ULUSLAR ARASI SÖZLEŞMELER
SOLAS Denizde Can Güvenliği Uluslararası Sözleşmesi (International Convention for the Safety of Life At Sea)
SOLAS-1974'ün 1983 eklerinde yer alan ; IBC CODE :Dökme halinde Tehlikeli Kimyasal Maddeler taşıyan gemilere , IGC CODE :Dökme Halinde Sıvılaştırılmış Gaz taşıyan gemilere , MODU CODE :gemilerdeki güvenlik cihazlarına ilişkin gerekleri ve deniz kirliliğinin önlenmesi ile ilgili kuralları açıklar .
Sözleşmenin iki temel amacı , Gemilerden Kaynaklanan Kirliliğin Önlenmesi Uluslararası Sözleşmesi, 1973 ve 1978 Protokolü (MARPOL 73/78) Sözleşmenin iki temel amacı , denizlerin petrol, zehirli sıvılar, ambalajlı zararlı maddeler, pis sular ve çöpler ile kasıtlı kirletilmesinin önlenmesi , gemilerin neden olduğu kaza sonucu doğabilecek deniz kirlenmesinin en aza indirilmesidir.
MARPOL 73/78 1978 yılında IMO tanker güvenliği ve kirliliğin önlenmesi amacıyla bir konferans (TSPP konferansı) toplamış ve bu konferansta alınacak yeni tedbirler müzakere edilmiştir. Konferansta MARPOL Sözleşmesi’ne bazı teknik zorluklarını gidermek amacıyla bir protokol eklenmesi benimsenmiş ve Sözleşme bundan böyle MARPOL 73/78 olarak adlandırılmıştır. Gemilerin özelliklerine göre belirli zaman koşulları içinde gemilerden denizin kirlenmesini önleyecek sistemlerin uygulanmasını öngörmektedir.
MARPOL 73/78 MARPOL 73/78 bir sözleşme, protokol ve altı ekten oluşmakta olup, 2 Ekim 1983 tarihinde yürürlüğe girmiştir. Ülkemiz 10 Ekim 1990 tarihinde MARPOL 73/78’e taraf olmuştur. MARPOL 73/78 sırasıyla 1983, 1987, 1988 ve 1992 yıllarında tadil edilmiştir.
Hangi gemilerde MARPOL 73/78 hükümleri uygulanır? Tüm gemiler MARPOL sözleşmesine taraf olan ülkeleri limanlarına gittikleri zaman kurallara uymakla yükümlüdür. İstisnası : 150 GRT’dan küçük tankerler , 400 GRT’dan küçük diğer tipteki tüm gemiler.
MARPOL 73/78 Ekleri Deniz taşımacılığında yük olarak taşınan veya gemide üretilen ve denizlerin kirletilmesine neden olan maddeler esas alınarak, MARPOL 73/78’in altı eki hazırlanmıştır.
MARPOL 73/78 Ekleri EK I EK II EK III EK IV EK V EK VI PETROLLE KİRLİLİĞİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN KURALLAR ZEHİRLİ SIVI DÖKME YÜKLERLE KİRLİLİĞİN KONTROLÜ İÇİN KURALLAR PAKETLENMİŞ BİÇİMDE DENİZ YOLUYLA TAŞINAN ZARARLI MADDELERLE KİRLİLİĞİN ÖNLENMESİ İÇİN KURALLAR KANALİZASYON ATIKLARIYLA GEMİLERİN DENİZLERİN KİRLETMESİNİ ÖNLEMEYE İLİŞKİN KURALLAR GEMİLERDEN ÇÖP ATIKLARIYLA KİRLİLİĞİN ÖNLENMESİ İÇİN KURALLAR GEMİLERDEN HAVA KİRLİLİĞİNİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN KURALLAR
MARPOL 73/78 Ekleri SADECE PETROL TANKERLERİ İLE EK I PETROLLE KİRLİLİĞİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN KURALLAR SADECE PETROL TANKERLERİ İLE PETROL VE/VEYA PETROL ÜRÜNÜ TAŞIYAN TÜM GEMİLER İÇİN GEÇERLİDİR. EK II ZEHİRLİ SIVI DÖKME YÜKLERLE KİRLİLİĞİN KONTROLÜ İÇİN KURALLAR KİMYASAL TANKERLER EK III PAKETLENMİŞ BİÇİMDE DENİZ YOLUYLA TAŞINAN ZARARLI MADDELERLE KİRLİLİĞİN ÖNLENMESİ İÇİN KURALLAR AMBALAJLANMIŞ TEHLİKELİ MADDE TAŞIMASI YAPAN TÜM GEMİLER EK IV- EK V-EK VI TÜM GEMİLER
EK I: Denizlerde petrol ve türevlerinden oluşan kirlenmenin önlenmesi Bu bölüm gerekleri 150 gross ton üzerindeki tüm petrol tankerleri ile 400 gross ton üzerindeki tüm gemilere uygulanır . Sözleşmeye uyan gemilere “International Oil Pollution Prevention Certificate-Annex-I” (Uluslararası Petrol Kirliliğinden Korunma Sertifikası) kısa adıyla IOPP sertifikası verilir. Bu sertifika 5 yıl için düzenlenerek her yıl yapılan sörveylerle vize edilir. Sözleşmede “kirliliğe sebep olan petrol’ ile ham petrol, fuel oil, rafine edilmiş petrol ürünleri kastedilmekte ve bu ürünler kapsamına petrokimya ürünleri girmemektedir.
IOPP sertifikası (Uluslararası Petrol Kirliliğinden Korunma Sertifikası ) Muayenesi yapılan ve başarılı muayene sonucu elde edilen 150 GRT ve üzerindeki tüm petrol tankerleri ile 400 GRT ve üzerindeki tüm diğer gemilere IOPP Sertifikası düzenlenir. MARPOL sözleşmesine taraf olmayan bir ülke bayrağı taşıyan hiçbir gemiye IOPP sertifikası düzenlenmez.
400 gros tondan büyük yük gemileri için makine daireleri sintinesinden oluşan kirlenmeyi önlemek üzere gemilerden istenen Ek I gerekleri şunlardır* ; IOPP sertifikası (Kural 5) Petrol kayıt kitapçığı (Kural 20) Petrol atıklarını toplama tankı (Kural 17) Atıkların toplama tankından kabul istasyonlarına basma devresi (Kural 19) Sintine separatörü, 15 ppm. alarm, otomatik stop aleti (Kural 10 ve 16) Başlıbaşına kullanılmak üzere balast ve yakıt devreleri tankları (Kural 14) Deniz kirliliğini önleme acil planı (SOPEP) (Kural 26) Shipboard Oil Polution Emergency Plan
150 gros tondan büyük petrol tankerleri için makine daireleri ve yük tanklarından oluşan kirlenmeyi önlemek üzere gemilerden istenen Ek 1 gerekleri: Balastın denize verilmesinin güverteden durdurulması Hasarlı durumdaki denge hesabı (Kural 25) Yük tanklarının boyut sınırlandırılması (Kural 24) Atıklar için slop tank (Kural 15-2) Yüklü su hattı üzerinde balast tahliyesi (Kural 18-6) Petrol atıklarını izleme ve kontrol cihazı (Kural 15-3) Yük borularında biriken petrolün küçük çapta boru ile emilmesi (Kural 18-4-5) Ham petrol yıkama sistemi (COW) (Kural 13-6 ve Kural 13 A) Çift cidar veya çift dip konstrüksiyonları (Kural 13 F)
ODMS (OIL DISCHARGING MONITORING SYSTEM) 400 grt dan büyük tüm gemilerde yağlı su ayırma sistemi, 10000 grt üzerindeki tüm gemilerde ise ODMS’ye veya ilk maddeye ek olarak etkili bir filtre sistemine sahip olması gerekmektedir. Eğer tanker ,petrol ve petrol atıklarını izin verilen limitler içerisinde boşaltmak istiyorsa ODMS’ e sahip olmalı Boşaltım hızının ve her deniz mili için boşaltım miktarının kopyalandığı sisteme sahip olmalı Tarih ve zamanı da içermelidir. Bu sistem otomatik olarak boşaltım startı ile başlayacak ve izin verilen seviye ye geldiğinde boşaltım duracak Eğer ODMS bozulursa kayıt kitabına yazılır. Ekipmanlar tamir edilmeden denize elverişlilik izni yoktur.
Ayrılmış Balast Tankları Slop tank Slop tankın kapasitesi tank temizliğinden sonra bütün atığı alabilecek kadar büyük olmalı Kargo kapasitesinden %3 ‘ünden az olmayacak Sludge tank 400 groston ve 400 groston dan fazla ise sludge tank’ a sahip olunacak. Ayrılmış Balast Tankları 20.000 dwt üzerindeki tüm hampetrol ve 30000 dwt üzerindeki tüm ürün tankerlerinde ayrılmış balast tankı olmak zorundadır ve bu bu tanklar geminin selametle seyrini sağlayabilecek kapasitede olmalı.
Özel Alanlar MARPOL 73/78’e göre Ek-I(Denizlerde petrol ve türevlerinden oluşan kirlenmenin önlenmesi ) gerekleri için özel alanlar ; Oman Sea - new special area under MARPOL Annex I The MEPC agreed to designate the Oman Sea area of the Arabian Seas as a special area and the designation is included in the revised Annex I. The other special areas in Annex I are: Mediterranean Sea area; Baltic Sea area; Black Sea area; Red Sea area; "Gulfs" area; Gulf of Aden area; Antarctic area; and North West European Waters. Bu özel alanlarda temiz balast ve ayrılmış balast dışında gemilerin boşaltım yapmaları yasaklanmıştır.
BOŞALTIM 30 30
BOŞALTIM - 6 Temmuz 1998 den önce özel bölge içinde 15 ppm özel bölge dışında 100 ppm’di. (reg 16(6))
PETROL KAYIT KİTABI (Oil Record Book) Geminin bayrak dilinde tutulur. 3 yıl tutulur. İki bölüme sahip
Birinci bölüme kayıt edilen şeyler Makina dairesi operasyonları 150 GROSTON ve üzeri tankerlerde zorunlu 400 GROSTON ve üzeri gemilerde zorunlu (tanker dışı) Birinci bölüme kayıt edilen şeyler Fuel oil tanklara balast alınması ve bu tankların temizlenmesi Makine odasındaki kirli atığın ve balastın temizlenmesi Kirli balastın ve tank temizleme sularının boşaltımı Tankların kalıntılarının temizlenmesi ODMS durumu
İkinci bölüme kayıt edilen şeyler Kargo ve balast operasyonları hakkında 150 groston ve üstü bütün tankerlerin kayıt defterlerinde bu bölüm olmalı İkinci bölüme kayıt edilen şeyler Petrol yükünün yüklenmesi ,boşaltılması Petrol yükünün bir tanktan diğer tanka hareketi Slop tankları boşaltıktan sonra valfleri kapama Eğer petrolün bir kısmı boşaltılacaksa miktarı, durumu ve boşaltma sebebi not edilmelidir.
oilrecorbook
Kimyasal Tanker; Yüklerin Yapısı ve Tehlikeler 2.7. MARPOL 73/78 Ek II Marpol 73/78 uluslararası alanda denizlerin petrol kirliliğini önleme konusunda şimdiye kadar yapılmış en önemli yasal düzenlemedir. Ek II dökme halde taşınan zehirli tehlikeli yüklerin kirlilikle ilgili konuları düzenlemektedir. EK II içindeki ürünler, 4 kategori altında A’dan D’ye doğru deniz kirliliğini önlenmesi amacıyla, yarattıkları tehlikeleri göz önüne alarak düzenlenmiştir. 4 kategori altında incelenen ürünler şunlardır;
Kimyasal Tanker; Yüklerin Yapısı ve Tehlikeler 2.7. MARPOL 73/78 Ek II Kategori A Tank yıkaması veya balast yenileme/basma (deballasting) işlemiyle tanktan denize basılmış zehirli sıvı atıklar, deniz canlılarına, deniz kaynaklarına ve insan hayatına veya denizi kullanan diğer alanlar üzerine en büyük tehlikeyi yaratmakta olduklarından kirliliği önleyici kesin kurallarla düzenleme altına alınmıştır. Bu ürünlere örnek olarak; acetone cyanohydrin, carbon disulphide, cresols, naphthalene ve tetraethyl gösterilebilir.
Kimyasal Tanker; Yüklerin Yapısı ve Tehlikeler 2.7. MARPOL 73/78 Ek II Kategori B Tank yıkaması veya balast yenileme/basma (deballasting) işlemiyle tanktan denize basılmış zehirli sıvı atıklar, deniz canlılarına, deniz kaynaklarına ve insan hayatına veya denizi kullanan diğer alanlar üzerinde tehlike yaratmakta olduklarından kirliliği önleyici kesin kurallarla düzenleme altına alınmıştır. Bu ürünlere örnek olarak; acrylonitrile, carbon tetrachloride, ethylene dichloride ve phenol gösterilebilir.
Kimyasal Tanker; Yüklerin Yapısı ve Tehlikeler 2.7. MARPOL 73/78 Ek II Kategori C Tank yıkaması veya balast yenileme/basma (deballasting) işlemiyle tanktan denize basılmış zehirli sıvı atıklar, deniz canlılarına, deniz kaynaklarına ve insan hayatına veya denizi kullanan diğer alanlar üzerinde küçük oranda tehlike yaratmakta olduklarından kirliliği önleyici özel operasyonel gereklilikler getirilerek kural altına alınmıştır. Bu ürünlere örnek olarak; acrylonitrile, carbon tetrachloride, ethylene dichloride ve phenol gösterilebilir.
Kimyasal Tanker; Yüklerin Yapısı ve Tehlikeler 2.7. MARPOL 73/78 Ek II Kategori D Tank yıkaması veya balast yenileme/basma (deballasting) işlemiyle tanktan denize basılmış zehirli sıvı atıklar, deniz canlılarına, deniz kaynaklarına farkedilebilir oranda tehlike yaratmakta olduklarından ve insan hayatına veya denizi kullanan diğer alanlar üzerinde ise minimum oranda tehlike yaratmakta olduklarından kirliliği önleyici bazı özel operasyonel gereklilikler getirilerek kural altına alınmıştır. Bu ürünlere örnek olarak; acetone, phosporic acid, tallow gösterilebilir.
Kimyasal Tanker; Yüklerin Yapısı ve Tehlikeler MARPOL 73/78 Ek II Marpol Ek II sektörün ve kimya endüstrisinin gelişmesine paralel olarak değişiklik ihtiyacı içindedir. 1 Ocak 2007 tarihinde yürürlüğe girecek olan yenilenmiş Ek II ile beklenen yenilikler ise dört yeni kategorinin dahil edilmesidir. Bu kategoriler aşağıda verilmiştir; Kategori X; A kategorisi ürünlerin tanklardan denize basılmasını yasaklanmasını, Kategori Y; B Kategorisi ürünlerin tanklardan denize basılması konusunda niteliklerine ve miktarlarına sınırlama getirilmesini, Kategori Z; C Kategorisi ürünlerin daha az kesin kurallar ve denize basılması halinde de niteliklerine göre miktarlarına sınırlama getirilmesini,
Diğer Atıklar; X, Y, Z kategorisi dışında kalan ve denize dökülmesinde sakınca bulunmayan ancak balast suları gibi, temiz yıkama suları gibi denize basılan atıklar hakkındadır. Sintine, balast suyu veya diğer karışımlar Ek II içinde incelenmeyecektir. OS sadece 8 zararsız maddeyi içerir. (apple juice, clay slurry, coal slurry, dextrose solution, glucose solution, kaoline slurry, molasses, water). Products defined as "floaters" and "persistent floaters", which include vegetable oils, will be assigned to ship type 2 and pollution category Y. Vegetable oils will be specified and are upgraded from Appendix III (of the IBC Code) to Category Y. After 1 January 2007 all ships loading IBC Code cargoes will need to hold a Certificate of Fitness (CoF) issued under the revised requirements.
The revised annex includes a number of other significant changes The revised annex includes a number of other significant changes. Improvements in ship technology, such as efficient stripping techniques, has made possible significantly lower permitted discharge levels of certain products which have been incorporated into Annex II. For ships constructed on or after 1 January 2007 the maximum permitted residue in the tank and its associated piping left after discharge will be set at a maximum of 75 litres for products in categories X, Y and Z - compared with previous limits which set a maximum of 100 or 300 litres, depending on the product category.
Annex II kapsamındaki Özel Alanlar Particularly Sensitive Sea Areas (PSSAs) The MEPC agreed to designate of the Western European Waters as a new PSSA. There are now seven designated PSSAs: the Great Barrier Reef, Australia (designated a PSSA in 1990); the Sabana-Camagüey Archipelago in Cuba (1997); Malpelo Island, Colombia (2002); Around the Florida Keys, United States (2002); the Wadden Sea, Denmark, Germany, Netherlands (2002); Paracas National Reserve, Peru (2003); and Western European Waters (2004). In relation to the proposed extension of the existing Great Barrier Reef PSSA to include the Torres Strait Region, the MEPC agreed to refer the legal aspects of compulsory pilotage in straits used for international navigation to the Legal Committee for advice.
Cargo Record Book
Kimyasal Tanker; Yüklerin Yapısı ve Tehlikeler Sertifikasyon ve Denetimler Yukarıda anlatılmış olan ve uluslararası konvansiyonlar ile düzenleme altına alınan kurallar çeşitli şekillerde gemiler tarafından belgeler halinde yapılacak denetimlerde sunulmalıdır. Bu belgeler deniz ticaretinde hem sigortalar açısından hem yükleten ve yükleyen taraflar açısından ve hem de deniz ticaretinde bu ürünlerin güvenli bir biçimde taşınması konusunda fikir birliğine varmış taraf ülke idareleri tarafından önemlidir ve çeşitli sertifikalar halinde düzenlenip gemiye, armatöre/gemi işleticisi firmalara verilmektedirler.
Kimyasal Tanker; Yüklerin Yapısı ve Tehlikeler Sertifikasyon ve Denetimler Bütün gemilerde bulunması gereken sertifikalar; International Tonnage Certificate (1969) International Load Line Certificate (1966) Intact Stability Booklet Damage Control Booklets Minimum Safe Manning Document Certificates for Masters, Officers or Ratings International Oil Pollution Prevention Certificate Oil Record Book Shipboard Oil Pollution Emergency Plan Garbage Management Plan Garbage Record Book Cargo Securing Manual Document of Compliance Safety Management Certificate
Kimyasal Tanker; Yüklerin Yapısı ve Tehlikeler Sertifikasyon ve Denetleme Kargo Gemileri Tarafından Bulundurulması Gerekenler; Cargo Ship Safety Construction Certificate Cargo Ship Safety Equipment Certificate Cargo Ship Safety Radio Certificate Cargo Ship Safety Certificate Exemption Certificate
Kimyasal Tanker; Yüklerin Yapısı ve Tehlikeler Sertifikasyon ve Denetleme Tehlikeli Yük Taşıyan Gemiler için Özel Gerekliliklerle birlikte DOC bulunduranlar; Dangerous Goods Manifest or Stowage Plan Document of Authorization for the Carriage of Grain Certificate of Insurance or Other Financial Security in Respect of Civil Liability for Oil Pollution Damage Enhanced Survey Report File Record of Oil Discharge Monitoring and Control System for the Last Ballast Voyage Bulk Carrier Booklet
Kimyasal Tanker; Yüklerin Yapısı ve Tehlikeler Sertifikasyon ve Denetleme Dökme Halde Zehirli Sıvı Atıklar Taşıyan Gemiler; International Pollution Prevention Certificate for the Carriage of Noxious Liquid Substances in Bulk (NLS certificate) Cargo Record Book Procedures and Arrangements Manual (P&A Manual) Shipboard Marine Pollution Emergency Plan for Noxious Liquid Substances
Kimyasal Tanker; Yüklerin Yapısı ve Tehlikeler Sertifikasyon ve Denetleme Kimyasal Madde Taşıyan Gemiler; Certificate of Fitness for the Carriage of Dangerous Chemicals in Bulk International Certificate of Fitness for the Carriage of Dangerous Chemicals in Bulk
Sorumluluk Ve Tazminata İlişkin Uluslararası Sözleşmeler OILPOL 1954: Denizlerin Petrol ile Kirlenmesinin Önlemeye İlişkin Uluslararası Sözleşmeler INTERVENTION 1969 : Açık Denizlerde Petrol ile Kirlenmeye Yol Açabilecek Kazalara Müdahale Edilmesine İlişkin Uluslararası Sözleşmeler INTERVENTION PROTOKOL 1973 CLC 1969: Petrol ile Kirlenmeden Doğan Zararların Hukuki Sorumluluğuna İlişkin Uluslararası Sözleşme CLC PROTOKOL 1976 FUND 1971: Petrolle Kirlenme Zararları için Uluslararası Tazminat Fonu Kurulmasına İlişkin Uluslararası Sözleşme FUND PROTOKOL 1976 OPRC 1990 : Petrol Kirliliğine Karşı Hazırlıklı Olma,Mücadele ve İşbirliğine Dair Sözleşme LLMC 1976 : Deniz Alacaklarına Karşı Sorumluluğun Sınırlandırılmasına Dair Uluslararası Sözleşme
Sorumluluk Ve Tazminata İlişkin Uluslararası Sözleşmeler Petrol Kirliliğine Karşı Hazırlıklı Olma, Müdahale ve İşbirliğine Dair Uluslararası Sözleşme(OPRC'1990) Bu Sözleşme, Petrol Kirliliğine karşı hazırlıklı olma ve müdahale konusunda, taraflar arasında uluslararası koordinasyon ve işbirliği sağlama, bilgi alış verişi, eğitim ve teknik yardım hususlarını kapsamakta olup; IMO'ya yeni bir sorumluluk vermektedir. Sözleşme 19 madde ve bir ekten oluşmaktadır .
Petrol Kirliliğine Karşı Hazırlıklı Olma, Müdahale ve İşbirliğine Dair Uluslararası Sözleşme(OPRC'1990) Gemilerden kaynaklanan kirliliğin önlenmesi için daha ileri önlemler alınmasının amaçlandığı bu sözleşme ile deniz kirletici tehlikelere veya önemli olaylarla başedilmesi için bir uluslararası işbirliği çerçevesi çizilmiştir. Sözleşmenin tarafları ,ulusal çapta veya diğer ülkelerle işbirliği içinde kirlilik olaylarına kirlilik olaylarına müdahale tedbirleri almakla yükümlüdürler. Ülkemiz anılan Sözleşmeye 18.09.2003 tarihinde taraf olmuştur.
Petrol Kirliliğinden Doğan Zararın Hukuki Sorumluluğu ile İlgili Uluslararası Sözleşme (CLC' 1992) Tankerlerden devamlı yayılan petrolün yol açtığı petrol kirliliği hasarlarında uygulanır . 1992 Sivil Sorumluluk Sözleşmesi sözleşmeye taraf olan ülkenin kirlilikten hasar gören zararlarını kara parçalarını, karasularını ve umuma açık olmayan ekonomik bölgelerini (EEZ) ya da eşdeğer olanlarını kapsamaktadır. Uygulama alanının kararlaştırılmasında (tespit edilmesinde) tanker devletinin bayrağı yada gemi sahibinin milliyeti ile bir bağlantı yoktur
Petrol Kirliliği Zararının Tazmini İçin Uluslar arası Fonun Kurulması ile İlgili Uluslararası Sözleşme (FUND' 1992) 1992 Fund Sözleşmesi, 1992 Sivil Sorumluluk Sözleşmesine ilavedir. Eğer uygulanabilir Sivil Sorumluluk Sözleşmesi yeterli değilse hasara uğrayana ise bu tazminat uygulanır. 1992 Petrol Kirliliği Hakkında Uluslararası Tazminat Fund’u (1992 IOPC Fonu yada 1992 Fonu) 1992 Fund Sözleşmesi altında oluşturulmuştur. 1992 Fund’u dünya çapında hükümetlerarası organizasyon olup, 1992 Fund Sözleşmesi ile yaratılan tazminat rejimini yönetmek amacıyla kurulmuştur. 1992 Fund Sözleşmesine taraf olmakla, devlet 1992 Fonuna üye olur.
Deniz Alacaklarına Karşı Sorumluluğun Sınırlandırılmasına Dair Uluslararası Sözleşme ( LLMC 1976) Konvansiyon deniz alacaklarına karşı sözleşmede belirtilmiş kişilerin taraf devletlerden birisinin mahkemesinde ileri sürülen deniz alacağı hakkına karşı sorumluluğu belli bir meblağa ile sınırlandırarak haczedilmiş veya üzerinde tedbir uygulanmış gemiyi veya sair malvarlığını ya da teminatını serbest bıraktırmasını sağlamaktadır.