ENGELLİLERİN EĞİTİMİNDE KULLANILAN MATERYALLER
Bu bölüm; Aral,N., 2011. Okul Öncesi Eğitimde Kaynaştırma, İstanbul: Morpa Yayınları. Aral, N. ve Gürsoy, F. 2007. Özel eğitim gerektiren çocuklar ve özel eğitime giriş. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları. kaynağından aynen alınmıştır.
Öğretim Materyallerinin Seçimi Öğretim materyallari öğrenmeyi destekleme ve öğretimi kolaylaştırma açısından eğitimde önemli bir yer tutar. Çocukların öğrenmelerini desteklemek amacıyla çocukların gelişimsel özellikleri doğrultusunda öğretmenler materyallari kendileri hazırlayarak kullanabilirler. Bu tür araçlar tüm çocuklarla birlikte özel gereksinimli çocukların öğrenmelerini kolaylaştırmaktadır.
Özel gereksinimli çocukların öğrenmelerini desteklemek için kullanılan öğretim materyallerinin seçiminde bazı kriterlere dikkat edilmelidir. Materyal, çocukların gelişim düzeyine uygun olmalı, Çocuğun öğrenmesini desteklemeli Çocuklar tarafından da kullanılabilir olmalıdır
Öğretim Yöntemlerinin Uyarlanması Öğretim yöntemlerinin uyarlanması; çocukların gereksinimlerine ve gelişimsel özelliklerine uygun öğretim yöntemlerinin seçilmesini kapsar. Özel gereksinimli olan çocukların çoğu, akranları için etkili olan öğretim yöntemlerinden yararlanırlar.
Uygulanan yöntem özel gereksinimli çocuğun becerilerinde gelişme sağlamıyorsa, bu durumda öğretmenin farklı öğretim yöntemlerini kullanması gerekir. Öğretmen öğretme yöntemini seçerken, çocuğun özelliklerini, öğretmek istediği becerinin özelliğini dikkate alarak en etkili olabilecek yöntemi ya da yöntemleri seçmeli ve sınıfta kolay kullanabileceği yöntemlere öncelik vermelidir
Öğrenmede Etkili Olan Etmenlerin Uyarlanması Öğrenmede öğrenme biçimleri ve çocukların dikkatleri de etkili olduğu için, bunlara yönelik uyarlamalarında yaplması gerekmektedir.
Çocukların Öğrenme Biçimleri Öğretimsel uyarlamalar açısından önem taşımaktadır. Öğrenme biçimi çocuğun nasıl daha iyi öğrendiğini gösteren bir ipucu niteliğinde olup, bireyden bireye farklılık gösterir. Çocuğun görme, işitme ya da dokunma duyusu aracılığıyla bilgiyi kazanmasında çeşitli güçlükleri olabilir.
Bu durumda öğretmenin çocukların yaşadığı güçlüğü belirleyebilmesi ve bu güçlüklere yönelik önlemler alması gerekir.
Çocukların Dikkat Süreleri de öğrenmede etkili olan etmenlerden biri olup öğretimsel uyarlamalar açısından önemlidir. Çocukların dikkat süreleri birbirinden farklı olmakla birlikte, özel gereksinimli çocukların çoğunun dikkat süresi akranlarından daha kısadır. Bu nedenle öğretmenlerin öğretim süresini çocukların dikkat sürelerine göre planlamaları gerekir