Yabancı Dil Olarak Türkçe Konuşma Becerisi, Ölçme ve Değerlendirme

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Program Geliştirme “uzmanlık eğitimi”
Advertisements

KENDİNİ TANIMAK NEDİR ACABA?
SİNGAPUR MATEMATİĞİ BİLGİLENDİRME SEMİNERİ
ÖRNEK OLAY TEKNİĞİ Nedir? Amaçları nelerdir? Kullanıldığı Durumlar
İŞLETMELER VEYA KİŞİLERİN HEDEFİ, EN İYİ OLMAK İSTİYORUM + -
BEIER CÜMLE TAMAMLAMA TESTİ
PROBLEME DAYALI ÖĞRENİMDE DEĞERLENDİRME
ÖĞRETİM TEKNİKLERİ MİKRO ÖĞRETİM ASLIHAN AKBAĞ
DRAMA ÖĞRETMENİNİN ÖZELLİKLERİ Hazırlayan: Dr. Uğur Altay MEMİŞ
PSİKOLOJİK TEST KULLANIMI VE ETİK
KAYGI-KAYGI İLE BAŞ ETME YOLLARI
MESLEK TANITIMLARI.
İPUÇLARI VE KULLANIMI Hülya KAYGISIZ
ENGLISH FOR SUCCESS 6. , 7. ve 8. Sınıflar için by İrfan BOY
İLETİŞİM ENGELLERİ.
FIRST ENGLISH 4. ve 5. Sınıflar için by İrfan BOY
Güdülenme Dr. Şirin KARADENİZ.
Bilişşsel Hedeflerin Ölçülmesi
DUYGU KUMBARAMDA DOSTLUK BİRİKİYOR!
Çoklu Ortamda Etkileşimli İngilizce Eğitimi
Mahmut Fehime Güleç İlköğretim Okulu
Matematik Öğrenme ve Öğretme Süreci
TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE KULLANILAN STRATEJİ, YÖNTEM VE TEKNİKLER
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
Öğretim Durumlarını Planlama
EĞİTİM SİSTEMİ VE ÖLÇMENİN SİSTEMDEKİ YERİ
Kolukısa Anadolu Lisesi Öğrenci;Nisa Bağdatlı Öğretmen; Esra Çiftçi
Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
Önce Dil Öğrenmeyi Öğrenin Önce Dil Öğrenmeyi Öğrenin Gerekli Zamanı Ayırın Gerekli Zamanı Ayırın Kullanacağınız Materyalleri Edinin Kullanacağınız Materyalleri.
HOŞGELDİNİZ.
Yrd. Doç Dr. Özcan PALAVAN
Doğru Çalışma Yöntemleri
Doğru Çalışma Yöntemleri
KAYGI VE TEST EDİLME KAYGISI
FESKOM AKADEMİ CANLI ONLINE EĞİTİM
18 - DUYUŞSAL DAVRANIŞLARIN ÖLÇÜLMESİ
6. , 7. ve 8. Sınıflar için ENGLISH FOR SUCCESS ANKARA 2011.
FIRST ENGLISH ANKARA ve 5. Sınıflar için.
İSTENMEYEN DAVRANIŞLAR
Öğrenme Düzeyi Araştırması 3:
ADAPAZARI REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ. VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ.
SINAV KAYGISI İLE NASIL BAŞEDEBİLİRİM?
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
Diksiyon nedir? Konuşmada, kelimenin seçilmesi, imlasına ve veznine göre söylenmesi ve ifadenin rahatlıkla anlatılması. Fesahat, belagat, telaffuz ve natıka kelimeleri.
En fazla ödül kazanmış olan İngilizce Dil Eğitimi Programı.
ARAŞTIRMA TÜRLERİ.
SÖYLEYİŞ ( TELAFFUZ).
Eğitsel Rehberlik. Rehberlik hizmetlerinin önemli bir işlevi de öğrenmeyi kolaylaştırmak, başarıyı artırmaktır. Bu amaca yönelik yapılan rehberlik hizmetleri.
HAYAT BİLGİSİ VE SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
Mehmet ŞAHİN Toprak Sanayi İ.Ö.O./ÇORUM
KISIM 4 Sınıfta Biliş. KISIM 4 Sınıfta Biliş BÖLÜM 11 Okumayı Öğrenme.
SINAV KAYGISININ NEDENLERİ Zamanı iyi kullanamama Kötü çalışma alışkanlıkları Beklenti düzeyi Görev ve sorumlulukları erteleme Başarısız olma ve değerlendirilme.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
Okuma bozukluğu olan çocuklar kelime tanıma, okuduğunu anlama ve tipik olarak da yazarken harf karıştırırlar. Bir yazıyı sözlü olarak okuduklarında yaşıtlarından.
SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
Ses eğitimine ilişkin fonksiyonlar
ADAY ÖĞRETMENİN Öğretme-Öğrenme Süreci (ders verme)
Programın Karşılaştırılması Sunusu
TANITIM - KARŞILAŞTIRMA
Yrd. Doç. Dr. Süleyman AKYÜREK
Sınav Kaygısı.
ÖĞRETİM İLKE ve YÖNTEMLERİ
TÜRKÇE ÖGRETİMİ. YABANCILARA TÜRKÇE ÖĞRETİMİ TÜRKÇE EĞİTİM SEVİYELERİ TÜRKÇE EĞİTİM SEVİYELERİ A1 A1 A2 A2 B1 B1 B2 B2 C1 C1 C2 C2.
Doğru Çalışma Yöntemleri
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
Öğrenme Psikolojisi Giriş.
Eğitsel Yazılımların Değerlendirilmesi
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
YAPLANDIRMACILIK VE TÜRKÇE ÖĞRETİMİ
Sunum transkripti:

Yabancı Dil Olarak Türkçe Konuşma Becerisi, Ölçme ve Değerlendirme İbrahim Dilek 28. YADOT Çalışma Toplantısı 5.11.2016

Özet Kişisel Gelişimde Konuşma Becerisi Derslerde Konuşma Becerisinin Payı Ölçme ve Değerlendirme Konuşma Öğrtmen Tutumu-Konuşmayı Düzeltme Konuşma Kaygısı Örnekler

Öğrenilen dilin konuşulduğu ülkede bulunun TV, film izleyin Şarkılar Öğrenin Okuyun Sözlük Kullanmayı Öğrenin OLUMSUZ İNANÇ VE DİL KALIPLARI Geçmişte yaşanmış olumsuz bir deneyim, arkadaşların yapılan hataya gülmesi, öğretmenin hata yapıldığı zaman kızması, sabırsızlık göstermesi, hatanın düzeltilme biçimi. Neden ingilizce konuşamıyoruz? nasıl ingilizce konuşabiliriz? Belgin Öğrek Kaynak: http://www.kigem.com

Ne söylediğimiz %7 Nasıl söylediğimiz %93 Şerif İZGÖREN İletişim, özellikle beden dili üzerinde duruyor. 1967 Albert Mahremiyan ve Suzan Feris SÖZ %7 SES %38 BEDEN DİLİ %55 Ne söylediğimiz %7 Nasıl söylediğimiz %93

TÜRKİYE’DE TÜRKÇEYİ YABANCI DİL OLARAK ÖĞRETEN ÖĞRETMENLERİN UYGULAMALARINA YÖNELİK NİTEL BİR ARAŞTIRMA* Ali Göçer Öğretmenlerin yarıdan fazlası dil becerilerini geliştirmeye yönelik etkinliklerde her beceriye eşit zaman ayıramadığını, gramer konularına daha fazla zaman ayırdıklarını, yazma ve dinleme becerisini ihmal ettiklerini söylemektedirler. Dil becerilerini edindirme çalışmaları biri diğerine tercih edilmeden ve eşgüdüm içerisinde yürütülmesi gereken çalışmalardır. Öğretmenler her beceriye eşit önem verememekte ve yeterli zaman ayıramamaktadır.

Öğretmenler öğrencilerin dil becerilerini edinme durumlarını sözlü yoklama, performans ödevi, yazılı ve test türü sınavla ölçmektedirler.

Ölçme: Herhangi bir niteliği gözlemek ve gözlem sonucunu sayı ve sıfatlarla ifade etmektir (Turgut ve Baykul, 2011, s. 3). Değerlendirme: Ölçme sonuçlarını bir ölçüte veya ölçütlere vurarak ölçülen nitelik hakkında bir değer yargısına varma sürecidir (Turgut ve Baykul, 2011, s. 3). Değerlendirmenin temel amacı sistemin doğru işleyip işlemediğini ortaya koymak ve buna dayanarak sistemdeki eksikliklerin tamamlanmasını ve yanlışlıkların düzeltilmesini; kısaca sistemin onarılmasını sağlamaktır (MEB, 2006a, s. 214). Öğretimin başında, öğretim sürecinde ve sonunda yapılacak değerlendirmeler.

KONUŞMA İletişimin sağlanmasında en çok kullanılan dil becerisi olan konuşma, bireyin duygu ve düşüncelerini sözle bildirmesi şeklinde tanımlanmaktadır (Kavcar vd., 1998:57). Karşılıklı konuşma (diyalog): günlük konuşma, sohbet, tanışma ve tanıştırma, bir soruya karşılık verme, kutlama, özür dileme, telefonla, büyüklerle ve görevlilerle konuşma gibi durwnlarda yapılır. Topluluğa konuşma (monolog): hikaye, masal, anı, anlatma, duyııru yapma, bir topluluğa bir şey anlatma, açılış, kurs, toplantı, panel, söylev, sunum ve sempozyum gibi durumlarda ve ortamlarda yapılan konuşmalardır (Köksal ve Pestil, 2014: 299).

Konuşma becerisinin kazanılması için dilin kurallarını yani dil bilgisini ve telaffuzu iyi bilmek gerekir. Buna karşın iletişim kurmada sözel olmayan davranışlar da önemlidir. Konuşma becerisini kazanan kişilerin sadece dilin kurallarını ve sözcüklerin doğru telaffuzunu öğretmek yeterli olmamakta; sözel olmayan kimi davranışları da bilmeleri gerekmektedir (Demirel, 1993: 1 ll).  Köksal ve Pestil (2014), konuşma becerisinin özelliklerini şu şekilde sıralamaktadırlar: ses tonu ve tonlama, vurgu ve ritim, telaffuz ve ahenk, üslup, akıcılık, anlaşılabilirlik, söz dizini, doğruluk, kelime zenginliği, konu ve cümle vurgusu, bütünlük ve uygunluk (s. 299). Telaffuz (Sesletim) becerisi ve geliştirilmesi:,telaffuz öğretiminde izlenecek aşamalar dinleme, ayırt etme, tanıma, sesi telaffuz etme, düzeltme. (Demirel)

Öğretmen Tutumu Herkese eşit söz hakkı İsteyene öncelik Öğrenciyi tanıma Konu seçimi Sabır : Anlaşılma ve düşünme için zaman tanı. Öğrencinin kendini düzeltmesine şans ver YANLIŞLARA YAKLAŞIM Anlayış Göstermek Görmezden Gelmek Uyarmak Dersi Atlamak/Ötelemek Öğrenciyle Konuşmak Ceza Vermek

Düzeltme Geribildirimleri Lyster ve Ranta (1997) 1. Doğrudan düzeltme 2. Yeniden biçimlendirme 3. Açıklığa kavuşturma talebi 4. Üst-dilsel geribildirim yorum, bilgi, soru 5. Söyletim: Yanlışa kadar tekrar, soru, yeniden başka deyiş 6. Tekrarlama ÇETİNKAYA, G., HAMZADAYI, E., Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretim Sürecinde Sözel Düzeltme Geribildirimleri: Öğretmen ve Öğrenci Yeğleyişleri

Konuşmayı Düzeltme; Yapısal 1. Dilbilgisi 2. Sesletim ........................ Konuşmayı Düzeltme; Zamansal Önce: Yardım amacıyla; İpucu vererek ya da doğrudan söyleme Hemen Ardından Daha Sonra Konuşmayı Düzeltme; Odak Kişiye Özel Grup-Genel Konuşmayı Düzeltme; Kim? Öğretmen-kendi-sınıf arkadaşı

Konuşmada yanlışların düzeltilmesini tamamen kabul öğrenciler 4,67 öğretmenler 4,34 Konuşma yanlışlarını düzeltme sıklığı öğrenciler 4,35 öğretmenler 4,05 Konuşma yanlışının düzeltilme zamanı Yanlış yapılır yapılmaz: öğrenciler 3.4 öğretmenler 3.2 Konuşma bittikten sonra: öğrenciler 3.4 öğretmenler 3.5 Geribildirim Öğretmen öğrencinin kaygı düzeyi, özgüveni, düzeltmeyi kabul etme istekliliğini ve bunun yanında konunun odağını değerlendirmelidir. ÇETİNKAYA, G., HAMZADAYI, E., Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretim Sürecinde Sözel Düzeltme Geribildirimleri: Öğretmen ve Öğrenci Yeğleyişleri

Konuşma Kaygısı Kaygı; üzüntü, sıkıntı, korku, başarısızlık duygusu, acizlik, yargılanma gibi heyecanların birini veya birçoğunu içerebilen, sonunun ne olduğunu bilmeksizin duyulan belli belirsiz bir korkudur (Ünlü, 2001: 92) Konuşma kaygısı; üzüntü, kızgınlık, korku (kendini küçümseme) şeklinde duygusal ya da kalbin hızlı atması ve terleme (yüzün kızarması) biçiminde fiziksel olarak, kendini gösterebilir. (Melanlıoğlu, Demir, 2013: 392). Eğitim sürecinde konuşma becerisinin geliştirilmesiyle ilgili aksaklıklar ve konuşmada akıcılığın olmaması konuşmaya karşı olumsuz tutumlara neden olmaktadır. Konuşma kaygısı, bireyi konuşma becerisinin her aşamasında etkiler ve kaygı düzeyi arttıkça birey konuşmaktan hoşlanmaz. Bu durum bir kez gerçekleştiğinde bireyin konuşma kaygısını belirlemek ve konuşma becerisini geliştirmek için geç kalınmış olabilir. Özellikle ana dili dışında ikinci bir dili öğrenen bireylerin konuşma kaygısı yaşaması, bu beceri alanında gelişme göstermeyi önemli ölçüde etkiler. (Melanlıoğlu, Demir, 2013: 392).

Yabancı dilde konuşma kaygısının nedenleri dört bölüme ayrılabilir:  Kişisel nedenler (Konuşma becerisine yönelik algısı, sınıftaki öğrencilerden konuşma becerisinde daha kötü olduğu düşüncesi, değerlendirmelerin negatif olacağı endişesi vb.),  Kişisel beklentilerin yüksek olması (Konuşmasının mükemmel olmasını istemesi vb.),  Öğrenmeye yönelik inanışlar (Konuşurken yanlış yapma, kelime bilgisi vb.),  Öğretmenin sınıf yönetimi (Öğrencilerin hatalarına yaklaşımı vb.). Aydın (1999: 66-76) Horwitz, Horwitz ve Cope (1986), yabancı dil kaygısını diğer kaygı çeşitlerinden ayırmakta ve yabancı dil kaygısını iletişim kaygısı, sınav kaygısı ve olumsuz değerlendirilme kaygısı olarak sınıflamaktadır.

İÇERİK İçerik sorunun gereksinimlerini karşılar. İçerik tamamen alakalı. Konu oldukça genişletilebilmiş. İçerik soru gereksinimlerini yerine getirmede yeterli. İçerik çoğunlukla alakalı. İçerik çoğunlukla genişletilebilmiş. İçerik soru gereksinimlerini karşılayacak kadar gelişmemiş. İçerik verilen görevle biraz ilgisiz. Konuyu biraz genişletebilme. İçerik soru ile neredeyse ilgisiz. İçerik verilen görevle neredeyse ilgisiz. Çoğunlukla konu geliştirememe. İçerik soru ile ilgisiz. İçerik verilen görevle ilgisiz. Konu geliştirememe.

DİLBİLGİSİ Dilbilgisi kullanımları doğru, çeşitlilik göstermekte. Küçük dilbilgisi hataları yok. Uygun yapı ve dilbilgisi kullanımı iyi seviyede ve çeşitlilik gösteriyor. Bazı dilbilgisi hatalarına rağmen iletişim kurulabiliyor. Sınırlı uygun yapı kullanımı. Sık sık dilbilgisi hataları var. İletişim sınırlı. Uygun yapıları kullanmada hiçbir girişim yok. İletişim çoğunlukla çok zor. Ciddi dilbilgisi hataları. İletişim neredeyse yok.

KELİME BİLGİSİ Kelime çeşitliliği ve miktarı çok iyi. Kelime kullanımı doğru ve uygun. Kelime kullanımı çeşitli ve yeterli. Kelime kullanımı çoğunlukla doğru ve uygun. Sınırlı kelime kullanımı. Kelimelerin sık sık yanlış söylenmesi. Kellime kullanımından kaynaklı iletişim eksikliği az. Sınırlı kelime kullanımı. Kelimeler çoğunlukla yanlış kullanılıyor. İletişim kelime eksiği sebebiyle zor. Hemen hemen hiç kelime kullanımı yok. İletişim kelime eksikliği sebebiyle kurulamıyor.

AKICILIK Konuşma yeterince akıcı. Duraksama ve tereddüt yok. Konuşma çoğunlukla akıcı. Duraksama ve terddüt olsa dahi iletişime zarar vermiyor. Konuşma yavaş. Duraksama sıklık göstermekte. Konuşma çoğunlukla yavaş ve bağlantısız. Duraksama ve tereddüt iletişimi engelletmekte. Konu bütünlüğü yok. Anlaşılırlık yok.

KONUŞMA/TELAFFUZ Küçük telaffuz hatası. Uygun tonlama. Birkaç telaffuz hatası. İyi tonlama. Sık sık telaffuz hataları. İlgisiz ve yanlış tonlama. İlgisiz ve yanlış tonlama.Hemen hemen hiçbir tonlama yok. Telaffuz tamamen yanlış. Hiçbir tonlama yok.

Teşekkür ederim. İbrahim Dilek