ODTÜ MATEMATİK BÖLÜMÜ (Son 10 yıl, gelecek beş yıl) Mustafa Korkmaz 11 Mayıs 2016 Çarşamba
Plan Lisans Eğitimi Lisansüstü Eğitim Araştırma Beklentiler
Lisans Eğitimi Genel Bilgi - Kapsamlı bir Matematik lisans eğitimi verilmektedir. - Öğrencilerimize teorik ve uygulamalı matematiğin değişik alanlarında dersler alma olanağı sunulmaktadır. - Son on yılda müfredatımızda ciddi bir değişiklik yapılmasa da, matematiğin güncel konularının derslerimizde işlenmesini sağlamak amacı ile birçok seçmeli ders tasarlanıp müfredatımızın güncelliği korunmuştur. - Öğrencilerimizin bilgisayar ve programlama konusunda kendilerini geliştirebilmeleri için bu alanlarla ilgili seçmeli dersler açılmaktadır
Diğer Bölümlere Verilen Dersler - Başta mühendislik bölümleri olmak üzere üniversitemizdeki birçok bölümün ilk iki yıl matematik derslerini vermekteyiz. - Akademik kadromuzun büyük bir kısmı bu derslerde görevlendirilmektedir. - Uzun yıllardan gelen deneyimler sonucunda, öğrenci sayıları binlerle ifade edilen bu derslerde, etkili koordinatörlükler sayesinde bir standart sağlanmıştır. - Geçtiğimiz on yıl içerisinde üniversitemizde birçok bölümün müfredatında yer alan Calculus derslerinde yeniden yapılandırmaya gidilmiştir.
Önceki Calculus dersleri Math 125-126 Eğitim Fakültesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi (Ekonomi Bölümü Hariç) Math 151-152 Fen-Edebiyat Fakültesi Ekonomi Bölümü Math 155-156 Elektrik Elektronik Mühendisliği Bölümü Bilgisayar Mühendisliği Bölümü Endüstri Mühendisliği Bölümü Math 157-158 Mühendislik Fakültesi’nin diğer bölümleri
Şimdiki Calculus dersleri Math 125-126 İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi (Ekonomi ve İşletme Bölümü Hariç) Math 119-120 Mühendislik Fakültesi, Kimya Bölümü Ekonomi Bölümü Math 117-118 Fizik Moleküler Biyoloji ve Genetik Biyoloji Eğitim Fakültesi İşletme
Verdiğimiz diğer dersler Ayrıca - Math 219 Differential Equations - Math 260 Basic Linear Algebra - Math 250 Advanced Calculus in Statistics (İstatistik) - Math 201 Elementary Geometry (EME) derslerini vermekteyiz.
Çift Anadal/Yandal programları - Çift anadal programımız, farklı bölümlerdeki öğrencilere kapsamlı bir matematik eğitimi alıp, matematik bölümü lisans diploması alma fırsatı vermektedir. - Çift anadal programını tamamlayan birçok öğrenci, matematik alanında yüksek lisans/doktora eğitimi almaya karar vermektedir. - Çift anadal mezunu öğrencilerimizin bir kısmı halen bölümümüzde öğretim üyesidir. - TÜBİTAK’ın teşvik bursu sayesinde çift anadal programımıza başvurularda belirgin bir artış olmuştur. - Yandal programımız ise, lisans eğitimlerini daha çok matematik dersi alarak zenginleştirmeyi amaçlayan öğrencilere yöneliktir.
ODTÜ Kuzey Kıbrıs Kampüsü - Kurulduğundan bugüne kadar iki kampüs arasındaki matematik derslerinin koordineli verilmesini sağlamak amacıyla, her dönem bir öğretim üyemiz dersler vermek ve araştırma yapmak amacı ile ODTÜ Kuzey Kıbrıs Kampüsü’ne misafir olmaktadır. - Araştırma işbirliğini kuvvetlendirmek amacı ile bölümümüz öğretim üyeleri geçtiğimiz on yılda Kuzey Kıbrıs Kampüsü’nde konferans ve çalıştaylar düzenlemişlerdir. - Ayrıca, ODTÜ Kuzey Kıbrıs Kampüsü’nde Matematik Araştırma ve Eğitim Grubu’na eleman alımında bölümümüz aktif rol oynamaktadır ve bölümüz için aranan kıstaslar burada da uygulanmaktadır
Lisansüstü Eğitim Genel Bilgi - Dünya standartlarında yüksek lisans/doktora eğitimi - 2014 yılında QS tarafından yapılan sıralamada, dünyadaki en iyi 200 matematik bölümü arasında (üniversitemizdeki bu başarıya ulaşan 9 bölümden biri) - 2012 yılında, lisansüstü eğitimin ilk 50 yılında, 110 doktora derecesi vermesi ile en fazla doktora veren ilk beş anabilimdalı arasında yer almış ve bir plaket ile ödüllendirilmiştir. - Birçok yeni yüksek lisans/doktora dersi ile müfredatımız zenginleştirildi. - Matematiğin güncel konuları derslerimize girmiş ve eğitimimizin güncel kalması sağlanmıştır. - Université Louis Pasteur-Fransa ile ortak doktora programı.
Bütünleşik Doktora Programı - Lisans sonrası bütünleşik doktora programı 2000’li yılların başında öğrenci kabul etmeye başlamıştır. - Doktora seviyesinde matematik eğitimi almak isteyen öğrencileri daha hızlı ve verimli bir şekilde araştırmaya yönlendirmek için tasarlanmıştır. - Programa kabul edilen öğrencilerin, matematiğin temel alanlarından dört tane temel matematik sınavında başarılı olması beklenmektedir. - Benzer sınav sistemi dünyanın birçok önde gelen üniversitesinde uygulanmaktadır. - Bölümümüzün doktora eğitimi bakımından iyi bir konumda olduğunu düşünmekteyiz.
Yüksek Lisans Programı - Bütünleşik doktora programının yürürlüğe girmesiyle yüksek lisans programına öğrenci alımı durduruldu. - 2015 güz döneminde programa yeniden öğrenci kabul edilmesine başlandı. - Bu değişiklik, not ortalaması ile bütünleşik doktora programına kayıt yaptıramayan öğrencilerimiz göz önünde bulundurularak yapılmıştır. - Ayrıca, genç öğretim elemanlarımıza, yükseltme kıstaslarında yer alan tez yöneticisi olmak koşulunu sağlamak amacıyla, doktora öğrencisi danışmanlığı yapmadan önce, yüksek lisans danışmanlığı yapma fırsatı doğmuştur.
Öğretim Üyesi Yetiştirme Programı (ÖYP) - Öğretim Üyesi Yetiştirme Programı uygulaması 2002 yılında ülkemizdeki gelişmekte olan üniversitelere öğretim üyesi yetiştirmek amacıyla ilk olarak Orta Doğu Teknik Üniversitesinde başlatılmıştır. - 2016 yılı Mayıs ayına kadar 17 mezun verilmiş ve bu mezunlar üniversitelerine dönmüşlerdir/dönmektedir. (Bir çoğu üniversitelerinde kadro sıkıntısı yaşamıştır/yaşamaktadır.) - Halen, ÖYP programı dahilinde bölümümüzde doktora yapan 11 doktora öğrencimiz vardır. - Ülkemiz adına çok yaralı bir program olduğu kanısındayız.
Lisansüstü öğrenci sayılarımız Bütünleşik doktora : 47 Master sonrası doktora: 32 Yüksek Lisans: 13 Toplam: 92
Araştırma - Matematik araştırmaları açısından oldukça köklü bir gelenek - Teorik ve uygulamalı matematiğin birçok alanında araştırmalar. - Her yıl yapılan araştırma sonuçları ulusal ve uluslararası dergilerde yayınlanmakta ve konferanslarda sunulmaktadır. - Bölümümüz birçok konferans ve çalıştaya ev sahipliği yapmakta, öğretim elemanlarımız bu etkinliklerin düzenleme ve bilim kurullarında görev almaktadır. -Düzenli araştırma seminerleri.
Öğretim elemanlarımız tarafından düzenlenen çalıştay/konferanslar - Gökova- Geometri-Topoloji Konferansları, 1992’den beri - Antalya Cebir Günleri, 1999’dan beri - Arf Konferansları, 2001‘den beri - Ankara Matematik Günleri, 2009, 2015 - Kadın Matematkçiler Derneği Çalıştayları - Diğer toplantılar.
Ödüller - 2015 TÜBİTAK Bilim Ödülü -Marat Akhmet - 2014 ODTÜ Prof. Dr. Mustafa N. Parlar Eğitim ve Araştırma Vakfı Bilim Ödülü - Münevver Tezer - TÜBA GEBİP ödülleri - Ferruh Özbudak, 2003-2006 - Mustafa Korkmaz, 2003-2006 - Yıldıray Ozan, 2004-2007 - ODTÜ Geliştirme Vakfı Genç Araştırmacı Başarı Ödülü - Canan Bozkaya, 2015 - Emre Coşkun, 2014
Ödüller - Lisansüstü tez ödülleri - Zeynep Kayar (Danışmanı: Ağacık Zafer), 2013-2014 - M.Onur Fen (Danışmanı: Marat Akhmet), 2012-2013 - ODTÜ Prof. Dr. Mustafa N. Parlar Eğitim ve Araştırma Vakfı ODTÜ Yılın Tezi Ödülü - Sevin Gümgüm (Danışmanı: Münevver Tezer), 2009-2010 - Canan Bozkaya (Danışmanı: Münevver Tezer), 2007-2008 - Hales Distinguished Research Award, En İyi Tez Ödülü, University of Pittsburgh - Songül Kaya Merdan, 2005.
Topluma Hizmet - İLKYAR Çalışmaları - Nesin Matematik Köyü - Matematik Dünyası Dergisi - OYAK Matematik Yarışması - Matematik Topluluğu Etkinlikleri - Muhtelif Diğer Faaliyetler - Matematik olimpiyatları - TUBİTAK, MEB, ÖSYM, TÜBA
2020 beklentilerimiz - Öğretim üyesi başına düşen verilen not sayısına göre, kendisine en yakın bölümün iki katı kadar not vermektedir. Bu ortalamayı biraz daha aşağı çekebilmek için akademik kadromuzun genişlemesi. (Şu an 40). - Araştırma ve eğitim faaliyetlerinin artırılması ve çeşitlendirilmesi - Akademik araştırma çıktılarımızın nitelik ve nicelik olarak artması - Yüksek lisans/doktora ve çift anadal/yandal kontenjanlarında artış - Bölümümüzün dünya sıralamalarındaki yerini daha da yukarılara taşımak . - Atama ve yükseltme süreçlerinin kısalması. - Üniversitemize kabul edilen öğrenci sayılarındaki artışlar dolayısıyla yaşanan ve yıllardır süregelen derslik sorununun çözülmesi - Daha çok öğrencimizin ERASMUS programından yararlanmasını bekliyoruz.
2020 beklentilerimiz - Araştırma görevlisi sayısında artış, - mevcut sayı yeterli değil - Araştırma olanaklarının artırılması - Araştırma alanlarımız geliştirmek ve artırmak - Eleman alma komisyonumuzun kararları bu doğrultuda şekillenmektedir. - Araştırma olanaklarının artırılması amacıyla, gelecekten beklentimiz, üniversitemiz tarafından bölümümüze ayrılan araştırma bütçesinin artırılması - Genel seminerlerde daha farklı alanlardan konuşmacı çağırabileceğiz - Düzenleyeceğimiz konferans ve çalıştayları daha da çeşitlendirebileceğiz. - Reel ve karmaşık analiz, ve kısmi diferansiyel denklemler alanında çalışan akademisyen eksikliğimiz var.
TEŞEKKÜRLER