FATMA MELEKİS Beslenme Dostu Okul Programı. Obezite ile mücadele  29 Eylül 2010 tarihli ve sayılı Resmi gazete’ de başbakanlık Genelgesi olarak.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İşyeri Sağlık ve Güvenlik Birimi Kurma Yükümlülüğü.
Advertisements

TEMEL EĞİTİMDEN ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ Öğrencilerin aldıkları puanlar kadar yaptıkları doğru tercihler de iyi bir liseye adım atmalarına yardımcı olacaktır.8.sınıf.
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ 6331
DESTEK EĞİTİM HİZMETLERİ. İÇİNDEKİLER  DESTEK EĞİTİM HİZMETLERİ OKULLARDA DESTEK EĞİTİM HİZMETİ NERELERDE VERİLİR? NEDEN DESTEK EĞİTİM? DESTEK EĞİTİM.
Küçük Grup Eğitimi Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015 / 281.
DEZAVANTAJLı ÇOCUKLARDA EĞITIM HAKKı YENI ORHANLı ORTAOKULU – ÖZGÜR KAYA.
Nedir? Uygunluk, hedeflere ulaşma etkililiği, verimlilik, etki ve sürdürülebilirlik tespiti ve analizi Nasıl Yapılır? Detaylı sistematik analizlerle Kimler.
ADIYAMAN FEVZİ ÇAKMAK İLKÖĞRETİM OKULU SUNAY AKIN OYUNCAK KÜTÜPHANESİ.
Antalya Halk Sağlığı Müdürlüğü Bulaşıcı Olmayan Hastalıklar ve Programlar Şubesi.
T.C. ŞEHİTKAMİL KAYMAKAMLIĞI 75. YIL CUMHURİYET ANAOKULU MÜDÜRLÜĞÜ BRİFİNG DOSYASI
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
ATP MESLEK ALANLARINA GEÇİŞ KOŞULLARI
Antalya/Muratpaşa SABİHA GÖKÇEN ANAOKULU EFQM KAZANANLAR KONFERANSI ASLI KANBİR OKUL MÜDÜRÜ 24 Şubat 2016 İstanbul Deniz Müzesi.
OKUL GELİŞİM YÖNETİM EKİBİ (OGYE).
. Bologna Sürecinde İç Denetçilerin Rolü (YÖK Düzeyinde) Hazırlayan: Süreyya SÜZEN Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı İç Denetçisi.
YOL HARİTASI Okul Çevre İşbirliği Etkinliklerine İlişkin Temel Kavramlar Okul Çevre İş Birliği Etkinliklerinin Temel Özellikleri Okul Çevre İş Birliği.
Veri Toplama ve Değerlendirme Sistemi Tanıtım Toplantısı.
Grundtvig Öğrenme Ortaklığı “A Step Towards Elderly People (STEP)” “Yaşlılara Doğru Bir Adım Projesi” Dr. Halis YEŞİL Çıraklık ve Yaygın Eğitim Genel Müdürlüğü.
BESLENME DOSTU OKULLAR PROGRAMI
TEOG BÜ Ş RA ATICI REHBER Ö Ğ RETMEN Öğretim Yılında 8. sınıfta okuyan öğrenciler, Ortaöğretime (Liseye) yeni sınav sistemi olan TEOG ile.
DESTEK EĞİTİM ODASI.
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
ERASMUS+ SPOR DESTEKLERİ. SEMİNERİNE HOŞGELDİNİZ.
Abdulkerim ÇÖMÇE Eskişehir İl Milli Eğitim Şube Müdürü Ankara – 2 Mayıs 2016.
SA Ğ LI Ğ IN GEL İŞ T İ R İ LMES İ VE İ L EYLEM PLANI.
İyilik Okulu Projesi Uygulama Süreçleri Dr Cemil Keskin
Prof. Dr. Feral OGAN-BEKİROĞLU Yrd. Doç. Dr. Kürşad DURU
ORTAÖĞRETİM KURUMLARINA GEÇİŞ UYGULAMASI TERCİH VE YERLEŞTİRME SÜRECİ
İHRACAT DESTEK PROGRAMLARI
KALİTE İZLEME VE DEĞERLENDİRME SÜRECİNDE OKUL MÜDÜRÜ KALİTE BİRİM SORUMLUSU MÜNFERİT BİRİMLERİN GÖREV VE SORUMLULUKLARI.
MATHS: REAL OR FICTION (MATEMATİK: GERÇEK YA DA KURGU)
EĞİTİM ORTAMLARININ DÜZENLENMESİ
KURUMSAL DIŞ DEĞERLENDİRME SORULARI
ENGELSİZ ÜNİVERSİTE FAALİYET RAPORU
ÖĞRENCİ YEMEK HİZMETLERİNİN YÜRÜTÜLMESİ
ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Araştırma ve Uygulama Merkezi Stratejik Planı Yrd. Doç. Dr. Günver GÜNEŞ Merkez.
Proje Dosyası - Belgeleme - Raporlama
İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ İç Denetim Başkanlığı
ÖZEL EĞİTİMİN TEMEL İLKELERİ
HAYAT BİLGİSİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
İhracat Genel Müdürlüğü
NOT VERME VE MEZUNİYET.
YAYGIN EĞİTİM Yaygın Eğitim: Örgün eğitim sistemine hiç girmemiş
ZAFER İLKOKULU BENGİ FAALİYETLERİ
KOCASİNAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Ziyafet ve İkram Hizmetleri
EBA Nedir? Eğitim Bilişim Ağı (EBA) sınıf seviyelerine uygun, güvenilir ve incelemeden geçmiş doğru e-içerikleri bulabileceğiniz sosyal bir platformdur. 
Teknolojİ ve tasarIm dersİ
EBA Nedir? Eğitim Bilişim Ağı (EBA) sınıf seviyelerine uygun, güvenilir ve incelemeden geçmiş doğru e-içerikleri bulabileceğiniz sosyal bir platformdur. 
Fransa Eğitim Sistemi Dr. Yar Ali METE.
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI
ÇOCUK KORUMA HİZMETLERİNDE KOORDİNASYON STRATEJİ BELGESİ
PROJENİN AMACI Milli Eğitimin Temel Amaçlarında ifadesini bulan; beden, zihin, ahlâk, ruh ve duygu bakımlarından dengeli ve sağlıklı şekilde gelişmiş bir.
YENİ SINAV SİSTEMİ   REHBERLİK SERVİSİ.
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
Diğer Teknikler II Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 7.D.1. Özgün Ürünümü Tasarlıyorum.
EĞİTSEL VE DAVRANIŞSAL DEĞERLENDİRME- ASSESSMENT Ders 2: Yasal Düzenlemeler Prof. Dr. Tevhide Kargın.
ÖBBS (Öğrenci Başarılarının Belirlenmesi Sınavı)
ÜNİVERSİTEDE YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE İNTERNET KULLANIMINA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ Mehmet AKSÜT Nihat ÇAKIN 
ÖĞRENME STİLLERİ.
Türkçe Öğretimi Uygulama ve Araştırma Merkezi Müdürlüğü
E-TWINNING BİLGİLENDİRME SUNUSU
DESTEK EĞİTİM Destek Eğitim Odası. DESTEK EĞİTİM Destek Eğitim Odası.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Eğitim Önemlidir İKS kadrosunun ve çiftçilerin eğitimi İKS sürecinin önemli bir bölümüdür. Hedef çiftçilerin, ve proje çalışanlarının organik çiftçiliğin.
MESLEKİ VE TEKNİK EĞİTİM ŞUBESİ
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ YÖNERGESİ
GEÇİŞ GEÇİŞ SÜRECİ Özel Gereksinimli ve / veya Engeli
Sunum transkripti:

FATMA MELEKİS Beslenme Dostu Okul Programı

Obezite ile mücadele  29 Eylül 2010 tarihli ve sayılı Resmi gazete’ de başbakanlık Genelgesi olarak yayımlanan “Türkiye Sa ğ lıklı Beslenme ve Hareketli Hayat Programı”nın  Okullarda obezite ile mücadelede yeterli ve dengeli beslenme ve düzenli fiziksel aktivite alışkanlı ğ ının kazandırılması başlı ğ ı kapsamında “Beslenme Dostu Okullar Programı” uygulanmaktadır.

Beslenme Dostu Okullar Programı 3  T.C. Sa ğ lık Bakanlı ğ ı ile T.C. Milli E ğ itim Bakanlı ğ ı arasında tarihinde “Beslenme Dostu Okul Programı” protokolü imzalanmıştır.

4  Beslenme Dostu Okul Projesi" Milli E ğ itim Bakanlı ğ ı ile işbirli ğ i içerisinde okulların, belirlenen kriterler do ğ rultusunda  "Beslenme Dostu Okullar De ğ erlendirme Formu" ile denetlenmesi, 100 puan üzerinden 75 ve üzeri puan alan okulların "Beslenme Dostu Okul" sertifikası ile ödüllendirilmesi aşamalarını içermektedir.

BESLENME DOSTU OKULLAR PROGRAMI 5 Kapsamı: Program Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı okul öncesi, ilkokul, ortaokul ve liseleri kapsamaktadır (kreşleri kapsamamaktadır).

BESLENME DOSTU OKULLAR PROGRAMI Programın amacı Okullarda sağlıklı beslenme ve hareketli yaşam konularında duyarlılığın arttırılması Bu konuda yapılan iyi uygulamaların desteklenmesi Okul ortamı ve öğrenci sağlığının geliştirilmesi Okul sağlığının daha iyi düzeye çıkarılması

BESLENME DOSTU OKULLAR PROGRAMI 7  Beslenme Dostu Okullar Programı’nın Güncellenen Değerlendirme Form ve Uygulama Kılavuzu konusunda bilgi vermek

GENEL KURALLAR 9  Okul birden fazla öğretim programına sahipse her program için ayrı ayrı başvuruda bulunmalıdır.  İlkokul ve ortaokul olarak eğitim veren bir okul ilkokul için ayrı, ortaokul için ayrı başvuruda bulunacak şekilde dosya hazırlıkları yapmalıdır.

GENEL KURALLAR 10  Okulun Beslenme Dostu Okullar Programı’na başvurabilmesi için “Beyaz Bayrak Sertifikası” sahibi olması gerekmektedir.  Sertifika güncel (süresi dolmamış) olmalıdır.

BESLENME DOSTU OKUL PROGRAMI İŞ AKIŞI 11  Program İl Millî Eğitim Müdürlüğü aracılığı ile okullara Beslenme Dostu Okullar Programı Uygulama Kılavuzu ve kılavuzun ekleri EK-1: Beslenme Dostu Okul Başvuru Formu, EK-2: Beslenme Dostu Okul Değerlendirme Formu, EK-3: Okul Bilgi Formu, EK-4: Beslenme Dostu Okul Planı Formu ile birlikte duyurulur.

BESLENME DOSTU OKUL PROGRAMI İŞ AKIŞI 12 Başvuru; EK-1: Beslenme Dostu Okul Başvuru Formu doldurularak ve hazırlanmış olan Başvuru Dosyası ile İl Millî Eğitim Müdürlüğü aracılığıyla Halk Sağlığı Müdürlüğü Bulaşıcı Olmayan Hastalıklar, Programlar/Kanser Şube Müdürlüğü’ne yapılır.  Başvuru dosyası hazırlamayan veya dosya içeriği tam olmayan okulun başvurusu kabul edilmez.

BESLENME DOSTU OKUL PROGRAMI İŞ AKIŞI 13  Başvuru yapan okulun Başvuru Dosyası başvuru aşamasında İl Millî Eğitim Müdürlüğü’nce incelenir.  İl Millî Eğitim Müdürlüğü’nce yapılan incelemede temel koşulların varlığı kontrol edilir.  Temel koşullar: Başvuru Dosyasının varlığı ve dosya içeriğinin tam olmasıdır.

BESLENME DOSTU OKUL PROGRAMI İŞ AKIŞI 14  Birden fazla okul değerlendirildiğinde, formlar gönderilirken okullar Tablo 1’deki gibi listelenir. Formlar her okul için ayrı ayrı düzenlenmiş olmalıdır. İliİlçesi Okul Tam Adı Okul Türü * Puanı Yemekhane (var/yok) Kantin (var/yok) * Anaokulu, ilkokul, ortaokul, lise (Özel mi Kamu mu olduğu belirtilmedir.). Örnek: Lise/Özel gibi

BESLENME DOSTU OKUL PROGRAMI İŞ AKIŞI 15  Dosyası tam olan okul, Halk Sağlığı Müdürlüğü ve İl Millî Eğitim Müdürlüğü’nden ikişer yetkilinin katılımı ile oluşturulan “Değerlendirme Ekibi” tarafından  EK-2: Beslenme Dostu Okul Değerlendirme Formu ile okulların açık olduğu dönemde okul ziyareti ile değerlendirilir.

BESLENME DOSTU OKUL PROGRAMI İŞ AKIŞI 16  Yapılan değerlendirme sonucunda yeterli puan (75 puan ve üzeri) alan okulun formları (EK-1, EK-2, EK-3) T.C. Sağlık Bakanlığı’na bağlı Türkiye Halk Sağlığı Kurumu Obezite, Diyabet ve Metabolik Hastalıklar Daire Başkanlığı’na gönderilir.

BESLENME DOSTU OKUL PROGRAMI İŞ AKIŞI 17  Türkiye Halk Sağlığı Kurumu Obezite, Diyabet ve Metabolik Hastalıklar Daire Başkanlığı’nca hazırlanan,  Türkiye Halk Sağlığı Kurumu Başkanı ve T.C. Millî Eğitim Bakanlığı Meslekî ve Teknik Eğitim Genel Müdürü tarafından imzalanan  “Beslenme Dostu Okul Sertifikası”  Halk Sağlığı Müdürlüğü’ne gönderilir.

BESLENME DOSTU OKUL PROGRAMI İŞ AKIŞI 18  Beslenme ve Fiziksel Aktiviteyi simgeleyen “Beslenme Dostu okul” sertifikası Halk Sağlığı Müdürlüğü ve İl Millî Eğitim Müdürlüğü tarafından okula teslim edilir.

BESLENME DOSTU OKUL PROGRAMI İŞ AKIŞI 19  Sertifika, düzenleme tarihinden itibaren 3 (üç) yıl geçerlidir.

BESLENME DOSTU OKUL PROGRAMI İŞ AKIŞI 20  Sertifika alan okul her eğitim-öğretim yılında bir kez değerlendirilir (takip değerlendirmesi).  Söz konusu şartların devamlılığını sağlayamayan okula eksikleri bildirilerek 3 ay süre verilir.  Bu süre sonunda eksiklerini tamamlamamış olan okulun sertifikası geri alınarak iptal edilir.  Okul, eksiklerini tamamlaması halinde, eksiklerin değerlendirmesi için 3 ay içinde tekrar başvuru yapabilir.

BESLENME DOSTU OKUL PROGRAMI İŞ AKIŞI 21  Üç yıllık sertifikası dolan ve de ğ erlendirme sonucunda koşulların devamını sa ğ layan okula yeni tarihli sertifika düzenlenir.  Yapılan ilk değerlendirme (başvuru değerlendirmesi) sonucunda geçerli puan alamayan okula eksikleri bildirilir.  Okul eksiklerini tamamlaması halinde tekrar başvuru yapabilir.

BAŞVURU DOSYASI 22  Başvuru dosyasının içinde;  Beyaz Bayrak sertifikasının örne ğ i  Okul bünyesinde oluşturulan Beslenme ve Hareketli Yaşam Ekibi üye listesi  Ekip tarafından hazırlanan üç yıllık okula özgü de ğ erlendirme formundaki 4 başlı ğ ı içeren “Beslenme Dostu Okul Planı”  Plan kapsamında gerçekleştirilen etkinliklere ait belgeler( foto ğ raf, kayıt/katılım listeleri, afiş, broşür vb.) yer almalıdır.

Okul Bünyesinde Oluşturulan “Beslenme Ve Hareketli Yaşam Ekibi” Üye Listesi  Müdür veya görevlendirilen Müdür Yardımcısı,  öğretmenler (varsa branş öğretmenleri Fen Bilgisi, Sağlık Bilgisi, Biyoloji, sağlık alanı meslek dersi öğretmeni,Beden eğitimi öğretmeni)  öğrenci temsilcileri( 2 öğrenci)  Veliler ( 2 veli okul aile birliğinden)  Bir okul çalışanı (memur, hizmetli gibi),  yemekhane çalışanı (varsa) ve kantin çalışanından (varsa) oluşmalıdır.  Gerekli görülmesi halinde toplantılara; kamu kurumlarından (belediye, muhtarlık, İlçe Tarım Müdürlüğü, İlçe Sağlık Müdürlüğü vb.) ve/veya sivil toplum kuruluşlarından bir temsilci davet edilebilir.

24  Denetim maddesine ait yıllık plan- program- rapor, etkinlik/ yarışma- şenlik vb. aktivitelere ait foto ğ raf veya video, izleme/ de ğ erlendirme çizelgeleri talep edilebilir.

25 AMAÇ: Öğrenciler,aileler ve okul çalışanlarının beslenme ve fiziksel aktivite durumlarının geliştirilmesine odaklı bir amacı olmalıdır. HEDEFLER:Amaç doğrultusunda A. Yönetim faaliyetleri, B. Eğitim faaliyetleri ve farkındalığı arttırma, C. Okul Sağlığı Hizmetleri ve D. Destekleyici Okul Çevresi oluşturma ve fiziki koşullar başlıklarını içeren hedefler belirtilmelidir. ETKİNLİKLER ve İZLEME-DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLER UYGULAMA ZAMANI AÇIK HEDEF UYGULANDI MI? İZLEME- DEĞERLENDİRME EVETHAYIR EK:4 BESLENME DOSTU OKUL PLANI

Beslenme Dostu Okullar, Aralık AMAÇ: …….. ili, ……….. okulunda Beslenme Dostu Okul Programının,………uygulamaları ile öğrencilerin ve okul çalışanlarının ……….. süre sonunda ……… davranışları kazanmaları, ………………………..davranışını % ……….. arttırmak ( Örnekler 4 değerlendirme başlığını içerecek şekilde çeşitlendirilir. ) HEDEFLER: …………………………. farkındalık kazandırmak, …………………………. karşılaştırmak, …………………………. farklarını saptamak, …………………………. davranışı oluşturmak, …………………………. katmak, …………………………. katılmak, …………………………. % oranında azaltmak, …………………………. yapmak …………………………. örnek olmak …………………………. seçmek, …………………………. uygulamak, …………………………. kullanmak, …………………………. desteklemek, …………………………. düzenlemek Örnek Beslenme Dostu Okul Planı Formu

27 ETKİNLİKLER ve İZLEME-DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLER UYGULAM A ZAMANI AÇIK HEDEF UYGULANDI MI? İZLEME- DEĞERLENDİRM E EVET HAYI R Öğrenci, okul çalışanları ve ailelerin katılımı ile gerçekleştirilecek piknik organizasyonu. Mayıs 2017 Etkinliğin uygulanıp uygulanmad ığı belirtilir. ( Hedef ile ilgili sürece dair izleme ve değerlendirmele r belirtilir. ) Örnek Beslenme Dostu Okul Planı Formu

28  Etkinlikler hedef do ğ rultusunda ne yapılaca ğ ını gösterir.  Örne ğ in: Ö ğ renci, okul çalışanları ve ailelerin katılımı ile sa ğ lıklı beslenme ve hareketli hayatı teşvik edecek yarışmalar, oyunlar, spor müsabakaları vb. etkinlikler içeren piknik organizasyonu gerçekleştirmek.  Etkinliklerin zaman çizelgeleri oluşturulmalı ( piknik organizasyonu Mayıs 2016) gibi

Plan kapsamında gerçekleştirilen etkinliklere ait belgeler 29

EK-2: BESLENME DOSTU OKUL DENETİM FORMU 30

DEĞERLENDİRME FORMU ANA BAŞLIKLARI 31 A. YÖNETİM FAALİYETLERİ ( 30 PUAN ) B. EĞİTİM FAALİYETLERİ VE FARKINDALIĞIN ARTTIRILMASI ( 20 PUAN ) C. OKUL SAĞLIĞI HİZMETLERİ ( 6 PUAN ) D. DESTEKLEYİCİ OKUL ÇEVRESİ OLUŞTURMA VE FİZİKİ KOŞULLAR ( 44 PUAN )

A. YÖNETİM FAALİYETLERİ ( 30 PUAN ) ÖPVP 1.Beslenme Dostu Okul Planı hazırlamak için “Sağlıklı Beslenme ve Hareketli Yaşam Ekibi” bulunmaktadır. 5 2.Beslenme Dostu Okul Planı hazırlanmış ve planda amaç, hedefler ve etkinlikler belirlenmiştir. 5 3.Etkinliklerin izleme ve değerlendirmesi yapılmaktadır “Beslenme Dostu Okul Planı”nın benimsenmesi ve yaygınlaştırılması konusunda çalışmalar yapılmaktadır. ( yılda en az bir kere aile, okul çalışanları ve ilgili paydaşların katılımı ile beslenme dostu kavramının işlendiği aktivite düzenlenmelidir. 5

A. YÖNETİM FAALİYETLERİ ( 30 PUAN ) 5. Okul çağı çocuklarının gereksinimlerine ve kültürel yapıya uygun bir beslenme eğitimi öğretim programları doğrultusunda etkin bir şekilde verilmektedir. 5 Beslenme eğitimi; öğrencilerin yaş ve algılama düzeylerine, bölgenin kültürel beslenme alışkanlıklarına ve öncelikli sağlık sorunlarına (şişmanlık, vitamin- mineral yetersizlikleri, malnütrisyon, guatr, diş çürükleri, anemi vb.) göre etkin şekilde işlenmelidir. 33

A. YÖNETİM FAALİYETLERİ ( 30 PUAN )ÖPÖP VPVP 6. Beden eğitimi öğretim programı doğrultusunda; yaş, cinsiyet ve kültürel açıdan uygun fiziksel aktivite eğitimi etkin şekilde verilmektedir. 5 Önemli: Çocukların gün içinde ekran karşısında( Tv.,bilgisayar, tablet, telefon) toplamda 2 saatten fazla zaman geçirmelerine izin verilmemelidir. 34

B. EĞİTİM FAALİYETLERİ VE FARKINDALIĞIN ARTTIRILMASI ( 20 PUAN ) ÖPÖP VP 1.Sağlıklı beslenme ve hareketli yaşam konularında sınıf içinde münazara ortamı yaratılmakta, akran eğitiminden yararlanılarak öğrencilerin birbirlerini eğitmelerine ve beslenme konularını birlikte tartışmalarına zemin hazırlanmaktadır. 4 2.Sağlıklı beslenme ve hareketli yaşam konularında ulusal/uluslararası gün/haftalar etkin olarak kutlanmaktadır. 4 35

B. EĞİTİM FAALİYETLERİ VE FARKINDALIĞIN ARTTIRILMASI ( 20 PUAN ) ÖPÖP VPVP 3. Sağlıklı beslenme ve hareketli yaşamı teşvik edici bilgi yarışması, resim yarışması, şenlik vb. okul içi etkinlikler düzenlenmektedir Velilere yönelik sağlık, sağlıklı beslenme, hareketli yaşam vb. konularda bilgilendirme çalışmaları yapılmaktadır Okul çalışanlarına sağlık, sağlıklı beslenme, hareketli yaşam vb. konularda eğitim verilmektedir. 4 36

C. OKUL SAĞLIĞI HİZMETLERİ ( 6 PUAN ) ÖPÖP VPVP 1.Öğrencilerin boy/kilo ölçümleri yılda en az bir kere yapılmakta ve sonuçlar öğrenci ve velilerle paylaşılmaktadır. 3 2.Risk grubundaki ( zayıf, şişman) öğrenciler velileri ile görüşmeler/bilgilendirme faaliyetleri yapılarak sağlık kuruluşlarına yönlendirilmektedir. ( Aile Hekimleri) 2 3.Okulda okul sağlığı hizmeti verilmekte ve/veya okul hemşiresi bulunmaktadır. 1 37

D. DESTEKLEYİCİ OKUL ÇEVRESİ OLUŞTURMA VE FİZİKİ KOŞULLAR ( 44 PUAN ) ÖPÖP VPVP 1.Sağlıklı beslenme ve hareketli yaşam konularında doğru mesajlar var ve bu mesajlar okul içi uygun yerlerde (sınıf panoları, koridor panoları vb.) sergilenmektedir.( örn. Doğru hazırlanmış beslenme çantası, beden eğitiminde çekilen fotoğraf) 4 2.Okul bahçesi; oyun oynama, koşma vb. etkinliklere uygun olarak düzenlenmiştir. 2 3.Okulun uygun donanım/ekipmana sahip bir spor salonu/çok amaçlı salon veya spor alanı bulunmaktadır. 2 38

D. DESTEKLEYİCİ OKUL ÇEVRESİ OLUŞTURMA VE FİZİKİ KOŞULLAR ( 44 PUAN ) ÖPÖP VPVP 4.Beden eğitimi ve spor etkinlikleri dersine aktif katılım sağlanmaktadır. 2 5.Çeşitli spor dallarında takımlar bulunmaktadır ve öğretmen/ilgili uzmanlar eşliğinde antrenman yapılmaktadır. 3 39

D. DESTEKLEYİCİ OKUL ÇEVRESİ OLUŞTURMA VE FİZİKİ KOŞULLAR ( 44 PUAN ) ÖPÖP VPVP 6. Okul çalışanları sağlıklı yaşam tarzını, sağlıklı beslenme ve düzenli fiziksel aktivite yapmayı teşvik edecek şekilde model olmaktadır. (toplu katılımlı sportif etkinlik) 3 7. Öğrencilerin ara öğün yapmaları teşvik edilmekte ve ara öğün içerikleri öğretmenlerce/ ilgili uzmanlarca kontrol edilmektedir Okul çevresinde hizmet veren yiyecek/içecek satışı yapan yerlerin denetlenmesi ve kontrolü için rutin aralıklarla ilgili kurumlardan destek alınmaktadır. ( Okul çevresinde böylesi yerler yok ise okula tam puan verilir) 2 40

D. DESTEKLEYİCİ OKUL ÇEVRESİ OLUŞTURMA VE FİZİKİ KOŞULLAR ( 44 PUAN ) ÖPÖP VPVP 9. Güvenli hijyen ve sanitasyon davranışı desteklenmektedir.( el yıkama, okul temizliği vs. gibi) Okulda olumlu sosyal çevre geliştirilmektedir. (Okulun “ Beslenme Dostu Okul Planının” bir parçası olarak ya da ayrı olarak; damgalama, ayrımcılık, fiziksel şiddet, zorbalık vb. davranışlara karşı bir politikası/ uygulamaları olmalıdır. ) 1 41

D. DESTEKLEYİCİ OKUL ÇEVRESİ OLUŞTURMA VE FİZİKİ KOŞULLAR (44 PUAN ) ÖPÖP VPVP 11.Okulun yemekhane/taşımalı yemek hizmeti Yoksa 12. maddeye geçilir, varsa a,b,c,d, maddeleri puanlanır. a. Yemekhane hizmetleri yönetim tarafından rutin aralıklarla denetlenmekte ve gerekli durumlarda İL/İlçe Tarım Müdürlüğü’nden destek alınmaktadır. 2 b. Yemek yiyebilmek için uygun süre (en az 40 dakika) ayrılmaktadır. 3 c. Menüler T.C. Sağlık Bakanlığı’nın yayımladığı menü modelleri örnek alınarak hazırlanmaktadır.( önerilen kitaba beslenme.gov.tr adresinden okul öncesi, okul çağı çocuklarına yönelik beslenme önerileri ve menü programlar ) 3 42

D. DESTEKLEYİCİ OKUL ÇEVRESİ OLUŞTURMA VE FİZİKİ KOŞULLAR (44 PUAN ) ÖPÖP VPVP d.Okuldaki yemekhane ortamları, yiyecek-içecekler ve yiyecek- içecek hizmeti sunanların faaliyetleri ilgili mevzuatlara uygundur. 2 Öğrencilerin yemek yiyebileceği temiz,havalandırılmış, aydınlatılmış ve yeterli büyüklükte bir yemekhanesi bulunacaktır. Yemekhane personeline gıda üretimi ve sağlıklı beslenme eğitimi verilmeli ve çalışanlarının belgeleri (hijyen, aşçılık, gibi belgeler)temini ve uygunluğu düzenli olarak denetlenmelidir. Okulda servis edilen yiyecekler Türkiye’ye özgü beslenme rehberine uygun olmalıdır. 43

D. DESTEKLEYİCİ OKUL ÇEVRESİ OLUŞTURMA VE FİZİKİ KOŞULLAR ( 44 PUAN ) ÖPÖP VPVP 13.Okulun kantini/kooperatifi varsa a,b,c,d,e maddeleri puanlanır. a. Yetersiz ve dengesiz beslenmeye neden olabilecek yiyecek ve içeceklerin tüketimi özendirici reklam, promosyon, tanıtım amaçlı afiş, poster, broşür bulunmamaktadır ve bu ürünlerin satışı yapılmamaktadır 2 b. Okul kantin/kooperatifinde; süt, ayran, yoğurt satışı yapılmaktadır. 2 c. Okul kantin/kooperatifinde; tane ile meyve/sebze ve/veya taze sıkılmış meyve/sebze suyu satışı yapılmaktadır. 2 44

D. DESTEKLEYİCİ OKUL ÇEVRESİ OLUŞTURMA VE FİZİKİ KOŞULLAR ( 39 PUAN ) ÖPÖP VPVP d. Okuldaki kantin/ kooperatif ortamları, yiyecek- içecekler ve kantin/ kooperatif hizmeti sunanların faaliyetleri ilgili mevzuatlara uygundur. 2 e. Okul kantini; ilgili genelgede belirtilen esaslara uygun olarak, ayda en az bir kez aynı genelge ekinde bulunan “Okul Kantini Denetim Formu” kullanılarak denetlenmektedir. 2 45

46  Güncellenmiş Protokol Metni ve Uygulama Kılavuzuna internet sitesinde yer alan okul sa ğ lı ğ ı/beslenme dostu okul ikonundan ulaşılabilir.

Beslenme Dostu Okul  T.C. Sağlık Bakanlığı tarafından hazırlanan ve adreslerinden yararlanılabilir.  Beslenme.gov.tr/ okul öncesi ve okul çağı çocuklara yönelik beslenme önerileri ve menu programlar  Öğrencilere Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı’nın güvenilir gıda konusunda oluşturduğu ALO 174 GIDA HATTI ve internet sitesinin tanıtımı farkındalığı arttırılması için faydalı olabilir

48

49

50

Beslenme Dostu Okullar, Aralık

Beslenme Dostu Okullarımız 52  Özel Yüce Bilgili İ lkokulu  Özel Yüce Bilgili Orta Okulu  Şehit Osman Altınkuyu Anadolu Lisesi  Gazi Osman Paşa Anaokulu  Zübeyde Hanım Anaokulu