Cumhuriyet Dönemi Din Dersinin Tarihi Süreci

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
B. HUKUK ALANINDAKİ İNKILAPLAR Türkiye’de Anayasalar 1921 Anayasası 1.İnönü Savaşı’ndan sonra yeni Türk devletine işlerlik kazandırmak amacıyla 20 Ocak.
Advertisements

TEMEL EĞİTİMDEN ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ Öğrencilerin aldıkları puanlar kadar yaptıkları doğru tercihler de iyi bir liseye adım atmalarına yardımcı olacaktır.8.sınıf.
REHBERLİK VE VE KİŞİSEL GELİŞİM MERKEZİ MERKEZİ. ORTAÖĞRETİME GEÇİŞTE YENİ SİSTEM.
EN İ Y İ LER HEP B İ Z İ MLE BÖLGEN İ N BEŞ OKUL B İ R İ NC İ S İ.
AVRUPA BİRLİĞİ SİSTEMİNDE ENGELLİLER ve ÖZEL EĞİTİM
 1 – 5 Yaş Grubu  6 Yaş Anaokulu  7 – 16 Yaş İlk öğretim  Lise Eğitimi İSVEÇ EĞİTİM SİSTEMİ.
IFMB202: FEN VE TEKNOLOJİ PROGRAMI VE PLANLAMA 2016-Bahar Dönemi 2. HAFTA Yrd. Doç. Dr. Bahadır Namdar Fen Bilgisi Eğitimi ABD.
KESİN HESAP KANUNU VE ÖZELLİKLERİ
MEHMET EM İ N YURDAKUL ORTAOKULU REHBERL İ K SERV İ S İ teog.
FP. TÜRK EĞİTİM SİSTEMİNİN GEÇMİŞİ Orta Asya Türkleri’nin Müslüman olmadan önce örgün eğitim kurumlarının olup olmadığı bilinmemektedir. Ancak Türk Kültürü’nün.
TÜRKİYE ODALAR VE BORSALAR BİRLİĞİ. TOBB nedir ? Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (kısa TOBB) Ticaret Odaları, Sanayi Odaları, Ticaret ve Sanayi Odaları,
Antalya/Muratpaşa SABİHA GÖKÇEN ANAOKULU EFQM KAZANANLAR KONFERANSI ASLI KANBİR OKUL MÜDÜRÜ 24 Şubat 2016 İstanbul Deniz Müzesi.
Eğitim Kültür Alanında İnkılaplar 11.Milli Eğitim Tevhid-i Tedrisat(Öğretim Birliği Kanunu) ve Medreselerin Kaldırılması: (3 Mart 1924) Osmanlı Devleti’nin.
TEOG YAKLA Ş IRKEN 7. SINIF TEOG B İ LG İ LEND İ RME SEM İ NER İ.
ÖĞRENCİLERİN KILIK KIYAFET YÖNETMELİĞİ ELLİBAŞ ORTAOKULU.
KONYA BİLİM VE SANAT MERKEZİ EĞİTİM ÖĞRETİM YILI.
PAYLAŞMA VE YARDIMLAŞMA İBADETİ OLARAK ZEKAT
2014 ORTA ÖĞRETİME YERLEŞTİRME SİSTEMİ – 2015 E ğ itim- ö ğ retim yılında altı temel ders için 8. sınıfta ö ğ retmen tarafından dönemsel olarak.
Hikmet SIRMA.
Temel Eğitim Genel Müdürlüğü Eğitim Politikaları Dairesi Ağustos 2016 Kuşadası Fatih BAŞAK Eğitim Politikaları Daire Başkanı.
Bu slayt, ön lisans öğrencilerimize son sınıfta ya da mezun olduktan sonra başvuru yapabilecekleri sınavlar hakkında bilgi verme amaçlı hazırlanmıştır.
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları
Engelli Amerikalılar Yasası (Americans with Disabilities Act -ADA)-(1990)
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
TÜRKİYE’DE OKUL ÖNCESİ EĞİTİM
Türkiye'deki Yasal Düzenlemeler
Değerlendirme Soruları Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmeni
TEOG.
ÇAĞDAŞ TÜRKİYE YOLUNDA ADIMLAR / Soyadı Kanunu’nun Kabulü
NOT VERME VE MEZUNİYET.
ÖRGÜN EĞİTİMLE BİRLİKTE HAFIZLIK PROJESİ TANITIM PROGRAMINA
İLKOKULU 4/D SINIFI VELİ TOPLANTISINA HOŞGELDİNİZ 2 EKİM 2017.
SOSYAL FARKINDALIK PROJESİ
YÜKSEKÖĞRETİM KURUMLARI SINAVI (YKS)
BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ. BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ.
BİLSEM NEDİR? “Bilim ve Sanat Merkezi, okul öncesi eğitim, ilkokul, ortaokul ve lise çağındaki özel yetenekli öğrencilerin bireysel yeteneklerinin farkında.
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ.
Fransa Eğitim Sistemi Dr. Yar Ali METE.
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI
ORTAOKULA GEÇİŞ.
Milli Eğitim Bakanlığı örgüt yapısı
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.).
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
MİLLİ BİLİNCİ OLUŞTURMAK İYİ İNSAN, İYİ VATANDAŞ YETİŞTİRMEK
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
Bugün neler öğreneceğiz?
Müfitcan ÖZKÖYLÜ CUMHURİYET İLKOKULU REHBERLİK SERVİSİ
Din Dersi Paylaşım Portalı
Medya okuryazarlığı eğitimi dersi
TEMEL EĞİTİMDEN ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ (TEOG)
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
PETKİM ORTAOKULU REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA SERVİSİ
DÖNEMİ FAALİYET RAPORU Sunucu: Doç. Dr. Fevzi HANSU
Dünyanın En Şaşırtıcı Eğitim Sistemi: Finlandiya
Türk Eğitim Tarihi 5.
MBT-303 özel öğretim yöntemleri-ı
Aile Eğitim Semineri HOŞ GELDİNİZ
DÖNEMİ FAALİYET RAPORU Sunucu: Yrd. Doç. Dr. Fevzi HANSU
ÖBBS (Öğrenci Başarılarının Belirlenmesi Sınavı)
HAZİRAN DÖNEMİ SEMİNER ÇALIŞMALARI
ÜNİVERSİTEDE YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE İNTERNET KULLANIMINA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ Mehmet AKSÜT Nihat ÇAKIN 
Türkçe Öğretimi Uygulama ve Araştırma Merkezi Müdürlüğü
öneriler Sınıfların tüm öğrencileri içerecek biçimde düzenlenmesi
7. Sınıf 2. Ünite: HAC VE KURBAN
MESLEKİ VE TEKNİK EĞİTİM ŞUBESİ
Liselere Geçiş Sınavı;
ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ YÖNERGESİ
LİSELERE GEÇİŞ SİSTEMİ
YÜKSEKÖĞRETİM KURUMU.
ABİDE (Akademik Becerilerin İzlenmesi ve DEğerlendirilmesi)
Sunum transkripti:

Cumhuriyet Dönemi Din Dersinin Tarihi Süreci Prof. Dr. Cemal Tosun

Konunun Ele Alınışı: A – 1924 – 1939 B – 1940 – 1949 C – 1950 – 1982

Tevhid-i Tedrisat (Öğretim Birliği) Kanunu Bütün eğitim kurumlarını maarif Vekaleti’ne bağlayarak, ülkenin insanları arasında duygu ve düşünce birliğini ve dayanışma ruhunu sağlamaktır.

Tevhid-i Tedrisat (3 Mart 1924) Bu kanun mesleki din eğitiminin (orta ve yüksek öğretimde) doğrudan mesnedidir. İlk ve orta öğretim kurumlarındaki din eğitiminin dolaylı olarak yasal dayanağıdır.

Cumhuriyet Döneminin İlk öğretim programı: 1924 tarihli “ İlk Mekteplerin Müfredat Programı” dır. Bu programın 1914 tarihli “Mekatib-i İbtidaiye Ders Müfredatı”ndan pek farkı yoktur.

İlkokullarda din eğitimi Eski programda bağımsız birer ders olarak yer alan “Kur’an-ı Kerim” ve “Malumat-ı Diniye” dersleri 1924 programında “Kur’an-ı Kerim ve Din Dersleri” olarak birleştirilmiştir. 2. sınıftan itibaren haftada 2 saattir. ( 2.3.4.5.sınıflar)

2. Sınıf için amacı; Kur’an-ı Kerim elifbası ile başlanacak ve Amme cüzüne devam edilecektir. Öğretmen, Hazret-i Peygamberin menakıb-ı seniyesini (güzel ahlakını ve hayatını) izah ederek İslam muhabbetini çocukların kalbinde yaşatacaktır.” Genel ve tek tek sınıflara göre belirlenmiş özel amaçlar yoktur.

1926 “İlk Mekteplerin Müfredat Programı” İlk kez derslerin özel amaçlarına yer verilmiştir. Bu programda Din Dersleri 3. sınıftan itibaren haftada bir saattir. (3.4.5.sınıflar)

Hedefi: Çocuklarda Cenab-ı Hakka karşı şükran ve muhabbet hisleri uyandırmak, onlara İslam dinini sevdirmek ve bütün müslümanların itikatlarındaki vahdetin faydasını bildirmektir.

30.11.1929 tarihli Maarif Vekaleti Talim ve Terbiye Heyeti’nin kararı: Şehir ilkokullarında “Müfredat programlarındaki din derslerinin okutulacağı, fakat öğrencilerin imtihana tabi tutulmayacakları” belirtilmiştir.

28.10.1930 tarihinde Bakanlıkça “ ilkokul programları içerisindeki müfredatın ancak arzu eden 5. sınıf öğrencilerine ve Perşembe günleri öğleden sonra yarım saat okutulabileceği” tamim edilmiştir.

1930 Yılında yayınlanan “ilk Mektep Müfredat Programı”nda : “ 5 1930 Yılında yayınlanan “ilk Mektep Müfredat Programı”nda : “ 5. sınıf talebesinden ebeveyni arzu edenlere program haricinde olarak, haftada yarım saat konferans tarzında verilir” kaydı konmuştur. Konular (4.5. sınıfların birleştirilmesi) ve dersin amaçları 1926 programının aynıdır.

1931-32 öğretim yılından itibaren şehir ilkokullarından Din Dersi tamamen çıkarılmıştır. Şehir ilkokullarında ne program dışı ne de isteğe bağlı olarak yer verilmiştir.

KÖY İLKOKULLARI 1927 deki düzenlemede köy ilkokulları programında Din dersi program içinde yer almıştır.

1930’da yapılan “Köy Mektepleri Müfredat Programı”nda Din Dersleri ne yer verilmemiştir. Bununla birlikte Din Dersinin her Perşembe öğleden sonra yarım saat olarak 3. sınıfta verilmesi kararlaştırılmıştır. Dersin amaçları 1926 programı ile aynı, içeriği ise 3.4. sınıfların birleştirilmesinden oluşmuştur.

Köy ilkokullarındaki Din Dersleri 1938 yılındaki programda da yer almıştır. Demek ki, Din Dersi program dışı olarak 1938’e kadar okutulmuştur. 1939 yılında yapılan düzenlemede ise program dışı da yer almamıştır.

Orta Okul ( Lise 1. Evre) II. Heyet-i İlmiye’nin çalışmaları sonucunda; 1. ve 2. sınıflarda haftada birer saat Din Dersleri yer almıştır. Dersin içeriği: Temizlik, namaz, oruç, hac, zekat, kurban gibi İslam’ın şartları, iman esasları ve Hz. Peygamberin Mekke ve Medine’deki hayatı yer almaktadır.

ORTA OKUL (Lise 1. devre) 1927’den sonra yapılan programlarda Din Dersi yer almamıştır.

Lise (ikinci devre ) Programda Din Dersleri hiçbir sınıfta yer almamıştır.

1939 – 1948 Okullarda din eğitiminin hiç yer almadığı dönemdir. Niçin yer verilmediğine ilişkin bir meclis kararı da bulunmamaktadır.

Din öğretimi bir “Problem Alanı” olarak ele alınmak zorunluluğu ortaya çıkmıştır.

Ahlak ve moral dersi (1946) 1946’da “Ahlak ve moral dersi” olarak düşünülmüş, Fransız örneğine uygun “Muhasabatı Ahlakiye” dersinin konulabileceği kararlaştırılmıştır. Bu düşünce 1974 yılında uygulanmıştır. Bu arada “Yurttaşlık Bilgisi” dersinin benzer konuları işlemesi yeterli görülmüştür.

İLK OKULLARDA tekrar din eğitimi (1948) MEB Talim ve Terbiye Heyeti’nin 25.11.1948 tarih ve 232 sayılı kararı ile İlkokulların 4.5. sınıflarına ( 2 saat) 15 Şubat 1949 tarihinden itibaren Din Bilgisi dersi (İhtiyari) konmuştur. Dersin sınıf geçme ile ilgisi yoktur.

Öğrenci velileri, çocuklarının din bilgisi dersine devamını arzu ettiklerini yazılı olarak okul idaresine bildireceklerdir. Öğretmenler öğrencilerin devamını kontrol edecekler, devamsız olanları velilerine bildireceklerdir.

1948 yılında hazırlanan program 1968 yılına kadar uygulanmıştır. 1950 yılında Din Bilgisi dersi program içine alınmıştır. 1949’da aldırmak isteyen veli, bildirimde bulunurken; 1950’de Din Bilgisi dersi verilmemesi hususunda bir bildirim istenmektedir.

1968 yılında hazırlanan programda Din Bilgisi Dersinin amaçları: 1982 yılına kadar devam edecek olan bu programın içeriği 1948 yılındaki içeriğin biraz geliştirilmiş şeklidir. ( ahlaki konulara daha fazla yer verilmiştir.) Kur’an’ın ilkeleri çerçevesinde bir çeşit “İlmihal”, günlük yaşantı ile ilgili dini bilgiler olarak değerlendirilmiştir.

Orta Okullarda Din Bilgisi Dersi: 13 Ağustos 1956 da Bakanlar Kurulunun 7805 tarihli Kararı ve 19.09.1956 tarihli 4286 sayılı genelgesi ile 1.ve 2. sınıflara birer saat Din Bilgisi dersi konulmuştur.

İstemeyen veli, sene başında okul idaresine bildirecektir. Ders, seçenler için devam mecburiyeti olan ve sınıf geçmede etkili olan bir derstir.

Lise Din Bilgisi Dersi: 1967 MEB Talim ve Terbiye Dairesinin 21.9.1967 tarih ve 343 sayılı kararı ile 1967-68 öğretim yılı başından itibaren. 1. ve 2. sınıflara Anayasanın “Laiklik” prensibine ve “isteğe bağlılık” kaydına uyulmak şartıyla, normal ders saatleri dışında haftada birer saat Din Bilgisi dersi.

18 Haziran 1969 tarihli bir genelge ile; çocuklarına Din Bilgisi Dersini aldırmak isteyen velilerin idareye dilekçe vermeleri istenmiştir.

Ahlak Bilgisi Dersi: (1974) Zorunlu olarak okutulmuştur. “Bu ders Din Bilgisi dersinin alternatifi değildi. Bu derste bazı öğretmenler sosyoloji yapıyordu, kimi felsefe. Onu da nasıl yapacağını bilemiyordu” (B.Bilgin)

1982’ye gelindiğinde; Tevhid-i Tedrisatın ruhuna dönüş: 1. Din eğitimini okulda alanlar 2. Din eğitimini özel/okul dışında alanlar 3. Din eğitimini hiç almayanlar

Atatürk ilke ve İnkılapları açısından “Her fert dinini, imanını öğrenmek için bir yere muhtaçtır, orası da mekteptir.”

Din ve Vicdan Hürriyeti - Laiklik: “Bir değerin vicdan konusu haline gelebilmesi için bilgisinin kazanılmış olması gerekir. Bilgi olmayınca, vicdana bırakılan ne olacaktır?” “Bilmek ile inanmanın ve yapmanın ayırt edilmesi gerekir.”

Dini sosyalleşme: “Çeşitli ilişkiler bakımından temasta bulunduğumuz, alış-veriş yaptığımız kimsellerin dinini bilmemiz, insanlık münasebetlerinin iyi yürüyebilmesi için gereklidir. Kişi karşısındakinin dinini bilmezse, onun dinine nasıl hürmet edebilir?”

Kültürü tanıma ve anlama Bir milletin, çocuklarına kültürünü bütünüyle okutması bir ihtiyaçtır. Kültürümüzü, mimarimizi, sanatımızı anlamak için İslam dinini bilmek gereklidir. (Yunus Emre, Mevlana, Hacı Bektaş-ı Veli)

Türkiye Tecrübesi Din Dersi (Zorunlu) Din Bilgisi (seçmeli) Ahlak Bilgisi ( Zorunlu) Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi