ADAY ÖĞRETMENİN Öğretme-Öğrenme Süreci (ders verme) etkinliklerindeki kriter açınımları
Bireysel farklılıkları dikkate alma Farklı öğrenci ihtiyaçlarını dikkate alarak öğrenme etkinlikleri düzenleme Eğitim düzeyi farklılıkları Psiko-motor özellik, moral, durum farklılıkları Yorgunluk
Bireysel farklılıkları dikkate alma Özel eğitim gereksinimi olan öğrenciler için öğrenme araçları belirleyerek uygun ortamlar hazırlama Yardımcı öğretmen Yardımcı öğrenci Teknolojik destek sağlayan araç-gereç desteği
Bireysel farklılıkları dikkate alma Öğrencilerin farklı ihtiyaçlarını dikkate alarak öğrenci merkezli stratejileri destekleyen teknolojiler kullanma Grup veya bireysel çalışma stratejilerinin kullanımı Sunum veya tartışma…gibi
Zaman yönetimi Öğretme-öğrenme sürecinde zamanı etkin kullanma Derse giriş, öğrenme/öğretme süreci ve değerlendirme için uygun zaman dilimleri ayırmak
Zaman yönetimi Öğrencilerin zamanlarını etkili kullanmaları için yönlendirmeler yapma plan-hazırlık-uygulama-özdeğerlendirme/sonucu tartışma
Davranış yönetimi Öğrencilerin başarılı yönlerini öne çıkarma Hataları öne alan değil, doğru yapılanları öne alan çaba Bir öğrencinin, diğerler öğrencilerden farklı ama daha iyi yaptığı çalışmayı önemsemek
Davranış yönetimi Öğrencilerin duygu ve düşüncelerini yönetebilmelerine rehberlik etme Öğretmeni ve arkadaşlarına sevgi-saygı Öfke kontrolu Empati İlgisizlik İşbirliğine alışma (takım-ekip çalışması)
Davranış yönetimi Araç-gereç ve teknolojinin kullanıldığı öğrenme ortamlarında sağlık ve güvenliğe önem veren önlemleri uygulama Laboratuvarlarda ısı kaynakları, şalter, aydınlatma-güvenlik Elektrik enerjisiyle çalışırken önlemler
Davranış yönetimi Öğrencilerin ilgi ve ihtiyaçları doğrultusunda değişiklikler yapma İlgi çekici etkinlikler Uzun derslerde kullanılan öğretim yöntem ve tekniğinde değişiklikler Yorulan zihinler için dinlendirici aktiviteler Zayıf kalan öğrenci gruplarının öndeki gruplara daha hızlı yaklaşabilmesi için ek aktiviteler Önde giden öğrenci grupları için yeni ek ödev çalışmalar
Davranış yönetimi Bir önceki ders veya konu ile işlenecek konu arasında ilişki kurma Önceki bilgiyi hatırlamanın “neden” önemli olduğunu anlatmak göstermek, örneklemek Önceki bilgiyle yeni konunun birlikte kullanıldığı uygulamalara işaret etmek
Öğrenme ve gelişimi izleme-değerlendirme Öğrencinin çalışmalarını kontrol etme Ne öğrenmiş? Ne kadar öğrenmiş? Hangi aşamadan hangi aşamaya gelebilmiş? Daha ileri gidebilmesi için bilmesi/yapabilmesi gerekenler neler? Bulunduğu aşamayı ileri taşıyabilmesi için nasıl bir yönlendirme verilmesi gerekir?
Öğrenme ve gelişimi izleme-değerlendirme Uygun soru ve yanıtlarla konunun anlaşılmasını sağlama “Öğrenci çalışmalarını kontrol etme” başlığı altındaki noktaları sağlamak üzere sorular hazırlama ve/veya öğrenci tarafından sorulan sorulara bu doğrultuda yönlendirme yapacak şekilde yanıtlar verme
Öğrenme ve gelişimi izleme-değerlendirme Öğrenci başarılarını ve olumlu davranışlarını ödüllendirme Ödüllerin maddi değeri yüksek olması gerekmiyor Ödüllendirmede öğrencinin özellikleri, düzeyi ve ilgi alanına dikkat edilmeli Bazı öğrencileri ödüllendirirken, diğer öğrencileri rencide etmemeye özen gösterilmeli
Öğrenme ve gelişimi izleme-değerlendirme Olumsuz davranışlar için yönlendirmeler yapma Eksiden artıya doğru adımlar atabilmesi için öneri ve rehberlik
Öğrencilere değer verme, anlama ve saygı gösterme Öğrencinin kendini ifade edebileceği fırsatlar sunma Derste istenen süratte ilerleyemeyen, çok hata yapan, hatalarından ders almayan…vb öğrencileri engelleyen gerçek nedenleri bulabilmek için, sorunu öğrencilerin bizzat kendilerinden de dinlemek gerekir. Sınıfın genelinden farklı tepkiler veren öğrencilerin bu davranışlarının nedenini açıklamalarına olanak tanınmalıdır.
Öğrencilere değer verme, anlama ve saygı gösterme Öğrencilerin fikirlerine ve ürettiklerine değer verme Genelden, veya öğretmenin fikrinden farklı fikirleri olanların da görüşleri dinlenmelidir Genelden veya beklenenden farklı bir işler ortaya koyan öğrencilerin ürettikleri ürünler de dikkate allınmalı, değerlendirilmelidir.
Öğrencilere değer verme, anlama ve saygı gösterme Öğrenciler sorulara beklenenden farklı yanıtlar verdiğinde olumlu tepki gösterme Yanlışlarda hemen negatif tepki vermekten kaçınılmalıdır Yanıt içinde yine de doğru olan kısımlara/adımlara dikkat çekilmelidir Yanlışın nasıl doğruya dönüştürülebileceği ile ilgili ipuçları verilmelidir. Ama doğruyu bizzat öğrencinin keşfetmesi sağlanmalıdır.
Öğrencilere değer verme, anlama ve saygı gösterme Sözel tepkilerinde ve davranışlarında saygı öğelerine yer verme Öğretmenin öğrencilerine karşı sözleri, ifadeleri hep saygın kalmalı Öğretmenin öğrencilerine davranışları, mimikleri onlara olan saygısını yansıtmalıdır
Öğrencilere değer verme, anlama ve saygı gösterme Öğrencilerine yapıcı, açıklayıcı ve geliştirici geri bildirimler verme Öğrencilere geri bildirimler, onların hep yanlışlarının nedenlerini anlamalarına yardımcı olmalıdır. Öğrencilere geri bildirimler, onların mevcut durumlarını daha ileriye (pozitife) taşımalarını desteklemeye yönelik olmalıdır.
Öğrencilere değer verme, anlama ve saygı gösterme Öğrencinin gelişimine ve sosyo-ekonomik durumuna göre ön yargısız davranma Öğrencinin gelişimine uygun destek (desteğe az ihtiyacı olana az, çok olana çok)
Öğrencilere değer verme, anlama ve saygı gösterme Farklı düzeydeki öğrencilerin öğrenme çabalarını cesaretlendirme Ne hızlı öğrenenleri nede geride kalanları unutmayan çabalarına destek
Öğrencilere değer verme, anlama ve saygı gösterme Davranışlarında tutarlı ve dürüst olma Ödüllendirme, uyarı, destek çabalarında tüm sınıf öğrencilerine karşı tutarlı ve dürüst olmak gerekir.
Kişisel gelişimi sağlama Eleştiriye açık olma Hem yöneticilerden, hem diğer öğretmenlerden, hem de öğrencilerinizden gelecek eleştirileri, kendinizi geliştirmek için bir fırsat olarak görmek. Bunları sabırla dinlemek Bu eleştirileri dikkate alarak, sonraki adımlarda benzer hatalar yapmamaya gayret
Kişisel gelişimi sağlama Özgüvene sahip olma Başarabileceğine olan inancı hiç yitirmemek Bunu karşısındakine gösterebilmek
Kişisel gelişimi sağlama Türkçe’yi kurallarına uygun ve anlaşılabilir bir biçimde kullanma Gerek amirleri, gerek meslektaşları gerekse de öğrencileri ile konuşurken; düzgün, dil kurallarına uygun anlaşılır bir Türkçe kullanmak.
Dikkatiniz için teşekkürler Eser ÇEKER (MSc., MEd.) Okul Deneyimi dersi öğretmeni BÖTE Doktora öğrencisi