Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

KAYNAŞTIRMADA KULLANILAN YÖNTEM VE TEKNİKLER

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "KAYNAŞTIRMADA KULLANILAN YÖNTEM VE TEKNİKLER"— Sunum transkripti:

1 KAYNAŞTIRMADA KULLANILAN YÖNTEM VE TEKNİKLER
Prof. Dr. Neriman ARAL Sağlık Bilimleri Fakültesi Çocuk Gelişimi Bölümü Prof. Dr. Neriman ARAL- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları

2 Bu Derste Hedeflenen Kazanımlar
Kaynaştırmada kullanılan öğretim yöntemlerini sıralar. Kaynaştırmada kullanılan öğretim yöntemlerini karşılaştırır. Kaynaştırmada kullanılan teknikleri açıklar. Kaynaştırmada kullanılan tekniklere örnekler verir. Prof. Dr. Neriman ARAL- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları

3 Kaynaştırmada Kullanılan Öğretim Yöntemleri
Öğretmen hangi öğretim yöntemini kullanacağına çocukların performanslarını göz önünde bulundurarak karar vermelidir. Etkili bir kaynaştırmada; doğrudan öğretim, keşif yoluyla öğrenme ve işbirliğine dayalı öğrenme yöntemleri kullanılabilir. Prof. Dr. Neriman ARAL- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları

4 Kaynaştırmada Kullanılan Öğretim Yöntemleri
Doğrudan Öğretim Yöntemi Doğrudan öğretim yöntemi; konuları küçük basamaklarla sunan ve çocuğun etkinliklerden ne kadar yararlandıklarını belirlemek için sürekli değerlendirme yapmayı içeren bir yöntemdir. Doğrudan öğretimde davranışsal öğrenme ilkeleri kullanılır. Prof. Dr. Neriman ARAL- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları

5 Kaynaştırmada Kullanılan Öğretim Yöntemleri
Doğrudan Öğretim Yöntemi Doğrudan öğretim, öğretmen merkezlidir. Doğrudan öğretimde sorulan sorulara, çocuk doğru cevap verirse hemen pekiştirilir, yanlış cevaplarda ise yönlendirici geri bildirimler verilir. Prof. Dr. Neriman ARAL- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları

6 Kaynaştırmada Kullanılan Öğretim Yöntemleri
Doğrudan Öğretim Yöntemi Doğrudan öğretimde öncelikle çocukların sahip oldukları beceriler belirlenir. Daha sonra çocuklara amaç ve kazanımlara ulaşmada kullanılacak materyaller tanıtılır. Bu aşamada öğretmen, çocukların anlatılanları anlayıp anlamadıkları konusunda emin olmalıdır. Öğretmen çocuğa sunduğu yardımı aşamalı olarak azaltmalı ve çocuğun bağımsız hale gelmesini desteklemelidir. Prof. Dr. Neriman ARAL- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları

7 Kaynaştırmada Kullanılan Öğretim Yöntemleri
Doğrudan Öğretim Yöntemi Gerekli durumlarda geri bildirim vermeli, düzeltmeli, gerektiğinde yeniden öğretmelidir. Çocuğun bağımsız alıştırmalar yapması için desteklemelidir. Öğretmen, çocukları sık sık değerlendirmeli, eksiklikleri tekrar ele alarak düzenlemelidir. Doğrudan öğretim yöntemi, tüm çocuklar için uygun olmakla birlikte, özellikle özel gereksinimli çocukların bulunduğu sınıflarda öğretmenin rahatlıkla uygulayabileceği bir yöntemdir. Prof. Dr. Neriman ARAL- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları

8 Kaynaştırmada Kullanılan Öğretim Yöntemleri
Keşif Yoluyla Öğrenme Keşif yoluyla öğrenme; öğretmen merkezli doğrudan öğretim yönteminin aksine çocukların aktif öğrenen olduklarını, uygun öğretimsel çevre sağlandığında doğal olarak öğrenebileceklerini ve problemlerini kendi gelişim düzeyine uygun yollarla çözeceklerini ifade etmektedir. Keşif yoluyla öğrenmede çocuğun keşfetme isteği harekete geçirilir ve öğrenme süreci içinde bulunan çocuk desteklenir. Çocukların keşfetme ve öğrenme isteğini harekete geçirmek için “merak”, “başarma” ve “birlikte olma” temel güdülerinden yararlanılır. Prof. Dr. Neriman ARAL- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları

9 Kaynaştırmada Kullanılan Öğretim Yöntemleri
Keşif Yoluyla Öğrenme Keşif yoluyla öğretimin başarılı olması için konuların anlamlı, temel kavram ve ilkelere dayandırılması ve bir bütünlük gösterecek şekilde yapılandırılması gerekir. Bu şekilde konunun temel öğesinin ve bunlar arasındaki ilişkilerin kavranması, yeni öğrenmelere ve yeni buluşlara yol açabilir. Keşif yoluyla öğrenmede öğretmen, yol gösterici, öğrenmeyi kolaylaştırıcı ve rehberlik eden kişi konumundadır. Prof. Dr. Neriman ARAL- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları

10 Kaynaştırmada Kullanılan Öğretim Yöntemleri
İşbirliğine Dayalı Öğrenme İşbirliğine dayalı öğrenme, çocukların küçük gruplar oluşturarak bir problemi çözmek ya da bir görevi yerine getirmek üzere ortak bir amaç uğruna birlikte çalışma yoluyla bir konuyu öğrenme yaklaşımıdır. Bu yaklaşım çocukların başarısını artırmak, çocuklar arasında olumlu ilişkiler geliştirmek ve çocukların psikolojik bakımdan kendilerini iyi hissetmelerine yardımcı olmak amaçlarını taşır. İşbirliğine dayalı öğrenmede gruplar küçük ve heterojen olmalıdır. Prof. Dr. Neriman ARAL- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları

11 Kaynaştırmada Kullanılan Öğretim Yöntemleri
İşbirliğine Dayalı Öğrenme Grup üyelerinin hepsi de çalışmaya katılmalı, yardımlaşmalı ve birbirinin öğrenmesinden sorumlu olmalıdır. İşbirliğine dayalı öğrenmede çocukların grup içindeki etkileşimleri önemli rol oynar. Çocukların başarıları ya da başarısızlığı bireylerden çok gruplara aittir. Prof. Dr. Neriman ARAL- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları

12 Kaynaştırmada Kullanılan Öğretim Yöntemleri
İşbirliğine Dayalı Öğrenme İşbirliğine dayalı öğrenme, özel gereksinimli çocuklarla birlikte, sınıfta yer alan tüm çocukların akademik ve sosyal performanslarını geliştirmede etkili bir yöntemdir. İşbirliğine dayalı öğrenme tüm çocukların aktif katılımıyla aktif öğrenmeyi sağlar. İşbirliğine dayalı öğrenme sınıftaki farklı yetenek ve kişilik özelliğine sahip çocukları bütünleştirir. Prof. Dr. Neriman ARAL- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları

13 Kaynaştırmada Kullanılan Öğretim Yöntemleri
İşbirliğine Dayalı Öğrenme’de Öğretmen, öğretim amaçlarını belirler ve açıklar, grubun büyüklüğüne ya da üye sayısına karar verir, çocukları gruplara yerleştirir, sınıfın organizasyonunu sağlar, öğretim materyallerini seçer, rollerin dağıtımını yapar, değerlendirme süreci için kriterler belirler, grup çalışmalarının etkili olarak işlemesini sağlar. Prof. Dr. Neriman ARAL- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları

14 Kaynaştırmada Kullanılan Teknikler
Kaynaştırmada kullanılan eğitim teknikleri aşağıdaki gibidir: Yardım Model olma Ödül Zincirleme davranışların adım adım öğretilmesi Davranışların tekrarlanması Genelleme Soru sorma Prof. Dr. Neriman ARAL- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları

15 Kaynaştırmada Kullanılan Teknikler
Yardım Yardım, çocuklara bazı davranışları kazandırmak amacı ile kullanılan bir tekniktir. Yardım genellikle fiziksel, işaret ve sözel yardım olmak üzere üç şekilde kullanılır. Prof. Dr. Neriman ARAL- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları

16 Kaynaştırmada Kullanılan Teknikler
Model Olma Çocuklara birçok davranış taklit yoluyla kazandırılır. Öğretmen ya da diğer çocuklar özel gereksinimli çocuk için iyi birer modeldir. Çocuk modeli gözlemleyerek davranışı daha iyi anlar. Model olan kişi, davranışı yavaş ve çocuğun kolayca takip edebileceği şekilde yapmalıdır. Örneğin; öğretmen masayı silerek model olurken, aynı zamanda bu davranışı nasıl yerine getirdiğini sözel olarak açıklayabilir. Modeli taklit etme; film, hikaye ve kukla kahramanlarıyla da teşvik edilebilir. Prof. Dr. Neriman ARAL- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları

17 Kaynaştırmada Kullanılan Teknikler
Ödül Çocuğa istenilen davranışları kazandırmak için uygulanan bir tekniktir. Ödül, çocuk istenilen davranışı yaptığında, bu davranışın yerleşmesini sağlayan pekiştireçleri içerir. Bu anlamda ödül verme, istenilen davranışlar için çocukta haz yaratacak pekiştireçleri kullanmaktır. Prof. Dr. Neriman ARAL- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları

18 Kaynaştırmada Kullanılan Teknikler
Ödül Yeni bir davranışın kazandırılması aşamasında, çocuğu güdülemek amacıyla birincil ödüller kullanılır. Ancak, öğrenme süreci içinde ödüllerin sıklığı ve çeşidi değiştirilmelidir. Çocuk istenilen bir davranışı kazandığı zaman birincil ödüller düzenli bir şekilde azaltılmaya başlanmalıdır. Prof. Dr. Neriman ARAL- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları

19 Kaynaştırmada Kullanılan Teknikler
Ödül Örneğin; her doğru yanıt sonunda verilen birincil ödüller, daha sonra iki ya da üç doğru yanıt sonunda verilmelidir. Birincil ödüller, çocuk davranışı kazandıkça yerini sosyal ya da etkinlik ödüllerine bırakmalıdır. Bununla beraber, ödülün azaltılmasında çocuğun hazır olduğu zamanı belirlemek çok önemlidir. Prof. Dr. Neriman ARAL- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları

20 Kaynaştırmada Kullanılan Teknikler
Zincirleme Davranışların Adım Adım Öğretilmesi Öğretmenlerin çocuklara kazandırmaya çalıştığı davranışlar çoğunlukla tek bir davranış olmayıp, zincirleme davranışlardır. Zincirleme, bir davranışın kazandırılması için o davranışı oluşturan basamakların belli sırayla öğretilmesidir. Bu basamakların neler olduğunun belirlenmesine beceri analizi denir. Prof. Dr. Neriman ARAL- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları

21 Kaynaştırmada Kullanılan Teknikler
Zincirleme Davranışların Adım Adım Öğretilmesi Beceri analizi, bir beceriyi oluşturan her bir basamağın sıralanmasıdır. Öğretim için zincirleme davranışların beceri analizleri geliştirildikten sonra, öğretmen bu beceriyi nasıl öğreteceğine karar vermelidir. Prof. Dr. Neriman ARAL- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları

22 Kaynaştırmada Kullanılan Teknikler
Zincirleme Davranışların Adım Adım Öğretilmesi Kendi adını ayırt edemeyen bir çocuk için hazırlanan beceri analizi aşağıda verilmiştir: Çocuğun adından, çok farklı ve az farklı olan adlar listelenir. Çocuğun adından daha çok farklı semboller listelenir (renkli şekiller, hayvan resimleri ve çizgiler). Çocuğun adına çok yakın olan semboller listelenir (harfler, aynı uzunlukta ve baş harfi aynı olan kelimeler gibi). Prof. Dr. Neriman ARAL- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları

23 Kaynaştırmada Kullanılan Teknikler
Zincirleme Davranışların Adım Adım Öğretilmesi Beceri analizleri ileriye, geriye zincirleme ve tüm basamakların öğretilmesi olmak üzere üç grupta incelenir. Prof. Dr. Neriman ARAL- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları

24 Zincirleme Davranışların Adım Adım Öğretilmesi
İleriye Zincirleme İleriye zincirleme; beceri analizinde davranışın yer aldığı ilk basamaktan öğretime başlanarak devam edilir. Davranışın öğretimi ilk basamaktan başlar ve her denemede yalnızca davranışın bir basamağı öğretilir. Prof. Dr. Neriman ARAL- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları

25 Zincirleme Davranışların Adım Adım Öğretilmesi
Davranışların Tekrarlanması Öğretmenin kazandırmak istediği bazı davranışlar okul ortamında tekrarlanmayabilir. Örneğin; otobüse binme, bilet kullanma, otobüste durma ve inme davranışları okul ortamında tekrarlanamaz. Bu durumlarda öğretmen söz konusu davranışları dramatik oyun etkinliği ile tekrarlayarak çocuklara kazandırabilir. Prof. Dr. Neriman ARAL- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları

26 Zincirleme Davranışların Adım Adım Öğretilmesi
Genelleme Genelleme, çocuğun öğretim koşulları dışında diğer koşullarda da öğrendiklerini sergileyebilmesidir. Çocukların öğrenilen davranışları günlük yaşamda kullanabilmesi için, öğrenilen davranışların genellemesine yönelik çocuklara yaşantılar sunulmalıdır. Bunun için uyaran ve tepki genellenmesi kullanılabilir. Prof. Dr. Neriman ARAL- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları

27 Zincirleme Davranışların Adım Adım Öğretilmesi
Soru Sorma Öğretmenler belirli davranışların kazandırılmasında soru sorma tekniğini kullanabilirler. Soru sorma çocuklarda, empati becerisini geliştirdiği gibi problem çözme becerisine de yardımcı olur. Ancak bazı durumlarda çocuklar sorulan sorulara istenilen cevapları veremeyebilir. Bu durumda öğretmen doğru cevabı bulununcaya kadar, genel ipuçlarından başlayarak daha detaylı ipuçlarına doğru adım adım gitmeye başlamalıdır. Prof. Dr. Neriman ARAL- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları

28 Zincirleme Davranışların Adım Adım Öğretilmesi
Soru Sorma Eğer bütün ipuçlarına rağmen çocuklar doğru cevabı bulamıyorsa, öğretmen doğru cevabı kendi vermelidir. Örneğin; öğretmen oyuncak ayıyı sınıfta kartondan yapılmış bir aslanın ağzına saklar. Çocuklardan oyuncak ayının yerini hatırlamalarını ister. Genelden özele doğru sorular sorarak, onlara yardımcı olur. Prof. Dr. Neriman ARAL- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları

29 Zincirleme Davranışların Adım Adım Öğretilmesi
Soru Sorma Bir şeyin içine koymuş olabilir miyim? Öğretmen doğru tarafı göstererek şuralarda bir yere mi koydum? Öğretmen yeri el hareketleriyle biraz daha belirleyerek, bu yakınlarda bir yere koydum. Şimdi hatırlıyor musunuz? Öğretmen ellerini biraz daha yakın çevrede dolaştırarak “Buralarda bir şeyin içine koydum, hatırlıyor musunuz?” gibi sorularla çocukların oyuncak ayıyı bulmalarına yardımcı olur. Prof. Dr. Neriman ARAL- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları

30 Prof. Dr. Neriman ARAL- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları
Kaynaklar Aral, N. (2011). Okul Öncesi Eğitimde Kaynaştırma, İstanbul: Morpa Yayınları. Ataman, A. (2009). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş. Ankara: Gündüz Yayınları. Ceylan, R. ve Aral, N. (2009). Entegre Eğitim. Erken Çocukluk Gelişimi ve Eğitimi (Ed. Y. Fazlıoğlu), , İstanbul: Kriter Yayınları. Prof. Dr. Neriman ARAL- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları


"KAYNAŞTIRMADA KULLANILAN YÖNTEM VE TEKNİKLER" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları