ÖZEL EĞİTİMDE YÖNETSEL DÜZENLEMELER
Ülkemizdeki yönetsel düzenlemeler değerlendirildiğinde konuya önem verildiği görülmektedir. TC Anayasasının 42. Maddesi tek başına bu sorumluluk ve zorunluluğu devletin üstlendiğini açıklamaktadır.
Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının 42 Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının 42. Maddesinde “Kimse, eğitim ve öğrenim hakkından yoksun bırakılamaz. İlköğretim, kız ve erkek bütün vatandaşlar için zorunludur ve devlet okullarında parasızdır. Devlet, durumları sebebiyle özel eğitime ihtiyacı olanları topluma yararlı kılacak tedbirleri alır.
“Çalışma Şartları ve Dinlenme Hakkı” başlıklı 50 “Çalışma Şartları ve Dinlenme Hakkı” başlıklı 50. Maddesinde “ Kimse yaşına, cinsiyetine ve gücüne uymayan işlerde çalıştırılamaz. Küçükler ve kadınlar ile bedeni ve ruhi yetersizliği olanlar çalışma şartları bakımından özel olarak korunurlar.”
“Sosyal Güvenlik Bakımından Özel Olarak Korunması Gerekenler” başlıklı 61. Maddesinde “Devlet, harp ve vazife şehitlerinin dul ve yetimleriyle, malul ve gazileri korur ve toplumda kendilerine yaraşır bir hayat seviyesi sağlar.
Devlet, sakatların korunmalarını ve toplum hayatlarına intibaklarını sağlayıcı tedbirleri alır. Devlet korunmaya muhtaç çocukların topluma kazandırılması için tedbiri alır. Bu amaçla gerekli teşkilat ve tesisleri kurar veya kurdurur.
30.05.1997 Tarih ve 573 Sayılı Özel Eğitim Hakkında Kanun Hükmünde Kararname çıkarılmıştır. Bu kararname ile Özel eğitimin temel ilkeleri, tanılama-değerlendirme-yerleştirme işlemleri, erken çocukluk dönemi, okul öncesi eğitimi, ilköğretim, ortaöğretim, yükseköğretim, yaygın eğitim, kaynaştırma, özel eğitim okullarında eğitim, özel eğitim desteği, eğitim programları ve değerlendirme hizmetleri ile ilgili hükümler yer almaktadır.
YARARLANILAN KAYNAKLAR Baykoç Dönmez, N. (2011). Türkiye’de Özel Eğitim Çalışmaları Günümüzde Yaşanan Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Özel Gereksinimli Çocuklar Ve Özel Eğitim. Edt.:Necate Baykoç Dönmez. Ankara: Eğiten Kitap