ELEKTRONİK TİCARET Öğr. Gör. Canan ASLANYÜREK
2.9.6.4 Türkiye Dijital Reklam Pazarı
2.9.6.4 Türkiye Dijital Reklam Pazarı AB Türkiye’nin dijital reklam pazarının büyüklüğünü ölçen AdEx-TR dijital reklam yatırımları araştırmasının 2014 yılı sonuçları açıklandı. Buna göre, Türkiye’de dijital reklam harcamaları son bir yılda %20,5 oranında artmış ve 1,409 milyon liraya çıkmış.
2.9.7 İnternette Marka Olmak Genellikle büyük markalar basını, televizyonu ve radyoyu kullanarak markalarını yaratmışlardır. Fakat Web, pazarlamacıların markanın tanınırlılığını sağlamak veya arttırmak için kullandıkları bir araç olmamıştır. Bugün ise gelişen elektronik ticaretle artık markanın bilinilirliğini arttırmak için pazarlamacıların dijital markalandırmayı yapılan planlarına entegre etmeleri gerekmektedir.
2.9.7.1 İnternette Marka Olmanın Anahtarları İnternette güçlü bir marka olmanın sırrı için iki anahtarı vardır. Bunlardan birincisi; bir kavramı temsil etmektir. İkinci anahtar ise basit, kolay okunan ve hecelenebilen bir isimdir.
2.9.7.2 Webde Marka Olmak İçin Gerekenler Webde marka yaratmak için önemli olan ürün değil hizmettir. Amaç müşteriyi ilk satıştan sonra elde tutabilmektir. Bunun gerekleri ise müşteriye özel servis, her müşterinin ne istediğinin ve neye ihtiyacı olduğunun bilinmesi ve ürünleri dağıtan bir aracı şeklinde çalışılmasıdır.
2.9.7.2 Webde Marka Olmak İçin Gerekenler Proaktif olma: Proaktif olma kullanıcıların tüm aktiviteler üstünde kontrolü olması ve ilişki kurmak için önce onun faaliyete geçmesi gerektiğini ifade etmektedir. Karşılıklı ilişki kurabilme: Bir Web sitesinde kullanılabilecek araçlar oldukça fazladır. Metin ve logoların gösterimi, şirketin fabrikasının görüntüleri, ürün sunumları, müzik kliplerinin sunulması, ürünle ilgili reklamların izlettirilmesi bilgi verici klipler, anket formlarının doldurulması, ürün siparişi verme, faaliyetlere Web üzerinden katılma, şirkete müşteriler tarafından yorumların gönderilmesi vs.
2.9.7.3 E-Marka Olmada Aşamalar İnternette muhtemel müşterilerle bir şekilde ilişki kurulmadan önce birtakım aşamalar söz konusudur. Bunlar: Farkında olmak: Aşinalık: Güven: Yükümlülük:
2.9.7.3 E-Marka Olmada Aşamalar Elde edilen sonuçlara göre internet kullanıcıları açısından markada en önemli özellikler şu şekilde sıralanmıştır: Güvenlik, Gizlilik(Secure), Güvenilirlik(Trustworthy), Kullanışlılık (Convenient), Özel Olması (Private), Hız (Fast).
2.9.7.4 E-Mail ve Marka İlişkisi E-mailin de bir markalandırma aracı olduğunu söylemek mümkündür. Bunun için öncelikle e-mail hakkında bilgi vermek yerinde olacaktır. E-mail belki de en çok tartışılan online tutundurma araçlarındandır ama en çok etkili de olanıdır. E-mail yoluyla gelen soruları cevaplayabilirsiniz. Ayrıca size gelen mesajlardan e-mail adreslerini ve isimleri toplayabilirsiniz.
2.9.7.4 E-Mail ve Marka İlişkisi E-mailin yanı sıra internette marka yaratma ya da markaya olan bağlılığı arttırmada kullanılabilecek diğer internet araçlarını şu şekilde sıralamak mümkündür. Bunlar: Newsgroups: Bu kavram internet sörfçülerinin iletişim araçlarından birisidir. E-posta kutularına bilgi dağıtmak için kullanılmaktadır. Newsletters: Newsletters Web sitesini tanıtan ve alışveriş yapmayı sağlayan en önemli yollarından biridir.Genellikle web dünyası içerisinde yayın yapan blogların ve diğer internet sitelerinin günlük olarak takipçilerine göndermiş oldukları mail bültenleridir.
2.9.7.4 E-Mail ve Marka İlişkisi Publicity (reklam, tanıtım): İnternette ticari işi tutundurmanın en etkili yollarından biri de ticari yayınlarda, gazetelerde, magazinlerde ya da radyo ve televizyonların haber programlarında tanıtım yapmaktır. Arama Motorları: Düzinelerle ifade edilebilecek sayıda şirketler milyonlarca insana kendi Web sitelerine çekmek için Yahoo gibi büyük arama motorlarına sitelerini kaydederek ulaşmaktadır.
2.10 Tüketicilerin Korunması Sorunu Elektronik ticarette tüketicinin korunmasından söz ederken iki konu göz önünde bulundurulmalıdır. Birincisi; elektronik ticaret, iki farklı işlem kategorisini içerir. Bunlardan ilki, fiziki malların seçiminin, siparişinin ve hatta ödemenin internet aracılığı ile yapılmasıdır.
2.10 Tüketicilerin Korunması Sorunu İkinci konu, elektronik ticaretin sınır tanımamasıdır. Aynı ülke içinde yapılan elektronik ticarette karşılaşılan tüketici sorunları, diğer yollarla yapılan ticarette karşılaşılan sorunlarla benzer yöntemlerle çözülebilir. Fakat tüketici ile satıcının farklı ülkelerde olduğu durumlarda tüketici sorunlarının çözümünde ciddi problemlerle karşılaşılmaktadır.
2.10.1 Türkiye'de Tüketicinin Bilgilendirilmesi ve Örgütlenmesi Konusunda Şu Aşamaların İzlenmesi Gerekecektir Kırsal ve kentsel kesimde yaygın eğitim hedef alınarak; tüketicilerin, satın almadan önce almak istedikleri mal ve hizmetin özellikleri ile ilgili plan yapmaları, satın almada çeşitli bilgi kaynaklarını kullanmaları, bunun yanı sıra değişik mağazaları kalite ve servis bakımından karşılaştırmaları konularında tüketici örgütleri ve Belediyeler tarafından eğitici seminerler düzenlenerek ve pazaryeri vb. alanlarda açılacak stantlarla bilgilendirilmeleri sağlanmalıdır.
Tüketicilerin bilgilendirilmesinde üreticilere de önemli görevler düşmektedir. Üreticiler, ürettikleri mal ve hizmetlerin niteliklerini, varsa kullanımdan doğabilecek olumlu ve olumsuz yönlerini, tüketicilere aktararak bilgilenmelerini sağlamalıdırlar. Tüketicinin bilgilendirilmesinde ambalaj büyük önem taşımaktadır. Bu sebeple TS-4331 Ambalajlama Genel ilkeleri, Ambalajların İşaretlenmesi ve Etiketlenmesi standardının mutlak surette tatbik edildiği madde, mamul ve mahsullerin belgelendirilmesi faaliyetleri bütün sektörlerde yaygınlaştırılmalıdır.
Uluslararası pek çok kuruluş da, bu alanda önemli çalışmalar yürüttüğü gibi, yine ülkelere büyük ölçüde destek vermektedir. Bu kuruluşlar arasında en önemlileri Birleşmiş Milletler ve OECD (Avrupa Ekonomik İşbirliği Örgütü) olarak belirtilebilir. Resmî nitelikteki ilişkiler; hükûmetler arasında, hükûmet ve Avrupa Birliği ilişkileri, hükûmet ve Birleşmiş Milletler ilişkileri, hükûmet ve uluslararası tüketici örgütleri ilişkileri ve hükûmet ve Dünya Ticaret Örgütü (WTO) ilişkileri olarak özetlenebilir.
2.10.2 Elektronik Kayıtların İspat Gücü Elektronik kayıtların ispat gücü ile ilgili olarak uluslararası çalışmalar yapılmaktadır. Ülkemizde, değeri 20 milyonun üzerinde olan hukuki işlemler, sadece kesin delillerle (ikrar, kesin hüküm, senet ve yemin) ispat edilebilmektedir. 20 milyonun altındaki işlemler için senetle ispat zorunluluğu bulunmadığından, bu işlemlerde elektronik kayıtların, delil olarak kabul edilmesi mümkün görünmektedir.
2.10.3 Türk Vergi Hukukunda Elektronik Defter, Belge ve Kayıt Kavramlar Bilgi ve iletişim (bilişim) teknolojileri son 15 yılda büyük bir ivme kazanmıştır. Bilişim teknolojisinin mal ve hizmet üretiminde yoğun olarak kullanılmaya başlaması ile birlikte zamandan tasarruf sağlama, işlem maliyetlerinde azalma, işlemlerin hızlanması, depolama masraflarının en aza indirilmesi ve tam zamanında (just in time) üretim yapılması gibi pek çok fayda elde edilmeye başlanmıştır.
II- İlk Yansımalar Bilişim teknolojisinin Türk Vergi Hukukuna ilk yansımalarını 4108 ve 4369 sayılı Kanunlarla Vergi Usul Kanunu’nun 175, 256 ve Mükerrer 257’nci maddelerinde görmek mümkündür. Bu düzenlemeye paralel olarak Vergi Usul Kanununun “Defter ve Belgelerle Diğer Kayıtlarda İbraz Mecburiyeti” başlıklı 256’ncı maddesinde de 4369 sayılı Kanunun 4 üncü maddesiyle değişiklik yapılmıştır.
III- Son Yansımalar: Elektronik Defter, Belge ve Kayıt Elektronik belge, şekil hükümlerinden bağımsız olarak bu Kanuna göre düzenlenmesi zorunlu olan belgelerde yer alan bilgileri içeren elektronik kayıtlar bütünüdür. Elektronik kayıt, elektronik ortamda tutulan ve elektronik defter ve belgeleri oluşturan, elektronik yöntemlerle erişimi ve işlenmesi mümkün olan en küçük bilgi ögesini ifade eder.
Kanun Koyucu; Maliye Bakanlığını aynı zamanda aşağıdaki konularda da yetkili kılmıştır. 1. Elektronik defter, belge ve kayıtların oluşturulması, kaydedilmesi, iletilmesi, muhafaza ve ibrazı ile defter ve belgelerin elektronik ortamda tutulması ve düzenlenmesi uygulamasına ilişkin usul ve esasları belirleme, 2. Elektronik ortamda tutulmasına ve düzenlenmesine izin verilen defter ve belgelerde yer alması gereken bilgileri internet de dâhil olmak üzere her türlü elektronik bilgi iletişim araç ve ortamında Maliye Bakanlığına veya belirleyeceği gerçek veya tüzel kişilere aktarma zorunluluğu getirme,
3. Bilgi aktarımında uyulacak format ve standartlar ile uygulamaya ilişkin usul ve esasları tespit etme, 4. Vergi Usul Kanunu kapsamına giren işlemlerde elektronik imza kullanım usul ve esaslarını düzenleme ve denetleme.
3. Çağdaş Eğilimlere Uygun Bir Şekilde ve Vakit Geçirilmeksizin Yapılacak Düzenlemeler Gerek Vergi İdaresi Gerekse Mükellef Açısından Ciddi Faydalar Sağlayacak, Vergi İdaresinin Etkinliğini Artıracaktır. 4. Elektronik Ortamda Kayıtla İlgili Düzenlemeler Yapılırken Tüm Vergi Kanunları Birlikte Düşünülmelidir. Vergi Usul Kanununun 242 nci maddesinin (2) numaralı fıkrasında, Vergi Usul Kanunu ve diğer vergi kanunlarında defter, kayıt ve belgelere ilişkin olarak yer alan hükümler elektronik defter, kayıt ve belgeler için de geçerlidir hükmü yer almaktadır. 5. Elektronik İmza Kullanım Usul ve Esasları İle İlgili Olarak Ayrı Ayrı Değil Tüm Kurumları Bağlayıcı Yasal Düzenleme Yapılmalıdır:
KAYNAK Gazanfer Erbaşlar, Şükrü Dokur, Elektronik Ticaret E-Ticaret