Eğitimden veriler.... Düzey Toplam Kadın Erkek Fark İlköğretim öğretmenleri 390.109 171.916 218.193 44.215 İlköğretim müdürleri 16.454 477 15.977 15.500 Ortaöğretim 148.563 59.387 89.176 30.200 Okul yönetimi Kursuna katılan müdür 10.216 313 9.903 9.590 MEB, Araştırma, Planlama ve Koordinasyon Kurulu, 2003
Pekin Eylem Planı: Eğitimin her kademesi için toplumsal cinsiyete duyarlı öğretim programlarının oluşturulması ve uygulanması zorunluludur Kalıplaşmış cinsiyet rollerinin eğitimde ısrarla kullanılması kızların okula erişimini ve devamını engellemektedir. 10. madde (c) bendi: ....... Okul öğretim programları ve özellikle okul kitapları gözden geçirilmelidir
Aynı sınıfta oturup, aynı ders kitaplarını okuyor, aynı öğretmeni dinliyorlar ancak kız ve erkek öğrenciler okullarda ÇOK FARKLI BİR EĞİTİM ALIYORLAR (Sadker, 1994).
Eğitimde Cinsiyet Ayrımcılığı Göstergeleri Kız ve erkek öğrenciler okula başladıklarında tüm alanlarda eşit olmalarına karşın, kızlar lise mezuniyeti aşamasında geride kalıyor (Sadker, 1994) Standardize test sonuçlarına göre kızlar okuma-yazma testlerinden daha yüksek, matematik ve fen testlerinden eşit puanlar almalarına karşın öğretmenlerden daha az ilgi görüyor (O’neill, 2000)
Eğitimde Cinsiyet Ayrımcılığı Göstergeleri Kızlar ve erkeklerin benzer davranışları öğretmenler tarafından farklı düzeylerde pekiştiriliyor/cezalandırılıyor (Reay, 2001) Kızlar tertipli, sakin ve sessiz olmaya yönlendirilirken, erkekler bağımsız düşünme, aktif olma ve hakkını korumaya özendiriliyor (Bailey, 1992) “Kız gibi oynama”, “kız gibi zırlama”vb. cinsiyetçi söylem görmezden gelinerek, kız olmanın ikinci sınıf kimlik olduğu algısı meşrulaştırılıyor (Sadker, 1994)
Eğitimde Cinsiyet Ayrımcılığı Göstergeleri Öğrenciler arasında cinsiyetçi, milliyetçi, homofobik ve zorbalığa dönük eylemler görmezden gelinerek, zayıflar üzerinde güç kullanımı meşrulaştırılıyor (Bailey, 1992) Erkekler üstün zihinsel yetenekle ilişkili standart testlere kızlardan iki kat fazla öneriliyor (Marshall, 1997; Orenstein, 1994) Erkeklere görüşlerini açıklamak ve savunmak için daha sık fırsat sağlanıyor, fikirleri daha fazla teşvik ediliyor (Brophy ve Good, 1996 ;Marshall,1997)
Ders Kitaplarında Cinsiyetçilik.... Helvacıoğlu tarafından 1996 yılında gerçekleştirilen “Ders Kitaplarında Cinsiyetçilik 1928-1995” çalışması Güvenli ve Tanrıöver tarafından 2009 yılında Türkiye İnsan Hakları Vakfı (TİHV) ve Türkiye Bilimler Akademisi (TÜBA) desteğiyle yürütülen “Ders Kitaplarında İnsan Hakları Projesi”
KAYNAKLAR “Kadına Yönelik Aile İçi Şiddetin Önlenmesi Projesi” Editörler: Ebru Hanbay Çakır (Proje Toplumsal Cinsiyet Kilit Uzmanı) Işın Gürel (Proje İletişim Kilit Uzmanı) - Nur Otaran (Proje Uzmanı) Agacinski, S. (1998), Cinsiyetler Siyaseti, Ankara, Dost Kitapevi Ercan, C. A. (2014), Cinsiyetin Toplumsal Roldeki Yeri, Konya, Çizgi Kitapevi Yayınları Savran, G. A. Demiryontan N. T. (ed) (2012), Kadının görünmeyen emeği, İstanbul, Yordam Kitap (2. Basım)