SAĞLIK VE SOSYAL GÜVENLIK SİSTEMLERİNİN GELİŞTİRİLMESİNDE SİVİL TOPLUM KURULUŞLARININ ROLÜ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Ulusal Afet Müdahale Yapılanması ve SAR Operasyon Yönetimi
Advertisements

Faaliyetin Süresi: 24 ay ( )
Türkiye’de Yürütülen Kamu Kesimi Reformlarının Güçlükleri ve Vadettikleri Andrew N. Vorkink Ülke Direktörü 10 Ocak, 2005.
TÜRKİYE’DE ÇAĞCIL DEMOKRASİ, DEMOKRATİK KÜLTÜR VE OLGUNLUK
Özürlü ve Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürlüğü
MALİ SOSYOLOJİ
TAYYAR KUZ Engelli ve Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürlüğü

Yerel Yönetimlerde Yeniden Yapılanma Perspektifi
Çağın Gidişine Göre Öğretmen Nasıl Olmalı?
HAYAT BOYU ÖĞRENME (LLP) Leonardo da Vinci Mesleki Eğitim Programı
Doç. Dr. A.R Zafer SAYAR 18 Eylül 2014, Ankara
31 Ekim Dönemi: Erasmus+ Nedir? Erasmus+ Programı, Avrupa Komisyonu’nun eğitim, öğretim, gençlik ve spor için önerdiği yeni programdır.
YG-21 Kadın Meclisleri & Ulusal Gençlik Parlamentosu
OKUL GELİŞİM YÖNETİM EKİBİ (OGYE).
SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK VE YEREL KALKINMA
Yrd. Doç. Dr. Yaprak Gürsoy İstanbul Bilgi Üniversitesi,
TÜRKİYE-AB KATILIM SÜRECİ VE KADIN İSTİHDAMI I
DÜNÜ, BUGÜNÜ VE YARINI SOSYAL HİZMETLERİN Doç.Dr.Ertan Kahramanoğlu
İYİ YÖNETİŞİM.
İçişleri Bakanlığı Mahalli İdareler Genel Müdürlüğünün ulusal ortağı ve temel paydaşı olduğu Kadın Dostu Kentler Programı, Birleşmiş Milletler Nüfus Fonu-
Kamu Yönetiminde Yeni Aktörler: Sivil Toplum Kuruluşları
Finansal Yönetim Risk Yönetimi Etkin Borç Yönetimi Büyüme Hukuki Danışmanlık Modern Finans; sahip olduğu geniş müşteri portföyü ve güçlü referanslarıyla.
AVRUPA KENTSEL ŞARTI.
15 Ekim 2012 Afyonkarahisar ENGELLİLERİN HAKLARINA İLİŞKİN SÖZLEŞMENİN UYGULANMASININ TEŞVİK EDİLMESİ VE İZLENMESİNE İLİŞKİN ULUSLARARASI VE ULUSAL MEKANİZMALAR.
YÖNETİMDE YENİ YAKLAŞIMLAR
HAVZA ÖLÇEĞİNDE STRATEJİK PLANLAMA VE KALKINMA ‘Kelkit Havzası Örneği’
Gençlik Sektöründe Yerelleşme ve Yeniden Yapılandırma
T. C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇED VE PLANLAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Y
OCAK 2014 OCAK T.C. GÜLYALI KAYMAKAMLIĞI T.C. İLÇE SOSYAL YARDIMLAŞMA VE DAYANIŞMA VAKFI MÜDÜRLÜĞÜ.
NASIL BİR ODTÜ ? 7 Mayıs NASIL BİR ODTÜ ?  Öncü ve farklılık yaratan bir ODTÜ  Demokratik ve laik cumhuriyetin değerlerini koruyan ve savunan.
BİLGİ BAZLI YENİLİKÇİ GELİŞME STRATEJİSİ BAĞLAMINDA TÜRKİYE’NİN KURUMSAL DÖNÜŞÜM İHTİYACI Prof. Dr. Hüsnü ERKAN DEÜ İİBF İktisat Bölümü Yrd. Doç. Dr. Canan.
SİVİL TOPLUM KURULUŞLARI
TİKA: Türkiye’nin Küresel Dış Politika Enstrümanı
YEREL YÖNETİMLER VE DEMOKRASİ
SEZGİN ÖZTEK ŞEREF AYAN
İKS İLKÖĞRETİM KURUMLARI STANDARTI
Toplumsal Sorumluluk Tüm bireylerin, içinde yaşadıkları toplumun yaşam kalitesini iyileştirmek için bütün toplumla birlikte ekonomik, çevresel, kültürel.
Eğitim hakkı, ayrım gözetilmeksizin herkesin sahip olması gereken, vazgeçilemez ve devredilemez bir haktır. Eğitim hakkı, başta çocuklar olmak üzere herkesin,
Yaşlı Bakım Ekonomisinin Gelişmesinde Üniversitelerin Rolü
Hedef Analizi Strateji Analizi Paydaş Analizi
PROJE YÖNETİMİ SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK.
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
UĞUR MUSLU B  Friederich List’ in 1841 de yayınlanan ulusal politik ekonomi sistemi çalışmasına dayandırılmaktadır.  Bu çalışmada List ulusal.
Durum Analizi Sorun Analizi
YARDIMLAŞMA KURUMLARIMIZ
Sosyal Güvenlik Hukuku 2. Ders
KIZILAY, SAVAŞ ALANINDA YARALANAN YA DA HASTALANAN ASKERLERE HİÇBİR AYRIM GÖZETMEKSİZİN YARDIM ETMEK ARZUSUNDAN DOĞMUŞTUR.  11 Haziran 1868 tarihinde.
SAĞLIK YÖNETİMİ TOPLULUĞU Yönetim, en geniş anlamda ortak bir amacı gerçekleştirmek için işbirliği içinde çaba gösteren birey ya da grupların.
DÜNYADA TÜKETİCİ HAKLARI ve UYGULAMALARI
Tarıma verilen destek 90'lı yıllara kadar o zamanki Avrupa Ekonomik Topluluğu'nun yıllık bütçesinin %60'ı kadardır. Tarım desteği bugünkü Avrupa Birliği'nin.
Temel Bilgi Teknolojileri
Yrd Doç Dr Turhan ŞALVA İş Sağlığı ve Güvenliği
TÜRKİYE’DE KIRSAL KALKINMA POLİTİKALARI VE UYGULAMALAR
Örgüt Nedir? Neden Vardır?
YONT221 KAMU YÖNETİMİ DÜŞÜNCESİNİ GELİŞİMİ VE DEVLETİN ETKİNLEŞTİRİLMESİ YÖNETİŞİM.
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Sefa Şahin Konu: Yönetişim
7 TEMEL İLKE İlkyardım Eğitimi.
2. Sosyal Hizmet – Topluma Hizmet
REFAH DEVLETİ.
1.Uluslar Arası Kooperatifler birliği 2- Uluslar Arası Çalışma Örgütü
YAYGIN EĞİTİM.
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı ( ):
İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ
NEO LİBERAL POLİTİKALAR VE
BEDEN EĞİTİMİNDE YÖNETİM VE ORGANİZASYON
T.C. Yükseköğretim Kurulu
Sunum transkripti:

SAĞLIK VE SOSYAL GÜVENLIK SİSTEMLERİNİN GELİŞTİRİLMESİNDE SİVİL TOPLUM KURULUŞLARININ ROLÜ

SAĞLIK VE SOSYAL GÜVENLIK SİSTEMLERİNİN GELİŞTİRİLMESİNDE SİVİL TOPLUM KURULUŞLARININ ROLÜ Sosyal güvenlik kavramı yeni bir kavram olmasına rağmen insanlığın eski bir gereksinimi olan “gelecekten emin olma” isteğini ifade eder. İnsanlık, tarih boyunca korunaksızlık ve güvencesizlik nedeniyle çok acılar çekmiş ve bunlarla nasıl baş edilebileceği hakkında pek çok şey öğrenmiştir. Sosyal güvenlik kavramı, bu acı deneyimlerin ve bu uğurda verilen mücadelelerin bir ürünüdür.

Sosyal güvenlik, “toplumun zor durumda olan bireylerine yardım edilmesini daha iyi durumda olan kişilerin vicdanına veya yardımına bırakmayarak, toplumsal dayanışmayı kurumsal hale getirmek ve vatandaşlara yardımları hak olarak sunmak” olarak da tanımlanabilir. Günümüze kadar bir çok evrelerden geçen sosyal güvenlik kavramının kapsamı daima genişlemiş ve bundan sonra da ekonomik, toplumsal ve teknolojik gelişmelere bağlı olarak gelişmeye devam edecektir.

Sosyal güvenlik sistemleri doğal, ilkel, aile içi ve dinsel nitelikten, günümüzün “devletin sağlamakla yükümlü olduğu, kurumsallaşmış, çağdaş” modellere doğru evrilerek gelen bir süreç geçirmiştir. Bu süreçte sosyal güvenlik hakkı da, “insan hakları” kapsamına alınmıştır.

Sosyo-ekonomik haklar, bireyi toplumdan alacaklı kılan ve devlete de bir takım yükümlülükler getiren haklardır. Bu hakların karşılanması ve yaşama geçirilmesi için, devletin pasif kalmaması ve etkin bir şekilde çaba göstermesi gerekir. Bu bağlamda tüm bireylere sosyal güvenlik sağlanması konusunda STK lara da önemli görevler düşmektedir.

Dinsel kural ve geleneklere dayanan ‘hayır kurumları’ Osmanlı’da yoksulların korunması açısından önemli rol üstlenmişlerdir. Vakıflar ise daha organize sosyal yardım kuruluşları olmuştur. İmparatorluğun son dönemlerinde Darülaceze, Darüleytam ve Kızılay gibi kurumlar sosyal yardım açısından önem kazanmıştır.

Çağdaş sosyal güvenlik kavramının hedeflediği risklerin çoğu sağlıkla ilgilidir. Günümüzde evrensel bir ilkeye dönüşen ve çağdaş uygarlığın simgesi olan sosyal güvenlik kavramı, temelde, bireyin karşılaşacağı ve yaşamı için tehlike oluşturan olaylara karşı bir güvence arayışının ürünüdür. Bu bağlamda sağlık ve sosyal güvenlik sistemi tüm toplumun refahını huzurunu ve demokratikleşmesini etkileyen bir kavramdır. Sosyal güvenlik kavramı çalışma hayatının düzenlenmesinden, çalışma barışına, iş sağlığı ve güvenliğinden, toplumun tüm kesimlerinin sosyal güvenliğini sağlayacak ve istihdamı artıracak şartları sağlamaya yöneliktir.

Sosyal güvenlik olgusu sosyal sürdürülebilirliğin en temel faktörlerinin başında gelir.

Günümüzde çoğulcu demokrasinin önemli aktörü haline gelen STK’lar çalıştıkları konularda siyasi partilerin ve temsili demokrasinin kurumlarının karar alma süreçlerini etkilemek için çalışmaktadırlar. Biliyoruz ki, katılımcı demokrasilerde; alttan üste doğru sivil toplumun, siyasi yaşamı denetlemesi ve siyasi yaşama katılması hedeflenmektedir. Bu yüzden de dünyada ve ülkemizde sivil toplum örgütlerinin rolü gittikçe artmakta, toplumsal kalkınma alanında sivil toplum kuruluşları daha etkin rol almaya başlamaktadır.

Çoğulcu toplum yapısı içinde yer alan ve sosyo-politik yaşamın önemli bir parçası olan STK’lar, toplumdaki iç ve dış faktörlerin etkisiyle amaçları doğrultusunda, karar verme mekanizmalarını yönlendirebilmek için değişik araçlar kullanmaktadırlar. Farklı alanlarda (kadın, çocuk, gençlik, aile, kalkınma, eğitim sağlık, çevre, tüketicinin korunması gibi.) çalışan/hizmet veren bu gönüllü kuruluşlar uygulamaları ve çalışmaları ile kamuoyunu aydınlatma, örnek çalışmalar ile yönlendirebilme gücüne sahiptirler.

Ancak ülkemizde ve özellikle de az gelişmiş bölgelerde sivil toplum kuruluşlarının kalkınma süreçleri ile bütünleşme, kurumsal amaçlarını yerine getirme konularında zorluklarla karşılaştıkları görülmektedir. Sivil toplum kuruluşlarının faaliyet alanlarının, kurumsal yapılanmalarının ve çalışma biçimlerinin çeşitliliği göz önünde bulundurulduğunda, sağlık ve sosyal güvenlik sistemleri alanında sivil toplum kuruluşları ile kamu sektörünün işbirliğinin hem olumlu hem olumsuz yanları bulunmaktadır.

Bu nedenle, sağlık ve sosyal güvenlik sistemleri alanında sivil toplum kuruluşları ile kamu sektörünün işbirliği konusunda analiz yapabilmek için, öncelikle kamunun “ne tür sivil toplum kuruluşları” ile “hangi alanda” ve “ne koşullarda” bir işbirliğinin yapacağının netleştirilmesi gereklidir.

Ancak kesin olan şu ki, sağlık ve sosyal güvenlik sistemleri alanında kamu ve sivil toplum kuruluşlarının ortak faaliyetler içerisine girmesi kaçınılmazdır. Yine insan odaklı her yaklaşımda olduğu gibi, STK’larda da toplum katılımının arttırılması çok önemlidir. Bu bağlamda; 1. Toplumun gereksinmeleri doğrultusunda oluşan STK’ların, sosyal kalkınmanın vazgeçilmez bir aracı olduğu ve kalkınmanın insanlarla birlikte içinin doldurulması gerektiği bürokrasiye anlatılmalı, 2. Toplumsal hareketliliğin arttırılmasında, “kaybolmamış duyarlılıkların ortaya çıkarılmasında” ve güç birliği yoluyla sağlık ve sosyal güvenlik sistemlerinin gelişiminde Kamu- STK ortaklığı birbirini tamamlayıcı olmalı,

3. STK'lar kamunun hizmet vermekte zorluk çektiği bölgelerde ve konularda boşluğu doldurmalı, 4. Kamu ve STK'ların dönüşümlü katkılarıyla hizmetlerin sürekliliği sağlanmalıdır. STK’lar, genellikle toplumun dinamik, değişimde öncü, duyarlılık ve toplumsal etkileme gücü yüksek kuruluşlarıdır. Artık birçok alanda küresel düzeyde etkili olan STK’ların ortaya çıktığı görülmektedir. Gönüllüğün temel olduğu bu kurumlardaki faaliyetlerde, toplumsal yapının gelişmesine her düzeyde katkı verilmektedir.

Sağlık Mensupları Dayanışma Toplum Sağlığını ve Çevreyi Koruma Derneği '' SAĞLIK DER'' bir sivil toplum Kuruluşu olarak hem sağlık alanında hem de sağlık güvenlik sistemleri alanında çalıştaylar yaparak ve raporlar hazırlayarak sağlık sistemindeki eksiklikleri Sağlık Bakanlığına sunmaktadır.

Sağlık-Der 1991 yılında rahmetli Prof. Dr Sağlık-Der 1991 yılında rahmetli Prof. Dr. Necmettin ERBAKAN’ın talimatı ve sağlıklı bir toplum hedefiyle Dr. Ahmet Fevzi İNCEÖZ ve arkadaşları tarafından Anakara’da kurulmuştur. Türkiye’de sağlık alanında birçok yeniliğe öncülük etmiş, aynı zamanda Suriye, Filistin, Gazze, Mısır, Endonezya, Pakistan, Azerbaycan, Çeçenistan, Bosna gibi ülkelerdeki depremlerde, savaşlarda, mülteci kamplarında sağlık yardımlarında bulunmuş bir kuruluştur.

Sağlık Der tarafından Aile hekimliği projesi ve genel sağlık sigortası başta olmak üzere 1990’lı yıllarda bir çok sağlık projesini üretmiştir. Sağlık Der’in 1995 yılında hazırlamış olduğu ‘Sağlıkta Dönüşüm Projesi’ nin şu anki hükümet tarafından hayata geçirilmiş olması memnuniyetle izlenmektedir.

İslam coğrafyasının yangın yerine döndüğü bu zor zamanlarda sağlık camiasının sorumluluğu çok artmıştır. Her gün yüzlerce müslümanın öldüğü, yaralandığı, mülteci olduğu, aç ve evsiz bırakıldığı günümüz dünyasında sağlıkla ilgili alanlarda faaliyet gösteren sivil toplum kuruluşları olarak bizlerin uluslararası düzeyde yapabileceği birçok faaliyetin olduğu görülmektedir. Türkiye’nin seçkin sivil toplum kuruluşlarından biri olan Sağlık-Der, bu konulardaki sorumluluğunun farkındadır.

Gerek öğrenci faaliyetleri, gerek ulusal ve uluslararası yardım kampanyalarında, gerekse sağlık politikalarının geliştirilmesinde politika yapıcılara verdiği destek ve danışmanlık hizmetlerinin yanısıra ulusal ve uluslararası birçok sivil toplum kuruluşu ile ortak çalışmalarda bulunan Sağlık-Der, maalesef İslam Dünyasında aynı çizgide faaliyet gösteren çok sayıda sivil toplum kuruluşu olmasına rağmen aralarında işbirliğinin olmadığını da gözlemlemektedir.

Bizler bu eksikliğin giderilmesi için dünyanın değişik bölgelerinde sağlıkla ilgili alanlarda faaliyet gösteren Müslüman Sivil Toplum Kuruluşlarının bir araya gelip tanışması, kaynaşması amacı ile  Dünya Müslüman Sağlık Toplulukları Kongresi’ni gerçekleştirmiş bulunuyoruz.

Bu tür çalışmalarla İslam Coğrafyasında, insan kaynaklarının ve maddi imkânların ortak kullanımının araştırılmış olacağı ve yaralara merhem olacak bir güç birliği oluşacağı inancındayız. Dünyanın dört bir yanından Müslüman Sağlık Kuruluşlarını bir araya getiren bu kongre ile “Dünya İslam Sağlık Birliği”nin kurulmasını hedefliyoruz ve sağlık alanında da dünyada sözü geçen bir topluluk olarak yerimizi alacağız.

TEŞEKKÜR EDERİZ…