Çözünürlük, Rezolasyon, LPI, DPI HAZIRLAYAN: Ayşe Cansel KARAMAN.
Su Ayak İzi ve Sanal Su ( ) Bu dersin notları, Water Footprint Network web sayfasında bulunan ve Twente University öğretim üyesi Prof. Dr. Arjen.
BİLGİSAYAR ÇEŞİTLERİ.
SOSYAL MEDYA VE HALK KÜLTÜRÜ
Bilgi ve İletişim Teknolojileri
HAVA PERSPEKTİFİ Doğada yakınımızda bulunan varlıklar gözümüze gerçek renk ve boyutlarıyla net olarak görünür. Oysa bizden uzaklaştıkça nesnelerin boyutları.
BOYARMADDE VE RENK Yrd. Doç. Dr. RASİM BAŞAK RENK ÇEMBERİ
Bölüm 9 İş Yönetim Stratejileri : Rekabet Stratejileri
a) Burada gördüğünüz eserler sizde hangi duyguları uyandırdı
RESİM VE RESİM DÜZENLEME İŞLEMLERİ
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ
DOSYA BÜYÜKLÜKLERİ İkili Sistem Dosya Büyüklükleri ve Hesaplamalar
WEB PROJE YÖNETİMİ Ahmet TAŞTAN.
EĞİTİMDE MATERYAL TASARIMI VE HAZIRLAMA İLKELERİ.
Kırınım, Girişim ve Müzik
GÖRSEL MATERYAL TASARIMI
Temel Bilgisayar Bilgileri
PROBLEM ÇÖZME VE ALGORİTMALAR
IŞIK VE GÖLGE.
MADDEYİ TANIYALIM.
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 7.D.1. Özgün Ürünümü Tasarlıyorum.
Bilgisayar II 26 Nisan-7Mayıs Öğr. Gör. Feyza Tekinbaş.
Evren-Örneklem, Örnekleme Yöntemleri 2
Düzlem Yüzeyler ve Prizmalar
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Bilgisayar Bilimi Koşullu Durumlar.
Tezin Olası Bölümleri.
RENK.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
1.4. RENK OLGUSU İnsan gözü beyaz ışığın farklı dalga boylarını algılama yeteneğine sahiptir. Dalga boyu 660 nm olan ışığı kırmızı, dalga boyu 600 nm olan.
KAMERA.
FOTOSENTEZ.
TEMEL TASARIM İLKELERİ
Gerçek Yaşama Dayalı Durum Belirleme
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
PowerPoint'e Hoş Geldiniz
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
IŞIĞIN SOĞURULMASI.
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
OLASILIK Uygulamada karşılaşılan olayların birçoğu kesin olmayan diğer bir ifadeyle belirsizlik içeren bir yapıya sahiptir. Olasılık kavramı kesin olmayan.
RASTGELE DEĞİŞKENLER Herhangi bir özellik bakımından birimlerin almış oldukları farklı değerlere değişken denir. Rastgele değişken ise tanım aralığında.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Sunum transkripti:

RENK

Elektromanyetik spektrumda insan gözünün görebildiği kısma genel olarak ışık denilir. Yaklaşık 400 ile 780 Nm dalga boyları arasındaki bu aralık kırmızıdan mora gökkuşağı renklerinden oluşur. Bu renklerin tamamının karışımı beyazı oluşturur.

Diğer bir ifadeyle, bir cisim üzerine gelen ışığın tamamım yansıtıyor ise insan gözü o cismi beyaz renkli olarak algılar. Cisim üzerine gelen ışığın tamamını absorbe ediyorsa (soğuruyorsa) o cismi siyah olarak görürüz. Farklı bir rengin algılanması ise, cismin gelen ışığın sadece bir bölümünü yansıtması ile olur. Örneğin sarı bir limon, üzerine gelen beyaz ışıktan sadece sarıs rengi yansıtır, diğer renkleri ise emer. Böylece biz limonu sarı olarak algılarız.

Tüm bu bilgiler ile rengi şu şekilde tanımlayabiliriz: Cisimlerin yansıttıkları ışıkların gözümüzde oluşturduğu duyguya renk denir. Rengi oluşturan en önemli unsur ışıktır. Işığın olmadığı yerde renk algılaması yapmak mümkün değildir.

RENK KURAMINA GİRİŞ

Masaüstü yayıncılık programları canlı, rengarenk ürünler tasarlamamıza olanak sağlarlar. Ancak iş, bu tasarımların matbaada baskısına geldiğinde ekran görüntüsünden farklı sonuçlarla karşılaşılmaktadır.

Bu durum kısmen matbaada baskı öncesi veya baskıda oluşabilecek problemler (yanlış kağıt ve tram seçimi, mürekkep yoğunluğunun ve baskı makinesi mürekkep ayarlarının yapılamaması gibi) olabilmekle birlikte, asıl önemli unsur, monitörlerde gördüğümüz renkler ile baskı renklerinin farklı yollarla oluşturulmasıdır.

Ekran görüntüsünün parlaklığına en yakın baskı sonuçlarını alabilmek için ilk olarak, tasarım yapılan masaüstü yayıncılık sisteminin (monitör, tarayıcı, yazıcı, ortam ışıklandırması vb) kalibrasyonu yapılmalıdır. Baskı aşamasında ise, renk yönetim sistemlerinin kullanılmasının yanında, tasarımcıların renk algılaması ve matbaa terminolojisi hakkında bazı bilgilere sahip olması gerekmektedir.

RENGİN ÖZELLİKLERİ

Rengin üç temel öğesi vardır; Hue-Rengi, Saturation-Doygunluğu, Brigthness-Parlaklığı’ dır. Hue: Rengin temel yapısıdır. Rengin adı olarak da geçer. Yeşil, sarı, kırmızı gibi. Hue bir rengin diğerinden ayrılmasını sağlayan özelliktir.

Saturation-Doygunluk: Rengin şiddetidir Saturation-Doygunluk: Rengin şiddetidir. Güçlü, doygun, saf renkleri; zayıf, romantik renklerden ayırmasını sağlayan özelliktir. Düşük doygunluktaki bir renk gri tonlardadır. Brigthness-Parlaklık: Rengin yansıma oranıdır. Bir rengin siyah ve beyaz arasındaki parlaklık derecesidir.

RENK MODELLERİ

Renkleri tasnif etmek için kullanılan teknik standartlara renk modelleri (evrenleri) denilir. Farklı ortamlar için bir çok renk modeli keşfedilmiştir. Bazı renk modelleri insan gözünün görebildiği renkler için tutarlıyken, monitörlerde ve baskıda kullanılan renkler için farklı modeller vardır.

Değişik cihazlarda değişik renk modelleri kullanılması yanlış renk üretim sorununun en büyük nedenini oluşturur. Her bir renk modeli, belirlenebilen renklerin tayfını organize etmek ve bu renkleri tanımlamak için farklı parametreler kullanılır. Bu sayede herhangi bir renk, modelin adı ve parametrelerin rakamsal değerleri ile kolaylıkla tanımlanabilir. (Örneğin; CMYK, 100/0/80/20, kırmızı).

Matbaacılıkta yaygın olarak iki renk modeli vardır: Toplamsal renk modeli (RGB), Çıkarımsal renk modeli (CMYK).

RGB (Red, Gren, Blue) RENK MODELİ RGB, monitör gibi elektronik cihazların ışık kullanarak renk yaratmasını sağlayan modeldir. Üç temel rengin (kırmızı, yeşil ve mavi) değişik yoğunluklarda kullanılarak renk spektrumundan istenilen rengin elde edilmesine dayanmaktadır.

Daha öncede belirttiğimiz gibi, RGB renk modeli ışık kullanarak renk üretilen elektronik ortamlarda kullanılır. RGB renk modlu resimlerin ve RGB renk modeli (RGB mikserler) ile üretilen renklerin matbaada baskısı imkansızdır.

Bu renk modeli yalnızca elektronik grafik ürünler için (ekran sunumu, web tasarımı, interaktif CD tasarımı gibi) kullanılmalıdır. Baskıya iş gönderirken sıkça yaşanan RGB resim ve renk problemleri ile karşılaşmamak için tasarımcılar, basılması istenen çalışmalarda RGB renkli elemanlar bulundurmamalıdır.

CMYK (Cyan, Magenta, Yellow, Siyah) RENK MODELİ CMYK, matbaa makineler ve yazıcılar gibi mürekkep ve boya kullanarak renk üreten cihazların kullandığı modeldir. Kuramsal olarak CYAN, MAGENTA ve SARI mürekkepleri tam yoğunlukta karıştırıldıklarında sonuç tam siyah olmalıdır.

Ancak pratikte, mürekkeplerin saf olmaması ve şeffaf olması nedeni ile koyu gri elde edilmektedir. CMYK modelinde "K" harfi ile ifade edilen SİYAH, koyu tonların belirginliğini sağlamak ve kontrast oluşturmak amacıyla kullanılmaktadır.

CMYK herhangi bir rengi, dört mürekkep renginin oranlarını O ile 100 arasında belirleyerek tanımlar. CMYK modelinin renk gamı (spektrumu), RGB modeline göre daha küçüktür. Yani RGB modelinde daha renkli ve canlı renkler üretmek mümkündür. Tasarımcıların karşılaştığı bilgisayarda ve baskıdaki renk farklılığı probleminin nedeni aslında budur.

Bu problemin oluşturacağı sonuçları küçük bir deneyle görmek mümkündür Bu problemin oluşturacağı sonuçları küçük bir deneyle görmek mümkündür. İnternetten veya varsa fotoğraf arşivlerinizden bulacağınız çok canlı ve parlak renklere sahip RGB renk modlu bir resmi Photoshop programında açıp renk madunu CMYK'ya çevirin. Resimdeki canlı renklerin çok farklı ve soluk renklere dönüştüğünü göreceksiniz.

Büyük bir hayal kırıklığı yaşatmasına rağmen gerçek CMYK renk modelinin parlak renkleri oluşturamamasıdır. Grafik tasarımcılar bu gerçeği bilip tasarımlarını baştan sona kadar CMYK renkleri ve CMYK modlu resimleri kullanarak yapmalıdırlar.

Yaygın olarak yapılan hatalardan biri de, tasarımları RGB renkler ve RGB modlu resimler kullanarak tamamlayıp, basılabilir onayı alındıktan sonra baskıya gönderilirken resimlerin ve renklerin CMYK'ya çevrilmesidir. Bu durumda, saatler, hatta günlerce uğraşılarak yapılan tasarımlar, baskıya gönderileceği zaman CMYK'ya çevrildiğinde beklenilenden, hayal edilenden farklı olmaktadır.

Ve artık "renklerin bu hale geleceğini bilseydim yazıda bu rengi kullanmazdım, zemini biraz daha farklı bir renkte yapardım" demek için geç olacaktır. Hele bir de müşteriye tasarımı monitörde göstererek onay aldıysak, oluşacak renk farklılıkları problemleri daha büyük boyutlara ulaşacaktır.