GELİŞİMSEL YETERSİZLİKLER: TEORİDEN UYGULAMAYA

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Özürlülerde Ağız Sağlığı ve Bakımı
Advertisements

DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
EĞİTİM PSİKOLOJİSİ EĞİTİM PSİKOLOJİSİ.
OTİZM (AUTISM).
GERÇEK ÖZÜR BEDENDE DEGİL DÜŞÜNCE VE ANLAYIŞTADIR.
ÖZEL EĞİTİMİN GEREKLİLİĞİ VE ÖNEMİ
GELİŞİME ETKİ EDEN FAKTÖRLER
TIBBİ TANILAMA EĞİTSEL TANILAMA
T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI ANTALYA HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ
ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ
DOĞUM ÖNCESİ GELİŞİMİ OLUMSUZ ETKİLEYEN FAKTÖRLER
DİL VE KONUŞMA ENGELLİLER
PSİKOMOTOR GELİŞİM Yrd.Doç.Dr. Serkan HAZAR.
OTİZM.
Gelişime Giriş.
SAĞLIK BAKANLIĞI T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI ANTALYA HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ.
ENGELLİ BİREYLERİN BAKIMI
ZİHİNSEL ENGELLİ.
9.Sınıf Sağlık Hizmetlerinde İletişim
ZEKA ZEKA: Problem çözme, öğrenme ve soyut düşünme yeteneği.
Selda KUTLU Ümraniye RAM Müdürü
ZiHiNSEL ENGELiLi ÇOCUKLARIN ÖZELLiKLERi
Ankara Halk Sağlığı Müdürlüğü
“ÖZEL EĞİTİM GÜZEL GELECEK”
ZİHİNSEL ENGELLİĞİN NEDENLERİ
Okul Öncesi Eğitimden İlköğretime Geçiş.
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLAR (ÖZGÜL ÖĞRENME BOZUKLUKLARI) kaynak:Prof
ÇANKAYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ VE OKULA UYUM
ZİHİNSEL YETERSİZLİK Zihinsel işlevler ile kavramsal, sosyal ve pratik uyum becerilerinde anlamlı sınırlılıklar görülen yetersizlik durumudur
OTİZM. OTİZM OTİZM NE DEĞİLDİR Otizm, ona sahip insanların insan gibi yaşama hakkını ellerinden alabilecek bir hastalık değildir. Otizm, bir ruh hastalığı.
ZİHİN ENGELLİ ÇOCUKLARIN MOTOR GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
1. HAFTA: Özel Gereksinimli Bireyler
KUMLUCA RAM’DA TANILANAN ENGEL TÜRLERİ VE YÖNLENDİRME
BÖLÜM 3 DOĞUM ÖNCESİ GELİŞİM. BÖLÜM 3 DOĞUM ÖNCESİ GELİŞİM.
Zekâ zihinsel bir gücü, bir genel yeteneği ifade etmektedir.
OTİZM.
BÖLÜM 14 ÇOCUKLUK ÇAĞINDA GÖRÜLEN RUHSAL PROBLEMLER
Otizmin nedenleri, belirtileri ve tanılama
ÖZÜRLÜLÜK(ENGELL İ )NED İ R? Bedensel, zihinsel ve ruhsal özelliklerinden belirli oranda fonksiyon kaybına neden olan organ yokluğu ve bozukluğu sonucu.
DİL VE KONUŞMA BOZUKLUKLARI
YAYGIN GELİŞİMSEL BOZUKLUK
DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI
Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve ÖZEL EĞİTİM
BİREYİN GELİŞMESİ Yrd. Doç. Dr. İhsan SARI
DİĞER TUTUMLAR.
BÖLÜM 9 DİKKAT VE AKTİVİTE BOZUKLUKLARI TANIM VE YAYGINLIK Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu, dikkat ve aktivite bozuklukları için artık günümüzde.
GÖKKUŞAĞI ÖZEL EĞİTİM UYGULAMA MERKEZİ (I. ve II. KADEME)
FAD İ ME AKAGÜNDÜZ SEVG İ SUBA Ş I Aralık OTİSTİK BİREYLERİN ÖZELLİKLERİ SINIFLANDIRMA TANI DEĞERLENDİRME ARAÇLARI OTİZMİN NEDENLERİ EĞİTİM.
ÖZEL EĞİTİME GEREKSİNİM DUYAN ÇOCUKLAR VE ÖZEL EĞİTİM
Yaygın Gelişimsel Bozukluklar
ÖZEL GEREKSİNİMLİ BİREYLER VE ÖZEL EĞİTİM
HAREKET ve FONKSİYON GELİŞİMİ
Görme Engelliler.
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
Anadolu Üniversitesi, Eğitim Fakültesi,
GÖRME ENGELLİLER.
ORTOPEDİK ENGELLİ ÇOCUKLAR
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
Sunum Planı Çocuklarda görülen kanserler Görülme sıklıkları Nedenleri
AZE201 ERKEN ÇOCUKLUKTA ÖZEL EĞİTİM
Yrd. Doç. Dr. Tülay KUZLU AYYILDIZ
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR
Zeka Gerilikleri.
Özel Gereksinimli Çocuklar

Çocuk Felci Multible Siklerozis Kas Erimesi
 DOĞUMSAL (KONJENITAL) KALP HASTALIKLARI TANIMI  Doğumsal kalp hastalıkları, gebeliğin erken dönemlerinde, bebeğin kalbinin herhangi bir bölümünde,
Otizmin nedenleri, belirtileri ve tanılama
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sunum transkripti:

GELİŞİMSEL YETERSİZLİKLER: TEORİDEN UYGULAMAYA SEZGİN KARTAL NOVA ÖZEL EĞİTİM REHABİLİTASYON DANIŞMANLIK KOÇ ÜNİVERSİTESİ, 26.03.2012

Sunum özeti GELİŞİMSEL YETERSİZLİK NEDİR? GELİŞİMSEL YETERSİZLİĞİ BULUNAN ÇOCUKLAR KİMLERDİR? GELİŞİMSEL YETERSİZLİĞİN NEDENLERİ NELERDİR? NASIL TESPİT EDİLİR? BELİRTİLER VE ERKEN TANI? KİMLER BU ALANDA ÇALIŞIR? EĞİTİM ORTAMLARI NELERDİR? TEDAVİ VE EĞİTİM SÜREÇLERİ NASILDIR? SEZGİN KARTAL, Koç Üniversitesi-26.03.2012

TANIM Gelişimsel yetersizlik, zihinsel, bedensel, iletişimsel yetersizlikten ve duygusal problemlerden dolayı bireyin eğitim performansının ve sosyal uyumunun olumsuz yönde etkilenmesi durumudur. SEZGİN KARTAL, Koç Üniversitesi-26.03.2012

Gelişimsel Yetersizliği Olan çocuklar Gelişimsel Yetersizliği Olan çocuklar ? Rastlanma Sıklığı Yüksek Olan Gruplar Zeka Geriliği Olan Çocuklar Zihinsel Engelliler Hidrosefali Mikrosefali Sendromlar Down sendromu Williams sendromu Larsen Sendromu SEZGİN KARTAL, Koç Üniversitesi-26.03.2012

Gelişimsel Yetersizliği Olan çocuklar Gelişimsel Yetersizliği Olan çocuklar ? Rastlanma Sıklığı Yüksek Olan Gruplar Yaygın Gelişimsel Bozukluklar Otizm Atipik otizm Asperger sendromu Rett sendromu Çocukluğun dizentegratif bozukluğu SEZGİN KARTAL, Koç Üniversitesi-26.03.2012

Gelişimsel Yetersizliği Olan çocuklar Gelişimsel Yetersizliği Olan çocuklar ? Rastlanma Sıklığı Yüksek Olan Gruplar Ortopedik ve Hareket Bozukluğu Olanlar Serabral Palsy Spina Bifida Çocukluk Felci Multiple Skleroz(MS) Omurilik Zedelenmesi Kas Hastalığı Doğuştan Şekil Bozuklukları SEZGİN KARTAL, Koç Üniversitesi-26.03.2012

Gelişimsel Yetersizliği Olan çocuklar Gelişimsel Yetersizliği Olan çocuklar ? Rastlanma Sıklığı Düşük Olan Gruplar Görme Engelliler İşitme Engelliler Konuşma Bozukluğu Olanlar Öğrenme Güçlüğü Olan Çocuklar Duygusal ve Davranış Bozukluğu Olan Çocuklar Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu Olan Çocuklar SEZGİN KARTAL, Koç Üniversitesi-26.03.2012

Sebepler? Özel gereksinimli çocukların oluşmasına neden olan etmenleri genel olarak 3 ana grupta toplamamız mümkündür: Doğum öncesi nedenler, Doğum anı nedenleri, Doğum sonrası nedenler. SEZGİN KARTAL, Koç Üniversitesi-26.03.2012

Doğum Öncesi Nedenler Gebelikte Çocuğun Gelişimine Etki yapan Etmenler Beslenme: Annede beslenme bozukluğunun olması bebeğin büyümesini yavaşlatabilmektedir. SEZGİN KARTAL, Koç Üniversitesi-26.03.2012

Doğum Öncesi Nedenler Gebelikte Çocuğun Gelişimine Etki yapan Etmenler Yapısal Bozukluklar: Bebeğin anne karnındaki fiziksel bozuklukları içerir. Kalıtsal sebepler İlaçlar Ve diğer çevresel faktörler bu durumların oluşmasında etkilidir. SEZGİN KARTAL, Koç Üniversitesi-26.03.2012

Doğum Öncesi Nedenler Gebelikte Çocuğun Gelişimine Etki yapan Etmenler Kalıtsal Bozukluklar: Hücre bölünmeleri sırasında bazı hatalar oluşabilir. Bazı durumlarda zigot kendiliğinden anne bedeninin dışına kendiliğinden atılır. Yani anne düşük yapar. Ama bazı durumlarda anormallik öldürücü değildir. Ama çocuğun gelişimi ciddi biçimde etkilenebilir. Ör. Down sendromu. SEZGİN KARTAL, Koç Üniversitesi-26.03.2012

Doğum Öncesi Nedenler Gebelikte Çocuğun Gelişimine Etki yapan Etmenler Hücre Transferi Hataları: Hücrelerin yanlış transfer olması nedeniyle oluşan bozukluklardır. Ör. Dudak yarık damak, spina bifida vb. Spina Bifidada, kapanması gereken sinir tüpleri hücrelerin eksik transferiyle açık kalır ve buna bağlı olarak yürüme, kaka ve idrarı kontrol eden sinirler gelişemez. SEZGİN KARTAL, Koç Üniversitesi-26.03.2012

Doğum Öncesi Nedenler Gebelikte Çocuğun Gelişimine Etki yapan Etmenler İlaçlar ve kimyasal maddeler Uyuşturucu ve gerilim gidericiler Enfeksiyonlar Kronik hastalıklar Anne babanın yaşı Kan uyuşmazlığı SEZGİN KARTAL, Koç Üniversitesi-26.03.2012

Doğum Anı Nedenleri Zor ve hatalı doğumlarda bebeğin başının çok fazla basınca maruz kalmasıyla kafaiçi kanamanın oluşması. Bunun sonucu beyin hasarı oluşabilmektedir. SEZGİN KARTAL, Koç Üniversitesi-26.03.2012

Doğum Anı Nedenleri Doğum anı anoreksia: Doğum sırasında bebeğin yeterli oksijeni alamaması durumudur. Göbek bağının bebeğin boynuna dolanması, bebeğin başının önce değil sonra çıkması, anormal ve uzamış doğumlar buna sebep olarak gösterilebilir. SEZGİN KARTAL, Koç Üniversitesi-26.03.2012

Doğum Anı Nedenleri Prematüre: Bebeğin gelişimsel olarak hazır olmadan doğması durumudur. Erken doğan bebekler: 37 haftadan önce doğan bebekler. Zamanına göre hafif doğan bebekler. ( 2.5 kilo ve daha aşağı ) SEZGİN KARTAL, Koç Üniversitesi-26.03.2012

Doğum Sonrası Nedenler Yaralanmalar ve kazalar Ateşli hastalıklar Beslenme yetersizliği Sosyal ve kültürel yoksunluk Diğer sebepler.... SEZGİN KARTAL, Koç Üniversitesi-26.03.2012

Nasıl Tespit Ediliyor? Doğum öncesi dönemde yapılan testlerle; Okul Öncesi Dönemde; Gelişim Aşamalarındaki Gecikmeler Konuşma Yürüme Anlama İletişim Gelişim Taramaları Okul Çağında; Akademik başarı durumu ile Zeka Testleri SEZGİN KARTAL, Koç Üniversitesi-26.03.2012

BELİRTİLER VE ERKEN TANI ZİHİNSEL ENGEL Doğum öncesi, doğum anı ve doğum sonrasında meydana gelen, merkezi sinir sistemini etkileyen bazı nedenlerle zihin gelişimini ve fonksiyonlarını yavaşlatan ve gerileten sürekli bir durumdur. SEZGİN KARTAL, Koç Üniversitesi-26.03.2012

Zihinsel Engelliliğin Klinik Sınıflandırması Hafif derecede zihinsel engel Orta derecede zihinsel engel Ağır derecede zihinsel engel Çok ağır derecede zihinsel engel(klinik bakıma muh) Bu sınıflandırma zeka testlerinde çocuğun aldığı puana göre yapılan bir sınıflandırmadır. SEZGİN KARTAL, Koç Üniversitesi-26.03.2012

Zihinsel Engelliliğin Eğitsel Sınıflandırması Bu sınıflandırma sisteminde zihinsel engelli bireylerin neyi , ne derecede öğrenebileceklerini dikkate alan sınıflandırmadır. Hafif düzeyde öğrenme yetersizliği Orta düzeyde öğrenme yetersizliği Ağır düzeyde öğrenme yetersizliği Klinik bakıma gereksinim nedeniyle öğrenme yetersizliği. SEZGİN KARTAL, Koç Üniversitesi-26.03.2012

GENEL ÖZELLİKLERİ Öğrenme yavaş Dikkat süresi kısa, Konuşma gecikmeleri ve konuşma bozuklukları, Motivasyon problemleri. SEZGİN KARTAL, Koç Üniversitesi-26.03.2012

BELİRTİLER VE ERKEN TANI OTİSTİK SPECTRUM BOZUKLUKLARI-OTİZM Otizm , yaşamın ilk 3 yılı içinde ortaya çıkan ve yaşam boyu devam eden nöropsikiyatrik, gelişimsel bir bozukluktur. Otizm terimi ilk kez 1911 yılında Bleuler tarafından kullanılıyor. İlk makaleler 1943 yılında Leo Kaner ve 1944 yılında Hans Asperger tarafından yayınlanıyor. SEZGİN KARTAL, Koç Üniversitesi-26.03.2012

Tarihçe (devam..) 1964 yılında otizmin biyolojik kökenli olduğuna yönelik ilk bilimsel dayanaklar bulunuyor. 1977 yılında ikizler üzerinde araştırmalar yayınlanıyor ve genetik faktörlere rastlanıyor. SEZGİN KARTAL, Koç Üniversitesi-26.03.2012

SINIFLANDIRMA Atipik otizm ( Kuşkulu Otizm ): Otistik özellikleri az, üst düzey işlevlere sahip. Hafif derecede otizm: orta düzeyde zihinsel becerileri ve işlevsel dil yetenekleri olen çocuklar. Orta Derecede Otizm: Orta derecede zihinsel engel sınırlı konuşma ve yinelenen davranışlara sahip. Ağır Derecede Otizm: Ağır zihinsel engel, içe kapanıklık, iletişim becerileri olmayan çocuklar. SEZGİN KARTAL, Koç Üniversitesi-26.03.2012

Otizm’in nedenleri....... Bilinmiyor. Eski inanışlar: Anne baba özellikleri, Çocuk yetiştirme tutumları. Kral tv. v.b. SEZGİN KARTAL, Koç Üniversitesi-26.03.2012

GÖRÜLME SIKLIĞI 1990’lı yıllarda; 500 doğumda bir. 2000’li yıllarda 250 doğumda bir. Neden???? Tanı kriterleri değişti. SEZGİN KARTAL, Koç Üniversitesi-26.03.2012

Kalıtım....... Bir otistik çocuğun tek yumurta ikizinde otizm görülme sıklığı %50. Kardeşte otizm görülme sıklığı %3-8. Erkeklerde kızlara oranla 4 misli fazla görünüyor. Otistik çocukların akrabalarında otizm ve psikiyatrik bozuklukların görülme sıklığı normal popülasyona göre daha sıktır. SEZGİN KARTAL, Koç Üniversitesi-26.03.2012

Belirtiler ve Özellikler........ 1.Sosyal Etkileşimde Yetersizlik. Göz kontağında sınırlılık. Ortak ilgide sınırlılık. Başkalarının işaret ettiği yere bakmama. Diğer çocuklarla etkileşimde yetersizlik. Yalnızlığı tercih etme. Sosyal övgüye tepkisizlik. SEZGİN KARTAL, Koç Üniversitesi-26.03.2012

Belirtiler ve Özellikler........ 2.İletişim ve Oyunda Yetersizlik: Dil ve iletişim sorunları. Dili iletişim aracı olarak kullanmama. Vücut dilini kullanmada sınırlılık. Söyledikleri ile jest ve mimiklerinin uyuşmaması. Hayali oyunun gelişmemesi. Başlatma, sürdürme ve bitirme sorunları. İlgi duyulan alanlarda aşırı ayrıntı. SEZGİN KARTAL, Koç Üniversitesi-26.03.2012

Belirtiler ve Özellikler........ 3.Takıntılar: Nesne takıntıları: Nesnelerle sıradışı oynamak. Hareket takıntıları: Sallanma, ellere bakma, yan bakma. İlgi takıntıları: Bir konuyla aşırı ilgili olma. Arabalar. Düzen takıntıları: Aynı giysiyi giymek , aynı yemeyi yemek, düzeni bozmamak. SEZGİN KARTAL, Koç Üniversitesi-26.03.2012

Yinelenen-Kendini Uyarıcı Davranışlar Sıradışı beden hareketleri.Ör.Etrafında dönme. Sıradışı el hareketleri. Ör: Parmak çıtlatmak, iki parmak arasını ayırmak v.b. SEZGİN KARTAL, Koç Üniversitesi-26.03.2012

Önemli ........... %10 unda üstün yetenekler görülüyor. Ör:okumayı erken öğrenme. %60 ında zeka geriliği görülür. %30 unda epilepsi görülür. SEZGİN KARTAL, Koç Üniversitesi-26.03.2012

Otizm ve Gelişim 6-9 ay arası: Oyuncaklara ilgi duymama Karşılıklı dikkat yok. Bir nesneye bir anneye bakma. Alışılmamış korkular. Beslenme bozuklukları. Ritüellerin beşlangıcı. Ör: Yalnız başına kalmak istemek. SEZGİN KARTAL, Koç Üniversitesi-26.03.2012

Otizm ve Gelişim 9-20 ay arası: Göz teması yok Parmakla işaret edemiyor. 18-24 ay arası dilde gerilemeler oluyor. SEZGİN KARTAL, Koç Üniversitesi-26.03.2012

Otizm ve Gelişim 2 yaş: İnsanları cansız bir nesne gibi kullanmaya başlıyor. Ekolali görülüyor. ( Ekolali konuşmanın habercisi olabiliyor. ) SEZGİN KARTAL, Koç Üniversitesi-26.03.2012

Otizm ve Gelişim 3 yaş: Parmak ucunda yürüme. Ritüellerde artış . SEZGİN KARTAL, Koç Üniversitesi-26.03.2012

BELİRTİLER VE ERKEN TANI Serabral Paralizi(Spastik Engelliler) Serebral paralizi, doğum öncesi, doğum sırası veya doğum sonrası beyindeki bir hasar sonucu ortaya çıkan kalıcı duruş, hareket ve denge kusurudur. SEZGİN KARTAL, Koç Üniversitesi-26.03.2012

NASIL FARKEDİLİR? Bebeğin devamlı laterjik olması(başın ve vücudun sürekli bir yana dönük olması Emme bozukluğu Israrlı kusma Etraftan gelen uyarılara cevap vermeme Konvülziyonlar (havale) olması Nistagmus(göz küresinin yatay ve dikey eksende hızlı ve anormal hareketleri SEZGİN KARTAL, Koç Üniversitesi-26.03.2012

Erken tanı devam... Opistotonus (baş ve gövdenin geriye doğru aşırı kasılması) Ağızdan fazla miktarda salya akması El göz koordinasyonunun olmaması Ayına göre motor gelişimdeki gerilikler, çocukta beyin hasarını göstermektedir. SEZGİN KARTAL, Koç Üniversitesi-26.03.2012

Serebral paralizide görülebilecek diğer bozukluklar Görme bozuklukları İşitme bozuklukları Konuşma bozuklukları Zeka geriliği Epilepsi Duyu algı bozuklukları SEZGİN KARTAL, Koç Üniversitesi-26.03.2012

TEDAVİ İlaç Tedavisi Cerrahi Tedavi Fizik Tedavi Ve Rehabilitasyon SEZGİN KARTAL, Koç Üniversitesi-26.03.2012

FİZİK TEDAVİ VE REHABİLİTASYONDA AMAÇ Var olan potansiyelleri açığa çıkarmak,geliştirmek,düzenlemede yardımcı olmak,maksimum düzeyde bağımsızlık kazandırmak ve erişkin yaşa hazırlamaktır. SEZGİN KARTAL, Koç Üniversitesi-26.03.2012

Tedavi Devam... Tedavi programı her çocuğa göre özel olarak düzenlenir.Program hazırlanırken çocuğun istekleri ve motivasyonu göz önünde tutulur. SEZGİN KARTAL, Koç Üniversitesi-26.03.2012

Serabral paralizili çocuklarda eğitimde karşılaşılan problemler Çocuğa ilişkin algı: Performansını gösteremediği için ağır bir engelli tablosu görünümünde olabiliyor. Çocuktaki fiziksel engeller, Baş ve gövde dengesinin bozukluğu Ellerini yeterince veya hiç kullanamama Görsel ve işitsel problemler İletişim problemli SEZGİN KARTAL, Koç Üniversitesi-26.03.2012

ÖZEL GEREKSİNİMLİ BİREYLERLE KİMLER ÇALIŞIR? Özel eğitim öğretmenleri Konuşma terapistleri Fizyoterapistler Sosyal hizmet uzmanları Psikologlar Rehber öğretmenler Sınıf öğretmenleri İş ve uğraşı terapistleri Doktorlar ve diğer sağlık personeli SEZGİN KARTAL, Koç Üniversitesi-26.03.2012

TEDAVİ VE EĞİTİM TEDAVİ: EĞİTİM: Tedaviler çocukların engellerinin yanında seyreden ek problemleri çözmeye yöneliktir. Epilepsi, hiperaktivite v.b. EĞİTİM: Ailenin eğitimi Çocukların eğitimi SEZGİN KARTAL, Koç Üniversitesi-26.03.2012