YÜK-İSTİF.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Hâsılat kavramları Firmaların kârı maksimize ettikleri varsayılır. Kâr toplam hâsılat ile toplam maliyet arasındaki farktır. Kârı analiz etmek için hâsılat.
Advertisements

 zihinlerdeki çağrışımlar,  hisler, tutumlar, izlenimler  olumlu/olumsuz değerlendirmeler  akla gelen özet-resim  genel görünüş  sembolik anlam.
Mastarlar.
AVRUPA BİRLİĞİ SİSTEMİNDE ENGELLİLER ve ÖZEL EĞİTİM
Prof.Dr.Mehmet Tunç ÖZCAN
Serbest muhasebeci mali müşavir sigortası. Serbest muhasebeci mali müşavir sorumluluk sigortası Bu sigorta ile Sigortacı, Sigortalının vermekte olduğu.
COĞRAFYA PROJE ÖDEVİ ÖZGÜR SÖNMEZ 10/A Ulaşım Nedir ?
Metin içi özellikler metin dışı özelliklerle yakın ilişki içerisindedirler. Bunlar çeviri stratejilerinde kolaylıkla belirlenebilirler. Örneğin Felsefe.
YEDEKLEME NEDIR? Gülşen Güler. YEDEKLEME NEDIR? Yedekleme, en genel anlamıyla, bir bilgisayar sistemini işlevsel kılan temel birimlerin, üzerinde çalışan.
ELLE YÜK KALDIRMA VE TAŞIMA İŞLERİNDE İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ
VEREM NEDİR? NASIL BULAŞIR? KORUNMA YOLLARI NELERDİR? HAZIRLAYAN : FATMA SALDUZ.
Konu : Araçların Boyutları – Yükleme – Tehlikeli Madde – Otoyol Koruyucu Tertibatı – Bisiklet ve Yaya 1-) Araçlar yüklenirken.
PNÖMATİK SİSTEM.
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
KİRİŞ YÜKLERİ HESABI.
Sözsüz İletişimin Özellikleri
TEMELLER.
İLETİŞİM VE ETİK SUNUMU İREM KAYAHAN G İLETİŞİM SÜRECİNİN AŞAMALARI VE ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİ.
Leyla İÇERLİ Araş. Gör. Dr. Aksaray Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
EGE SÜRÜCÜ KURSU NEDİM METE (BİZİM HOCA) KADİR MALÇOK 1.
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
TALEP (İstem).
CARGO HANDLİNG GENEL BİLGİLER
Yük - İstif.
KIRIK, ÇIKIK VE BURKULMALAR
İÇİNDEKİLER NEGATİF ÜS ÜSSÜ SAYILARIN ÖZELLİKLERİ
DENİZ ÜZERİNDE YAĞIŞ ÖLÇÜMÜ
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ
Haritadaki Kısaltmalar ve Semboller
1. RİP Kıyıdan / Plajdan denize doğru olan bir akıntıdır.
Konu 5: Reasürans Anlaşmalarının genel özellikleri
BMET 262 Filtre Devreleri.
ELLE TAŞIMA İŞLERİ YÖNETMELİĞİ
PROGRAMLAMAYA GİRİŞ VE ALGORİTMA
TESLİM ALMA (TESELLÜM)
İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ
İMAL USULLERİ PLASTİK ŞEKİL VERME
TEMİZLİK YÖNTEMLERİ.
HALİM GÜNEŞ.
Arazinin Tesviye Edilmesi ve Doğrusal Programlama Tekniği
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ KARŞILAŞTIRMA ÖLÇÜTLERİ
Fluvyal Jeomorfoloji Yrd. Doç. Dr. Levent Uncu.
AKIŞKAN STATİĞİ ŞEKİLLER
YEM KÜLTÜRÜNÜN İLKELERİ
Sözleşme Sözleşme Türleri
HASAR ETKİN FON YÖNETİMİ AÇISINDAN HASAR ÖDEMESİ VE HASAR BİRİMLERİ ARASINDA KOORDİNASYON.
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
Benzetim 11. Ders İmalat Yönetimde Benzetim.
MADDEYİ TANIYALIM.
Ölçü transformatorları
Cerrahi El Yıkama.
ÜNİVERSİTEDE YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE İNTERNET KULLANIMINA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ Mehmet AKSÜT Nihat ÇAKIN 
ANALİTİK KİMYA DERS NOTLARI
PROGRAMLAMAYA GİRİŞ VE ALGORİTMA
SPORDA DİKKAT.
Problemler – Kültür Sırasında Problemler
Düzlem Yüzeyler ve Prizmalar
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
BÖLÜM 13 STATİK ELEKTRİK. BÖLÜM 13 STATİK ELEKTRİK.
2. Isının Işıma Yoluyla Yayılması
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
DOKU KÜLTÜRÜ VE BİYOTEKNOLOJİ İLE İLGİLİ PROBLEMLER
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
KUVVET VE SÜRTÜNME KUVVETİ
Kesikli Olay benzetimi Bileşenleri
KARIK SULAMA YÖNTEMİ Prof. Dr. A. Halim ORTA.
MODÜL 5.1 arabuluculuk AŞAMALARININ GÖZDEN GEÇİRİLMESİ
Nitel Araştırmalar.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
A.Ü. GAMA MYO. Elektrik ve Enerji Bölümü
Sunum transkripti:

YÜK-İSTİF

BALYA VE DÖKME YÜK KAPASİTELERİ

Gemi kapasite planlarında ambar kapasiteleri, balya kapasitesi ve dökme kapasite olarak ayrı ayrı verilmiştir. Bu kapasiteler yüklenecek yüke bağlı olarak ambarların hacmini göstermektedir.

Eğer bir ambara dökme yük yüklenecek ise; o ambarın dökme yük kapasitesi, yüklenecek yükün stoveç faktörüne bölündüğünde; o ambara o dökme yükten kaç ton yükleyebileceğimizi bulabiliriz.

Örneğin dökme yük kapasitesi 120 Örneğin dökme yük kapasitesi 120.000 cuft olan bir ambar stoveç faktörü 50 olan bir tahıl yükünden; 120.000/50=2,400 ton yüklene bilir. Ambarların balya kapasiteleri ise ambalajlı yükler iççin kullanılır. Yine yukarıdaki gemiyi örnek olarak kullanacak olursak, bu sefer ambarın balya kapasitesinin 100.000 cuft olduğunu görürüz.

Bu ambara stoveç faktörü 80 olan pamuk balyaları yükleyecek olursak; 100,000/80=1250 ton pamuk yükleyeceğimizi hesap ederiz. Bu açıklamalardan anlaşılan, bu ambarın dökme yük kapasitesi, balya kapasitesinden daha büyük olduğudur. Bu fark daha öncede belirtildiği gibi hem postalar arası boşluktan kaynaklanır hem de istifden dolayı yitik hacim “BROKEN STOWAGE” kaybında ortaya çıkar.

GÜVERTEYE İSTİF

Gemilerin detveytine göre yük alabilmek için, bazen güverteye de yük yüklene bilir ancak güverteye yük yüklemek için bir takım özel şartları gerektirir. Güverteye yüklenecek yükler hem kendisi risk altındadır hem de gemiye zarar verebilir.

Onun için, güverte yükleri, taşıyan ile yükleyici arasında yapılan özel bir anlaşma ile yüklenir. Bu anlaşmada yüke ait bütün risklerin yükleyiciye ait olduğu ve gemi emniyeti söz konusu olduğunda kaptanın bu yükler üzerinde her türlü tasarrufunun olacağı belirtilir.

Güverte yükünden kaynaklanan riskleri aşağıdaki gibi sıralaya biliriz. a-)Güverte yüklerinin deniz suyu ve yağmurdan ıslanabileceği riski. B-)Bu yükler gemi stabilitesine negatif etki yaparlar, yani güverte yükleri “GM”’nin küçülmesine sebep olur.

C-)stabilite ile ilgili olarak bazı güverte yükleri ıslandığı zaman ağırlıkları daha da artar ve “GM”’nin daha da küçülmesine neden olur. D-)Gemideki yük bağlama donanımları, yani mapa uygun yerde olmayabilir. Bu durum geminin ve yükün emniyetini ters yönde etkiler.

E-)Eğer yükleyiciden güverteye yükleme müsadesi alınmışsa, bütün ticari sorumluluk armatöre ait olur. F-)Güvertesine yük yükleyen gemiler kötü havalardan kaçmak mecburiyetindedir

Bu durumda seferin uzamasına neden olur Bu durumda seferin uzamasına neden olur. İşte güvertesine yük yükleyecek gemi kaptanları yukarıdaki tehlikeleri göz önünde bulundurarak, planlarını yapmak ve kararlarının buna göre vermek durumundadırlar.

YÜKE AİT BİLGİLER

Gemilere yüklenecek yük çok çeşitli olduğundan, bunlara ait bilgileri akılda tutmak imkansızdır. Onun için her bir yük yükleneceği zaman o yükle ilgili bilgileri elde etmeliyiz. Daha öncede belirtildiği gibi çeşitli kitaplardan veya yükleyiciden temin edilebilir.

Aynı zamanda, yüklenecek yüke ait; uluslar arası kurallar yükleme limanları kuralları, boşaltma limanları kuralları hatta transit uğranacak limanların kuralları iyice öğrenilmelidir. Özellikle tehlikeli yüklerde eğer bu kurallar bilinmez ise bir takım gecikmelere neden olabileceği ve bunun sonucu olarak da büyük zararlara uğranılacağı hiç akıldan çıkartılmamalıdır.

Örneğin Süveyş kanalından transit geçecek gemiler, tehlikeli yüklerini kanal idaresine bildirmeleri gerekir. Aksini yapan gemiler tespit edildiğinde kanal geçişi engelleneceği gibi ağır para cezalarına çarptırılır. Yüklere ait bilgiler, istif, ayrım, bağlama ve havalandırma gibi konularda gemi zabitlerine rehberlik yaparlar.

Aşağıdaki listede yüklerin üzerine yapıştırılan işaretlerin ne anlama geldiği belirtilmiştir (şekil 5)

Ayrıca yüklere ait çeşitliği bilgileri içeren kitaplarda; yükün adı, özelliği, istif faktörü, ve ambalaj şekli ile o yükün taşınmasında özen gösterilmesi gereken hususlar belirtilmiştir. Gemi zabitleri bir yükü yüklemeden evvel bu bilgileri öğrenip gerekli tedbirleri almalıdır.

Aksi durumda yükleme-taşıma-boşaltma esnasında yük hasar görebilir Aksi durumda yükleme-taşıma-boşaltma esnasında yük hasar görebilir. Bu hususun sorumluluğu ise geminin olacaktır. Bazı yüklere gerekli özen ve dikkat gösterilmez ise bu yükte ortaya çıkabilecek değişiklikler gemiyi de hasar verebilir, hatta gemiyi batırabilir.

Örneğin kendiliğinden sulanan dökme yükler, eğer uygun yüklenmemiş ise veya tavsiye edildiği gibi taşımıyorsa, sulanıp kaygan hale gelebilir. İşte 1970 li yıllarda rutubetli konsantre çinko yükleyen ve Deniz Nakliyat Şirketi’ne ait Amasya gemisi Biscay körfezinde bu sebepten battı ve 9 denizcimiz bu yüzden hayatını kaybetti.

Stoveç kitaplarında yüklere ait bilgiler alfabetik sıraya göre verilmiştir. Aşağıda Thomas!a ait stoveç kitabından alınan örnekler, bilgi için verilmiştir.

YÜKÜN ADI KARAKTERİSTİĞilı İSTİF FAKTÖRÜ CUFT AMBALAJ ŞEKLİ ABACA(KENDİR) Islanmamalı 92/105 Preslenmiş balya ABALONE(KABUKLU DENİZ HAYVANI 80/85 Torbalı veya sandıklı ASETON ISLAK YÜKLENEBİLİR 80/90 VARİLLİ YÜK ASETİK ASİT Islak yüklenebilir Varilli yük ACHIOTE ISLANMAMALI 60/64 SANDIKLI YÜK ARAÇ ZAMKI Islanmamalı güneşte kalmamalı 40/45 Bidonlu yük ACİD OİL Dip ambar yükü 65/70 teneke 55/65 bidon 38/40 bulk Üç türlü

YÜK KOMPARTIMANLARI

YÜK BÖLÜMLERİ: Kuru yük gemilerinde yüklerin yüklendiği yerlere yük bölmeleri denir. Bunlar; A-)Dip ambarlar B-)Gladoralar ve C-)Lokerlereden oluşmaktadır.

Bu bölmelere yüklenen yüklerin hasar görmeden istif edilmesi, taşınması, boşaltılması ve teslim edilmesi için gemi kaptan ve zabitlerine düşen birçok görev vardır.

Eski gemilerde dip ambarların tabanı yani tank toplar, kalın tahtalar ile döşenmişti. Bundan amaç yükün gemi bünyesi ile temas ederek hasar görmesini önlemekti. Yine bu tip gemilerde ambar ve gladoraların alabandalarına tahta latalar yerleştirilmiştir.

Böylece yükün soğuk ve rutubetli yüzeylere teması önlenmiş olmaktadır Böylece yükün soğuk ve rutubetli yüzeylere teması önlenmiş olmaktadır. Ayrıca dip ambar ve gladoraların çeşitli yerlerine yükü bağlamak için mapalar kaynatılmıştır. Bütün bu tedbirler yükün hasar görmesine engel olmak içindir.