Sosyal Hizmet Uzmanının Önemi AFETLERDE ACİL SERVİSTE Sosyal Hizmet Uzmanının Önemi Doç.Dr.Onur POLAT Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Acil Tıp Anabilim Dalı
Afet ve Acil Servis Afetten ilk etkilen merkezler acil servislerdir;en yoğun hasta ve insan trafiğinin yaşanacağı bölüm özelliğini taşır.
Afet Toplumun tamamı veya belli kesimleri için fiziksel, ekonomik ve sosyal kayıplar doğuran, normal hayatı ve insan faaliyetlerini durduran veya kesintiye uğratan doğal, teknolojik veya insan kaynaklı olayları tanımlar.
Acil Durum Toplumun tamamının veya belli kesimlerinin normal hayat ve faaliyetlerini durduran veya kesintiye uğratan, acil müdahaleyi gerektiren olaylar ile bu olayların oluşturduğu kriz halini tanımlar.
AFET TÜRLERİ Doğal Sebepler İnsani Sebepler Ani Oluşan Tek Sebep Fırtına Sıcak Dalgası Dondurucu Soğuk Deprem Volkan Patlaması Aşamalı Oluşan Birden Çok Sebep Heyelan Kuraklık Sel İnsani Sebepler Ani Oluşan Tek Sebep Yangın Patlama Çarpışma Deniz Kazası Yapısal Çökme Aşamalı Oluşan Birden Çok Sebep Çevresel Kirlilik Savaş Ekonomik Kriz Salgın Hastalıklar
Sosyal Hizmet Uzmanı Sosyal hizmet mesleği, sosyal değişimin sağlanmasına ve insan ilişkilerinde problem çözme ve güçlenmeye yardımcı olur, bireyin iyilik halini değiştirmek için özgürleşmesini sağlamaya çalışır
Tıbbi Sosyal Hizmet Tıbbi Sosyal hizmet; hasta ve ailesinin hastalıkla birlikte ortaya çıkan psiko-sosyal sorunlarının önlenmesi ve çözümlenmesi amacıyla hastanelerde ve diğer sağlık kurumlarında yürütülen sosyal hizmet uygulamaları olarak tanımlanır.
AFETTE Sosyal Hizmet Sosyal Hizmet uzmanı Afet durumlarında gerekli sosyal hizmet müdahalesini planlar ve uygular.
AFETTE Sosyal Hizmet Sosyal Hizmet Uygulamasının Amacı: Afet ve acil durumlarda doğrudan etkilenen hastalar ve yakınları ile sağlık personelinin hızla iyileşip toparlanma becerilerinin artırılmasını sağlamak, Afet nedeni ile hastane içinde oluşabilecek panik ve kargaşayı önlemek,
AFETTE Sosyal Hizmet Sosyal Hizmet Uygulamasının Amacı: Çıkabilecek sorunları en aza indirmek; Hastanelerin afetlerden önce ve sonra yürütülecek “psikososyal müdahale ve destek” kapasitesinin artırılmasını sağlamaktır.
AFETTE Sosyal Hizmet Afet öncesi, Afet sırası ve Afet sonrası çalışmaların planlandığı, müdahalenin de bu planlama çerçevesinde yapıldığı bir sürece psikososyal anlamda katkı sunar.
Afet öncesi afete hazırlık sürecinde sağlık personelini“Afet ve Acil Durumlarda Sosyal Hizmet Uygulamaları” konusunda bilgilendirmek afet sırasında etkin bir hizmet sunumu bakımından önem taşımaktadır.
AFETTE Sosyal Hizmet Afet sırasında Acil servis sürecinde sosyal hizmetler, geniş anlamıyla: Zarar gören bireylere hasta ve yakınlarına psikososyal destek, danışmanlık ve halkla ilişkiler hizmetlerini ifade etmektedir.
Psikososyal; Kelime anlamıyla birbirini sürekli etkileyen psikolojik ve sosyal etkilerin hareketli ilişkisi anlamına gelir.
Diğer insanlarla olan etkileşim ve ilişkiler PSİKO SOSYAL PSİKOLOJİK Düşünceler Duygular - Davranışlar SOSYAL Diğer insanlarla olan etkileşim ve ilişkiler Çevre - Görev ve roller - Kültür ve gelenekler
Psikososyal Müdahalenin Amaçları Fiziksel ve duygusal acıyı azaltma Normale dönüşü kolaylaştırma Olası tepkiler hakkında bilgilendirme Toparlanma ve başetmede yardımcı olma Kontrolü artırma ve destek sistemlerini harekete geçirme
PSİKOSOSYAL ETKİLİLİK ALANLARI kültür ve değerler topluluk toplum aile bırey sosyal çevre insan kapasitesi
PSİKOSOSYAL MÜDAHALE SÜRECİNDE YÜRÜTÜLEN ÇALIŞMALAR İhtiyaç ve Kaynak Değerlendirmesi Psikolojik İlk Yardım Koordinasyon ve İşbirliği Bilgi Merkezi Oluşturma Çalışana Destek Sevk Etme ve Yönlendirme(psikolog/psikiyatrri klinikleri gibi) Toplumu Harekete Geçirme Sürdürülebilir- Uzun Dönem Çalışmaların/Projelerin Planlaması Eğitim İzleme ve Değerlendirme
AFET Alarm Psiko Sosyal Hizmet Müdahalesi İhtiyaç tespiti AKUT DÖNEM İhtiyaç tespiti Psikololjik İlk Yardım Koordinasyon ve İş Birliği Orta ve Uzun Dönem Psiko Sosyal Hizmet Müdahale Planının Oluşturulması ORTA /UZUN DÖNEM Bilgi Merkezi Kurma Çalışana Destek Sevk ve Değerlendirme Müdahale Sürecinin Sonlanması İZLEME ve DEĞERLENDİRME
PSİKOSOSYAL MÜDAHALE Acil serviste psikososyal hizmet müdahalesinin üç bölümde uygulanması; İhtiyaç tespiti, Psikolojik ilk yardım ve Koordinasyon işbirliğinin sağlanması kriz yönetiminde önem taşımaktadır.
Acil Servis Psikososyal Müdahale Süreci İhtiyaç ve Kaynak Değerlendirmesi Mağdurların etkilenme dereceleri ve şekilleri İçinde bulundukları sorunlar ve ihtiyaçlar Hasta ve yakınlarının psikososyal ihtiyaçlarına göre (kayıp, kimliği belirlenemeyen, kimsesi olmayan, engeli bulunan vb.) desteğin ve gerektiğinde ihtiyaçları sağlama veya kaynaklara yönlendirme Var olan hizmetler ve sunuluş şekli
Acil Servis Psikososyal Müdahale Süreci İhtiyaç ve Kaynak Değerlendirmesi Toplumda var olan kaynak kişi/kurumlar, bunların çalışma şekli Koordinasyon sağlanması Uygulanacak müdahale etkinliklerinin ana hatlarıyla oluşturulması çalışmalarını kapsar.
Acil Servis Psikososyal Müdahale Süreci 2. Psikolojik İlk Yardım İhtiyaç ve kaynak değerlendirilmesi ile eş zamanlı ya da hemen ardından başlar,
Acil Servis Psikososyal Müdahale Süreci 2. Psikolojik İlk Yardım; Kişilerin duygularını ve yaşadıklarını ifadelerine olanak sunarak rahatlamalarını sağlamayı ve acil durumlara yönelik psikolojik bilgilerin etkilenen kişilere iletilmesi aracılığıyla kişilerin yaşadıklarını ve hissettiklerini anlamlandırmalarına yardımcı olmayı hedefler
Acil Servis Psikososyal Müdahale Süreci 3. Psikolojik İlk Yardım; Hasta ve yakınlarına, sağlık personeline yönelik psikososyal destek faaliyetleri sağlar, Etkilenenlerin kaçınma davranışlarını azaltması konusunda cesaret verici girişimlerde bulunur, Acil Servis çalışanlarını etkileyen olumsuz faktörleri belirler ve bu faktörlerin etkilerinin azaltılmasını sağlar.
Acil Servis Psikososyal Müdahale Süreci 3. Koordinasyon ve İşbirliği; Hasta yakınlarını bilgilendirmek ve bilgi akışını sağlamak, Tedavi ekibinin üyeleri aralarında hastanın sorunları ve gereksinimleriyle ilgili gerekli bilgileri paylaşmak.Üyeler arasında sürekli ve sistematik bir bilgi değiş tokuşu yapmak,
Acil Servis Psikososyal Müdahale Süreci 3. Koordinasyon ve İşbirliği; Gereksinim doğrultusunda ilgili kurum ve kuruluşlarla (Aile ve Sosyal Politikalar İl Müdürlüğü, İl Emniyet Müdürlüğü, Sivil Toplum Kuruluşları vb.) sürekli ve kesintisiz bir işbirliği ve koordinasyon çalışması yürütmek, Hasta ve yakınları ve basını da içerecek şekilde iç ve dış paydaşlara HAP Başkanı tarafından onaylanan bilgilerin iletilmesini sağlamak
Afet Sonrası Afetlerden sonra yürütülecek sosyal hizmet uygulamalarının kayıt altına alınması ile ilgili gerekli tüm tedbirlerin alınması önemlidir.
İlginize Teşekkür Ederim