EGE ÇAĞDAŞ EĞİTİM VAKFI YARATICI YENİLİKÇİ ÖĞRETMEN SEMİNERİ “YARATTIKÇA YAZ ATÖLYESİ” AYDAN AYKAÇ S. YUSUF ÇAĞLAYAN 16 Nisan 2011
İÇERİK GİRİŞ SÜREÇ SONUÇ ve ÖNERİLER Neden “Yaratıcı Yazma”? Neden “Yaratıcı Drama”? SÜREÇ “Yarattıkça Yaz” Atölyesi Hazırlık Canlandırma Değerlendirme / Yaratıcı Yazma SONUÇ ve ÖNERİLER
GİRİŞ Türkçe’nin dört (İKİ) temel öğrenme alanı; OKUMA / YAZMA DİNLEME / KONUŞMA
Yazmak bizim için zor muydu? Yazmak “onlar” için zor mu? Peki neden?
Yaratıcı Yazma, Dili yaşamak Organizasyon yeteneklerini geliştirmek Bilgiyi keşfetmek Hayal gücünü genişletmek Diğerleri ile paylaşmak Tanımlayıcı dili kullanmak Eleştirel analiz yeteneklerini kullanmak Yaratıcı çalışmada zevk ve öz saygı bulmak Yazmada becerikli ve emin olmak Kendini açıkça anlatmayı öğrenmek için işe koşulabilir
YAZMA, -Düşünceyi kalıcı kılma, sözü çevrenin sınırları dışına taşımak demektir. -Düşünce ve duygu alışverişini kolaylaştırır. -Yazı, insanlığın belleğidir aynı zamanda. -Çağlar arasındaki düşünsel etkileşim büyük ölçüde yazının yardımıyla gerçekleşmiştir.
KALEM SADECE BİR YAZMA ARACI DEĞİL; AYNI ZAMANDA DÜŞÜNME ARACIDIR.
Eyleme dayalı bir atölyenin ardından, Kendi yarattıkları karakterler üzerinden “çaktırmadan” yazdıkları hikayelerde çok farklı heyecanlar duymaktadırlar. Böylece amacımız öğrencilerimizin “korkmadan” yazmalarını sağlamaktır.
NASIL YAPTIK? “YARATICI DRAMA” Lider ve katılımcıların atölye ortamında rol oynama, doğaçlama gibi tiyatro tekniklerini kullanarak bir olayı, anıyı, kavramı, konuyu, düşünceyi canlandırması olarak ifade edilebilir.
Yaratıcı Drama Grup çalışması içerisinde, bireylerin bir yaşantıyı ya da olayı kendi deneyimlerini de işin içine katarak eylemlerinde oynayarak canlandırması ve anlamlandırmasıdır. -Katılım -Birliktelik -Paylaşım
Yaratıcı Dramayla Birey, -Yetilerini keşfeder. -Kendine güveni artar. -Saygı geliştirir. -Farklı düşünebilir. -Bağımsız karar verebilme becerisi kazanır. -Yaşamda karşılaşacağı değişik durumlara hazırlanır.
Yazmak Çocuklar Tarafından Pek Cazip Bir Etkinlik Olarak Görülmez, -Yazı yazarken çoğunlukla kurallara bağlı kalma -Kağıt temizliği -Yazının düzgün yazılması -Dilbilgisi kurallarına uygunluk -Okullarda geleneksel yapı içinde sürdürülmesi… Tüm bunlar dikkatleri yazının içeriğinden çok şekle yöneltmektedir.
Yaratıcı Öyküler Yazmak İçin Nedenler, Eğlenmek Sanatsal yönü olan ifadeyi geliştirmek Yazmanın değer ve işlevini açıklamak Hayal gücünü geliştirmek Düşüncelerini açıklamak Kendini tanıtmak ve araştırmak Yazmak, okumak ve öğrenmek
SÜREÇ 4. Sınıf Türkçe Sağlık ve Çevre Dedemden Öğrendiklerim Anahtar Sözcükler: “Mikrop ve Antikor”
Oyun Zamanı…
Antikor – Mikrop!
VİDEO 1: MİKROP / ANTİKOR
Dost - Düşman!
Beklenmedik Bir Mektup Gelir.
Ve Cadı Kazanı Kaynar.
VİDEO 2: CADI KAZANI
Antikor ve Mikropları Tanıdık / Anladık.
VİDEO 3: TEKSAS YÜRÜYÜŞÜ / HEYKEL
Savaş Hikayeleri Yazdık / Çizdik.
VİDEO 2: CADI KAZANI
KATILIMCI DÜŞÜNCELERİ Özenç A. Bence bir daha yapalım. Çok eğlenceliydi. Hem eğlendim hem öğrendim. Ezgi G. Bence çok hoştu. Tekrar başka bir konuyla yapmak isterim. Emre B. Ben bu çalışmayı yaparken çok heyecanlıydım. Çok mutlu oldum. Antikor olmak çok güzeldi. Alara A. Ben çok eğlendim. Ve çok mu çok mutlu oldum. Ben mikroptum; ama antikor olmayı isterdim. KATILIMCI DÜŞÜNCELERİ
İpek T. Ben Yaratıcı Drama’yı çok sevdim. Çok yaratıcı, güzel ve eğlenceliydi. Elif M. Bence bu konu çok güzeldi. 4. sınıfta yaşadığım en güzel çalışmalardan biri oldu. Hiç de sıkıcı değildi. Delfin Ö. Bence bu çalışma çok güzel oldu. Ben çok mutlu oldum. İnşallah arkadaşlarım ve Yusuf Öğretmen de çalışmamdan memnun kalmışlardır.
SONUÇ ve ÖNERİLER YAZMAK BİR SÜREÇ İŞİDİR! EYLEME DAYALIYSA, YAŞANTI ÜRÜNÜYSE, YAZILANLAR UMUT VERİCİDİR =)