ANKARA’DAKİ HASTANELERİN AFETE HAZIRLIK DURUMLARI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Maliye Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı Operasyonel Planlama Stratejik Yönetim Dairesi.
Advertisements

İşyeri Sağlık ve Güvenlik Birimi Kurma Yükümlülüğü.
AVRUPA BİRLİĞİ SİSTEMİNDE ENGELLİLER ve ÖZEL EĞİTİM
ACİL SAĞLIK HİZMETLERİ VE ACİL TIP DÜNYA DA VE ÜLKEM İ ZDE AC İ L SA Ğ LIK H İ ZMETLER İ N İ N GEL İŞİ M İ.
ADIYAMAN FEVZİ ÇAKMAK İLKÖĞRETİM OKULU SUNAY AKIN OYUNCAK KÜTÜPHANESİ.
KIRSAL KALKINMA EYLEM PLANI ( )
İMAR KOMİSYONU RAPORU ( ). İMAR KOMİSYONU RAPORU ( ) Belediye meclisimizin muhtelif oturumlarında gündeme alınarak komisyonumuza havale.
TÜRKİYE ODALAR VE BORSALAR BİRLİĞİ. TOBB nedir ? Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (kısa TOBB) Ticaret Odaları, Sanayi Odaları, Ticaret ve Sanayi Odaları,
Antalya/Muratpaşa SABİHA GÖKÇEN ANAOKULU EFQM KAZANANLAR KONFERANSI ASLI KANBİR OKUL MÜDÜRÜ 24 Şubat 2016 İstanbul Deniz Müzesi.
2016 Dünya Sağlık Günü Diyabeti (şeker hastalığını) Yenelim! Dr Pavel Ursu Dünya Sağlık Örgütü Türkiye Temsilcisi.
AİLE İŞLETMELERİNDE ROLLER VE STATÜLER AİLE İŞLETMELERİNDE STATÜLER AİLE ÜYESİAİLE DIŞI Girişimci / Kurucu Veliaht Aile Bireyleri işgören Profesyonel Yönetici.
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
TEMEL İŞLEVLERİNE GÖRE REHBERLİK
SAĞLIK TURİZMİNDE ÖNEMLİ TIBBİ DESTİNASYONLAR 1. Sağlık Turizminde Öne Çıkan Destinasyonlar Global ölçekte değerlendirildiğinde son yılda bazı ülkelerin.
YOZGAT TAPU VE KADASTRO XXII. BÖLGE MÜDÜRLÜĞÜ Takım Lideri : Elvan SİVAS Takım Raportörü : İsmail AKSOY Takım Üyeleri :Seval ŞAHİNER Onur EREN Hakan.
SAĞLIK HİZMETLERİNDE KRİZ VE AFET YÖNETİMİ
Ahmet Kutsi Tecer 1901 yılında Kudüs'te doğdu. İlköğrenimine Kudüs'te başladı ve Kırklareli'nde devam etti. Lise öğrenimini Kadıköy Sultanisi'nde tamamladıktan.
ACIL DURUM PLANLARı AYTUNÇ ŞIMŞEK ACİL DURUM YANGıN, PATLAMA, TEHLIKELI KIMYASAL MADDELERDEN KAYNAKLANAN YAYıLıM, DOĞAL AFET GIBI ACIL MÜDAHALE,
M ESLEKİ E ĞİTİMDE D EĞİŞİM Eğitim Örgütlerinde Değişim Yönetimi Doç. Dr. Aydın BALYER Yalçın SEVER tinyurl.com/ degisimodevi.
İSTANBUL GELİŞİM ÜNİVERSİTESİ
Engelli Amerikalılar Yasası (Americans with Disabilities Act -ADA)-(1990)
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
Arş. Gör. EDİP KAYA, Dr. Ebru İnal
Kız çocukları için ilköğretimde en yüksek okullulaşma
TEMEL İLKYARDIM EĞİTİMİ
ANKARA 112 ACİL SAĞLIK HİZMETLERİNİN TELEFON ÇAĞRILARI
ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Araştırma ve Uygulama Merkezi Stratejik Planı Yrd. Doç. Dr. Günver GÜNEŞ Merkez.
Türkiye'deki Yasal Düzenlemeler
İŞYERİNİN ÖNEMİ İşyerleri, emekçilerin bir araya geldikleri, üyelerin örgütlenmeyi, sendikayı hissettik-leri ilk yerlerdir. Sendikaların gücü, işyeri örgütlülüğünün.
Ankara 112 Acil Sağlık Hizmetleri
Ergun, S.1, Koçak, S.1, Devrilmez, E.1, Tek, T.1
SAĞLIK HİZMETLERİ ARZI
AHMET HAKİ TÜRKDEMİR, ALTUĞ AYSUN
Bölüm 1 Stratejik Yönetim İlgili Terim ve Kavramlar
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
Prof Dr. Hakan Kahyaoğlu
ABD’de engelli bireylere yönelik ilk yasa 1798 yılında çıkarılmış,
KRİZ YÖNETİMİ Öğretim Görevlisi Meral GÜNEŞ.
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
ÇOCUK KORUMA HİZMETLERİNDE KOORDİNASYON STRATEJİ BELGESİ
AFETLERDE SAĞLIK HİZMETİ ORGANİZASYONU
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
BANKALARIN ORGANLARI GENEL KURUL
Erdem Danyer 1,2* , N.Gamze YÖRÜK 2
Bilişim Teknolojileri ve Yazılım Dersi
Ankara 112 Acil Sağlık Hizmetleri
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
COŞKUNLAR SÜRÜCÜ KURSLARI Trafik ve Çevre Bilgisi
İZMİR ÜNİVERSİTELERİ PLATFORMU DÖNEMİ ÇALIŞMALARI
Türkiye HBÖ Eylem Planı ( )
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
HAZİRAN DÖNEMİ SEMİNER ÇALIŞMALARI
MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
Projenin sonlandırılması
MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
2018’de Türkiye’nin Güvenlik Alanındaki Risk ve Tehdit Öncelikleri
Gerçek Yaşama Dayalı Durum Belirleme
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
TÜRKİYE BİLİMSEL VE TEKNİK ARAŞTIRMA KURUMU
Yasal Çerçeve Yapılan Çalışmalar Yapılması Gereken Çalışmalar
TEŞHİSLE İLİŞKİLİ GRUPLAR (TİG) TÜRKİYE UYGULAMASI
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
Ergenlikte Psikososyal Sorunlar
Sunum transkripti:

ANKARA’DAKİ HASTANELERİN AFETE HAZIRLIK DURUMLARI Dr. Muhittin DEMİRKASIMOĞLU Ankara İl Sağlık Müdürlüğü 112 İl Ambulans Servisi Başhekimliği

AFET Toplumun tamamı veya belli kesimleri için fiziksel, ekonomik ve sosyal kayıplar doğuran, normal hayatı ve insan faaliyetlerini durduran veya kesintiye uğratan doğal, teknolojik veya insan kaynaklı olaylardır. Dünya Sağlık Örgütü’ne göre afet (disaster); yaygın toplumsal, ekonomik ve çevresel kayıplara neden olan ve etkilenen toplumun kendi kaynaklarını kullanarak üstesinden gelebilme yeteneğini aşan, toplum faaliyetlerindeki ciddi bozulmadır. Risk sürecinin bir fonksiyonudur. Tehlikelerin birleşmesinden, zarar görebilirlik şartlarından ve riskin potansiyel olumsuz sonuçlarının azaltılmasındaki yetersizlikten kaynaklanmaktadır

KRİTİK ALTYAPI Son dönemde en önemli risklerden söz ederken kritik altyapı kavramı kullanılmaya başlanmıştır. Sağlık sektöründe kritik altyapılar hastaneler ve 112 Acil sistemidir. Hastaneler hizmetin 7/24 saat kesintisiz olması, kırılgan olması, enerjiler açısından dışarıya bağlı olma potansiyeli, siber güvenlikte sorunlar sebebiyle dünya afet ve hybrit savaş katogorisinde kritik altyapı olarak değerlendirilmektedir. 112 Acil sistemi de 7/24 saat kesintisiz hizmet verme kendi dışındaki etkenler dolayısıyla kritik altyapı unsurlarından birisi olarak değerlendirilmektedir. Hastanelerin afetlerde öncelikle üç boyutta koruma sağlamaları gerekmektedir: hayatı koruma, yatırımı koruma, hastane fonksiyonlarını ve işlevselliğini korumaktır. Buna ek olarak hastanelerin büyük afet meydana gelmesi durumunda acil tıbbi müdahale yapabilme kapasitesine sahip olması gerekmektedir.

DÜNYA’DA HAP Dünyada Hastane Afet Planı (HAP), 1960 yıllarda yapılması ihtiyacı hissedilmiştir. 1987 yılında hastaneler için olay komuta sistemi içinde olmasını sonlandırmıştır. Hastane Acil Olay Komuta Sistemi (HEICS) ABD'de hastaneler için önemli bir acil durum yönetim temeli olarak görev yapmışlardır. 1980’lerden bu yana HEICS ABD’de 6000’den fazla hastanede afetin değişik türlerine cevap ve hazırlık için önemli temel görev üstlenmiştir. Higgins ve arkadaşları 2004 yılında yayınladıkları çalışmada Amerika‟daki hastanelerin %99‟unun afet planları, %95‟inin ise afet komitesi olduğunu belirtmişlerdir. Benzer çalışmalar Hollanda’da da yapılmıştır. 1997 ve 2004 yılında aynı tür anketlerin yapıldığı 110 hastanedeki çalışmalar sonucu başarı oranı %41’den %95’e çıkmıştır.

TÜRKİYE’DE HAP Türk Tabipler Birliği Ankara İl Sağlık Müdürlüğünden resmi olarak istediği bilgilere göre Ankara’da hastanelerin afetlere hazır olup olmadığı konusunda ciddi bir çalışma yapılması gerekliliğini ortaya koymuştur. Türkiye genelinde ilk çalışma 2006 yılında yapılmış olup, planlar ve tatbikatlar denetlenmemiş sadece anketlere verilen cevaplar üzerinden değerlendirilmiştir. 2008 yılında Ankara’da başlayıp ülke geneline yayılan HAP eğitim, yapım ve denetim sürecine girilmiştir. Ankara’da hastanelere öncelikle HAP eğitimleri verilmiş, planlar sağlık müdürlüğü tarafından kontrol edilip, tatbikatları değerlendirilmiştir.

TÜRKİYE’DE HAP Ankara ilindeki hastanelerin karşılaşma ihtimali yüksek olan risklere yönelik imkân ve yeteneklerinin kitlesel yaralanmalarla oluşabilecek acil, afet ve olağan dışı durumlara (ODD) yaptıkları tatbikat ve il sağlık müdürlüğünün planlar üzerinden verdiği “plan geçerliliği onayı” ile hazırlık durumları ortaya konmuş olacaktır. 2014 yılındaki çalışma ile Ankara’daki hastanelerin afetlere hazırlık durumları değerlendirilmiştir. Bu değerlendirmeye O yıldaki 90 hastane binası (8 tanesi ağız diş sağlığı hastanesi ve merkezi) alınmıştır. 0-99 yatak arası küçük hastane, 100 yatak üzeri büyük hastane olarak değerlendirilmiştir. Bakanlık, askeri, özel ve üniversite hastaneleri değerlendirmeye alınmıştır.

BULGULAR 2. Basamak hastanelerin risk analizi yapmayı, triaj kartı kullanımını, alarm kodları kullanımını ve Yapısal olmayan Tehlikeleri (YOTA) % 60 oranında bildiği görülmüştür. 3. Basamak hastanelerin plan onaylanması %86 bulunmuştur. Özel hastanelerin YOTA çalışması, HAP onayı alması, şemanın oluşturulması, yedekleme sistemi, risk analizi yapması %30.4 düzeyinde kalmıştır. Özel dal hastanelerinin YOTA, risk analizi yapması, tahliye planlaması, alarm kodlarının kullanımı açısından %55,6 düzeyinde bulunmuştur. Üniversite hastanelerinde plan yapma, hazırlık, yedek yapılanma oranı, görev tanımlarının yapılması %45.5 bulunmuştur.

BULGULAR Ankara bulunan 90 hastane değerlendirmeye alındığında 52 tanesi ancak onay almış olup tüm hastaneler içinde %57,8’inin HAP’larının onaylandığı görülmektedir. Ortalama olarak % 57,8’nin risk analizi yaptığı bulunmuştur. Hastanelerin % 62,2 oranında atık planlaması yapıldığı bulunmuştur. Kapasite artırımı %63 olarak bulunmuştur. Hastanelerin 52 tanesi (%57,8) tatbikat yapmış olup, 38 tanesi (%42,2) tatbikat yapmamıştır. Özel hastanelerde alarm kodu kullanma oranı %30 düzeyinde üçüncü basamak hastanelerde %86 düzeyinde bulunmuştur. Alternatif iletişim % 10-20 düzeyinde kalmıştır. Kurumlararası iletişim ve koordinasyon kurulması 2. Basamakta %35, 3. Basamakta %33, özel hastane grubunda % 18, özel dal ve üniversite grubunda % 50, ü, ağız diş sağlığı hastane ve merkezlerinde 28,6 düzeyinde bulunmuştur.

BULGULAR Ankara’daki 90 hastaneden ancak 52 hastane yani tüm hastanelerin %57,8’i HAP onayı almıştır. İlk eğitimin üzerinden 5 yıl geçmesine rağmen hastanelerin 38 tanesi yani %42,2’si hala HAP onayı alamamıştır. Onay alan hastanelerden ancak 30 tanesi yaptıkları tatbikatlarda başarılı bulunmuştur. Onay alan 4 hastanenin tatbikatta başarısız olması ise yöneticilerinin yeterli desteği vermemesinden, hastane personelinin HAP’na gerekli ciddiyeti göstermemesinden, önemsiz bulmasından kaynaklanmaktadır. Onay alamayan 12 hastane de HAP tatbikatlarında başarılı bulunmuştur.

SONUÇ Ankara’daki hastanelerin de istenen düzeyde afete hazır olmadığı gözlemlenmiştir. Hastaneler HAP onayı alma sürecinde en ciddi zorluğu risk analizi, personel görevlendirilmesi ve YOTA konusunda çekmişlerdir. Hastanelerin ancak yaklaşık %60’ı HAP onayı alabilmiştir. Asıl ilginç olanı, eğitimlere eğitimci vermelerine rağmen üniversitelerin HAP yapma, onaylanma ve tatbikat yapma konusunda en geride kalan grup olduğu şaşırtıcıdır. Hastanelerin büyük ya da küçük olması HAP onayı alınmasını etkilememektedir. özel veya devlet hastanesi olması da gruplar arasında anlamlı fark yaratmamaktadır. Üniversite hastanelerinde THAP hazırlama ekibi oluşturulmasında da sıkıntılar yaşanmıştır. Öğretim üyelerinin bu yönden öncü olması gerekirken, THAP hazırlama ekibine gereken desteğin verilmediği gözlemlenmektedir. Sağlık Müdürlüğü denetim ekiplerinin konuya hâkim olmaları gerektiği, çünkü başka illerden onay alan zincir hastanelerin Ankara İl Sağlık Müdürlüğü Afet Şube Müdürlüğünün onayından geçemediği öğrenilmiştir.