2017 ÖSYS TERCİHLER…
2017 ÖSYS İŞLEM ZAMAN ÇİZELGESİ… Temmuz 2017 Tercih Kılavuzunun yayınlanması 11 Temmuz 2017 LYS sonuçlarının açıklanması 11 Temmuz – 26 Temmuz 2017 ÖSYS Tercih Formunun doldurulması, ücretin yatırılması ve teslimi (resmi tercih dönemi) Temmuzun Son Haftası ÖSYS yerleştirme sonuçlarının açıklanması
2017- ÖSYS SINAV SONUÇ BELGESİNDE NELER BULUNUR?... Adayın her test türünde yaptığı doğru ve yanlış cevap sayıları, Adayın girdiği LYS’ ler doğrultusunda, MF,TM,TS,DİL,YGS puan türlerinden puanları ve başarı sıralamaları Adayın diploma notu ve OBP’ si OBP katkısıyla elde edilen ve yerleştirmede kullanılacak olan puan türlerine göre yerleştirme puanları ve başarı sıralamaları yer alacaktır.
2017 ÖSYS PUAN HESAPLAMASI Her puan türündeki, en küçüğü 100, en büyüğü 500 olan puanlar hesaplanacaktır. 2017 LYS sonucuna göre ön- lisans tercihi yapabilmek için, öğrencinin seçmek istediği alanın puan türünde (örneğin Radyoloji YGS-1) 150 puan barajını geçmesi gerekmektedir. 2017 LYS sonucuna göre lisans tercihi yapabilmek için, öğrencinin seçmek istediği alanın puan türünde (örneğin Tıp Fakültesi MF-3) 180 puan barajını geçmesi gerekmektedir. YGS puan türlerinde 150 puan barajını geçen her puan türünde yerleştirme puanı hesaplanır ve tercih edilen bölüm yerleştirme puanına bakılarak tercih edilir.
Örnek: LYS Sonuç Karnesi
TERCİH DÖNEMİNE HAZIRLIK…
Tercih Ofisleri Tercih ofisleri rehber öğretmenlerin ve öğrenci / velilerimizin rahat edebileceği şekilde hazırlanmalıdır. Bunun için; Bir ofiste tek rehber öğretmen olacak şekilde düzenlenmelidir. Bir masa, masanın önünde sehpa, en az iki sandalye (öğrenci ve velinin oturacağı şekilde) bulundurulmalıdır. Rehber öğretmenin masasında bilgisayar ve internet bağlantısı bulunmalıdır. Veli ve öğrencinin önünde vakit geçirirken karıştırabileceği üniversite tanıtım broşürleri, ÖSYS Rehberi ve Taban Puanlar Rehberi, Yükseköğretim Programları rehberleri bulunmalıdır. Duvarlarda, 2017 Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu’ nun önemli kısımlarının A3’ e çekilmiş fotokopisi asılmalıdır. Tercihlerle ilgili önemli ve unutulmaması gereken bilgiler yazılıp, asılmalıdır.
Bekleme Salonları Oturma grubu Çay – kahve ve su makinesi Duvarlarda, 2017 Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu’ nun önemli kısımlarının A3’ e çekilmiş fotokopisi asılmalıdır. Üniversitelerin afişleri duvara asılmalıdır. Tercihlerle ilgili önemli ve unutulmaması gereken bilgiler yazılıp, asılmalıdır. Veliler beklerken zaman geçirmeleri için, günlük gazete ve dergiler bulundurulmalıdır. En az iki adet bilgisayar (tercih robotunun- UTM- açık olduğu ve internet bağlantısının bulunduğu) bulundurulmalıdır. TV bulundurulmalıdır.
Tercih ofislerinde dikkat edilmesi gereken detaylar Bir öğrencinin tercihi yapılırken, diğer öğrenci veya velilerin duymaması ve karışmaması önemlidir. Bir öğrencinin tercihi yapılırken, öğrencinin anne ve babası dışında kimse tercihe alınmamalıdır. Öğrenci tercihe gelmeden, ön araştırma yapıp gelmiş olmalıdır. Öğrencinin tercihlerinin son hali oluşmadan, öğrenci gönderilmemelidir. Gerekli olduğu durumlarda öğrenciye ikinci randevu verilmelidir. Öğrencinin tercih listesini teslim etmeden son halini rehber öğretmeni mutlaka görmelidir. Randevusundan önce gelen veli ve öğrencileri yönlendirecek, randevusu geleni ise rehber öğretmenin yanına yönlendirecek en az iki görevliye ihtiyaç vardır.
Sınav açıklandığında… Tercih ofisleri en az iki gün önce hazır duruma getirilmelidir. Sınav sonuçlarının açıklandığının ertesi günü rehber öğretmenler toplantı yapıp, önceki yılın istatistikleri ile beraber, tercih stratejisi belirlemelidir. UTM incelenmelidir ve kullanımı denenmelidir. 2017 Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu incelenmeli, ÖSYM tarafından yapılan basın açıklamaları izlenmelidir.
2017 TERCİH VE YERLEŞTİRME İŞLEMLERİ… Adaylar “2017-ÖSYS Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu” nu OSYM’ nin http//www.osym.gov.tr internet adresinden inceleyebilirler.(Kılavuz dağıtımı ve satışı yapılmayacaktır.) Adaylar tercihlerini Başvuru Merkezleri aracılığıyla, ya da bireysel olarak internet üzerinden ÖSYM’ye gönderebilirler. Bankaya tercih için herhangi bir ücret yatırılmayacaktır.
ÖSYS Tercihleri Neye Göre Yapılır? Adayın barajı geçtiği puan türleri, Adayın tercih yapacağı puan türleri, Adayın tercih yapacağı yükseköğretim programlarının, bir önceki yerleştirmedeki başarı sıraları, Adayın yerleşmek istediği programların kontenjanları’ na göre tercih yapılır.
Önemli Notlar… Öğrenci 2017 ÖSYS sonucunda, 180.000 ve üstü ikinci aşama puan türlerinden puana sahipse lisans programlarını tercih edebilir. Özel Yetenek Sınavı ile öğrenci alan programlar okul inisiyatifinde belirlenen baraj puanı geçtiği taktirde bizzat okula başvuracaklardır. Öğrenci Başvuru Merkezi’ nden verilen onay belgesini saklanmalıdır. Öğrencinin sınav sonuç belgesini veya internetten çıkarılan sonuç çıktısını görmeden asla tercih yapılmamalıdır.
Önemli Notlar… Öğrencinin, kendi ilgi, yetenek ve beklentileri doğrultusunda tercih yapıp yapmadığına dikkat edilmelidir. Öğrenciye hedeflediği bölüm ve kariyer hedefleri doğrultusunda, üniversite alternatifi sunulmalıdır. Öğrencinin tercih listesinde yer verdiği tüm tercihlerde (özellikler şehir dışı tercihlerinde), ailesinin onayı da alınmalıdır.
Önemli Notlar… Öğrenciye, listesinde yer verdiği tüm programların özel koşulları tek tek okutulmadır. Sınavsız Geçiş hakkı kaldırılmıştır. Meslek Lisesi öğrencilerine bu bilgi mutlaka verilmeli tercihi buna göre yapılmalıdır. Meslek lisesi öğrencilerinin mezun oldukları alana göre ek puanları olacağından ilgili bölümler kılavuzdan bulunarak öğrenciye bilgi verilmelidir. Yurtdışında bir programı tercih etmeyi düşünen adaylar, YÖK Denklik Bürosu’ ndan denkliği olup olmadığını araştırmalıdır.
Önemli Notlar… Öğrenci yerleştirildiği taktirde gitmeyeceği (kayıt olmayacağı) herhangi bir programa asla tercih listesinde yer vermemelidir. Çünkü, bir önceki yıl yerleştirilen adaylar; AÖF kontenjansız bölümleri hariç bir sonraki yıl ÖSYS’ ye girmeleri durumunda OBP’ leri yarı yarıya düşer. AÖF kontenjanlı bölümlerine, lisans programlarına yerleşen öğrencilerin bir sonraki yıl ÖSYS’ ye girmeleri durumunda puan kaybına uğrar.
Tercih Listesi Sorgulanmalı… Listedeki programların sırası, istek sıranız ile örtüşüyor mu? Listedeki programların kodlarını kontrol ettiniz mi? Tercihlerinizi yapmadan önce programların içeriğini, iş olanak ve koşullarını yeterince araştırdınız mı?
Özel Yetenek Sınavı İle Öğrenci Alan Programlara Yerleşme Başvurular üniversitelere yapılır, tercih listesinde bu programlara yer verilmez. Başvurular sırasında öğrencinin en yüksek YGS puanı esas alınır. Özel Yetenek Sınavı’ na katılmak için gerekli olan baraj puanı üniversiteler kendi belirler. Adaylar hem özel yetenek sınavı ile öğrenci alan, hem de merkezi yerleştirme ile öğrenci alan programlara yerleşebilir. Her ikisini de kazandıktan sonra tercihi aday yapar. Özel Yetenek Sınavı ile yerleştirilen adayın bir sonraki yıl sınava girdiğinde, merkezi yerleştirme ile yerleşen adaylara uygulanan puan kaybı uygulanır.
Açıköğretim Programlarına Yerleşme Kontenjansız Açıköğretim Programları’ na yerleştirme; aday, ilgili yıl uygulanan baraj puanı geçtiğinde tercih listesine istediği programı yazar ve yerleşir. Kontenjanlı Açıköğretim Programları’ na yerleştirmede ise gerekli olan koşullar ve kontenjan dâhilinde yerleştirme yapılır.
TERCİH YAPARKEN NELERE DİKKAT EDİLMELİDİR? İnsan hayatında bazı kararlar vardır ki bu kararlar bir ömür boyu insanın yaşamını etkiler. Bu kararların en önemlilerinden bir tanesi de insanın ne tür bir meslek sahibi olacağıdır. Dolayısıyla telafisi mümkün olmayan böyle bir süreçte çok iyi bir değerlendirme yapmak kendimizi çok iyi tanımak ve bu doğrultuda sağlıklı kararlar vermek gerekir. Tercih dönemi bu bu bağlamda çok önem arz etmektedir. Tercihler hazırlanırken yapılacak yanlışlıklar geriye dönüşü olmayan hataları beraberinde getirebilir.
Öğrenciye öğütler… Öncelikle tercih kılavuzu baştan sona dikkatlice okunmalıdır. Seçtiğimiz mesleğin bizim karakterimize uygun olup olmadığını iyice araştırmalıyız. Çünkü bir ömür boyu o mesleği icra edeceğimizi unutmamalıyız. Özellikle parası çok yada karizması iyi diye bir programı seçmeniz büyük bir hata olabilir. Bundan 5-10-15 sene sonrasını hayal ediniz. Nerede olmak istersiniz, neler yapmak istersiniz. Tercihlerinizi yaparken bunları asla unutmamalısınız.
Öğrenciye Öğütler… Üniversiteleri, öğretim kadrolarını, size sunacakları imkanları, yurt dışı olanaklarını iyi araştırmalısınız. Tercih edeceğiniz üniversitenin içinize iyice sinmesine dikkat etmelisiniz. Birde şunu asla unutmayalım günümüzde artık sadece bitirilen üniversitenin markasına sığınarak bir yerlere gelmek, sadece diplomaya güvenmek yeterli bir parametre değildir. Kendimizi geliştirmek,(teknolojiyi yakından takip etmek, iletişim becerimizin üst düzey olması, işe yatkınlık, çözüm odaklı, birkaç dil bilmek v.s) durumunda olmamız gerektiğini unutmamalıyız. ÖSYM öğrencileri, bir yükseköğretim programına yerleştirirken aldıkları puana göre sıralar. Puan üstünlüğüne göre yükseköğretime yerleştirme söz konusudur. Dolayısıyla tercihlerde sıralama önceliğinin bir avantajı yoktur. Tercih sıralamasının esprisi bizim en çok okumak istediğimiz bölümden başlayarak bir sıralama yapmamızdır. Örneğin, Ahmet 1.tercihinde Çapa tıp fakültesi tercihinde bulundu, Ayşe de aynı bölümü son tercihinde verdi. Kontenjan dahilinde Ayşe’nin puanı daha yüksek ise bu bölüme Ayşe öncelikli olarak yerleşir. Ahmet’in 1.tercihinde bu bölümü vermiş olmasının bir avantajı söz konusu değildir.
Öğrenciye Öğütler… Yukarıdaki yerleştirme mantığına göre aldığınız puan sıralama işleminde kullanılmaktadır. Yani önemli olan sınava giren tüm adaylar arasında kaçıncı sırada olduğunuzdur, sıralamadaki yerinizdir. Ne kadar üst sıralardaysanız en çok istediğiniz bölüme yerleştirilme ihtimaliniz o kadar artacaktır. Dolayısıyla tercihlerinizi yazarken en çok istediğiniz bölümden başlamak ama sizin puan ve sıralamanızla da örtüşen ve sizin istediğiniz bölümleri tercih listenizde bulundurmalısınız. Bir önceki yılın yerleştirme sırası ve puanı o yıla aittir. Bu yılda aynı puan ve sıralama ile yerleşileceği anlamına gelmemektedir. Ancak geçen yılki veriler bize tahmini bir fikir vermesi noktasında önemlidir . Bu arada şunu da belirtmeliyiz; Sınav sorularının zorluğu veya kolaylığı hiç bir şeyi değiştirmez. Sınav kolaysa herkese kolaydır, zorsa herkese zordur. Sınavın kolaylığından veya zorluğundan şikayet etmeniz gereksizdir. Çok iyi çalışan öğrenci için her iki durumda avantajdır. Zorsa çok çalıştığı için soruları çözecektir. Kolaysa zaten sorun yoktur. Sınav öğrencileri sıraya dizme işlemi için yapılır. Yani sınavın amacı öğrencileri sıralamaktır. Eğer üniversitelerin toplam kontenjan sayısı aday sayısından fazla olsaydı sınava gerek kalmayabilirdi.
Öğrenciye Öğütler… Örneğin İstanbul Üniversitesi Hukuk bölümünü 70 bin kişi tercih etti diyelim. Bunlardan 200 kişisi bu bölüme yerleşti. Bu 70 bin kişinin profilinin bu senede aynı olması mümkün değildir. Ancak bu yılda geçen yılkine benzer olacağı da açıktır. İlk üç tercihinize gönlünüzden nasıl geçiyorsa en çok istediğiniz bölümleri yazabilirsiniz. Seçeceğiniz yüksek öğretim programından eminseniz tüm üniversitelerin o programlarını, sıralamanızı baz alarak tercih ediniz. Eğer seçeceğiniz yüksek öğretim programından tam emin değilseniz hala kararsızsanız beşer altışar tanesini seçerek tercih ediniz. Yeter ki yerleşeyim diyorsanız sıralamanızla karşılaştırarak daha garanti öğretim programlarını tercih ediniz.
Öğrenciye Öğütler… Kazanmanız garanti olsa bile kaydolmayı düşünmediğiniz hiçbir programa tercih listenizde yer vermeyiniz. Hem diğer adayların haklarını çiğnemiş olursunuz hem de kazandığınızda kaydınızı yaptırmasanız bile gelecek yıl sınava girdiğinizde okul puanınızın yarı yarıya düşeceğini unutmamalısınız. Yeni açılmış bundan dolayı puanı belli olmayan bölümler, benzer puanlı yakındaki üniversite ile kıyas edilebilir. Örneğin; Selçuk Üniversitesi’nde yeni açılan bir bölümün puanını bulmak için Erciyes Üniversitesi’ndeki bu bölümün başarı sırasına bakılabilir. Fakat bu, bölümün aynı başarı sırasında olacağı anlamına gelmez. Sadece tahmini bir fikir verir.
Teşekkürler…