ÇOCUK SAĞLIĞININ DEĞERLENDİRİLMESİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Çevrimdışı Ol, Sağlıklı Yaşam Sürdür !
Advertisements

14 Dakikada Mükemmel Bir Vücut
HASTA / YARALILARI TAŞIMA TEKNİKLERİ
YENİ DOĞAN BEBEĞİN ÖZELLİKLERİ
BEBEKLER Giriş.
OKUL ÖNCESİ ÇOCUKLARDA BESLENME
İSKELET.
Yrd. Doç. Dr. Kemal DOYMUŞ K.K.E.F İlköğretim Bölümü
BÜYÜME: Vucüdun uzunluk ve ağırlık yönünden artışı anlamına gelen bir terimdir. GELİŞME: Büyüyen organizmanın dokularının yapısındaki olgunlaşmayı.
Hasta Taşıma ve Transferi
HASTA POZİSYONLARI VE MOBİLİZASYONU
Çocuğumuzu tanımanın önemi:
Farklı Yaşlarda İletişim Özellikleri ve Çocukla İletişim Doç. Dr. Alev Önder.
ÇOCUKLARDA FİZİKSEL AKTİVİTE VE FİZİKSEL UYGUNLUK
PRETERM BEBEKLERDE TABURCULUK ÖNCESİ
3Ekim /3/2015 BREZİLYA KALÇASI İÇİN EGZERSİZLER.
BURSA HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ
İLKÖĞRETİM Bilgisayar ve Sağlık.
Prof Dr Müjgan Alikaşifoğlu
HAZIRLAYAN EĞİTİM HEMŞİRESİ
Motor Gelişim.
Sağlık Bakım Hizmetleri Müdürü
FEN VE TEKNOLOJİ VÜCUDUMUZUN BİLMECESİNİ ÇÖZELİM
İSKELET Sağlık Slaytları
ANTROPOMETRİK ÖLÇÜMLER
FİZYOTERAPİDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Eşdeğer Sürekli Ses Düzeyi (Leq)
FİZYOTERAPİDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
FİZYOTERAPİDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Temel Cimnastik Duruşları
ÇOCUKTA UYGULAMAR-II ANTROPOMETRİK ÖLÇÜMLER Prof.Dr.Nursan ÇINAR
GENİŞLİK ÖLÇÜMLERİ (BREADTH).
GÖRME TARAMA GKD ANNE SÜTÜ.
TEMEL YAŞAM DESTEĞİ SOLUNUM DURMASI:
Kalça ve alt taraf kemiklerinin kırık, çıkık ve burkulmaları, üst taraf kemiklerinde olduğu gibi düşme, çarpma ya da trafik kazaları gibi şiddetli travmalar.
TAŞIMA TEKNİKLERİ.
Çevre Ölçümleri.
EKRANLI ARAÇLARIN KULLANIMI
1.  Bebek ve küçük çocuklarda burun delikleri dardır.  Dişler ve diş etleri hassastır.  Dil, ağız boşluğu ile orantılı olarak değerlendirildiğinde.
Antropometrik Yöntemlerle Beslenme Durumunun Değerlendirilmesi I
1-3 DÖNEMİ BÜYÜME VE GELİŞME
KRONİK HASTALIKLI ÇOCUK VE AİLESİNE YAKLAŞIM
GELİŞİMİN KRİTİK DÖNEMLERİ ve
Çocuklukta Fiziksel Gelişim
Hidrograf Analizi.
Hastaneye Yatmanın Çocuk ve Aile Üzerine Etkileri Yrd. Doç. Dr
TÜRKİYE’DE VE DÜNYADA ÇOCUK SAĞLIĞININ DURUMU
Engelli çocuğun kardeşlerinin tepkileri
VERİLERİN TOPLANMASI Doç. Dr. Ender DURUALP.
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE (3-6 YAŞ) BÜYÜME GELİŞME
HOSPİTALİZASYONA (Hastanede yatma) KARŞI GÖRÜLEN TEPKİLER
ENGELLİ ÇOCUĞA SAHİP AİLELERİN TEPKİLERİ
ANTROPOMETRİK YÖNTEMLERLE BESLENME DURUMUNUN DEĞERLENDİRİLMESİ II
ÇOCUK SAĞLIĞI KAVRAMI VE ÖNEMİ ÇOCUK SAĞLIĞINI ETKİLEYEN FAKTÖRLER BEBEK VE ÇOCUK SAĞLIĞINA İLİŞKİN GÖSTERGELER Doç. Dr. Ender DURUALP.
Pergel Yardımıyla Dik Doğru Çizmek
Eğitim-Öğretim Yılı Doç.Dr. Mustafa AYDIN
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
Sağlıklı Büyüme.
AY’IN GÖRÜNÜŞÜ NEDEN DEĞİŞİR. Ay; yerkürenin tek doğal uydusudur. Ay’da oksijen, su ve atmosfer yoktur. Ay çıplak gözle görülebilir. Ancak bir ışık kaynağı.
HASTA YARALI TAŞIMA TEKNİKLERİ
ANESTEZI POZISYONLARı.  Hastaya pozisyon verme ve hastayı olası risklerden koruma anestezist ve cerrahi ekibin ortak sorumluluğundadır. Sağlık bakım.
YATAK İÇİNDE DÖNME EGZERSİZLERİ Zeliha IŞIK
FİZYOTERAPİDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
İlköğretime Hazır Bulunuşluğun Değerlendirilmesi
PSİKOLOJİDE ÖLÇME VE TESTLER
GELİŞİMİN İLKELERİ ÖĞR.GÖR.CEM SAMUT.
Araştırma Modeli: Tarama Araştırmaları/Deneme Araştırmaları
YATAK İÇİ DÖNME EGZERSİZLERİ Amacı: 1.Onu rahatlatmak, 2.Dolaşımı hızlandırmak, 3.Vücudun belirli bir bölgesinde uzun süre basınç, uygulamasını önlemek,
EĞİTSEL DEĞERLENDİRME VE TANILAMA
LOHUSALıK DÖNEMI. LOHUSALıK DÖNEMINDE BAKıM DO Ğ UM SONRASı EVE DÖNEN KADıN, DO Ğ UM ŞEKLI NE OLURSA OLSUN MÜMKÜN OLDU Ğ U KADAR DINLENMELIDIR. DINLENME.
Sunum transkripti:

ÇOCUK SAĞLIĞININ DEĞERLENDİRİLMESİ Doç. Dr. Ender DURUALP

Tanılama, sağlıklı bireylerden öykü alınarak, muayene edilerek ve testler yapılarak henüz tanı konulmamış, bilinmeyen hastalıkların varlığına ilişkin ipuçları elde etmek amaçlı uygulamalardır. Tanılama, çocukla iletişim, öykü alma ve sağlık durumunun değerlendirilmesini içermektedir.

Öykü alma, çocuk ve aile ile iletişim kurulmasını gerektirir Öykü alma, çocuk ve aile ile iletişim kurulmasını gerektirir. Çocukla iletişimde sözel iletişim tekniklerinin yanı sıra, sözel olmayan iletişim teknikleri de (beden dilinin kullanılması) çok önem taşır. İletişim, çocuğun yaşına ve gelişim düzeyine uygun olmalıdır.

Tanılama sürecinde çocuk ve aile ile iletişimde bazı güçlükler yaşanabilir. Eğitim, kültür ve daha önceki deneyimler nedeniyle iletişim, çocuklar ve aileler arasında farklılık gösterebilir. Bazen aile ve çocuk, neyin sorulmak istendiğini veya söylendiğini anlayamayabilir ya da tam tersi olabilir.

Çocuk ve Aile ile Görüşürken Dikkat Edilmesi Gereken Durumlar Çocuk gelişimci kendini tanıtır. Görüşmenin ve tanılamanın amacı açıklanır. Görüşme ve tanılama sırasında mahremiyete ve bireyselliğe dikkat edilerek, görüşmenin bölünmesini engelleyecek önlemler alınır. Görüşmede açık uçlu sorular sorulmasına özen gösterilir. Karışıklığı engellemek için her seferinde bir soru sorulmasına özen gösterilir.

Sözlü iletişimin yanı sıra sözsüz iletişimi (gülümseme, göz teması vb Sözlü iletişimin yanı sıra sözsüz iletişimi (gülümseme, göz teması vb.) de iyi kullanmak gerekir. Görüşme sırasında aile ve çocuğun iletişimleri gözlenir. Dürüst olmak önemlidir. Aile ve çocukla görüşürken kullanılan dilin onların anlayabileceği bir düzeyde olmasına dikkat edilir. Ailenin kullandığı ana dile hâkim olunmadığında bir tercüman kullanılmalıdır.

Çocuk ve hastalığı ile ilgili bilgi, çoğu kez anneden ya da bakım veren kişiden elde edilir. 6 yaşından büyük çocuklardan da bazı tanımlayıcı bilgiler alınabilir. Puberte döneminde çocuklar yakınmalarını ailelerinin yanında söylemek istemeyebilirler. Bu durumda çocuk ve aile ile ayrı ayrı görüşülmelidir.

Veri Toplama Çocuğun sağlık, hastalık ve kişisel-sosyal öyküsüne ilişkin veri toplanır ve çocuğun hemşirelik bakım planı için organize edilir. Veri, üç grupta toplanır: Tanımlayıcı-Fiziksel veriler Psiko-sosyal veriler Gelişimsel veriler

Gelişimsel veriler Çocuğun motor (kaba ve ince motor), bilişsel, dil ve sosyal gelişimi gözlenir ve primer bakım veren kişilerden veri toplanır. Yaşına uygun sorgulama yapılabileceği gibi, Türkiye standardizasyonu yapılmış olan ve kaba motor, ince motor, sosyal gelişim ve dil gelişimini ölçen Denver Gelişimsel Tarama Testi de kullanılabilir. Değişik yaş gruplarına özgü hastalıklar, bulunan toplumda sık rastlanılan hastalıklar ve sağlık sorunları konusunda öykü alınırken, üzerinde durulacak ayrıntılar daha kolay belirlenebilir.

ANTROPOMETRİK ÖLÇÜMLER Çocukların temel sağlık göstergelerinin başında büyüme gelmektedir. Büyümenin değerlendirilmesinde yaşa ve cinsiyete göre ağırlık, boy ve baş çevresi ölçümleri, en sık kullanılan antropometrik ölçümlerdir.

Boy Boy ve vücut ağırlığının birlikte değerlendirilmesi gereklidir. Her ikisinin de benzer persantillerde olmaları beklenir.

Bebekler: Bebeklerin boyu, güvenli bir şekilde ayakta durana kadar (yaklaşık 2 yaş) bebek yatar pozisyonda iken boy ölçüm aleti ile ölçülür. Baş tahtası sabit, ayak tahtası hareketli olan bu aletin yan tarafına mezura yerleştirilmiştir. Boy ölçümü sert, yatay bir zemin üzerinde, bebek başlıksız ve patiksiz iken yapılır.

Başın verteksi ölçüm aletinin baş tahtasına sıkıca temas ettirilir, başın arka kısmı, sırt, kalça, bacaklar ve topuklar zemin ile tam temas halinde, topuklar dikey sert yüzey ile 90 derece açı yapacak şekilde ve dizler hafifçe bastırılarak ölçüm yapılır. Ölçüm büyüme çizelgesinin üzerine işaretlenir.

Büyük Çocuklar: 2 yaşından büyük çocukların boyu, çocuk ayakta iken ölçülür. Ölçüm için boy ölçeği olan bir ölçüm aleti kullanılır. Çocuğun ayakkabılarını çıkarması sağlanır. Başında başlık varsa çıkarılır. Çocuk, sırtı ölçüm aletine dönük olacak şekilde dik durur. Oksiput, omuzlar, kalça ve topuklar ölçüm aletiyle tam temas etmelidir.

Çocuğun kolları aşağıya doğru sarkık, ayaklar birleşik, baş tam karşıya bakacak şekilde olmalıdır. Ölçüm aletinin ayar yeri çocuğun başının üst kısmına temas ettirilerek ve bu nokta arkadaki ölçekten okunarak boy ölçüm işlemi tamamlanır.

Vücut Ağırlığı   Bebekler ayakta durana dek en az 20 grama duyarlı bebek baskülünde tartılırlar. Tartı işleminden önce tartı aleti ayarlanmalıdır. Ölçüm sırasında bebek çıplak olmalıdır. Kuru alt bezi bırakıldıysa, bezin ağırlığı daha sonra vücut ağırlığından düşülmelidir. 7-8 aylıktan büyük bebekler tartı aleti üzerinde oturtularak tartılabilirler.

Bebek tartının üzerindeyken bebeğe dokunulmamalı, ancak düşmelere karşı mutlaka koruyucu önlemler alınmalıdır. Yalnızca bebeği tartan kişinin eli, bebeğin vücuduna dokunmadan, vücudunun üzerinde olmalıdır. Ölçüm sırasında bebeğin hareketlerini en aza indirmek için dikkatini bir nesneye (oyuncak vb.) çekmek gerekebilir. Bir bebekten diğer bebeğe enfeksiyon geçişini önlemek için her tartıdan önce tartı üzerindeki örtü değiştirilmelidir.

2 yaşından büyük çocuklar erişkinler için kullanılan basküllerde, yalnızca iç çamaşırları bırakılarak tartılmalıdır. Eğer çocuğun her gün tartılması gerekiyorsa, aynı kıyafetle ve aynı zamanda tartılmasına özen gösterilmelidir. Zaman olarak kahvaltı öncesi tercih edilmelidir.

Baş Çevresi Baş çevresi doğumdan başlayarak 3 yaşına kadar rutin olarak ölçülür. Beyin doğumdan sonra da büyümeye devam ettiğinden baş çevresi de artış gösterir. Baş çevresi bir mezura ile arkada oksiput kemiğinin en çıkıntılı noktası, önde kaşların üzerinden (glabella) geçirilerek ölçülür. Çocuğun boyu ile baş çevresinin uyumu önemlidir. Örneğin boy yaklaşık 40. persantilde ise baş çevresinin de benzer olması beklenir.

Baş-Göğüs ve karın çevresi ölçümü

Çocukların Büyüme Eğrilerinin Değerlendirilmesi Standart büyüme eğrileri, büyümenin izlenmesinde yaygın olarak kullanılmaktadır. Büyüme eğrilerinin her toplumun kendi standartlarına uygun olması en idealidir. Bir çocuğun büyümesinin sağlıklı olup olmadığına, ancak normal çocukların büyümeleri ile karşılaştırılarak karar verilebilir. Bu da ölçüm değerlerinin sağlıklı çocuklardan elde edilen standart büyüme eğrileri üzerine doğru işaretlenmesi ve doğru yorumlanması ile mümkündür.

Vücut ağırlığı, boy ve baş çevresi için ayrı ayrı grafikler bulunmaktadır. Büyüme izlem grafiğinin yatay eksenine yaş, dikey eksenine ise ölçüm değerleri yerleştirilmiştir. Kronolojik yaşın saptanmasından sonra, cinsiyete uygun büyüme izlem grafiğinin yatay ekseninden çocuğun yaşı bulunarak bu noktadan dikey bir çizgi çizilir. Dikey eksenden ise çocuğun ölçüm değeri bulunarak bu noktadan yatay bir çizgi çizilir. Bu iki çizginin kesiştiği nokta işaretlenerek çocuğun hangi persantilde olduğu bulunur. 3. ve 97. persantil değerleri normalin alt ve üst sınırları olarak tanımlanır.

Kaynaklar Çavuşoğlu, H. (2015). Çocuk Sağlığı Hemşireliği Cilt I-II. (12. Baskı). Ankara: Sistem Ofset Basımevi. Durualp, E. (2016). Anne Çocuk sağlığı ve İlk Yardım. İçinde Öğretmenlik Alan Bilgisi Okul Öncesi Öğretmenliği. (2. Baskı). (Ed: N. Aral, Ü. Deniz ve A. Kan), 107-158, Ankara: Kısayol Yayıncılık. Törüner, E.K. ve Büyükgönenç, L. (2012). Çocuk Sağlığı Temel Hemşirelik Yaklaşımları. Ankara: Göktuğ Yayıncılık. Erdem, Y. (2015). Çocuk Hastalıkları. Ankara: Vize Yayıncılık. Deniz, Ü. ve Önder, Ö.R. (2015). Anne Çocuk Sağlığı ve İlk Yardım. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.