Tedarik Zincirinde Satın Alma ve Örgütsel İlişkiler

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İŞ KURMA SÜREÇLERİ.
Advertisements

İşletme Politikası 7 – 8 Mart Üretim / Pazarlama Politikaları.
Hâsılat kavramları Firmaların kârı maksimize ettikleri varsayılır. Kâr toplam hâsılat ile toplam maliyet arasındaki farktır. Kârı analiz etmek için hâsılat.
BULUT BİLİŞİM GÜVENLİK VE KULLANIM STANDARDI M. Raşit ÖZDAŞ Huzeyfe ÖNAL Zümrüt MÜFTÜOĞLU Ekim 2013.
Türk Müşavir Mühendisler ve Mimarlar Birliği 11. Teknik Müşavirlik Kongresi Etkili Süreç Yönetimi ve Teknoloji Yönetim Yeteneği Dr. Ahmet Tunçay 28 Nisan.
İŞLE 524 – İŞLE 531 Yönetim Muhasebesi
Stratejik Pazarlama 4. Hafta
Girişimcilik Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL. Ders Akışı İşletmenin Amaçları İşletme Çevre İlişkisi.
İSTANBUL ESENYURT ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ İŞLETME ANABİLİMDALI YÖNETİM ve ORGANİZASYON CENK SOYER SÜREÇ YENİLEME DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ REENGINEERINGG.
Rensis Likert ( ) – Sosyal psikolog, Michigan Üniversitesi – Verimsiz, etkinliğin düşük olduğu işletmelerde çalışanlar «işe eğilimli yönetici»
Yönetim ve Organizasyon Yrd.Doç. Dr. Özlem BALABAN İşletme Fakültesi B.
İşletme Yönetimi Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü.
Pazarlama Çevresi.
Bölüm 8: Tedarik Zinciri Yönetimi ve Sanal Pazar Kurumsal Kaynak Planlaması Prof. Mary Sumner Çeviren Sinan Berkdemir Şubat
Leyla İÇERLİ Araş. Gör. Dr. Aksaray Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
MODERN PAZARLAMA SİSTEMİ ve PAZARLAMA ÇEVRESİ
Tedarik Zinciri Yönetimi
KURUMSAL DIŞ DEĞERLENDİRME SORULARI
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
ERP YAZILIMLARI ERKAN KARATAŞ
Üretim teknolojisi ve bilişim teknolojisindeki değişim
İşletmelerde Tesis Yönetimi
Uluslararası Pazarlama Araştırması
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
ANKARA ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
PAZARLAMA KARARLARINI ETKİLEYEN ÇEVRESEL FAKTÖRLER
İç Kontrol Standartlarına Uyum Eylem Planı Toplantısı
PAZAR ARAŞTIRMASI ÖĞR.GÖR.TAYLAN VURGUN.
ÖĞR.GÖR.TAYLAN VURGUN.
ÜNİTE 1: FİNANS YÖNETİMİ.
Pazarlama Yönetimi Doç. Dr. Hayrettin ZENGİN.
ANKARA ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ
Aşağıdaki kavramları açıklayınız
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
Pazarlama Planlaması.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM İÇ DENETİM VE İÇ KONTROL SİSTEMİ
FİNANSAL PLANLAMA.
FİNANSÇI OLMAYANLAR İÇİN FİNANS
KRİZ YÖNETİMİ Öğretim Görevlisi Meral GÜNEŞ.
PAZARLAMA YÖNETİMİ PAZARLAMA YÖNETİMİ • PAZARLAMAYA GİRİŞ
Bölüm 9 İş Yönetim Stratejileri : Rekabet Stratejileri
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
Üretim ve Üretim Yönetimi Temel Bilgileri
GELECEK PİYASASI İŞLEMLERİ
Proje Risk Yönetimi YRD. DOÇ. DR. KENAN GENÇOL.
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
Bölüm 4: Tarımsal ürünlerin pazarlama fonksiyonları
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
Pazarlama tanımları 1970’li yıllardan önce, pazarlama, hemen hemen tüm pazarlama teorisyenleri tarafından, kar amaçlı işletmelerin, ürünleri ve hizmetleri.
Gazi Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi İşletme Bölümü
Tedarik Zinciri Yönetimi:
LOJ436 Lojistik Yönetimi Ders – I
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
PROGRAM DEĞERLENDİRME
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
PERFORMANS KAVRAMI PERFORMANSIN BOYUTLARI
İŞLETMEDE ARAŞTIRMA VE GELİŞTİRME (AR-GE) İŞLEVİ
Yaratıcı Strateji: Planlama ve Geliştirme
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sanal ve Şebeke Örgütleri
YENİ ÜRÜN GELİŞTİRME ve ÜRÜN YAŞAM SÜRECİ STRATEJİLERİ
İnsan Kaynakları Yönetiminin
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Paydaşlar, Yöneticiler ve Etik
Sunum transkripti:

Tedarik Zincirinde Satın Alma ve Örgütsel İlişkiler Arş.Gör. Duran GÜLER Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi Tarım Ekonomisi Bölümü www.duranguler.com

Satın Alma ve Tedarik Satın Alma: Üretimde kullanılmak ya da yeniden satmak üzere bir işletme tarafından satın alınan, kiralanan ya da bir diğer yasal yollarla gereksinim duyulan donanım, malzeme, parça tedariği ile hizmet elde etme sorumluluğunu kapsayan bir işlevdir. Tedarik: Malların, üretim ya da satış için gerekli girdilerin ve hizmetlerin elde edilmesini kapsar. www.duranguler.com

Satın Alma Kararları Doğru ürünler (beklenen mallar/hizmetler) Doğru yer (istenilen yerde) Doğru Zaman (istenilen zamanda) Doğru fiyat (beklenen fiyatta) Doğru kalite (istenen kalitede) Doğru miktar (istenen miktarda) www.duranguler.com

Doğru Ürün Müşterilerin beklenti ve ihtiyaçlarını en iyi şekilde karşılayan ve güvenilir niteliklere sahip ürün/hizmetler doğru olarak kabul edilir. www.duranguler.com

Doğru Yer Alım kararlarının verilmesinde ürün teslimatının nasıl, nerede ve ne zaman yapılacağına ilişkin ayrıntılı belgelerin ve talimatların hazırlanması oldukça önemlidir. www.duranguler.com

Doğru Zaman Stokların gereksinim duyulan zamanda yerine ulaşmasını garanti altına almak etkin bir tedarik zincirinde temel ve en önemli konudur. www.duranguler.com

Doğru Fiyat Alıcının katlanacağı maliyetler ve sonuçta elde edeceği kârlılık üzerinde, alımda doğru yerin bulunması ve bu sayede ürünlerin doğru fiyattan elde edilmesi önemli bir etki yaratır. www.duranguler.com

Doğru Kalite Müşteri ya beklediği kaliteyi açıklıkla belirtir ya da tedarikçinin bu tür bir yaklaşımla hareket edeceğini bekler. Müşteri için kalite göstergesini kapsayan bir diğer durum da satın aldığı ürünün iadesi ya da yeniden sipariş vermesiyle ilgilidir. www.duranguler.com

Doğru Miktar Satın alma faaliyetlerini kapsayan altıncı doğru “doğru miktarda ürün tedarik etmektir”. Aksi takdirde işletmeler fazla miktardan dolayı yüksek stok maliyeti veya düşük miktardan dolayı üretim için eksik girdi sorunlarıyla karşılaşırlar. www.duranguler.com

Satın Almada Enformasyonun Önemi Enformasyon satın alma yöneticileri için en önemli kaynaklardan biridir. Enformasyona ilişkin gereksinim duyulan unsurlar: Fiyat Nitelik Teknik özellikler İşe ilişkin koşullar (tedarikçinin koşulları, ödeme şartları, teslim, satış sonrası destek, mülkiyet devri, sigorta vb.) www.duranguler.com

Satın Alma Faaliyetinin Sınıflanması Belirli bir amaç için hazırlanmış/önceden tasarlanmış ya da bir kereye mahsus satın alma, Satın alınan kalemlerin rutin/düzenli tedariki (Örneğin, stok tutma birimlerinde otomatik tamamlamalar, ikmaller…), Sözleşmeye dayalı satın alma (Belirli bir amaç ya da belirli bir özellik için kaynaktan ya da önceden belirlenmiş tedarikçilerden ürün alımı) ve Katalogdan satın alma (tedarikçi kataloglarından önceden belirlenmiş ürün alımları) www.duranguler.com

Tedarikçi İlişkileri Zincirde beklenen ve arzu edilen tedarikçi ilişkilerinin tesisi oldukça önemlidir. İşletme, temelde tedarikçilerinden beklentilerinin neler olduğunu açıkça biliyorsa istenen ilişkilerin gerçekleşmesi de sağlanabilir. www.duranguler.com

Alıcı-Tedarikçi İlişkileri Tedarik zincirinde ilişkilerin süreklilik açısından birbirinden farklı altı türü bulunmaktadır: Tarafların bağımsız ve eşit koşullardaki ilişkileri Birinin diğeri üzerinde hâkimiyeti olmayan ilişkiler Ulusal müşterilerle ilişkiler Stratejik işbirlikleri Ortak girişimler Dikey bütünleşme www.duranguler.com

Tedarikçi İlişkilerinde Yaklaşımlar Geleneksel tedarik zincirlerine ilişkin özellikler: Müşteriler ve tedarikçiler arasında kazan-kaybet türünde anlaşmalara dayanan taraf ilişkileri Fayda ve risklerin paylaşımına çok az özen gösterme Kısa döneme odaklanma, karşılıklı uzun dönemli başarılara yönelik çok az ilgi duyma Önceliğin maliyet ve teslimat üzerinde olması, katma değer yaratımına yönelik çok az ilgi duyma Sınırlı iletişim Asıl imalatçılarla tedarikçiler arasında çok az etkileşim www.duranguler.com

Tedarik Zincirinde İlişki Türleri Bilgi paylaşımı Güven Eşgüdümlü planlamaya dayalı anlaşmalar Risklerin paylaşımı Karşılıklı avantajların (çıkarların) varlığı Bağımsızlığın tanınması Bütünleşik süreçler Kültür, beceri ve anlayış paylaşımı İşlemlerde karşılıklı şeffaflık www.duranguler.com

Dış Kaynak Kullanımı Firmanın asıl faaliyetleri (temel yetenekleri) dışında kabul edilen mal ya da hizmetlerin bağımsız olarak satın alınmasıdır. www.duranguler.com

Dış Kaynak Kullanımı İşletme dışı iş ortaklarının sunabilecekleri üç olası avantaj söz konusudur: Ölçek: İşletme dışı iş ortakları daha fazla kullanım oranına sahip geniş müşteri kitlesi ve düşük birim maliyet avantajına sahip olmaları nedeniyle hizmetleri daha ucuza sağlarlar. Kapsam: Yeni pazar ve yeni coğrafyalara açılma isteğinde olan işletme için dış kaynaklardan yararlanma yeni bölgelere erişim olanağı sağlar. Teknolojik uzmanlık: Dış kaynaklardan yararlanma ile işletmenin içsel olarak geliştirmesi gereken ve önemli yatırım harcamaları gerektiren üretim ya da süreç teknolojilerinde uzmanlaşma elde edilir. www.duranguler.com

Tedarikçi Ortaklıkları ve İşbirlikleri Ortaklıklar genellikle, tedarik zincirinin farklı aşamalarında iki ya da daha fazla farklı türde işletme arasındaki ilişkileri kapsamaktadır. Örneğin perakendeci ve sözleşmeli hazır giyim tedarikçisi. Stratejik işbirlikleri, birlikte iş yapmayı kabul eden benzer aşamadaki iki ya da daha fazla işletmenin bir araya gelmesiyle oluşur. www.duranguler.com

Tedarik Zincirinde Bütünleşme Tedarik zincirinde bütünleşme, nihai ürünün üretilmesi, dağıtılması ve desteklenmesinde toplam başarı düzeyini optimize etmek için birlikte çalışan, müşteri ve tedarikçilerin oluşturduğu birlik. Tedarik zinciri bütünleşmesi, sadece imalatçıların, müşterilerin ve tedarikçilerin ilişkilerini geliştirmek için birlikte çalıştıkları ve tüm katılımcıların zincirin tüm seviyelerindeki önemli eylemlerin farkında oldukları zaman yürütebilecek ve süreklilik gösterebilecek bir süreçtir. www.duranguler.com

Tedarik Zincirinde Bütünleşmeyi Artıran Faktörler Artan maliyet rekabeti Daha kısa ürün yaşam süresi Daha hızlı ürün geliştirme süreci Ürün sunumlarının küreselleşmesi Daha yüksek kalite www.duranguler.com

Tedarik Zinciri Bütünleşmesinde Karşılaşılan Sorunlar Talebin yanlış tahmin edilmesi Değişken pazar ve talep modelleri Bilgi paylaşımındaki isteksizlik Büyük baskın müşteriler tarafından yapılan zorlamalar Monopol haline gelmiş tedarikçilerin direnişi Yönetim tarz ve yaklaşımları Zayıf ve güvenilirliği düşük dağıtım performansı Global/uzun mesafe tedarikçiler ve/veya pazarlar Değişime karşı direniş Bilgi/kaynak eksikliği www.duranguler.com