SAYILAR ve RAKAMLAR.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ
Advertisements

Algoritma.  Algoritma, belirli bir görevi yerine getiren sonlu sayıdaki işlemler dizisidir.  Başka bir deyişle; bir sorunu çözebilmek için gerekli olan.
 1 – 5 Yaş Grubu  6 Yaş Anaokulu  7 – 16 Yaş İlk öğretim  Lise Eğitimi İSVEÇ EĞİTİM SİSTEMİ.
Doğal Sayılarda Toplama ve Çıkarma İşlemi
Dosya Yönetimi Dosya, Klasör ve Sürücüler HÜSEYİN ALİOSMANOĞLU.
T.C. ORDU VALİLİĞİ İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı TAM ÖĞRENME MODELİ TAM ÖĞRENME MODELİ.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
Tane Kavramının Öğretimi (Basamaklandırılmış Yönteme Göre)
EĞİTSEL OYUNLAR DOÇ. DR. GÜLTEN HERGÜNER BÖLÜM: 4
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM JEROME BRUNER.
DİYARBAKIR 2008.
BSE 207 Mantık Devreleri Sayı sistemleri Sakarya Üniversitesi.
Filiz DİKİCİ Psikolojik Danışman ÜSTÜN ZEKALILAR.
Pazarlama İlkeleri.
MONTESSORİ EĞİTİMİ I Günlük Yaşam Beceri Materyalleri ve Çalışmaları
EĞİTİMDE DRAMA.
DİKSİYON.
EĞİTİCİ OYUNCAKLAR Doç. Dr. Ender DURUALP.
Eylemsel Dönem (0-3 yaş):
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
İşlev Açısından Kelime Türleri
Uzamsal Düşünme Mekanda konum Parça-bütün ve Alan ilişkisi
Ders 14 Matematik becerileri
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
PROGRAMLI ÖĞRETİM Tanımı:
ÖRGÜTSEL DEĞERLER VE VARSAYIMLARDAKİ DEĞİŞİM
TAM SAYILAR.
DENEYSEL TERTİPLER VE PAZAR DENEMESİ
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
Aşağıdaki sayılardan hangisi “Bin bir” diye okunur?
APARTMANLAR OYUNU NEDİR?
Bütünleştirme uygulamaları
PROGRAMLAMA TEMELLERİ
DOĞAL SAYILAR TAM SAYILAR
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
KİŞİLİK GELİŞİMİ KİŞİLİK KURAMLARI SAVUNMA MEKANİZMALARI
Fluvyal Jeomorfoloji Yrd. Doç. Dr. Levent Uncu.
Abant İzzet Baysal Üniversitesi
ÖZELLİK FAKTÖR KURAMI.
Ders 8 Değerlendirme ve kavram öğretimi
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Dosya, Klasör ve Sürücüler
BÖLÜM 7 SIVILAR VE GAZLAR. BÖLÜM 7 SIVILAR VE GAZLAR.
OKUMA-YAZMA BECERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
OKUL ÖNCESİ DÖNEM GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
SİSMİK PROSPEKSİYON DERS-3
Matematiksel Kavramların Gelişimi
ŞEKİLLER.
Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
BÖLÜM 2 BİLİŞSEL GELİŞİM.
SPORDA TEKNİK ve TAKTİK ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
Oyun İçine Gömülü Öğretim
SPORDA TEKNİK ve TAKTİK ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
UZUN HECE –KISA HECE.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Gelişim ve Temel Kavramlar
Öğrt. Grv. Dr. Serpil ALPTEKİN
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
ÜNİTE 15 ÜSTÜN ZEKALI ÖĞRENCİLER
SESBİLGİSEL GELİŞİM Dil EdİNimi-4. Hafta.
Sunum transkripti:

SAYILAR ve RAKAMLAR

SAYI KAVRAMININ KAZANILMASI Sayı kavramının kazanılması yaşa bağlı olarak 5 yaştan 8 yaşa doğru önemli bir artış göstermektedir. Piaget’e göre sayı kavramı 7 yaş civarında kazanılır.

SAYILAR Sayıları hayatımızda 3 farklı şekilde kullanırız. 1-) Ordinal Sayılar: Bir sırada nesnenin yerini belirtmekte kullanılan sayılar. “Kaçıncı” sorusu sorulur.

2-) Kardinal Sayılar: Bir grupta ‘kaç tane’ nesne olduğunu belirten ve saymada kullandığımız sayılardır. 1 2 3 4 5

3-) Nominal Sayılar: İsimler gibi tanımlamada kullandığımız sayılardır.

Okul öncesi dönemde çocukların sayı kavramını kazanmaları; sınıflandırma becerisi, sıralama becerisi, birebir eşleştirme ve sayı korunumu kazanmaları ile yakından ilgilidir.

Gelman ve Garistel’in sayma ilkelerine ilişkin tanımlamaları; Bire bir ilkesi Sabit sıra ilkesi Kardinal sayı ilkesi Ayırma ilkesi (soyutlama) Sıranın önemsizliği ilkesi

Okul öncesi yaştaki çocuklar; genellikle birebir eşleme ve sabit sıra ilkesini kullandıkları ve bir çoğunun da kardinal sayı ilkesini kullandıklarını görürüz.

Clements ve Sharma’a göre (2010) yaşlara göre sayma gelişimi: 1 yaş; konuşmanın başlaması ile birlikte şarkıların içinde anlaşılmayan bir takım sesler şeklinde sayıları söyler (Desteklemek için; Sayılarla ilgili şarkılar söyleyin). 2 yaş; doğru olmasa bile her sayı için ayrı bir kelime kullanarak sayar (Desteklemek için; Sayılar ile ilgili şarkıları yoğunlaştırın ve ritmik sayma oyunları oynayın).

Clements ve Sharma’a göre (2010) yaşlara göre sayma gelişimi: 3 yaş; 10’a kadar ritmik sayar, bazen nesneleri kullanır; küçük bir grup içindeki nesneleri her biri için ayrı bir sayı söyleyerek sayar (bire-bir prensibi). Desteklemek için: Sayma ile ilgili parmak oyunları oynayın, çocuğa sayabileceği nesneler verin -çatal-kaşık gibi ev araç-gereçleri, boncuklar, düğmeler, çoraplar, vb.

Clements ve Sharma’a göre (2010) yaşlara göre sayma gelişimi: 4 yaş; düz bir şekilde dizilmiş 5 nesneyi sayar ve sonucu söyler (çokluk prensibi); söylenen sayıda nesneyi (5 ve daha az) verir. Desteklemek için: Nesneleri birlikte sayın kaç tane olduğunu söyleyin, çocuktan belli sayıda nesne isteyin. Bunun için meyveler, kuruyemişler kullanılabilir.

Clements ve Sharma’a göre (2010) yaşlara göre sayma gelişimi: 5 yaş; 10 içinde, nesneyi sayabilir ve söylenen sayıda nesneyi verebilir. 10 içinde nesnelerin sayısını saymadan söyleyebilir, çokluk prensibini kavramıştır. Bu dönemde çocuk deneyimleri arttıkça 30’a kadar saymayı başarabilir (Desteklemek için: 4 yaş etkinlikleri sayı arttırılarak tekrarlanabilir, çocuğun önüne 4-5 mandal koyup kaç tane mandal olduğunu söylemesi istenebilir, çocuğun sayabildiği kadar sayması için destek verilmelidir).

SAYMA Sayma sayı isimlerini sıralama bilgisini gerektirir.Sayma el-göz koordinasyonu ve sözel becerileri gerektiren bilişsel bir aktivitedir. 2-3 yaşındaki çocuklar için bu zor bir işlemdir. Çünkü bu dönemde halâ el-göz koordinasyonunda hızlı bir gelişme periyodundadırlar. Bu nedenle bunu gerçekleştirebilmek için onların yetenekleri sınırlıdır. 4-5 yaşlarında el-göz koordinasyonu ve bellek olgunlaştığı için mantıklı sayma becerisi ritmik sayma becerisini yakalayabilir.

Saymanın hedefi;bir nesne kümesinin sayısını belirten bir sayı ismine varmadır. Sayma yeteneği olmaksızın çocukların matematik eğitimlerinde eksiklik vardır. Sayma yeteneğinin 7 yaşından önce bütün çocuklarda kazanılması gerekir. Sayma becerisi sayı isimlerini sıralama bilgisini gerektirir ve çocuk birinci nesneyi seçerek bir, diğer nesneyi seçerek iki diye isimlendirir. Bu işlem bütün nesneler isimlendirilinceye kadar devam eder.

SAYMA BASAMAKLARI RİTMİK SAYMA; Hiçbir nesne olmadan hafızadan sırasıyla sayıların adlarını ezbere saymayı içerir. Ritmik sayma yeteneğinin gelişimi çok erken başlamaktadır. 18 ay gibi erken bir dönemde çocuklar ardışık tek sayılarla saymayı öğrenebilir. Bazıları 10,20,50 veya 100’e kadar sayıların anlamını bilmeksizin sayabilirler. Bu şekildeki ritmik sayma tek başına sayı kavramının kazanıldığı anlamına gelmez ancak sayı kavramının temelini oluşturur.

MANTIKLI SAYMA: Bir gruptaki nesne sayısını bir sayı ile ilişkilendirmektir. Mantıklı sayma bire-bir eşleştirmenin bir üst basamağıdır, ritmik sayma ise mantıklı sayma ve bire-bir eşleştirmenin temelini oluşturur. Sırasıyla sayı isimlerini ezberden söylemeden daha karmaşık bir işlem olan mantıklı sayma için çocuğun bellek,dil ve el-göz koordinasyonunun da gelişmiş olması gerekmektedir. 2-3 yaşlarında iyi bir hafızaya sahip olan çocuk 10’a kadar ritmik sayarken yalnız 2 veya 3 nesneyi doğru olarak mantıklı sayabilir.

Sayı görme Sayısı az olan nesneleri sayılmadan sezgisel olarak kaç tane olduğunun söylenmesi.

SAYI KAVRAMI İLE İLGİLİ OLARAK YAPILABİLECEK ÇALIŞMALAR Değişik sayılardaki nesneleri eşleştirme verilen iki nesne grubunu sayma ve hangisinin daha az veya daha fazla olduğunu söyleme Sözel yönlendirme ile çocuğun 1’den 10’a kadar saymasını isteme Geriye doğru sayma

SAYI KAVRAMI İLE İLGİLİ OLARAK YAPILABİLECEK ÇALIŞMALAR Nesne grupları ve rakamlar verilerek eşleştirmesini isteme Nesneleri sayarak, üç nesne grubundan en az en fazla olanı söyleme Bir rakam verilerek bu rakama uygun sayıdaki nesne grubunu göstermesini isteme verilen iki nesne grubundan daha fazla olanı bulma ve daha sonra fazla olan gruptan az nesne sayısı kadar nesne çıkarma ve kalan nesne sayısını söyleme

SAYI KAVRAMI İLE İLGİLİ OLARAK YAPILABİLECEK ÇALIŞMALAR 1’den 10’a kadar ritmik sayarken atlanılan sayının hangisi olduğunu söyleme Sıralanmış nesne resimlerinden söylenilen sıradaki nesneyi gösterme Sıralanmış sayı kartlarından atlanılan sayıyı bulma Sıralanmış nesneleri sıra sayı ile sayma(birinci,ikinci gibi) Verilen küme ile aynı, daha az, daha fazla sayılarda kümeler oluşturmalarını isteme Nesneleri sıralarken birinci ikinci gibi sıra sayılarını kullanma

Kazanım 4: Nesneleri sayar. Göstergeleri: İleriye/geriye doğru birer birer ritmik sayar. Belirtilen sayı kadar nesneyi gösterir. Saydığı nesnelerin kaç tane olduğunu söyler. Sıra bildiren sayıyı söyler. 10’a kadar olan sayılar içerisinde bir sayıdan önce gelen sayıyı söyler. 10’a kadar olan sayılar içerisinde bir sayıdan sonra gelen sayıyı söyler.