Ders 6: BECERİ ANALİZİ Prof. Dr. Tevhide Kargın.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İŞ KURMA SÜREÇLERİ.
Advertisements

DOÇ. DR.MEHMET ERDOĞAN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM © TemplatesWise.com 1.
E ğ itimde Feda Edilecek Tek Bir Fert Yoktur… 1800’lü yılların başı… ilk BEP hazırlıkları.. Ormanda bulunan victor’a konuşmayı ve okumayı öğretmeye çalışan.
T.C. ORDU VALİLİĞİ İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı TAM ÖĞRENME MODELİ TAM ÖĞRENME MODELİ.
Program Geliştirme Modelleri
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Eğitimde Hedefler Hedeflerin İşlevleri ve Analizi.
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
Veri Toplama ve Değerlendirme Sistemi Tanıtım Toplantısı.
Performans ve Ücret Yönetimi Yrd. Doç. Dr. Özlem BALABAN
TEFTİŞ SİSTEMİ VE İKS İLİŞKİSİ. İlköğretim Kurumları Standartları (İKS) Teftiş Sisteminde de bazı değişimleri beraberinde getirecektir (?) İlköğretim.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
RADAR EĞİTİM DANIŞMANLIK 1 YAPILANDIRMACI ÖĞRENME YAKLAŞIMI.
EĞİTSEL OYUNLAR DOÇ. DR. GÜLTEN HERGÜNER BÖLÜM: 2
Öğretim  Öğrenci gelişimini amaçlayan, öğrenmenin başlatılması, sürdürülmesi ve gerçekleştirilmesi için düzenlenen planlı etkinliklerden oluşan bir süreçtir.
TEMEL İŞLEVLERİNE GÖRE REHBERLİK
ÖZEL E Ğİ T İ MDE ETK İ L İ Ö Ğ RET İ M YÖNTEMLER İ KONU Ö ğ renmenin Aşamaları (Yanlışsız Ö ğ retim Yöntemleri) HAZIRLAYANLAR.
Program Tasarım Modelleri
Yazılım Mühendisliği1[ 3.hft ]. Yazılım Mühendisliği2 Yazılım İ sterlerinin Çözümlemesi Yazılım Yaşam Çevrimi “ Yazılım Yaşam çevrimin herhangi bir yazılım.
ÖĞRENME SINIF YÖNETİMİ
KİŞİSEL HİJYEN.
Bireyi Tanıma Teknikleri I
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
Hedef-Kazanım Belli bir alanda eğitilecek bireylere kazandırılmak istenen özellikler ya da yeterliklerdir. Kazanımın eğitim yoluyla kazandırılabilecek.
BDÖde Kullanılan Yaygın Formatlar
Kişisel-Sosyal Rehberlik
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 3
PROGRAMLAMAYA GİRİŞ VE ALGORİTMA
DERS 9: Değerlendirmede Tekli ve Çoklu Fırsat Yaklaşımları
Öğretimin Uyarlanması
ÖRGÜTSEL DAVRANIŞ VE ÖĞELERİ
ENGELLİ ÇOCUKLARI TANIMA VE DEĞERLENDİRME
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMLARININ (BEP) HAZIRLANMASI
YAŞAM BECERİLERİ -Öfke kontrolü -“Hayır” diyebilme -Israrlara karşı koyabilme -Kendini ortaya koyma -İletişim becerileri -Sorun çözme -Stresle başa.
1-Proje Yönetİmİne Gİrİş
Program Tasarım Modelleri
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Ders 8 Değerlendirme ve kavram öğretimi
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.).
ZEE ZİHİN ENGELLİLERE BECERİ VE KAVRAM ÖĞRETİMİ
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
OKUL ÖNCESİ DÖNEM GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
İSTATİSTİK.
Üst Düzey Zihinsel Özelliklerin Ölçülmesi
DÜŞÜNME.
MBT-303 özel öğretim yöntemleri-ı
Beceri, bireyin sahip olduğu yeterliliklerine dayalı olarak yapabileceği tahmin edilen veya yaptığı etkinliklerdir.
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 7.D.1. Özgün Ürünümü Tasarlıyorum.
EĞİTSEL VE DAVRANIŞSAL DEĞERLENDİRME- ASSESSMENT Ders 2: Yasal Düzenlemeler Prof. Dr. Tevhide Kargın.
ÖZEL EĞİTİM UYGULAMALARI KURSU
Bir Kurumda Öğrenme Merkezi (ÖMer) Nasıl Oluşturulur?
PROGRAM DEĞERLENDİRME
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
PROGRAMLAMAYA GİRİŞ VE ALGORİTMA
İÇERİK DÜZENLEME -Bilgi türleri- Fiziksel bilgi
ÖĞRENME STİLLERİ.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
MOTOR KONTROL VE MOTOR PROGRAMLAR
Oyun İçine Gömülü Öğretim
ÖLÇME-DEĞERLENDİRME 1.DERS
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
ÖĞRETİM STRATEJİLERİ SUNUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM
Bireyi Tanıma Süreci Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Her ülkenin sistemi ne olursa olsun, eğitim politikasının en üst seviyede amacı, bireyi topluma yararlı hale getirmektir. BİREYİ TOPLUMA YARRLI HALE GETİRME;
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
Sunum transkripti:

Ders 6: BECERİ ANALİZİ Prof. Dr. Tevhide Kargın

BECERİ ANALİZİ Beceri: Bireyin sahip olduğu yeterliklere dayalı olarak yapabileceği tahmin edilen veya yaptığı etkinliklerdir. Örneğin: Okuma, problem çözme, ayakkabı çözme, pantolon giyme. Beceri analizi, becerinin sıralı parçalara bölünmesini, izolasyonu, tanımlamayı ve tüm gerekli alt konuların sıralanmasını içeren ve öğrenildiği zaman öğrencinin en son davranışı yapmasını sağlayacak olan bir yöntemdir.

BECERİ ANALİZİ Beceri Analizi: Bir becerinin tamamlanabilmesi için gereken her beceri basamağının sıralı olarak belirlenmesidir. Beceri Analizi, bütün becerilerin kendisinden daha küçük parçalara ilkesine dayanır. Beceri Analizi, öğrencinin öğrenmesini kolaylaştırmak için becerileri küçük basamaklara ayırır.

BECERİ ANALİZİ Beceri Analizi, belirlenen hedeflere ulaşmak için öğretimde hangi sıranın izlenmesi gerektiğini belirtir ve ölçüt bağımlı ölçme araçlarının geliştirilmesine temel oluşturur. Beceri Analizi, performans belirlemek ve öğretim yapmak üzere yapıldığı gibi, öğretim sonunda değerlendirme amacıyla da kullanılır.

Öğrenme, birey davranışının öğretimden sonra değişiklik göstermesidir. Davranış ise, iki ya da daha fazla kişi tarafından güvenilir olarak gözlenebilen ve ölçülebilen belli bir başlangıcı ve bitişi olan, tekrarlanabilen devinsel özellikler olarak tanımlanır. Davranışlar tek basamaklı ve zincirleme olarak ikiye ayrılır: Tek basamaklı davranışlar başlangıcı ve bitişi kolayca ayırdedilebilen davranışlar olarak tanımlanır. Örneğin;Oturma,kalkma,tutma,bırakma, düğmeye basma vb. Zincirleme davranışlar ise, birkaç davranışın bir araya gelerek daha karmaşık bir davranışı oluşturmasına denir. Örneğin; Atılan topu kollarıyla yakalama,pazar ya da marketten alış veriş yapma, çorap giyme, çamaşır makinesini kullanma gibi.

BECERİ ANALİZİ Beceri Analizi, Var olan Kaynakları Gözden Geçirerek Gelişimsel Sırayı İzleyerek Müfredat Programlarını Analiz ederek yapılabilir.

BECERİ ALANLARI Öz bakım Becerileri Tuvalet becerileri Yemek yeme becerileri Giyinme-Soyunma becerileri Kişisel bakım ve temizlik becerileri Günlük Yaşam Becerileri Evdeki araç gereci kullanma Ev temizliği ve düzeni Mutfak becerileri Çamaşır yıkama ve giysilerin bakımı Uyku zamanı becerileri

Toplumsal Yaşam Becerileri İletişim araçlarının kullanımı Alışveriş becerileri Sosyal ve kültürel etkinlikler Kamu alanlarının kullanımı ile ilgili beceriler Arkadaşlık, komşuluk ve akrabalık ilişkileri Bağımsız seyahat etme

BECERİ ANALİZİ DİŞ FIRÇALAMA BECERİSİ BECERİ ANALİZİ Ağzını su ile çalkalar. Fırçayı yıkar. Diş macununu eline alır. Fırçayı yerine koyar. Macunun kapağını açar. Musluğu kapatır. Macunun kapağını yerine koyar. Macunu kapatır. Fırçayı kullandığı eline alır. Havluyu alır. Macunu fırçaya sürer. Ağzını kurular. Macunu yerine koyar. Havluyu yerine asar. Musluğu açar. Fırçayı ıslatır. Fırçayı ağzına götürür. Fırçayı dişlerinin üzerinde gezdirir. Kullanmadığı eline su alır.

Beceri Analizi-İLERİYE ANALİZ Yıllık Amaç: Ödünç alarak iki basmaklı sayıdan iki basamaklı sayıyı çıkarır  9. Birler basamağında eldeli iki basamaklı bir sayıyla iki basamaklı bir sayıyı toplar.  8. Toplamları 1’den 10’a kadar olan eldesiz iki basamaklı bir sayıyla iki basamaklı bir sayıyı toplar.  17. Ödünç alarak iki basamaklı sayıdan bir basamaklı sayıyı çıkarır. 7. İki basamaklı üç sayıyı eldesiz toplar.  6. İki basamaklı bir sayıyla iki basamaklı bir sayıyı eldesiz toplar.  16. Ödünç almadan iki basamaklı sayıdan iki basamaklı sayıyı çıkarır.  5. İki basamaklı bir sayıyla tek basamaklı bir sayıyı eldesiz toplar.  15. 10’lar basamağındaki sayıdan geldiğini hatırlayarak iki basamaklı bir sayıdan tek basamaklı bir sayıyı çıkarır.  4. 10+10’dan 90+10’a kadar onarlı toplar.  14. 10-10’dan 90-10’a kadar onarlı kombinasyonları çıkarır.  3. Toplamları 10’dan 19’a kadar olan tek basamaklı üç sayıyı toplar.  13. 11’den 18’e kadar olan kombinasyonlarda (11-2’den 18-9’a kadar), iki basamaklı bir sayıdan tek basamaklı bir sayıyı çıkarır.  2. Toplamları 11’den 19’a kadar olan tek basamaklı iki sayıyı toplar.  1. Toplamları 0+0+0’dan 9+0+0’a kadar olan tek basamaklı üç sayıyı toplar.  12. Birler ve onlar basamağında eldeli iki basamaklı sayıları toplar. Şu andaki performans düzeyi: Tek basamaklı iki sayıyı toplar ve çıkarır.  11. Onlar basamağında eldeli iki basamaklı sayıları toplar.  10. Birler basamağından eldeli iki basamaklı üç sayıyı toplar.

Beceri Analizi-GERİYE (TERSİNE) ANALİZ Yıllık Amaç: Ödünç alarak iki basamaklı sayıdan iki basamaklı sayıyı çıkarır  10. Toplamları 1’den 10’a kadar olan eldesiz iki basamaklı bir sayıyla iki basamaklı bir sayıyı toplar.  1.Ödünç alarak iki basamaklı sayıdan bir basamaklı sayıyı çıkarır.  11. İki basamaklı üç sayıyı eldesiz toplar.  2. Ödünç almadan iki basamaklı sayıdan iki basamaklı sayıyı çıkarır.  12. İki basamaklı bir sayıyla iki basamaklı bir sayıyı eldesiz toplar.  3. 10’lar basamağındaki sayıdan geldiğini hatırlayarak iki basamaklı bir sayıdan tek basamaklı bir sayıyı çıkarır.  13. İki basamaklı bir sayıyla tek basamaklı bir sayıyı eldesiz toplar.  4. 10-10’dan 90-10’a kadar onarlı kombinasyonları çıkarır.  14. 10+10’dan 90+10’a kadar onarlı toplar.  5. 11’den 18’e kadar olan kombinasyonlarda (11-2’den 18-9’a kadar), iki basamaklı bir sayıdan tek basamaklı bir sayıyı çıkarır.  15. Toplamları 10’dan 19’a kadar olan tek basamaklı üç sayıyı toplar.  16. Toplamları 11’den 19’a kadar olan tek basamaklı iki sayıyı toplar.  6. Birler ve onlar basamağında eldeli iki basamaklı sayıları toplar.  17. Toplamları 0+0+0’dan 9+0+0’a kadar olan tek basamaklı üç sayıyı toplar.  7. Onlar basamağında eldeli iki basamaklı sayıları toplar.  8. Birler basamağından eldeli iki basamaklı üç sayıyı toplar. Şu andaki performans düzeyi: Tek basamaklı iki sayıyı toplar ve çıkarır.  9. Birler basamağında eldeli iki basamaklı bir sayıyla iki basamaklı bir sayıyı toplar.

BECERİ ANALİZİ TÜRLERİ YAPILIŞ SIRASINA GÖRE ANALİZ İLERİ/TERSİNE ANALİZ BECERİNİN YAPISAL ANALİZİ

BECERİNİN YAPISAL ANALİZİ:  Becerinin yapısal analizi,beceri sonradan nasıl yerine getirilmesi bekleniyorsa,becerinin öğretiminde yapılacak bilgilendirmeye ilişkin ölçütler göre aşamalandırılmasıdır. Yönergesine göre becerinin yapısal analizi Sunum şekline göre becerinin yapısal analizi Gerekli görülen niteliklere göre becerinin yapısal analizi Yeterli görülen süreye ilişkin olarak becerinin yapısal analizi Doğruluk düzeyine ilişkin beceri yapısal analizi

Yönergesine göre becerinin yapısal analizi; Yönergesine göre becerinin yapısal analizi; Öğrencinin becericiyi tam olarak yerine getirilmesi için öğrenciye ne tür yönergenin verileceğinin belli ölçütlere göre aşamalandırılmasıdır. Yönergesine göre beceri analizi bir becerinin bağımsız olarak gerçekleştirilememesi durumunda yapılır. Örneğin;çocuktan “kazağını giy” şeklinde becerinin tümünü içeren bir ifade ile beceri talep edilir ve kazağını omuzlarından tut denildiğinde tutar, önü masaya gelecek şekilde masaya koy denildiğinde koyar, etek ucundan tutarak aç denildiğinde açar, başını kazağın içine sok, başını boyun deliğinden çıkar denildiğinde çıkarır, sağ elini kazağın eteğini açarak sol kolunu kazağın içine sok denildiğinde sokar, sol kolunu kazağın kolunun içine it denildiğinde iter, sol kolunla kazağın eteğini açarak sağ kolunu kazağın içine sok denildiğinde sokar, sağ kolunu kazağın kolunun içine it denildiğinde iter, kazağı göğsünden aşağı doğru çek denildiğinde çeker şeklinde daha alt basamaklarını içeren ifadelerle beceri talep edilebilir.

Sunum şekline göre becerinin yapısal analizi: Öğrencinin beceriyi tam olarak öğrenebilmesi için sunumun hangi yolla yapılacağının belirlenmesidir. Örneğin ayakkabı bağcığını bağlama becerisinde, Beceri küpünde bağlar, Büyük maket ayakkabı üzerinde bağlar, Gerçek ama kalın bağcıklı ayakkabı üzerinde bağlar, Kendi ayakkabısı üzerinde bağlar

Gerekli görülen niteliklere göre becerinin yapısal analizi: Becerinin belli bir niteliğe uygun şekilde tamamlanmış olmasının gerekli görüldüğü durumlarda becerinin niteliğine ilişkin ölçütlere göre aşamalandırılmasıdır. Bu analizde çocuk bir beceriyi gerçekleştiriyor ancak istenen nitelikte değilse gerçekleştirilir. Örneğin; 60-72 aylık çocukların psiko-motor gelişim özelliklerine göre “üç metre uzaklıktaki hedefe top atar.” Becerisini kazanmaları gerekir. Bunun için yapılacak analiz 500 cm uzağa topu atar 1 m uzağa topu atar 2 m uzağa topu atar 3 m uzağa topu atar şeklinde olur.

Yeterli görülen süreye ilişkin olarak becerinin yapısal analizi: Becerinin belli bir süre içinde tamamlanmış olmasının gerekli görüldüğü durumlarda becerinin süresine ilişkin ölçütlere göre aşamalandırılmasıdır. Örneğin; 60-72 aylık çocuklar özbakım becerileri gelişim özelliklerine göre “kendi kendine giyinip soyunur.” Becerilerini öğrenmeleri gerekir. Öğretmen giyinme ve soyunma becerileri için “Çocuk üç dakika içinde ayakkabısını, çorabını, pantolonunu ve kazağını çıkararak, spor kıyafetlerini ve çorabını giyer.” şeklinde süreye ilişkin ölçüt koyarak amaç yazdığında yeterli görülen süreye ilişkin olarak becerinin yapısal analizinde; (öğrenci bu becerileri şu anda 15 dk da yapıyor olsun) Çocuk 12 dk içinde ayakkabısını, çorabını, pantolonunu ve kazağını çıkararak spor kıyafetlerini ve çorabını giyer, Çocuk 9 dk içinde ayakkabısını, çorabını, pantolonunu ve kazağını çıkararak spor kıyafetlerini ve çorabını giyer Çocuk 5 dk içinde ayakkabısını, çorabını, pantolonunu ve kazağını çıkararak spor kıyafetlerini ve çorabını giyer Çocuk 3 dk içinde ayakkabısını, çorabını, pantolonunu ve kazağını çıkararak spor kıyafetlerini ve çorabını giyerbasamakları yer alabilir.

Doğruluk düzeyine ilişkin beceri yapısal analizi: Becerinin belli düzeyde doğrulukla tamamlanmış olmasının gerekli görüldüğü durumlarda becerinin doğruluk düzeyine ilişkin ölçütlere göre aşamalandırılmasıdır.

Ancak çocuk sıralı yapıldığında rakamları %100 doğru alarak eşliyor Ancak çocuk sıralı yapıldığında rakamları %100 doğru alarak eşliyor. Karışık sırada eşleme de bezen hata yapıyorsa şu basamaklar da yer alabilir.   Çocuk 1’den 10’a kadar rakamları %70 oranında doğru alarak nesnelerle eşler. Çocuk 1’den 10’a kadar rakamları %80 oranında doğru alarak nesnelerle eşler. Çocuk 1’den 10’a kadar rakamları %90 oranında doğru alarak nesnelerle eşler. Çocuk 1’den 10’a kadar rakamları %100 oranında doğru alarak nesnelerle eşler.