ORTAOKUL 5. SINIF OKULA UYUM PROGRAMI YÖNET İ C İ KILAVUZU Fatma AYDINLI.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
REHBERLİK Yıldız KOCADAĞ.
Advertisements

Bakanlık Düzeyinde Rehberlik Örgütü (Milli Eğitim Bakanı)
Okulumuzda kurulacak olan Fatih projesi ile ilgili bilgi sahibi olmak.
REHBERLİK HİZMETLERİNİN ÖRGÜTLENMESİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
Ø Eğitim süreci içersinde öğretim ve yönetim etkinliklerine paralel olarak, öğrencinin eğitimöğretim etkinliklerinden üst düzeyde yararlanmasını sağlamak.
Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) Nedir?
REHBERLİK DERS II.
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.). Okul Deneyimi Dersi Kaynakça: Aday Öğretmenler İçin Okul Deneyimi ve Öğretmenlik Uygulaması Editör: Yrd.Doç.Dr.
OKUL AİLE İŞBİRLİĞİ.
YARIN SİZDEYİZ PROJESİ
OKUL ÖNCESİ DÖNEM: İnsan hayatının her döneminde olduğu gibi
POLATLI REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ MÜDÜRLÜĞÜ
BEP GELİŞTİRME BİRİMİ VE GÖREVLERİ
BEP HAZIRLAYACAK EKİBİN OLUŞTURULMASI
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.).
7-19 YAŞ AİLE EĞİTİMİ.
EĞİTİM ORTAMLARINDA ŞİDDETİN ÖNLENMESİ VE AZALTILMASI
DESTEK EĞİTİM ODASI Kaynaştırma eğitimine tabi olanlara sunulan bir hizmet Kaynaştırma uygulamalarının bir parçası ve tamamlayıcısı.
OKUL ÖNCESİNDE AİLE KATILIMI
YARINLAR İÇİN YARIN SİZDEYİZ
BEP GELİŞTİRME BİRİMİNİN GÖREVLERİ
REHBERLİK HAZIRLAYAN Uzm. Psk. Dan. Elif ÇORUHLU
Bu BEP’in Geliştirildiği BEP Toplantısı
Uluslar arası Dil Eğitimi Konferansı Sonraki Adımlar ve Kapanış Konuşması.
Değeri Olmayan İnsan Yoktur; Kötü Değerlerle Donanmış İnsan Olabilir…
KONULARIMIZ BEP Tanımı Amacı BEP nedir? \ ne değildir?
ÖZGÜVENLİ GELECEK.  Projenin temel amacı;  Ö ğ rencilerimizi topluma faydalı,çevreye duyarlı,sevgiyi ve saygıyı kendine ilke edinmi ş  Kendine güveni.
REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA SERVİSİ Okul Psikolojik Danışmanı Gökan ARSLAN.
MERSİN İLİ AKDENİZ REHBERLİK ve ARAŞTIRMA MERKEZİ EĞİTİM-ÖĞRETİM YILI REHBERLİK ve PSİKOLOJİK DANIŞMA HİZMETLERİ ÇERÇEVE PLANI (TASLAK)
REHBERLİK SERVİSİNİN TANIMI VE İLKELERİ
eğitim programı ve özel eğitim hizmetleri 2015
SORU VE CEVAPLARLA DESTEK E Ğİ T İ M ODASI H İ ZMETLER İ HAZIRLAYAN H İ DAYET GÜL.
Öğrenci Koçluğu Şanlıurfa İl Milli Eğitim Müdürlüğü Ar-Ge Birimi.
BİLSEM EĞİTİM PROGRAMLARI
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Rolü
GÜLBAHAR ÖKÇE REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
BURDUR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
D İ N Ö Ğ RET İ M İ ŞUBE MUDÜRLER İ İ Ç İ N İ MAM HAT İ P OKULLARINDA ARAPÇA E Ğİ T İ M İ N İ GEL İ ŞT İ RMEN İ N YOL HAR İ TASI.
MESLEKİ YETERLİLİK MEB ÖZEL EĞİTİM REHBERLİK VE DANIŞMA HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE SINAV HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Özel eğitim hizmetleri kurulu, özel eğitim değerlendirme kurul raporu doğrultusunda özel eğitime ihtiyacı olan bireyi uygun resmî okul veya kuruma yerleştirir.
BEP GELİŞTİRME BİRİMİ Aralık 2005-Ankara. BEP Geliştirme Birimi Başkan Aile Sınıf Öğretmeni Gezerek Özel Eğitim Görevi Verilen Öğretmen Özel Eğitim.
ETKİLEŞİM ve İŞBİRLİĞİ
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİ OKULA UYUM PROGRAMI
OKULA UYUM PROGRAMI.
ORTAOKUL BEŞİNCİ SINIF OKULA UYUM PROĞRAMI ÖĞRETMEN KILAVUZU VE ÖĞRETMEN ETKİNLİK KİTABI.
OKULA UYUM PROGRAMI. OKULA UYUM PROĞRAMININ GENEL AMAÇLARI OKULA UYUM PROGRAMININ GENEL İLKELERİ OKULA UYUM OKULA UYUM SÜRECİNDE OKUL YÖNETİCİSİNİN SORUMLULUKLARI.
CGL 310 OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMLARI II DERSİ
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİ OKULA UYUM PROGRAMI ÖĞRETMEN KILAVUZU VE
ÖZEL EĞİTİMDE KAYNAŞTIRMA UYGULAMARI
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları
Aile Katılımı Nedir? Çocuğun gelişimi hakkında anne babaları bilgilendirme. Anne babalara duygusal destek sağlama. Çocuklarına öğretmenlik ve rehberlik.
KOCASİNAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
OKUL ÖNCESİ UYUM PROGRAMI
İLKOKUL BİRİNCİ SINIF OKULA UYUM PROGRAMI YÖNETİCİ KLAVUZU
REHBERLİK SERVİSİ TANITIMI
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.).
ORTAOKUL BEŞİNCİ SINIF UYUM PROGRAMI
ROLLER ve SORUMLULUKLAR
REHBERLİK ÖĞRETMENİ KILAVUZU
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
ROLLER ve SORUMLULUKLAR
ORTAOKUL BEŞİNCİ SINIF OKULA UYUM PROGRAMI
BE BEP NEDİR ?.
AHMET KELEŞOĞLU İLKOKULU
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİ OKULA UYUM PROGRAMI
OKULLARDA REHBERL İ K SERV İ SLER İ – H İ ZMETLER İ.
REHBERLİK DERS II.
öneriler Sınıfların tüm öğrencileri içerecek biçimde düzenlenmesi
GEÇİŞ GEÇİŞ SÜRECİ Özel Gereksinimli ve / veya Engeli
Sunum transkripti:

ORTAOKUL 5. SINIF OKULA UYUM PROGRAMI YÖNET İ C İ KILAVUZU Fatma AYDINLI

Okula uyum kavramı, çocukların yeni ve farklı bir e ğ itim ortamına geçiş süreçlerini hem tanımlayan hem de bu geçişin hedeflenen sonucu olarak kullanılan bir kavramdır.

Çocuklar yaşamlarının erken dönemlerinden itibaren yeni ve farklı çevrelere uyum sa ğ lamalarını gerektiren pek çok geçiş yaşamaktadır. Bu geçişlerin belki de en önemlilerinden biri çocukların e ğ itim sistemine ilk girişte ve sonrasında farklı e ğ itim kademelerine adım atarken deneyimledikleri geçişlerdir. Yeni ve farklı bir e ğ itim ortamına geçiş, çocukların başa çıkması gereken pek çok talebi de beraberinde getirmektedir. Bu geçiş dönemlerinde çocuklardan yeni başladıkları e ğ itim kademesinin akademik beklentilerini karşılayabilmeleri, okulun ve ö ğ retmenlerin kurallarının ve beklentilerinin farkına varmaları ve akranları tarafından kabul görmeleri beklenmektedir. Bu noktada okula uyum kavramı gündeme gelmektedir.

Çocuklar farklı bir e ğ itim kademesine başladıklarında genellikle kaygı duyarlar. Çocukların bu kaygıları onların gelişimleri ve akademik başarıları üzerinde olumsuz etkiler yaratabilmekte ve var olan potansiyellerini gerçekleştirmelerini engelleyebilmektedir. Okula uyum problemleri sadece çocukların okulla ilk tanıştı ğ ı okul öncesi e ğ itim kurumlarında de ğ il, çocukların okul öncesi e ğ itim kurumlarından ilkokula ve ilkokuldan ortaokula geçişlerinde de yaşanabilmektedir. Okula uyum sürecinde çocu ğ a sa ğ lanan hizmetlerle onun tüm gelişim alanları dikkate alınarak yeni girdi ğ i e ğ itim basama ğ ındaki ortama adapte olması ve bunun sonucunda da ilerideki sosyal ve akademik başarısının arttırılması amaçlanmalıdır. Bu amaçla ihtiyaç duyulan ö ğ renciler için Uyum Programı yıl boyunca devam edecektir.

Okula Uyum Programı’nın Uygulanmasında Yöneticilerin Dikkat Edece ğ i Noktalar 1. Okula Uyum Programı’nın tümünü dikkatle okuyunuz. 2. Genel ilkelerinin önemi ve gereklili ğ i konusunda bilgi sahibi olunuz. 3. Okulunuzda neler yapabilece ğ inizi planlayarak çalışma takvimi hazırlayınız. 4. Okula Uyum Programı do ğ rultusunda hazırlanan etkinlikler örnek olarak planlanmıştır. Ö ğ retmenlerin programda örnek olarak hazırlanan etkinlikleri çeşitlendirmesinde, uyarlamasında ve uygulamasında destek olunuz ve bu faaliyetlerin yerine getirilmesini izleyiniz. 5. Okula uyum sürecinde “yöneticilerin sorumlulukları listesi”ni gözden geçiriniz.

D İ PNOT… Okula uyumun zaman alan bir süreç oldu ğ unu ve bu süreç içinde ailelerin, ö ğ retmenlerin ve yönetimin iş birli ğ i yapması gerekti ğ ini göz önüne alınız.

Etkinlikler Oluşturulurken Kazanımların Seçilmesi Kazanımların seçilmesinde çocukların gelişimsel özellikleri, bireysel gereksinimleri ve içinde bulundukları çevrenin koşulları göz önünde bulundurulmalıdır.

Etkinlikler Oluşturulurken Kazanımların Seçilmesi Beşinci sınıfa başlayan çocuklara yönelik geliştirilen Okula Uyum Programı okula hazırlanma, okula yerleşme ve okulla bütünleşme süreçleri kapsamında pek çok kazanımı içermektedir. Uygulanmakta olan ö ğ retim programlarında yer alan mevcut kazanımlardan Uyum Programı’na uygun kazanımlar seçilerek örnek etkinlikler hazırlanabilir. Çocukların okula uyumunu etkili bir şekilde desteklemede kazanımların seçimi oldukça önemlidir. Her çocu ğ un okula uyum sa ğ lamak için gereksinim duydu ğ u bilgi, beceri ve tutumlar farklılık arz edebilir. Bu nedenle kazanımlar çocukları merkeze alarak seçilmelidir. Etkinliklere temel olacak kazanımlar seçilirken kazanımlar arasındaki ilişkiler, kazanımların birbiri üstüne inşa edilebilirli ğ i ve sırası mutlaka göz önünde bulundurulmalıdır. Etkinliklerin seçiminde ve uygulanmasında esnekli ğ in oldu ğ unu göz önünde bulundurunuz. Bu nedenle Bireysel E ğ itim Programları (BEP) kapsamındaki ö ğ rencilere yönelik etkinliklerin düzenlenmesi göz önünde bulundurulmalıdır.

Etkinliklerin Seçimi ve Uygulanması Beşinci sınıfa başlayan çocuklar için hazırlanmış Okula Uyum Programı’nda okula hazırlık, okula yerleşme okulla bütünleşme süreçlerini desteklemek üzere tasarlanmış etkinlikler bulunmaktadır.

Etkinliklerin Seçimi ve Uygulanması Okula hazırlanma sürecine yönelik etkinlikler velilerin çocuklarının okula uyumunu evde desteklemede kullanabilecekleri etkinlikler olarak düzenlenmiştir. Okula yerleşme sürecine yönelik etkinlikler ise uyum haftasında çocukların okulun ve sınıfın fiziki ve sosyal yapısını tanımasına ve bu yapı içerisindeki rolleri anlamasına, sonraki ö ğ renmelerine temel oluşturacak bazı bilgi, beceri ve tutumlar kazanmalarına yönelik olarak hazırlanmış etkinliklerdir. Okulla bütünleşme sürecine yönelik etkinlikler ise ders yılı boyunca e ğ itim ve ö ğ retim programı paralelinde yürütülen ve çocukların kendilerini okulun sosyal yapısının bir parçası olarak benimsemesini ve onların okulla akademik ve sosyal gelişimini destekleyecek ba ğ lar kurmasını sa ğ layacak etkinliklerdir.

Etkinliklerin Seçimi ve Uygulanması Uyum etkinlikleri seçilirken etkinli ğ in kazanımlarıyla çocukların gereksinimlerinin örtüştü ğ ünden emin olunmalıdır. Okul yöneticisi, ö ğ retmenlere etkinlik seçiminde, uygulanmasında, uyarlanmasında veya yeni bir etkinlik oluşturulmasında şu soruları sormaları gerekti ğ ini hatırlatmalıdır: 1. Bu etkinlik çocukların hangi gereksinimlerini karşılamaktadır? 2. Bu etkinlik çocukların okula hazırlanmasına, okula yerleşmesine ve uzun vadede okulla bütünleşmesine katkıda bulunmakta mıdır? 3. Bu etkinlikten sınıfımdaki hangi çocuklar yarar sa ğ lar? 4. Bu etkinlik uygulanırken sınıfımdaki hangi çocukların yarar sa ğ laması için özel çaba göstermem gerekir? 5. Bu etkinli ğ i özel gereksinimli çocukların katılımını sa ğ lamak için nasıl uyarlayabilirim?

Veli El Kitabı, ortaokula geçiş sürecinde karşılaşılması muhtemel problemler, bu problemlere yönelik etkili ve pratik çözüm önerileri ve okula uyum sürecinde velilerin verebilece ğ i destekler konusunda örnekler içermektedir. Ö ğ retmenlerin yanı sıra veliler de Okula Uyum Programı’nın bir parçası olmalıdır. Okul yöneticisi velilere yönelik materyallerin da ğ ıtımı ve bu materyallerin kullanımı konusundaki bilgi ve becerilerin kazandırılmasına yönelik yapılacak çalışmaları koordine etmeli ve denetlemelidir.

Sürecin De ğ erlendirilmesi Yöneticiler, Okula Uyum Programı’nın uygulanmasına ve Program’ın çocukların davranış ve tutumları üzerindeki etkisine ilişkin sürekli gözlem yapmalıdır. Bu gözlemler Program’ın de ğ erlendirilmesinde kullanılmak üzere kaydedilmeli ve Program güçlü ve sınırlı yönleri açısından de ğ erlendirilmelidir. Gözlem ve de ğ erlendirme sonuçları Program’ın uyarlanması ve geliştirilmesi çalışmalarında kullanılmalıdır. Yöneticiler ö ğ retmenlerden gelen etkinlik de ğ erlendirmelerini inceleyerek oluşturdu ğ u yıl sonu raporunu bir sonraki e ğ itim ö ğ retim yılına aktarmak amacıyla dosyalayıp mesleki çalışmalar kapsamına almalıdır.

D İ PNOT… Yöneticiler ö ğ retmenlerden gelen etkinlik de ğ erlendirmelerini incelerken kendilerine şu soruları sormalıdırlar: 1. Bu etkinlik çocukların hangi gereksinimini karşılamada başarılı oldu? 2. Bu etkinlik çocukların okula hazırlanmasına, okula yerleşmesine ve uzun vadede okulla bütünleşmesine katkıda bulundu mu? 3. Okuldaki hangi çocuklar bu etkinlikten en fazla yarar sa ğ ladı? 4. Okulda hangi çocuklar bu etkinlikten sınırlı düzeyde yarar sa ğ ladı? 5. Bu etkinlik uyarlamayla okuldaki özel gereksinimli çocuklar için uygun hâle getirilebilir mi?

Yöneticinin Sorumlulukları Uyum sürecinde okul yöneticisinin süreç öncesi, sırası ve sonrası gerçekleştirmesi gereken pek çok sorumluluk vardır. Bu sorumlulukların bazıları şunlardır:  Ö ğ retmenler kurulunda gündem maddelerine Uyum Programı’nı alarak görüşmek.  Okulun mevcut durumuna göre, e ğ itim ö ğ retim yılı sene ortası ö ğ retmenler kurulunda; okul müdürü başkanlı ğ ında, müdür yardımcısı, okul rehber ö ğ retmeni (psikolojik danışman), anasınıfı, 1. sınıf ve 4. sınıf ö ğ retmenlerinden oluşan; “okula uyum süreci komisyonu”nu kurmak.  Komisyonda yer alan tüm paydaşların görev tanımlarını yapmak, komisyon üyeleri arasında eş güdümü sa ğ layan etkin bir lider ve koordinatör olarak yer almak.  Okula Uyum Programı’nı okulun şartlarına uyarlayarak öncelik verilen kazanımları, uyarlanan ve geliştirilen etkinlikleri ve di ğ er materyalleri içeren bir “okula uyum programı dosyası” oluşturulmasını sa ğ lamak.

Yöneticinin Sorumlulukları  Veli Broşürüne okul tanıtıcı bilgileri ve okul krokisinin yerleştirilmesini sa ğ lamak  Okula Uyum Programı kapsamında okulda yürütülen etkinlik ve faaliyetlerin uygulanmasını izlemek ve de ğ erlendirmek, Program’ın başarısına ilişkin ö ğ retmenlere dönütler vermek, ö ğ retmenlerden etkinliklerin de ğ erlendirilmesine ilişkin dönüt almak ve her yıl programda gerekli düzenlemelerin yapılmasına önderlik etmek.  Okul ve okul dışı kaynakları uyum sürecinin işleyişinde etkin kullanmak.  E ğ itim ortamlarının çocukların uyumunu kolaylaştıracak şekilde düzenlenmesinde ö ğ retmenlere destek olmak.  Ö ğ retmenlerin uyum sürecinde gereksinim duydukları ortam ve materyallerin sa ğ lanmasında etkin rol üstlenmek.  Velilere yönelik okulu tanıtıcı (Okula Uyum Programı, okul personeli, e ğ itim programı, ö ğ renci takip hizmetleri, iletişim, ulaşım, sosyal etkinlikler, görev da ğ ılımı vb. konuları içeren) toplantı düzenlemek.

Yöneticinin Sorumlulukları  Sınıflar oluşturulurken a ğ ırlıklı not ortalaması, cinsiyet ve sosyoekonomik düzey açısından heterojen sınıflar oluşturmak.  Sınıflar oluşturulduktan sonra ilan etmek ve sınıfların nasıl oluşturuldu ğ unu velilere açıklamak.  Sınıf de ğ işiklikleri taleplerini, PDR servisi ve veli ile görüşerek de ğ erlendirmek.  Ortaokula aynı e ğ itim kurumlarından gelen ö ğ rencilerin okulda aynı sınıflara dengeli bir şekilde yerleştirilmesini sa ğ lamak.  Çocukların geldikleri ve gidecekleri alt ve üst kademedeki e ğ itim kurumlarının yönetimleriyle iletişim ve iş birli ğ i içinde olmak. Gelen çocukların ve velilerinin özellikleri, gereksinimleri, güçlü ve gelişmeye açık yanları hakkında alt kademedeki e ğ itim kurumlarının yöneticilerinden bilgi almak. Okuldan mezun olan çocukların ve velilerinin özellikleri, gereksinimleri, güçlü ve gelişmeye açık yanları hakkında üst kademedeki e ğ itim kurumlarının yöneticilerine bilgi vermek.

Yöneticinin Sorumlulukları  Veli El Kitabı, Etkinlik Kitabı ve Broşür gibi materyallerin okula kayıt ve uyum haftasında velilere da ğ ıtımının koordinasyonunu sa ğ lamak.  Velileri ö ğ renci hakları, ö ğ renci sorumlulukları ve okulun genel kuralları hakkında bilgilendirmek.  Gerek duydu ğ u zaman ö ğ retmenlere ve ö ğ rencilere ihtiyaçlarına yönelik anketlerin uygulanmasını ve de ğ erlendirilmesini sa ğ lamak, sonuçları ilgili kişilerle paylaşmak ve sonuçlar do ğ rultusunda çözümler üretilmesini sa ğ lamak ve rehberlik etmek.  Taşımalı ö ğ rencilerin Uyum Programı’na katılımının sa ğ lanması için tedbir almak.  Uyum haftasının son günü veli toplantısı yapmak.  Okul web sayfasında uyum süreci ilgili bölümleri güncel tutmak.  Fiziksel olarak okul ortamının Uyum Programı’na hazır hâle getirilmesini sa ğ lamak.  Okula yeni kayıt olan ö ğ rencilerin Uyum Programı’na katılımının sa ğ lanması için gerekli önlemleri almak.

OKUL TANIMA FORMU ÖRNE Ğİ EKLENECEK EK-1 VE EK-2 EKLENECEK

ORTAOKUL 5. SINIF OKULA UYUM PROGRAMI OKUL PS İ KOLOJ İ K DANIŞMANI KILAVUZU Fatma AYDINLI

Okula uyum sürecinde çocu ğ a sa ğ lanan hizmetlerle onun tüm gelişim alanları dikkate alınarak yeni başladı ğ ı e ğ itim basama ğ ındaki ortama uyum sa ğ laması ve bunun sonucunda da ilerideki sosyal ve akademik başarısının arttırılması amaçlanmalıdır.

Okula Uyum Programı’nın Uygulanmasında Dikkat Edilecek Noktalar 1. Okula Uyum Programı’nın tümünü dikkatle okuyunuz. 2. Program’ın genel ilkelerinin önem ve gereklili ğ ini dikkate alarak, bilgi sahibi olunuz. 3. Bu ilkeleri uygulamak için okulunuzda neler yapabilece ğ inizi planlayınız. 4. Okula Uyum Programı do ğ rultusunda hazırlanan etkinlikler örnek olarak planlanmıştır. Ö ğ retmenlere etkinlikleri çeşitlendirmede ve uyarlamada rehberlik etmeniz beklenmektedir. 5. Uyumun zaman alan bir süreç oldu ğ unu ve bu zaman içinde paydaşlarla (veliler, okul öncesi ö ğ retmeni, sınıf ö ğ retmenleri ve yönetim) iş birli ğ i yapılması gerekti ğ ini göz önüne alınız.

Okula Uyum Programı’na Başlarken 1. Okula Uyum Programı’na ilişkin materyalleri gözden geçiriniz. 2. Velilerin, Veli El Kitabı’nı ve gerekli broşürleri edindi ğ inden emin olunuz. 3. Okula Uyum Programı’nın amacı, bu kapsamda yapılacak uygulamalar ve bu uygulamaların çocuklara sa ğ layaca ğ ı faydalar hakkında velileri bilgilendiriniz. 4. Veli El Kitabı’nın kullanılması konusunda deste ğ e gerek duyan velilere destek olunuz ve ayrıntılı açıklamalarda bulununuz. 5. Beşinci sınıf gelişim özelliklerine ilişkin “Çocuk İ htiyacını Belirleme Anketi”nin da ğ ıtıldı ğ ından ve uygulandı ğ ından emin olunuz. Doldurulan formları çözümleyiniz. 6. Özel gereksinimli ve risk altındaki çocukların uyumlarını kolaylaştıracak müdahâle stratejileri geliştiriniz. 7. Kazanımların ve kazanımların edinilmesine hizmet edecek etkinliklerin belirlenmesinde, gerekli uyarlamaların yapılmasında ve uygulamada ö ğ retmenlere destek sununuz. 8. Sürecin nasıl ilerledi ğ ine ilişkin gözlemler yapınız, notlar alınız ve çocukların psiko-sosyal becerilerine ve uyumlarına ilişkin uygun ölçme araçlarını kullanarak de ğ erlendirmelerde bulununuz. 9. Olası sorunları okul yöneticisiyle, ö ğ retmenlerle ve meslektaşlarınızla paylaşınız. Çözümlere ilişkin fikir alışverişinde bulununuz.

Etkinliklerin Seçimi ve Uygulanması Program’da yer alan okula uyum etkinlikleri çocukların hedeflenen kazanımları başarmasını destekleyecek şekilde tasarlanmış örnek etkinliklerdir. Bu etkinlikler çocukların gelişimsel özelliklerine, bireysel gereksinimlerine ve içinde bulundukları çevrenin koşullarına göre uyarlanabilir veya yeni etkinliklerin geliştirilmesinde temel alınabilir.

Etkinliklerin Seçimi ve Uygulanması Okul Rehber Ö ğ retmenleri (Okul Psikolojik Danışmanı) etkinlik seçerken, uyarlarken, yeni etkinlik oluştururken ve uygularken ö ğ retmenlere destek olma amacıyla kendilerine şu soruları sormalıdırlar: 1. Bu etkinlik çocukların hangi gereksinimlerini karşılamaktadır? 2. Bu etkinlik çocukların okula hazırlanmasına, okula yerleşmesine ve uzun vadede okulla bütünleşmesine katkıda bulunmakta mıdır? 3. Bu etkinlikten sınıfımdaki hangi çocuklar yarar sa ğ lar? 4. Bu etkinlik uygulanırken, sınıfımda hangi çocukların yarar sa ğ laması için özel çaba göstermem gerekir? 5. Bu etkinli ğ i özel gereksinimli çocukların katılımını sa ğ lamak için nasıl uyarlayabilirim?

Etkinliklerin De ğ erlendirilmesi Okul Rehberlik Ö ğ retmenleri, Okula Uyum Programı’nın uygulanması sürecinde programın çocukların davranış ve tutumları üzerindeki etkisine ilişkin gözlemler yapmalıdır. Bu gözlemler, programın de ğ erlendirilmesinde kullanılmak üzere kaydedilmelidir. Gözlem ve de ğ erlendirme sonuçları programın uyarlanması ve geliştirilmesi çalışmalarında kullanılmalıdır.

Etkinliklerin De ğ erlendirilmesi Okul Psikolojik Danışmanı (Rehber ö ğ retmeni) etkinlikleri de ğ erlendirirken kendisine şu soruları sormalıdır: 1. Bu etkinlik çocukların hangi gereksinimlerini karşılamada başarılı oldu? 2. Bu etkinlik çocukların okula hazırlanmasına, okula yerleşmesine ve uzun vadede okulla bütünleşmesine katkıda bulundu mu? 3. Bu etkinlikten okulda hangi çocuklar yarar sa ğ ladı? 4. Bu etkinlik uygulanırken sınıfımdaki hangi çocukların yarar sa ğ laması için özel çaba göstermem gerekti? 5. Bu etkinli ğ i özel gereksinimli çocukların katılımını sa ğ lamak için nasıl uyarladım?

Okula Uyum Sürecinde Okul Psikolojik Danışmanlarının (Rehber Ö ğ retmenlerin) Sorumlulukları Uyum sürecinde Okul Rehberlik Ö ğ retmenlerinin (Psikolojik Danışman) süreç öncesi, süreç sırası ve süreç sonrasında gerçekleştirmeleri gereken pek çok sorumluluk vardır. Bu sorumlulukların bazıları şunlardır:  Uygun teknikler kullanarak çocukları tanımak.  Velilerden ve çocu ğ u yakından tanıyan di ğ er yetişkinlerden çocukların ilgi ve gereksinimleri hakkında gerekti ğ inde veli ziyaretleri yaparak bilgi almak.  E ğ itim ortamlarının çocukların uyumunu kolaylaştıracak şekilde düzenlenmesinde ö ğ retmenlere destek sunmak.  Çocukların gelişimsel özellikleri hakkında çocukla ilgilenen kişilerde farkındalık yaratmak.  Çocuklara sosyal ve duygusal alanlarda destek olmak.

Okula Uyum Sürecinde Okul Psikolojik Danışmanlarının (Rehber Ö ğ retmenlerin) Sorumlulukları  Okula uyum sürecinde okul yönetimi, veliler, ö ğ retmenler gibi paydaşlarla etkili bir iletişim kurarak rehberlik hizmetleriyle uyum sürecini desteklemek.  Okula uyum sürecinde ortaya çıkabilecek tipik sorunlar (okul reddi ve fobisi, akran zorbalı ğ ı gibi) karşısında hazırlıklı olmak, velilere, ö ğ retmenlere ve çocuklara yönelik müdahâle programları planlamak, uygulamak ve geliştirmek.  Veliler ve ö ğ retmenlerle olan iletişimini canlı tutarak çocuklar hakkında sürekli bilgi alışverişinde bulunmak.  Ö ğ retmenlerle iletişime geçerek çocukların okula uyum sürecinde karşılaşabilecekleri sorunlar için ö ğ retmenlere destek olmak.  Çocu ğ un geçmiş deneyimlerine, evde konuştu ğ u dile ve ailenin kültürel de ğ erlerine saygı göstermek.

Okula Uyum Sürecinde Okul Psikolojik Danışmanlarının (Rehber Ö ğ retmenlerin) Sorumlulukları  Uyum sürecindeki gözlem ve de ğ erlendirme sonuçlar hakkında tüm paydaşlarla bilgi alışverişinde bulunmak.  Uyum sorunları olan ya da problemli davranışlar sergileyen çocuklarla ve velileriyle bireysel çalışmalar yapmak.  Okuldaki rehberlik hizmetlerini ve bu hizmetleri sunan kişileri tanıtıcı bir broşür hazırlamak ve bu broşürü okula kayıt ve uyum haftası sürecinde velilere da ğ ıtmak.  Beşinci sınıf gelişim özelliklerine ilişkin Çocuk İ htiyacını Belirleme Anketleri’ni, ö ğ retmenlerden toplamak, çözümlemek, raporlaştırmak ve sonuçları yöneticiler, ö ğ retmenler ve veliler ile paylaşmak.

Okula Uyum Sürecinde Okul Psikolojik Danışmanlarının (Rehber Ö ğ retmenlerin) Sorumlulukları  Okula Uyum Programı’ndaki etkinliklerin risk altındaki ve özel gereksinimli çocuklara yönelik uyarlanmasında ö ğ retmenlere destek olmak, bu gruptaki çocuklara ve velilere yönelik rehberlik hizmetleri düzenlemek.  Çocukların sosyal-duyuşsal becerilerini de ğ erlendirmek, bu becerilerin güçlendirilmesine yönelik psikoe ğ itimsel müdahâle programları (atılganlık e ğ itimi ve sosyal beceriler e ğ itimi gibi) uygulamak, ö ğ retmenlere ve velilere çocukların sınıfta ve evde sosyal-duyuşsal becerilerini destekleyecek önerilerde bulunmak.